Kannanotto nimilain uudistukseen

Viite: Arviomuistio nimilain uudistamistarpeista (Oikeusministeriön julkaisu 11/2016)

Muistion mukaan ”Nimen lainmukaisuuden selvittämistä koskevia säännöksiä nimiviranomaisten ja kirkon toimijoiden välillä on tarpeen täsmentää.”

Täsmennys on yksinkertaisinta tehdä siirtämällä nimen rekisteröinti puhtaasti maistraattien tehtäväksi. Kristillisen kasteen rooliksi jää tällöin myös valtionkirkkojen osalta pelkästään vauvan liittäminen uskontokunnan jäseneksi. Tämä vastaa yleistä kehitystä, jossa muutenkin valtion ja kirkkojen tehtäviä erotetaan toisistaan.

Erityisenä syynä poikkeavan etunimen hyväksymiseen pidetään nykyisen lain mukaan mm. uskonnollisia syitä. On harkittava tulisiko myös muunlainen maailmankatsomuksellinen syy rinnastaa tähän. Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ratkaisussa 01466/00/5210 tätä harkittiinkin, mutta äänin 2-1 etunimi Koivu hylättiin.

Avioituvien sukunimen osalta olisi selkeämpää, että päätös tehtäisiin avioliiton esteiden tutkintaa haettaessa. Nykyisen lain mukaan sukunimi ilmoitetaan vihkijälle. Tämäkin muutos eriyttäisi selkeämmin avioliiton juridisen merkityksen ja siihen liittyvän päätösvallan uskonnollisesta rituaalista.

21.4.2016

Vapaa-ajattelijain liitto ry