Vapaa-ajattelijain Liitto ry

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Uskonnottomien edunvalvonta-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö

Kritiikitöntä mystisiin voimiin uskovaa tarinointia

ARVOSTELU

Yki Räikkälän arvostelu kirjasta Saara Metsäranta & Pauliina Aarva: Shamaanimatkalla.

KRITIIKITÖNTÄ MYSTISIIN
VOIMIIN USKOVAA TARINOINTIA

Saara Metsäranta & Pauliina Aarva: Shamaanimatkalla. Basam Books, 2023.

YKI RÄIKKÄLÄ

Kansikuva kirjasta Shamaanimatkalla, kirjoittajina Saara Metsäranta & Pauliina Aarva.En itse asiassa tiennyt, minkälaisen kirjan valitsin arvioitavakseni pelkästään nimen Shamaanimatkalla perusteella. Poimin sen Basam Booksin valikoimasta vaihtoehtoiseksi arvioitavaksi Pia Rendicin Pakotettu naimaan -kirjalle. Kustantamon valikoimaa silmäillessä Shamaanimatkalla -teoksen eetos ja sisältö tulee selväksi. Basam on riippumaton yleiskustantamo, mutta se julkaisee paljon ns. hyvinvointikirjallisuutta. Muutama nimike: Unelmakartta, Ajattelun tuolle puolen, Mestari Eckhart. Eckhart Tolle – Arjen hengellisyyttä etsimässä, Mindfulness, Avoimen mielen meditaatio. Tälle lajille ei ole loppua.

Shamaanimatkalla on kahdentoista shamanistisen maailmankuvan omaavan henkilön kirjoitusten kokoelma. Yhteistä on usko henkimaailmaan, energioihin yms. sekä animistinen ajattelutapa. Mukana on korkeakouluttautuneitakin. Kirjan toimittaja on yhteiskuntatieteiden tohtori. Kirjoituksessaan hän toteaakin, ettei nuorena olisi uskonut vielä kirjoittavansa shamanismista ja omista ”matkoistaan”. Tieteellisrationaaliseen maailmankuvaan eivät kuuluneet transsendenttiset ja reaalitodellisuuden ylittävät ilmiöt.

Mielenkiintoisesti hän toteaakin, että tutkittu tieto on tärkeää, mutta se on vain yksi tiedon laji muiden joukossa. Ja näinhän vaihtoehtoisten hoitojen ja kiinalaisen ”lääketieteen” kauppaajat omaa huuhaataan markkinoivat. Ja usein näkee väitettävän, että ”kaikki mielipiteet ovat yhtä arvokkaita”.

En tiedä, kumpi minusta on absurdimpaa, usko energioihin, värähtelyihin, enkelikanavointiin, ”yliseen ja aliseen maailmaan” jne. vaiko se, että uskovat kristityt kavahtavat niitä pimeyden voimina ja demonin kutsuna. Eräs kirjan kirjoittaja jälkimmäistä ihmetteleekin. Mutta henkimaailmaan uskominen yhdistää heitä. Rituaalit vain ovat erilaisia. Ei silti ole kumma, jos kristitty näkee shamanistisessa rituaalissa epäilyttäviä piirteitä: kynttilöitä, salviaa, taikaesineitä, mystisillä symboleilla koristeltuja ”noitarumpuja” ja transsia.

Muistan modernin shamanismin nousun joskus 80-luvun loppupuolella, mutta vaikka olin aikoinani varttihippi, ei se minua kiehtonut. Nykyshamanismi lienee harmitonta ja viatonta, mutta itselleni, kun minkäänlaista uskoa metafyysiseen maailmaan tai olemukseen ei ole suotu, jää shamanismi vieraaksi. En ole ns. ”auki” sille (shamanistinen termi). Kuten Saara Metsäranta toteaakin: ”Mielikuvitus ja luova kuvittelu ovat niitä ihmismielen ja kehon välineitä, joilla shamanistista tietoa saadaan ja omaksutaan.” Epäilemättä näin on.

Tosin, jos nämä nykyiset shamaanit alkavat uskoa omaavansa parantajan voimia, kuten muinaisissa kulttuureissa, ja joku kuvittelee saavansa avun, voi harmiton ja kiva harrastus muuttua fataaliksi. Joissain teksteissä parantamiseen vihjataankin. Shamanismi antaa varmasti sen harrastajille sisältöä ja mielenrauhaa, ja vaikka rationalistihumanisti voi laskea sen hoopoksi ja häröilyksi henkineen ja voimaeläimineen, on siinä hyvää se, että sen harrastajat kunnioittavat luontoa ja haluavat edistää sen suojelua.

Tosin ”voimaeläin” ei edusta luonnonsuojelua. Se on toteemieläin, mielikuvituksellinen auttaja, joka tavataan ”matkalla” shamanistisessa rituaalissa. Kirjassa on kertomuksia voimaeläinten tapaamisista. Eräs kysyi käärmeeltä, onko tämä hänen voimaeläimensä. Ei ollut, sen sijaan raivokas jänis tuli pelastamaan käärmeen otteesta. Voimaeläin olikin se jänis. Teksteistä näkee, ettei ainakaan mielikuvituksesta ole puutetta.

Kirja on mielenkiintoinen lukukokemus. Kertomukset limittyvät sulavasti toisiinsa. Sisällöt ovat varsin saman kaltaisia. Jotkut ovat saattaneen nähdä ”turismishamanismin” harjoitusta, mutta itse shamanistisesta elämäntavasta siinä ei ole kyse. Siihen tämä kirja tuo valaisua. Tai ”valaistumista”. Useista kirjoituksista tulee esiin se, mikä on ilmeistä: länsimainen elämäntapa ahdistaa, koetaan eksyksissä oloa, on kaipuu vastauksiin, vaikka vain kysymykseen ”kuka minä olen?”.

Kysymyksen eräs kirjassa esittääkin. Uskoon tulemiseen liittyy usein joku kriisi. Niin näyttää olevan shamanistisessa heräämisessäkin. Kertomukset kertovatkin niiden kirjoittajista enemmän kuin itse shamanismista. Rituaalit vievät pois arjesta ja ne tehdään oman ”löylyn” vahvistamiseksi. Löyly tarkoittaa ”kehomieltä”.

Mutta kirja on kuin omakustanne: kritiikitöntä, shamanismin mystisiin voimiin, energiavärähtelyihin, ”männiäisiin” ja henkimaailmaan uskovaa asian käsittelyä. Kuin kustannustoimitus puuttuisi. Kielioppivirheitä on jäänyt ja paikoin teksti on kiusallisen naiivia. Usein ajatukset junnaavat paikoillaan tai kiertävät kehää. Vähän kuin shamaanirummun kehää.

Shamaanirumpu onkin keskeinen objekti ja instrumentti kyseisessä asianharrastamisessa kuten kirjassakin. Eräässä tarinassa ”vanha ja väsynyt” rumpu päästettiin pois tästä maailmasta rituaalimenoin, joihin oli kysytty neuvoa shamaanimatkoilla transsitilassa.

Kirjasta saa kyllä kuvan shamanistisesta ajattelusta ja ihmiskäsityksestä, mutta sen ymmärtämiseen ei kirja auta. Kirja ei ole varsinainen tietokirja, vaikka tieto-osuus shamanismin historiasta, harjoittamistavoista ja levinneisyydestä sekä käsitteistö mukana onkin. Lyhyesti todetaan se, että saamelaisalueilla kristinuskon levittäjät 1700-1800-luvuilla pyrkivät tukahduttamaan shamanismin vedoten ”oikeaan” uskoon. Papit muuten tuhosivat Lapista kaikki shamaanirummut niin tyyten, että museoihin niitä on täytynyt hankkia jostain Siperiasta.

Tässä tieto-osuudessa on myös lyhyt kritiikinpoikanen nykyshamanismista länsimaisen individualistisen ja hedonistisen kulutuskulttuurin ilmentymänä, siis jos shamanismia harrastetaan oman individualismin toteuttamiseksi. Muuten kirja on, kuten siellä todetaankin, ”tarinoita toisista todellisuuksista”. Kaikkeen, mikä on kirjaksi painettu, ei tarvitse uskoa.

Kirkon maanomistuksen onni ja onnettomuus

ARVOSTELU

Kaija Heikkisen arvostelu Simo Sepon kirjasta Ristiinnaulitun perintömaa. Patrimonium Crucifixi. Kirkon maaomaisuuden oikeushistoria sydänkeskiajasta nykypäiviin (1190-2023).

PDF-artikkelin sivua voi vaihtaa sivun alaosan nuolinäppäimillä. Näppäimet näkyvät kun hiiren osoitin on artikkelin päällä.​

Tilanne Iranissa huonontunut

ARVOSTELU

Arvostelu Binar Mustafan kirjasta Nainen. Elämä. Vapaus! – Iranin protestit ja naisten vallankumous.

TILANNE IRANISSA HUONONTUNUT

Binar Mustafa: Nainen. Elämä. Vapaus! – Iranin protestit ja naisten vallankumous. TA-tieto, 2023.

Kansikuva Binar Mustafan kirjasta kirjasta Nainen. Elämä. Vapaus! – Iranin protestit ja naisten vallankumous. TA-tieto, 2023.Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin tänä vuonna iranilaiselle ihmisoikeusaktivistille Narges Mohammadille, joka kärsii parhaillaan yli 10 vuoden rangaistusta teheranilaisessa vankilassa. Hänet on myös tuomittu 154 raipaniskuun. ”Nainen, elämä, vapaus”, kiteytti Norjan Nobel-komitea valintansa. Se on ollut iranilaisten mielenosoittajien iskulause sen jälkeen, kun 22-vuotias Masha Amini kuoli tutkintavankeudessa Teheranissa syyskuussa 2022.

”Nainen. Elämä. Vapaus!” on myös tänä syksynä ilmestyneen, Iranin naisten taistelusta kertovan 92-sivuisen kirjan nimi. Sen on kirjoittanut toimittaja, ihmisoikeusaktivisti, myös vapaa-ajattelija-aktiivi Binar Mustafa.

Kirjassa hän kuvaa ja arvioi tilannetta ja nousseita protesteja, naisten roolia muutoksessa ja Iranin näkymiä. Entä millaisia vaikutuksia poliittisen islamin kohtaloon sekä Lähi-idän ja kansainväliseen kehitykseen olisi sillä, jos ruohonjuuritasolta alkanut kansannousu johtaisi Iranin islamilaisen tasavallan hallinnon kaatumiseen?

Valitettavasti viime viikkojen tietojen mukaan hallinto on onnistunut toistaiseksi tukahduttamaan liikehdintää. Huivipakon valvontaa on kiristetty entisestään. Amnestyn mukaan liikennekameroita on käytetty autolla ilman huivia ajavien naisten tunnistamiseen. Yli 2000 autoa on takavarikoitu toistuvan rikkeen vuoksi. Huivipakon valvontaa on lisätty myös työpaikoilla. Viranomaiset ovat kieltäneet huivipakkoa uhmanneilta tytöiltä ja naisilta esimerkiksi opiskelun, terveydenhuollon palveluita, pankkipalveluita sekä julkisen liikenteen.

Näin jumalakorttia lyötiin pöytään ja alamaisten päihin

ARVOSTELU

Yki Räikkälän arvostelu Markus Tiittulan kirjasta Jumalakortti – Uskonnon ja politiikan epäpyhä liitto

NÄIN JUMALAKORTTIA LYÖTIIN PÖYTÄÄN JA ALAMAISTEN PÄIHIN

Markus Tiittula: Jumalakortti – Uskonnon ja politiikan epäpyhä liitto. Johnny Kniga, 2023.

YKI RÄIKKÄLÄ

Kansikuva Markus Tiittulan kirjasta Jumalakortti – Uskonnon ja politiikan epäpyhä liitto. Johnny Kniga, 2023.Uskonnoista ja uskontojen käyttötarkoituksista on kirjoitettu runsaasti, mutta aihe onkin loputon lähde ja aina vain ajankohtainen. Uskonnot ovat vallankäytön väline ja niitä käytetään poliittisiin tarkoituksiin. Edelleenkin. Hyvä väline uskonto näihin onkin, kun ne edustavat niin monille muuttumatonta totuutta, ja näistä totuuksista ja uskonnon määräyksistä poikkeaminen voi tuottaa kauhistuttavan rangaistuksen tuonpuoleisessa. Niinpä jumalakortti on hyvä vetää esiin hallittavia rotiin pantaessa, poliittisissa päämäärissä ja ihmisoikeuksien loukkaamisissa.

Suomen itsenäisyyden ajan eduskuntapuheissa Raamattu on eduskunnan tietoasiantuntija Timo Turjan mukaan eniten siteerattu teos. Markus Tiittulan Jumalakortti kertoo pääasiassa juuri uskontojen käytöstä valtapyrkimysten ja poliittisten intentioiden saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Jumalia on aina käytetty moniin tarkoituksiin ja siis varsinkin valtapyrkimyksiin, eikä aina ole niin tarkkaa, miten niitä käytetään. Välillä jumalat ovat sulautuneet yhteen, aina tarkoituksen mukaan. Muuan eri kulttuureissa palvottu ”jumalsulautuma” Atargatis oli samalla rakkauden, hedelmällisyyden, neitsyyden sekä sodan jumala, eikä siinä ollut mitään kummallista. Ja sellainenhan se nykykristittyjenkinkin palvoma jumala on (Atargatis muuten oli naispuolinen jumala – selvä pakanajumala).

Tiittula toteaakin Jonas Gardellin teoksessaan Jumalasta kirjoittaneen, että kristinuskon jumala on yhteensulautuma eri jumaluuksista ja jumalauskomuksista monien eri kansojen ja kulttuurien piirissä useiden tuhansien vuosien aikana Välimeren alueella. Olen aikoinaan lukenut tuon Gardellin kirjan. Minua, kuten Tiittulaakin, ihmetyttää se, että Gardell kaikesta itsekin tunnustamastaan koko asian epäloogisuudesta huolimatta uskoo jumalaan.

Tiittula kertoo kirjassaan, miten Konstantinus kääntyi kristityksi ja määräsi (!) hallintonsa palvomaan kristinuskon jumalaa. Myöhemmin siitä tuli Rooman valtakunnan pakkouskonto. Uskonto, joka oli aiemmin tyyten kielletty! Myöhemmin eräs aikakauden keisari, Theodosius, uskoi valtakunnan tulevan voimakkaammaksi, jos kaikki alamaiset palvoisivat sitä yhtä ja samaa jumalaa. Näin sitä jumalakorttia lyötiin pöytään ja alamaisten päihin.

Yksi esimerkki jumalakortin käyttämisestä valta-asemassa on ex-presidentti Trump. Kerran hän hajotti rauhanomaisen mielenosoituksen väkivalloin kyynelkaasulla ja sen jälkeen otatti itsestään kuvan kirkon edessä Raamattu kädessään. Ei puhua pukahtanut mitään, ei mennyt siihen kirkkoon, vaan vain nosti Raamatun ilmaan. Tämä oli poliittinen viesti, joka oli tarkoitettu kristillisnationalistiselle kannattajajoukolleen. Siinä myös verhottiin autoritaarisuus uskontoon. Ja evankelikaalit ja kristillinen oikeisto hurrasivat ja siunasivat Jumalan valittua.

Kirjassa ei ole pelkästään käytetty runsaasti eri lähteitä, vaan Tiittula on matkoillaan saanut haastatella useita henkilöitä niin uskovalta kuin sekulaariltakin puolelta. Niinpä aineisto on monipuolinen ja eri näkökulmia esille tuova. Eräs haastateltava suomalainen poliitikko ilmoittaa, kuten monet kristityt, että ”kristityt ovat maailman vainotuin ryhmä”. Totuusperää siinä on vähän, mutta omahyväisyyttä sitäkin enemmän. Sillä annetaan ymmärtää, että vain kristinusko edustaa hyvyyttä, jonka maailmassa esiintyvä pahuus haluaa nitistää. Tämäkin on yksi muoto jumalakortin esiin vedosta.

Kirja sisältää lukuisia mielenkiintoisia haastatteluja. Yksi niistä on Suomen uskonnonopettajien liiton pj. Tuovi Pääkkönen, joka ilmoittaa, ettei kouluissa enää pitkiin aikoihin ole pyritty tekemään pieniä luterilaisia. Hän itse ei ole kertonut oppilailleen, että kristinuskon opetukset olisivat absoluuttisesti totta, mutta ei liioin sitä, että Jumala olisi fiktiota. Sitten hän hienosti toteaa Nooan tarinasta, että vaikka Jumala hukutti Nooan perhekuntaa lukuun ottamatta koko ihmiskunnan, niin Jumala kuitenkin ”halusi pelastaa ihmiskunnan ja asetti sen merkiksi sateenkaaren”. Että on siis ”toivoa ja luottamusta”. Ja Pääkkösen mukaan arkki on ”teologisesti hieno” ja siinä käytetään teknologista osaamista pelastamaan maailma ekokatastrofilta(!). Kaunista. Tämä edustaa hienosti kristittyjen ja apologeettien Raamatun selittämistä parhain päin ja positiivisesti. Ja kun tietää peruskoulujen uskonnon oppikirjat, sietäisi kyllä todellakin saada uskonnonopetus korvatuksi yhteisellä katsomusaineella.

Uskonnoista, uskontojen sekä politiikan välisistä kiemuroista vähän tietävälle kirja tarjoaa runsaasti tietoa ja eväitä miettiä omaa maailmannäkemystään, kun taas uskonnottomalle ateistille ei niinkään. Päinvastoin, kirjaa lukiessani tuli mieleen eräänlainen kuplautumisilmiö, vahvistusharha. Niin useasti mietin, että ”juuri noin, noin minäkin olen ajatellut”. Jos ei nyt sentään uskonvahvistusta, niin uskonnottomuuden vahvistusta… tosin uskonnottomalle harvoin noin käy. Korkeintaan tiedot ja yksityiskohdat vain tarkentuvat.

Kirja esittelee runsaasti esimerkkejä Vanhan testamentin järjettömyyksistä. Nämä ovat käytännössä asiaan vähänkään perehtyneille uskonnottomille jo varsin tuttuja, mutta ei kertaus pahitteeksikaan ole. Ne ovat kuitenkin tarinoita, joista kristinusko lähtee. Monet kristityt häpeilevät näitä ja selittävät, että se oli ennen, mutta nyt eletään ”uuden liiton” aikaa.

Tiittula kirjoittaa selkeästi ja kevyt sarkastinen ote tuolloin tällöin ei yhtään tee huonoa. Kuten hyvät tietokirjat, toimii tämäkin myös hyvänä hakuteoksena. Lähdeluettelo on vaikuttava. Viitteitä on peräti 599. Lähdeluettelo on 20 sivun mittainen. Eli hyllyyn kirja vain ja helposti käsien ulottuville. Ja tätä turhempia tavaroita on joululahjaksikin mahdollista hankkia.

Aivojen aivoitukset

ARVOSTELU

Päivi Kovanen arvostelee Jukka Häkkisen kirjan Salaliitot ympärilläni – Miksi totuus ei kiinnosta aivojamme?

Artikkelin voi ladata täältä.

PDF-artikkelin sivua voi vaihtaa sivun alaosan nuolinäppäimillä. Näppäimet näkyvät kun hiiren osoitin on artikkelin päällä.​

Alfred Sarlin, vapaa-ajattelija 1910-luvulta

KIRJAT

Maija Saraste esittelee Vapaa Ajatus -lehden perustajiin kuuluneen Alfred Sarlinin

Maallinen katekismus

KIRJAT

Esa Aallaksen arvostelu kirjasta Albert Camus: Rutto. Otava, 1948.

Artikkelin voi ladata täältä.

PDF-artikkelin sivua voi vaihtaa sivun alaosan nuolinäppäimillä. Näppäimet näkyvät kun hiiren osoitin on artikkelin päällä.​

Uskonnoton kristillisesti hautaan

KESKUSTELUA

Yki Räikkälä kehottaa tekemään hautaustestamentin ajoissa jotta hautajaiset toteutuvat oman elämänkatsomuksen mukaisesti.

USKONNOTON KRISTILLISESTI HAUTAAN

Äitini kuoli muutama kuukausi sitten. Hän oli jo varsin iäkäs ja ollut pitkään muistisairas. Itse olin jo jonkun aikaa ajatellut, ettei äitini elämä enää ollut ihmisen elämää. Sikäli kuolema oli itselleni ja sisaruksilleni helpotus, vaikka aina tuollainen yllättää. Olin eräitä lääkkeitä hänelle noutamassa, kun sain tiedon. Pääsin itse paikalle vain noin 15 minuuttia kuoleman jälkeen. Hän näytti rauhalliselta.

Äitini ei ollut uskossa. Olin sen jo pitkään tiedostanut, vaikka ei näistä puhuttu. Parin vuoden ajan kuljetin häntä kerran viikossa muistisairaiden päiväkerhoon ja kerran sitten tiedustelin häneltä hänen omien vanhempiensa uskoa. Kuten olin jo itse päätellyt, eivät he olleet uskovia. Kirkossa käytiin harvoin ja lähinnä vain suvun yhteydessä siirtymäriiteissä.

Kun kokoonnuimme sisarusteni kanssa, ehdotin, että järjestetään uskonnoton muistotilaisuus. Muut kolme olivat heti samaa mieltä ja vanhempi veljeni kysyi, josko minä selvittäisin käytännöt. Minä siihen, että ilman muuta. Meni pari päivää, ja sain häneltä viestin, jossa hän ”tarkemmin mietittyään” totesi, ettei se käy. Mitä sukulaisetkin ajattelisivat? Ja kun äitimme kuului kirkkoon koko elämänsä ajan, niin kyllä äitimme toivomus olisi, että papin sanoin siunataan. Äitini kun oli tapaluterilainen ja tottunut tiettyihin kaavoihin ja rituaaleihin, niin ehkä olisikin. En katsonut tarpeelliseksi tuoda omaa kantaani sen enempää esille, joten normaalit kristilliset siunausmenot vietettiin Porin isossa kappelissa (jonka salissa muuten ei uskonnotonta muistotilaisuutta voi viettää ilman papin läsnäoloa). Papin kanssa etukäteen keskustellessamme toin esille äitini uskonnottomuuden. Hän sivuutti sen neutraalisti, mutta totesi, että kun hän seurakuntaan oli kuulunut, niin kyllä siunaus kuuluu asiaan. En siihenkään puuttunut, mutta virsien kohdalla ilmoitin, että ei yhtäkään veisuuta ja tämä sopi.

Itse siunaustilaisuudessa pappi kävi läpi äitini elämää niin kuin oli sovittu ja luki normaalit kaavan mukaiset sanat ja loitsut. Lyhyt ja koruton tilaisuus. Itselläni oli ollut mielessä kysyä äidiltäni hänen toiveitaan, miten toimitaan hänen kuolemansa jälkeen, mutta muistisairauden takia en voinut, eikä hän itse ollut maininnut sanallakaan näistä. Ainoa, mikä asiaan viittasi, oli hänen esittämänsä toiveensa päästä pian Matin viereen, kahdeksan vuotta sitten kuolleen isäni viereen. Tämä toteutuikin sitten 28.10. läheisten läsnä ollessa, kun laskimme uurnan hautaan. Suntio oli kytkeä ns. kuolinkellot päälle, mutta ilmoitin, ettei ollut tarpeen.

Papin ammatillisesta toiminnasta minulla ei ole mitään nurisemista. Mutta jos äitini poismeno olisi järjestetty hänen katsomuksensa mukaan, ei kristillinen siunaus olisi ollut paikallaan. Äitini puoleinen suku on enimmäkseen uskonnotonta. Äitini kasvoi uskonnottomaksi ja ominaisuus lienee ollut hänellä perimässään. Isotätini ilmoittikin aikanaan suoraan olevansa puolipakana ja inhoavansa pappeja. Puolipakana -sanalla hän lienee tarkoittanut agnostista uskonnotonta. Mutta niin vain hänetkin saatettiin papin loitsujen saattelemana hautaan. Ajat muuttuvat hitaasti ja luterilainen tapakulttuuri on vielä voimissaan ja kirkolla valta-asema kuoleman jälkeisissä proseduureissa. Porissa lähes kaikki uskonnottomat siunataan edelleen kristillisin menoin. On siis syytä tehdä hautaustestamentti ajoissa.

Yki Räikkälä

Uskonnonvapaus on lapsen oma oikeus

KESKUSTELUA

Lauri Ojalan artikkeli uskonnon vakiintuneesta roolista lasten oikeuksien polkemisessa.

USKONNONVAPAUS ON LAPSEN OMA OIKEUS

Uskonnonvapaus on kansainvälisillä ihmisoikeussopimuksilla turvattu ihmisoikeus. Muita vastaavia ihmisoikeuksia ovat muun muassa sananvapaus sekä oikeus elämään ja terveyteen. Suomea sitovista ihmisoikeussopimuksista merkittävimmät ovat YK:n ihmisoikeuksien julistus ja Euroopan ihmisoikeussopimus.

Ihmisoikeudet ovat yleismaailmallisia, perustavanlaatuisia, jakamattomia ja luovuttamattomia. Yleismaailmallisuudella tarkoitetaan, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Ihmisoikeuksia ei voida jättää toteuttamatta esimerkiksi kulttuuriin tai resurssien puutteeseen vedoten. Perustavanlaatuisuudella tarkoitetaan, että ihmisoikeudet ovat erityisen tärkeitä oikeuksia. Jakamattomuudella puolestaan tarkoitetaan, että kaikki ihmisoikeudet ovat yhtä tärkeitä ja toisistaan riippuvaisia. Luovuttamattomuus tarkoittaa, että ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle ihmiselle, eikä niitä voida ottaa tai luovuttaa pois. (www.ihmisoikeudet.net/yleisesti)

Lasten erityinen asema on huomioitu erikseen YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Tämä on laadittu muun muassa siitä lähtökohdasta, että lapsilla on tarve saada erityistä fyysistä ja henkistä suojelua, sillä lapset ovat erityisen alttiita ihmisoikeusloukkauksille ja loukkaukset koskettavat heitä vakavammin kuin aikuisia. Lapsen oikeuksien sopimuksella taataankin lapsen edun ensisijaisuus, oikeus saada näkemyksensä huomioon otetuksi ja oikeus erityiseen suojeluun.

Sopimuksen mukaan lapsen vanhemmat ovat lähtökohtaisesti vastuussa lapsen kasvatuksesta ja vanhempien pitää toimia lapsen edun toteuttamiseksi. Heidän on otettava huomioon lapsen näkemykset ja lapsen kehittyvä itsemääräämisoikeus. Lapsen oikeuksien sopimus takaa vain oikeuksien minimitason ja Suomen kaltaisen vauraan maan tulisi panostaa lapsen oikeuksien toteutumiseen sopimusvelvoitteita laajemminkin. (www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/lapsen-oikeudet/)

Ihmisoikeussopimusten mukaisesti on selvää, että ihmisoikeudet kuuluvat myös lapselle itselleen ja lapsen ihmisoikeuksia koskevissa asioissa lapsen etu tulee aina asettaa etusijalle. Vaikka vanhemmat käytännössä ohjaavatkin lasta koskevaa päätöksentekoa, he ovat vastuussa siitä, että tekevät päätökset lapsen edun mukaisesti ja lasta turvaten.

Uskontoa lukuun ottamatta muiden ihmisoikeuksien kohdalla pidetään itsestään selvänä, että vanhemmatkaan eivät saa tehdä lapsen puolesta aktiivista valintaa, joka voi vaarantaa lapsen ihmisoikeuksien toteutumisen. Vanhemmat eivät esimerkiksi saa evätä lapselta tämän tarvitsemaa hoitoa tai teetättää lapselle lääketieteellisesti perusteetonta operaatiota, vaikka aikuinen itse voisikin tehdä saman valinnan omalla kohdallaan. Tällaisen valinnan voi lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti tehdä vain lapsi itse, kun hän on riittävän kypsä tekemään tällaisen valinnan.

Ilmeisen historiallisista syistä uskonnonvapauden kohdalla jopa lapsen oikeuksien sopimuksen kirjaukset ovat epämääräisemmät ja tulkintakäytäntö vanhempien oikeuksia korostavaa. Vanhemmilla onkin vakiintuneen tavan mukaan oikeus indoktrinoida lapsensa haluamaansa uskontoon ja osallistaa myös ulkopuoliset tähän ”uskonnolliseen kasvatukseen” lapsen mielipidettä selvittämättä. Samoin kuin perusteettomien lääketieteellisten operaatioiden tai seksuaalisten tekojen kohdalla pitäisi olla selvää, ettei lapsen suostumusta tällaiseen ole eikä sitä edes ole mahdollista saada pitkään aikaan ennen kuin kasvaessaan lapsi alkaa hiljalleen kyetä ottamaan itse kantaa häntä koskeviin päätöksiin.

Kun lapsen omaa näkemystä ei ole mahdollista selvittää, tulisi johtavana periaatteena olla välttää mahdollisia ihmisoikeusloukkauksia. On täysin mahdollista, että lapsi kasvaessaan haluaa ympärileikkauksen tai haluaa toteuttaa seksuaalisuuttaan mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Jopa lapsi itse saattaisi haluta tällaista, mutta ei ole mitään keinoa selvittää asiaa luotettavasti. Samoin pitäisi olla selvää, että lapsi saattaisi haluta uskonnollisen kasvatuksen, mutta kenelläkään ulkopuolisella ei ole mitään mahdollisuutta varmistua tästä luotettavasti.

Lukemattomat konkreettiset esimerkit kirjoittaja mukaan lukien osoittavat kiistatta, että ainoa tapa välttyä uskonnonvapauden loukkaamiselta on suojella lasta uskonnoilta siihen saakka, kun tämä kykenee itse tekemään omaehtoisen valinnan asiasta. Vanhempien auktoriteettiasema huomioiden tämä on mahdollista käytännössä vasta lapsen itsenäistyttyä täysin, eli käytännössä muusta lainsäädännöstä johtuen yleensä lapsen tullessa täysi-ikäiseksi ja saavuttaen siten oletusarvoisen vallan päättää kaikesta itseään koskevasta. Muun muassa lääketieteellisten operaatioiden kohdalla tämäkin periaate toteutuu eikä Jehovan todistajien alaikäisen lapsen ole mahdollista kieltäytyä esimerkiksi verensiirrosta, ellei hoitohenkilökunta kykene todella varmentumaan lapsen vakaumuksen aitoudesta.

Suomessa lapsiasiavaltuutettu on ottanut kantaa lasten uskonnonvapautta koskeviin kysymyksiin. Lapsiasiavaltuutettu on todennut esimerkiksi Jehovan todistajien yhteisössä rikottavan lasten uskonnonvapautta ja samaa tapahtuvan myös muissa uskonnollisissa yhteisöissä. Lapsiasiavaltuutettu ei kuitenkaan tehnyt asiasta selvää linjausta, vaan on päinvastoin todennut ongelmien keskittyvän suljettuihin fundamentalistisiin uskonyhteisöihin. Valtuutettu on edelleen todennut, ettei hänen ole mahdollista antaa yleistä tulkintaa siitä missä tilanteissa uskonnonharjoitus muuttuu lainvastaiseksi tai lapsen edun vastaiseksi.

On surullista, että länsimaisessa sivistysvaltiossa ei löydy tahoa, joka toteaisi, että vanhempien päätösvalta lapsen uskonnonvapautta koskevissa asioissa olisi edes periaatteellisesti ongelmallinen. Puhumattakaan siitä, että lapsen uskonnonvapautta alettaisiin todella suojella sellaisella pieteetillä, jolla ihmisoikeuksia tulee suojella ja jolla kaikkia muita lapsen ihmisoikeuksia jo suojellaan.

Yksi julkisvallan tärkeimmistä tehtävistä on suojella erityisesti heikoimmassa asemassa olevia. Kaikki lapset ovat tällaisia ja ansaitsevat turvallisen kasvuympäristön myös omassa kodissaan. Julkisvalta suojelee jo lapsia näiden omilta vanhemmiltaan fyysiseltä väkivallalta ja valikoiden myös henkiseltä väkivallalta. Valitettavasti tässä suojelussa on oman kulttuurihistoriallisen viitekehyksemme kokoinen ja kristinuskon muotoinen aukko.

Kaikkien lasten mielenterveyden ja viime kädessä elämän suojelemiseksi olisi korkea aika ottaa vakavasti myös lasten suojeleminen näiden vanhempien uskonnonvapautta koskevilta ihmisoikeusloukkauksilta. Maailmassa on paljon meitä omien vanhempiemme uhreja, osa rikkinäisinä elossa ja osa oman käden kautta kuolleina.

Lauri Ojala

Kommentti Jape Lovénille

KESKUSTELUA

Risto Puumalainen korostaa Vapaa-ajattelijoiden puoluepoliittista sitoutumattomuutta.

KOMMENTTI JAPE LOVÉNILLE

Jape Lovén kirjoitti Vapaa Ajattelijassa 3/2023 lauseen, josta olen eri mieltä. Lovén kirjoitti, että nykyisen hallituksen arvopohja ei osu ihan vapareiden kanssa yksiin. Olen ollut vapaa-ajattelija muutaman vuoden, enkä ole nähnyt liitollamme olevan yhteistä arvopohjaa Suomen puoluepolitiikkaan. Sitä vastoin liittomme sääntöjen 2 §:ssä on selkeästi ilmaistu, että liitto on uskonnottomien henkilöiden puoluepoliittisesti sitoutumaton keskusjärjestö.

Itse olen mukana Vapaa-ajattelijoiden liitossa vain niin kauan kuin puoluepoliittinen sitoutumattomuus toteutuu. Siksi Lovénin lause loukkasi arvostamaani vapaata ajattelua. Vapaa-ajattelijat eivät ole ottaneet virallista kantaa nykyisen hallituksen arvoihin, eikä mielestäni saakaan ottaa. Otamme kantaa vain uskonnottomuuteen liittyviin asioihin.

Oletan vahvasti, että vapaa-ajattelijoissa on myös nykyisen hallituksen kannattajia, joten jäsenistömme arvopohja on siltä osin erittäin monipuolinen. Muilta osin olen samaa mieltä Jape Lovénin kirjoituksen kanssa. Liittomme toimii uskonnottomien ison joukon puolesta.

Yhteistyötä kaikkien puolueiden kanssa jatkaen, vain uskonnottomuutta edustaen

Risto Puumalainen
Vapaa-ajattelijain liittohallituksen jäsen