Vapaa-ajattelijain Liitto ry

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Uskonnottomien edunvalvonta-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö

Liiton puheenjohtaja vaihtui

Liitto toimii

Vapaa Ajattelija haastatteli liiton vanhaa ja uutta puheenjohtajaa liittokokouksessa.

LIITON PUHEENJOHTAJA VAIHTUI

YKI RÄIKKÄLÄ

Jape Lovén puhuu pöydän ääressä mikrofoniinJ a p e   L o v é n

Mitkä ovat mietteet nyt, kun liiton puheenjohtajuus on ohi?

Alunperinkin piti olla vain yksi liittokausi. Oli mielenkiintoiset olosuhteet johtaa liittoa. Korona ei ollut yhtään hyvä juttu liiton toiminnan kannalta. Oli haasteita, mutta myös hyviä asioita. Oli tosi hyvä porukka, minkä kanssa sai touhuta, kun saatiin palikat kohdalleen ja työnjako kuntoon. Alkuun oli vähän käytäntöjen ohjaamista, kun oltiin ympäri Suomea ja kun kokouksia pidettiin etänä, mikä ei ollut alussa vielä jokapäiväinen juttu.

Oliko muuta erityistä kuluneina kolmena vuotena?

No se, kuinka vaikeaa oli saada sellaista toimintaa aluilleen, mitä Jyväskylän työseminaarissa kauniisti ajateltiin. Minäkin olin aikeissa kiertää maakunnissa, mutta se jäi paljolti tekemättä. Mutta saatiin kuitenkin se Hämeenlinnan työseminaari järjestettyä, ja se oli hyvä asia. Oli mukava nähdä vapareita ja lähteä yhdessä touhuamaan. Käytännön tekeminen vapareiden asian viemiseksi voimakkaasti eteenpäin on tärkeintä tässä liikkeessä. Yhtä sun toista kaikesta huolimatta tehtiin ja toimintaa on ollut, kuten kolmivuotiskertomuskin osoittaa. Siitä kiitokset aktiiveille liiton hallinnossa ja paikallistasolla. Itseltäni siviilihommissa kahdet työehtosopimusneuvottelut veivät paljon aikaa. Viimeinen vuosi meni pitkälti valmistellessa seuraavaa liittokokousta. Siinä on kuitenkin hyvin laajat asiakirjat, joita valmistellaan monivaiheisesti. Byrokratiaa voisi kai olla vähemmänkin.

Onko tämä myös evästystä uudelle puheenjohtajalle?

Tämä on evästystä aivan kaikille aktiiveille.

Mikä on Vapaa-ajattelijoiden perimmäinen tarkoitus tai päämäärä?

Olen paininut itsekin tämän ajatuksen kanssa. Että onko se kirkon ja valtion erottaminen? Olen tullut siihen tulokseen, että se on vain osa sitä. Perimmäinen tarkoitus on, että on paikka, missä elää ja olla sekulaaristi. Että uskonnottomat eivät tarvitsisi edunvalvontaa, että voitaisiin olla vain porukka, joka kokoontuu, eikä tarvitsisi enää tapella siitä, ollaanko yhdenvertaisessa asemassa erilaisten uskovien kanssa.

Eli tehdä itsestään tarpeeton?

Kyllä. Joskus maailma kylässä -festivaalilla muotoilin niinkin, kun siinä oli vieressä Uskontojen uhrien tuki ry:n teltta, ja kysyttiin, että mikä teidän vapaa-ajattelijoiden tarkoitus on, niin vastasin: ”Tehdä tuosta järjestöstä tarpeeton”.

Jori Mäntysalo

J o r i   M ä n t y s a l o

Aluksi standardikysymys. Miltä nyt tuntuu, kun tulit valituksi uudeksi puheenjohtajaksi?

Jaa-a, aika odotetulta kuitenkin, kun valmisteluja katsoo. Olen tyytyväinen, että tämä meni hyvässä hengessä.

Mikä sinusta on nyt hyvää liitossa?

Henki. Se näkyi tässä liittokokouksessa. Ja se koskee koko liittoa. Täällä oli nyt niin paljon edustajia, että sellaista tekemisen meininkiä on alkanut taas tulla.

Onko mitään sellaista, minkä haluaisit
muuttaa?

No ehkä ulosanti. Kokouksessakin tuli esille, että liiton pitää viestiä ulospäin selväkielisemmin ja lyhyemmin.

Mikä yhteiskunnassamme tulisi muuttaa, missä Vapaa-ajattelijat voisivat vaikuttaa?

Tietenkin kirkon ja valtion ero on se päätavoite, mutta lähimpänä on ET-opetuksen aukaiseminen kaikille, jota onkin jo jauhettu pitkään. Minulle itselleni jumalanpilkkalain kumoaminen olisi merkittävä sananvapausteko.

Liittokokous meni hyvin. Onko muita huomioita kokouksesta?

Eipä juuri. Kokous meni siten mukavasti, että virallinen osuus saatiin päivässä läpi ja ehtii paremmin hoitaa epävirallisia osuuksia. Olen kyllä tyytyväinen.

Mikä on sinun mielestäsi Vapaa-ajattelijoiden perimmäinen tarkoitus tai päämäärä?

Kyllä se loppujen lopuksi on järjen käytön lisääminen. Kirkon ja valtion erokin on yksi tärkeimmistä, mutta se on kuitenkin yksi osa sitä. Periaate on se, että kaikenlaisista uskomuksista luovutaan. Tietysti osa on täysin selviä uskonnollisia uskomuksia, jotka voisi heivata pois suosiolla. Näkisin laajemmin senkin, että vaikka meillä ei ole poliittista kantaa liittona, niin pitäisi ajatella asioita, eikä esim. oteta poliittisia aatteita mittapuuksi siinä, mitä kannatetaan. Jos joku taho katsoo, että asiat A ja B ovat järkeviä, ja jos näyttää siltä, että A on järkevä, niin ei se tarkoita, että B välttämättä olisi järkevä. Ja sama ihan kaikessa.

Hautaustestamentti

Uutisia ja artikkeleita

Lyhyt tarina hautaustestamentista ja sen toimeenpanosta.

HAUTAUSTESTAMENTTI

RISTO PUUMALAINEN

Rakkaat läheiseni ja ystäväni, haluan, että kunnioitatte elämäni mittaista aktiivista harrastustani myös hautajaisissani. Haluan siis, että sirottelette tuhkani talvella parhaimmalle pilkkipaikalleni. Meidän kalastuskunnassa useimmat tietävät sen ottipaikan ja kalastuskunnalta on siihen lupa. Ja olenhan minä monien sukulaistenikin kanssa käynyt siellä kymmeninä talvina pilkkimässä. Kyllä te tiedätte paikan.

Niin, että kairatkaa sinne keskelle yksi reikä ja upottakaa minun tuhkani uurnassa siihen. Voittehan te heittää perään vaikka minun kasvattamia pilkkitoukkia tai jos alatte hempeilemään, niin sirotelkaa veteen aina eväänäni ollutta nisupullaa ja päälle loraus taskulämmintä alkojuomaa. Merkin varmaan muistattekin.

Voittehan te sen jälkeen hetken muistella minua siinä pilkkireiällä ja soittaa jostain nykyajan vehkeestä Lasse Hoikan ja Rautukoplan Pilkkijän humpan. Sitä minä hyrräilin viimeisinä vuosina. Mutta tärkeintä on, että sen jälkeen pilkitte siinä ottipaikalla loppupäivän ja syötte saaliin siellä minun mökillä. Ja jatkakaa hyvät ihmiset hyvää harrastusta, pilkkimistä.

Suomessa 01.04.2023 Pilkki-Pertsa

 

Tuollaisen allekirjoitetun testamentin löysimme 90-vuotiaana kuolleen isämme pöytälaatikosta. Koska hautaustoimilain mukaan vainajan tahtoa pitää kunnioittaa, niin toimimme täysin isän tahdon mukaan.

Meitä oli paikalla reilu kolmekymmentä isän sukulaista ja ystävää. Kokoonnuttiin isän kalamökillä ja siitä ajettiin moottorikelkoilla kaikkien tuntemalle ottipaikalle. Sieltähän se isän ruumiskin löytyi viime talven viimeisien pilkkikelien aikaan. Sydän oli pysähtynyt kerrasta, ja Pilkki-Pertsa löytyi kelkkansa päältä. Iso rautu oli vieläkin ollut kiinni siiman päässä. Eipä meillä kellään ollut tiedossa toista kalamiestä, joka vielä kuoltuaankin saa kalan.

Olimme valinneet biohajoavan uurnan, jonka upotimme veteen syvää kunnioitusta tuntien. Kyllä oli hetken hiljaista, vain tuuli vonkui korvissa. Rykimisten ja niiskutusten jälkeen aika moni kuitenkin sai sanottua muutamia muistojaan isästä, enimmäkseen tietenkin pilkkimisestä. Kaikki muukin tehtiin juuri isän tahdon mukaan. Päälle otettiin sitä isän perusjuomaa, kairattiin omat reiät aika lähelle ja istuttiin selkä tuiskua vasten pilkkimään. Ja kalaa tuli enemmän kuin kenellekään ikinä.

Suomessa 6.12. 2023
Pilkki-Pertsan lapset

Siviilihautajaisten kehittämistoimia tarvitaan

Uutisia ja artikkeleita

Esa Ylikosken artikkeli siviilihautajaisten vaihtelevista käytännöistä, nykyisillään saatavilla olevista palveluista ja kehittämistarpeista.

SIVIILIHAUTAJAISTEN
KEHITTÄMISTOIMIA TARVITAAN

ESA YLIKOSKI

Väestötietojen perusteella on selvää, että ev.-lut. kirkkoon ja muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien vainajien hautaukset lisääntyvät lähivuosina. Tältä pohjalta myös uskonnottomien hautajaisten eli siviilihautajaisten osuus kaikista hautauksista kasvaa vähintäänkin samaa tahtia.

Siviilihautajaisten osuuden kasvu nykytilanteesta voi myös olennaisesti nopeutua, kun uskonnottomiin hautajaisiin liittyvän palveluketjun palveluja saadaan kehitettyä. Parannuksen paikkoja ovat kirjallisen hautaustahdon käyttö (ks. siviilihautajaiset.fi), lähiomaisten tiedot ja asenteet, hautaustoimistojen palvelut sekä siviiliseremonioiden puhuja- ja tilapalvelut.

Vielä viime vuonna ev.-lut. seurakuntien hautausmaille haudatuista vainajista, jotka eivät olleet kirkon jäseniä, peräti 68 % haudattiin kirkollisin menoin. Näitä vainajia oli 9628, joista vain 3137 vainajan hautauksessa ei ollut ev.-lut. papin siunausseremoniaa.

Lisäksi kirkon hautausmaiden ulkopuolelle haudattiin 9 % vainajista, yleensä tuhkauksen jälkeen. Heistä osa siunattiin ennen tuhkausta, mutta siitä minulla ole tarkempaa tietoa.

Hautaustoimilain mukaan ”vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia”. Miten vainajan katsomuksen kunnioittaminen toteutuu? Miten tulkitaan hautaustoimilakia?

Miksi osa vainajista, joille kaikesta päätellen olisi lain mukaan tullut toimittaa uskonnoton hautaus, kuitenkin haudataan kirkollisesti? Siihen vaikuttanee kulttuurisia, rakenteellisia ja yksilöpsykologisia syitä. Niille antaa tilaa kirjallisen hautaustahdon puuttuminen.

Kuolemantapauksen jälkeen surun keskellä kuormittavassa ja raskaassa tilanteessa lähiomaisten pitää aloittaa hautajaisjärjestelyt nopeasti, yleensä hautaustoimistossa. Silloin saatetaan välttää kenties ylimääräiseksi ja rasittavaksi koettuja järjestelyjä ja hakea mahdollisimman helppoja ratkaisuja. Myös hautaustoimistolla voi olla sama pyrkimys vaivattomaan, tavanomaiseen, kaavamaiseen, perinteiseen, siis kirkolliseen menoon.

On ilmeistä, että uskontokuntaan kuulumattoman vainajan omaisille erilaisia vaihtoehtoja esitellessä saatetaan varsin helposti suosia siunausta. Sitenhän ratkeaa sekä puhuja- ja että tilakysymys; puhuja maksutta, kappeli maksullisena.

Olen kuullut eräältä hautaustoimistolta myös tulkinnan, että jos vainaja ei ole ollut selvästi kirkonvastainen, papin siunaus on ihan ok. Tämä tulkinta ei todellakaan ole ok. Myös kirkon tutkija Leena Sorsa on nostanut esiin tulkinnan, että ”kuulumisellaan tai kuulumattomuudellaan johonkin uskonnolliseen yhteisöön ihmisen on katsottava valinneen sen perinteen mukaisen hautaustoimituksen” (Sorsa 2023).

Kun tätä ei nyt noudateta ja kun ajatuksiltaan uskonnottomia vainajia on myös kirkon jäseninä, heidän hautajaisistaan ei ole lain mukaan velvoitetta tehdä siunaustilaisuutta. Tällöin pappi voi yksin käydä kylmiön hiljaisuudessa siunaamassa vainajan.

Jos omaiset ovat erimielisiä, siunaamisvaihtoehdon ei tarvitse voittaa. Päätöksenteon fokuksessa on lain mukaan vainajan katsomus, eivät esimerkiksi saattoväen oletetut normiodotukset.

Kuitenkin omaisille saatetaan kertoa, kuten minullekin tapahtui hautajaisia järjestäessäni, ikään kuin valintaa helpottamaan, että pappi voi hoitaa toimituksen ns. lyhyemmän kaava mukaan, vaikka kirkkokäsikirjan lyhyempi kaava ei ole uskonnollisuuden asteeltaan yhtään vähemmän uskonnollinen kuin pidempi kaava.

Jos hautaustoimistossa omaiset päätyvät keskustelujen jälkeen siunausvaihtoehtoon, siunauspyyntö papille voi välittyä hautaustoimiston kautta. Lähiomaiset ovat suoraan papin kanssa tekemisissä vasta siinä vaiheessa, kun pappi haastattelee omaisia puhettaan varten. Silloin on ehkä myöhäistä katua, ja vielä vähemmän hautajaisten jälkeen. Välillä kuulee puheita, että ”se ei mennyt nyt ihan oikein”.

Siviilihautajaisten uskonnottoman saattotilaisuuden eli jäähyväistilaisuuden järjestämiseen liittyy tavanomaisiin kirkollisiin hautajaisiin verrattuna kaksi käytännöllistä haastetta. Ne kohdistuvat sekä lähiomaisiin että hautaustoimistoon. Saattotilaisuuden eli hyvästijättötilaisuuden järjestämisen haasteina ovat:

uskonnottoman hautajaispuhujan hankkiminen ja
tilaisuuden pitopaikan löytäminen ja vuokraaminen.

Näihin haasteisiin voi saada maksutonta neuvontaa uskonnottomien Pro-Seremoniat-palvelukeskukselta. Myös vapaa-ajattelijain yhdistysten ja liiton toimihenkilöiltä voi saada neuvoja.

Useimmiten siviilihautajaisiin kaivattaisiin palveluhenkisen hautaustoimiston apua hakemaan ratkaisuja, jotka mahdollisesti poikkeavat totutuimmasta kaavasta. Toisaalta hautajaisten jälkimmäisen osan, muistotilaisuuden järjestämisessä ei ole juurikaan eroa kirkollisen ja siviilitilaisuuden välillä.

Laadukkaita, valmentautuneita, usein kokeneita puhujia siviilihautajaisiin tarjoaa siviilijärjestöjen palvelukeskus Pro-Seremoniat. Sen palveluja on varmimmin eteläisen ja keskisen Suomen alueilla. Pohjois-Suomessa eräillä vapaa-ajattelijayhdistyksillä on myös hautapuhujia. Valitettavasti ihan kaikilla alueilla ei Pro-Seremoniain ja yhdistysten puhujia ole vielä ihan lähellä tarjolla. Toivottavasti uusia puhujia on tulossa marraskuussa pidetyn puhujakoulutuksenkin pohjalta.

Siviilihautajaiset marraskuussa. Puhujana Pro-Seremoniain Jukka Paavilainen.
■ Siviilihautajaiset marraskuussa. Puhujana Pro-Seremoniain Jukka Paavilainen. Kuva: Pro Seremoniat

Pro-Seremonioiden puhujapalvelut eivät ole ilmaisia, neuvontaa lukuun ottamatta. Hieman yli 300 euron palkkio ei ole kohtuuton, kun puhuja haastattelee vainajan omaisia, laatii ja pitää puheen ja tarvittaessa ohjaa myös koko seremoniaa. Musiikin saa myös äänitteistä, mutta soittajiakin on tarjolla. Palkkion lisäksi voi tulla matkakuluja.

Puhujakulut eivät ole likikään suurin siviilihautajaisten menoero. Ja onhan uskonnoton vainaja välttänyt kirkollisverot vuosien, ehkä vuosikymmenten ajan.

Ei-kirkollisia hautauksia on tulossa vuosittain tuhansia. Tällä hetkellä Pro-Seremonioiden kapasiteetti riittää ennemmin joihinkin satoihin puheisiin kuin tuhansiin puheisiin. Tässä asiassa onkin nyt niin sanottu markkinarako. Voi olla tilaa ja tarvetta myös uusille uskonnottomien puhujapalvelujen tuottajille.

En rupea ennustajaksi, mutta arvelen, että ennen pitkää uskonnottomien puhujapalvelujen tarjonnassa tulee monipuolistumista, kilpailua. Kaipa joillakin hautaustoimistoillakin voisi olla tarjota omia ei-uskonnollisia hautajaispuhujia.

Toinen iso haaste siviilihautajaisissa on saattotilaisuuden paikka. Asiaan voi liittyä ev.-lut. seurakuntien toiminta, onhan ns. yleinen hautaustoimi niiden hoidossa. Kyse on hautausmaiden ja krematorioiden kappeleista.

Monet siviilihautajaisten järjestäjistä ovat kiinnostuneet vuokraamaan hautausmaan kappelin. Näin lähinnä logistisista eli arkun kuljetukseen liittyvistä syistä, olipa kysymys arkkuhautauksesta saattotilaisuuden jälkeen taikka arkun jättämisestä tuhkaukseen tilaisuuden jälkeen.

Osa seurakunnista vuokraa kappeliaan siviilihautajaisten saattotilaisuuteen. Näin esimerkiksi Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymä. Toki hyvään, yli 550 euron hintaan.

Seurakuntien ehtona kuitenkin on, että mitään uskonnollista symboliikkaa ei kappelissa saa peittää tilaisuuden ajaksi. Niinpä esim. Malmin kappelin metrin korkuinen krusifiksi on aina uskonnottomissa saattotilaisuuksissa läsnä. Urkuja voi käyttää, mutta urkuriksi pitää pyytää joku muu soittaja kuin kyseisen kappelin oma urkuri.

Kaikki uskonnottomat eivät toivo hautajaisiansa pidettävän kirkollisessa kappelissa, vaikka sellainen olisi tarjolla.

Jos toiveena on lisäksi esimerkiksi tuhkan sirottelu hautausmaan ulkopuolelle taikka lasku vesiuurnassa mereen, kirkon palveluja ei tarvitse käyttää muutoin kuin tuhkauksen yhteydessä, ja Helsingin seudulla ei välttämättä silloinkaan, koska on Hietaniemen tunnustukseton krematorio ja kappeli.

Ongelmaksi kuitenkin tällöin tulee sopivan tilan löytäminen saattotilaisuuteen.

Sama ongelma on väistämättä edessä niissä kunnissa, joissa seurakunta uskonopillisista syistä ei ollenkaan vuokraa hautausmaansa tai krematorion kappelia uskonnottomiin saattotilaisuuksiin. Pääkaupunkiseudulla tällaisia kuntia ovat Espoo, Järvenpää, Kerava ja Tuusula. Muualla tällainen tilanne on esimerkiksi Lahdessa, Porissa ja Jyväskylässä.

Miten tästä tilanteesta on selvitty? Miten nyt selvitään? Miten hautaustoimistojen palvelu tällöin toimii?

Yksi ”ratkaisu”, joka siis ei ole oikea ratkaisu, on toistaiseksi monille ollut päätyminen papin siunauksen pyytämiseen. Pappi on ollut tarjolla maksutta ja kappelin saanut vuokrattua, toki hyvään ei-jäsenten hintaan.

Seuraavassa toteuttamisvaihtoehtoja uskonnottomaan hautaukseen:

Perinteinen selviytymiskeino on ollut arkkuhautaus siten, että uskonnoton saattotilaisuus on pidetty haudalla ja välittömästi sen jälkeen on muistotilaisuus, jonne ainakin pääosa saattoväestä kutsutaan. Haudalla voi olla laulua ja myös perinteinen hautajaispuhe. Toki kovan pakkasen tai sateen sattuessa tilaisuuden kulkua on jouduttu säätämään. Syrjinnän vuoksi sisätiloissa pidettävä saattotilaisuus on siis jäänyt pois.

Toinen, monille uusi, luultavasti laajeneva ratkaisu on etsiä joku neutraali, monikäyttöinen tila uskonnottomalle saattotilaisuudelle, jossa arkku on paikalla saattoväen hyvästijättöjä varten. Esimerkiksi Lahdessa on, tosin vasta aivan viime aikoina, hankittu vuokrattavia tiloja muun muassa Hennalan upseerikerholta ja Mukkulan kartanosta. Myös Jyväskylässä uusia hautajaistiloja tarjoavat Jyväskylän Setlementti ry, Vaajakosken urheilutalo ja Palokan pelimannitalo. Tällaisia tiloja tarvitaan lisää kautta maan, ja myös vapaa-ajattelijat voivat olla niiden hankinnassa aktiivisia yhteistoiminnassa hautaustoimistojen kanssa.

Kolmas, mukautunut ratkaisu on ollut perinteisen hautajaiskaavan ulkopuolelle meno esimerkiksi niin, että vain lähimmät omaiset hyvästelevät vainajan ruumiin ennen tuhkausta. Laajemmat sosiaaliset hautajaiset pidetään vasta tuhkauksen jälkeen. Ohjelmaan voi kuulua esimerkiksi uurnan lasku hautaan ja muistotilaisuus heti sen jälkeen tai myöhemmin. Uurnan hautaus voidaan tehdä myös muistotilaisuuden jälkeen.

Jos toiveena on tuhkan sirottelu veteen, kirkon palveluja ei tarvitse käyttää muutoin kuin tuhkauksen yhteydessä, ja Helsingin seudulla ei välttämättä silloinkaan.
■ Jos toiveena on tuhkan sirottelu veteen, kirkon palveluja ei tarvitse käyttää muutoin kuin tuhkauksen yhteydessä, ja Helsingin seudulla ei välttämättä silloinkaan. Kuva: Tea Geitel / Pixabay

Myös kun vainajan tuhka on tarkoitus sirotella tai laskea veteen, laajemmat sosiaaliset hautajaiset voidaan pitää muistotilaisuuden yhteydessä. Tuhkan kätkeminen voidaan tehdä muistotilaisuuden ajankohdasta riippumatta vuoden kuluessa tuhkan noutamisesta.

Muistotilaisuuksia pidetään usein myös sen jälkeen, kun tuhka on laskettu vesiuurnassa veteen. Tarjolla on myös veneitä, jonka sisätiloissa tuhkan laskun jälkeen voidaan pitää muistotilaisuus tarjoiluineen. Onpa veneilijöitä tai purjehtijoita kokoontunut saattotilaisuuteen merellä tai järvellä ja sen jälkeen muistotilaisuuteen venekerhon tai purjehdusseuran tiloissa.

Mielestäni ei ole oikein, että uskonnottoman vainajan omaiset joutuvat valtiovallan ylläpitämästä rakenteellisen syrjinnän ja palvelujen puutteen vuoksi poikkeamaan ns. perinteisestä kaavasta hautajaisten järjestämisessä niin, että saattotilaisuutta ei voitu pitää ennen tuhkausta. Tarvittaisiin monikäyttöisiä tunnustuksettomia seremoniatiloja. Hyvinvointialueiden tulisi niiden lisäksi ottaa vastuulleen myös uusien krematorioiden rakentaminen.

Toisaalta ei välttämättä ole yksinomaan huono asia, että osa uskonnottoman vainajan omaisista päätyvät kehittämään jonkun uudentyyppisen ratkaisun. Onhan joka tapauksessa hautauskulttuuri monipuolistumassa.

Nykyisen hautauskulttuurin muutostilanteessa uskonnottomien on syytä kiitoksella noteerata – Pro-Seremonioiden lisäksi – aina kun paikkakunnan hautaustoimisto hoitaa kiitettävästi siviilihautajaisten saattotilaisuuden järjestämiseen mahdollisesti tarvittavat tila-, puhuja- ja ohjelmajärjestelyt. Hyvä kello kauas kuulukoon.

Lähteet:
Sorsa, Leena 2023. Kun kuolema yhdistää: hautaustoimi maallisten ja hengellisten toimijoiden yhteistyömuotona. Sivut 139-164, kirjassa Peltomäki Isto, Salminen Veli-Matti (toim.) 2023. Kirkko yhteiskunnassa: suhteet ja rajapinnat. Uskonnonvapauslaki 100 vuotta. Kirkon tutkimus ja koulutus.

Vapaa-ajattelijain liitto ry 2023 Tunnustuksettomia seremoniatiloja hautajaistilaisuuksiin. https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/vapaa-ajattelijat-tunnustuksettomia-hautajaistiloja-hyvinvointialueille/

Vapaa-ajattelijain liitto ry 2022 Esitys hautaustoimen yhdenvertaisuuden kehittämiseksi. https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/esitys-hautaustoimen-yhdenvertaisuuden-kehittamiseksi/

Rituaaliteurastukset saavat jatkua

Uutisia ja artikkeleita

Juuri ennen vaaleja valmistuivat ministeriön työryhmän mietintö ns. ympärileikkauksista ja eduskunnan päätös rituaaliteurastuksista. Kummassakaan ei tapahtunut muutosta, vaan asiat jatkuvat entisellään. Ympärileikkauksista kirjoitin viime numerossa, […]

RITUAALITEURASTUKSET
SAAVAT JATKUA

JORI MÄNTYSALO

Juuri ennen vaaleja valmistuivat ministeriön työryhmän mietintö ns. ympärileikkauksista ja eduskunnan päätös rituaaliteurastuksista. Kummassakaan ei tapahtunut muutosta, vaan asiat jatkuvat entisellään. Ympärileikkauksista kirjoitin viime numerossa, nyt vuorossa teurastukset.

Nykyinen tilanne

Rituaaliteurastuksen salliva laki on vanhaa perua, jo 1913 keisarilta tuli senaatin esityksen mukaisesti ”lupa teurastaa kotieläimiä juutalaisten ja mahomettilaisten uskonnollisten menojen mukaan”. Nykyinen laki on 1990-luvun puolivälistä, ja siinä sallitaan ”uskonnollisista syistä noudatettava erityinen teurastustapa, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti eläimen tainnuttamisen kanssa”. Tämä on teoriassa kompromissi: normaalisti eläin tainnutetaan ensin, uskonnollisessa teurastuksessa ei tainnuteta lainkaan, ja lain mukaan pitäisi siis tainnuttaa samaan aikaan.

Laki säädettiin aikana, jolloin perustuslain asema oli heikompi. Niinpä tämäkään pykälä ei käynyt perustuslakivaliokunnan arvioitavana. Nykyään on selvää, että kiellon suhdetta perustuslain takaamaan uskonnonvapauteen pohditaan tarkasti.

EU-tasolla asia on selvä: rituaaliteurastukset saa sallia tai kieltää. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin päätti jo vuonna 2000, että tämä kuului jäsenvaltion harkintamarginaaliin. Tuolloinkaan tosin päätös ei ollut yksimielinen vaan äänet jakautuivat 12-5.

Perustuslakivaliokunta esti kiellon

Sipilän hallitus ehdotti rituaaliteurastusten kieltoa osana laajaa eläinsuojelulain muutosta. Esityksen mukaan uskonnonvapaus ei ”estä lailla antamasta yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen moraalisten ja eettisten arvojen mukaisia järjestysluonteisia säännöksiä, jotka eri uskonnollisten suuntausten tulee ottaa huomioon uskonnollisissa tai niitä vastaavissa menoissaan”. Esitys raukesi vaalikauden päättyessä, lähinnä koska perustuslakivaliokunnan aika kului sote-uudistusta pohtiessa.

Marinin hallituksen esityksessä sivuutettiin kysymys uskonnonvapaudesta hyvin lyhyesti: ”[P]yrkimystä välttää tarpeettoman kivun tai kärsimyksen aiheuttamista eläimelle voidaan pitää hyväksyttävänä syynä ja painavana yhteiskunnallisen tarpeena.” Asia siirtyi perustuslakivaliokuntaan, joka tavallisesta poiketen äänesti asiasta. Enemmistön mielestä rituaaliteurastuksia sai jatkaa:

Perustuslakivaliokunnan mielestä ehdotettu ennen tainnuttamista tapahtuva verenlaskun kielto ja sen merkitsemä perustuslain 11 §:ssä turvatun uskonnon harjoittamisen vapauden rajoitus ei kuitenkaan muodostu oikeasuhtaiseksi suhteessa kiellon taustalla olevaan eläinten suojelemisen tavoitteeseen.

Vähemmistöön jäivät molemmat Vihreiden, ainoa Vasemmistoliiton, toinen Perussuomalaisten ja yksi SDP:n edustaja:

– – tarpeettoman kivun tai kärsimyksen aiheuttamista eläimelle voidaan pitää hyväksyttävänä syynä ja painavana yhteiskunnallisena tarpeena, joka perustelee uskonnon vapauden rajoittamista hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla. Tainnutusvaatimuksen tavoitteena on eläinten hyvinvoinnin suojelu, eikä tämä tavoite ole saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän puuttuvin keinoin.

Perustuslakivaliokunnan päätöksen jälkeen asia oli käytännössä selvä. Perussuomalaiset yritti vielä maa- ja metsätalousvaliokunnassa esittää lausumia, joilla olisi mm. velvoitettu merkitsemään rituaaliteurastettu liha. Tässä vaiheessa niillä ei enää ollut merkitystä. Laki tulee voimaan vuoden 2024 alusta, ja rituaaliteurastukset saavat siis jatkua.

Hallitusohjelmaan tuli sittemmin kirjaus, jonka mukaan eläintuotteissa tuotepakkausten tuotantotapamerkintöjä parannetaan. Kenties tämä on kiertotie saada muun ohella merkintä rituaaliteurastuksesta liharuokapakkaukseen.

Pohdintaa

Uskonnonvapauden ja muun lain ristiriitoja on monenlaisia. Tuleeko jonkin lain rajoituksen joustaa uskonnon tai vakaumuksen vuoksi? Passikuvassa saa olla huivi, jos syy on uskonto. Vauvojen pahoinpitely on kielletty, paitsi uskonnon vuoksi poikien ns. ympärileikkaus sallittu. Intin kenttähartautta ei saa jättää väliin koska väsyttää, mutta negatiivisen uskonnonvapauden vuoksi saa.

On selvää, ettei uskonnonvapaus saa olla pyhä asia jonka vuoksi lakien pitää aina taipua. Toisaalta itse en ajattele, ettei mikään pykälä milloinkaan saisi joustaa sinänsä absurdin perustelun vuoksi. Lakeja tehdään ihmisiä varten, ja jollekin ihmiselle voi olla tositosi tärkeää jokin uskonnollinen määräys.

Teurastusten suhteen asia lienee nyt päätetty ainakin 10-15 vuoden ajaksi. Tulevaisuus voi muuttaa ajattelua enemmän eläinten oikeuksien ja vähemmän uskonnonvapauden puolelle. Tai kenties jonkinlainen keinoliha yleistyy ja koko kysymys muuttuu liki merkityksettömäksi.

Kiitos luottamuksesta ja muita kliseitä

Vapaa-ajattelijoiden logo. Pyöreä oranssinen tausta jossa kolme valkoista liekkiä päällekkäin.

Vapaa-ajattelijain liiton vastavalitun puheenjohtajan näkemyksiä liitosta ja sen tavoitteista

PUHEENJOHTAJAN PALSTA

Vapaa-ajattelijoiden logo. Pyöreä oranssinen tausta jossa kolme valkoista liekkiä päällekkäin.

KIITOS LUOTTAMUKSESTA
JA MUITA KLISEITÄ

JORI MÄNTYSALO

TULIN valituksi liiton johtoon. Nyt pitää siis kirjoittaa puheenjohtajan palsta, ja muistaa siinä kiittää luottamuksesta.

Oikeasti kirjoitan tätä ennen liittokokousta, ei nimittäin näy vastaehdokkaita. Ehkä se aidosti kertoo luottamuksesta siihen, että voin edistää tavoitteitamme ainakin lähes yhtä hyvin kuin joku muukin. Kiitän siis. ”Tämän parempaa meillä ei ole”, esitteli minut taannoin eräs pomonikin ihanan kaksimerkityksellisesti.

Liittohallituksen ja -valtuuston jäseneksi toivottiin, pyydettiin ja suostuteltiin jäseniä eri kanavia pitkin useamman kuukauden aikana. Lista näyttää hyvältä: nuoria ja vanhoja, kokeneita ja uusia kasvoja. Naisia on enemmistö liittohallituksen varsinaisista jäsenistä ensimmäistä kertaa koskaan.

Ainakaan tässä järjestössä kukaan ei voi sanoa kokeneensa johdatusta luottamustehtävään. Olemme tavallisia ihmisiä, joilla on yhdessä asiassa samansuuntainen tavoite: maallinen valtio. Eikä muita kuin tavallisia ihmisiä lopulta olekaan: vanhan sanonnan mukaan paavikin käy paskalla.

Toivon ettei Vapaa-ajattelijain liitto tule näyttämään minulta vaan meiltä. Ei siis meiltä viralliselta johdolta vaan meiltä kaikilta jäseniltä. Jos jokin lakiesitys sinusta kaipaa lausuntoa liitolta, tee luonnos lausunnoksi. Jos tästä lehdestä puuttuu jotain, kirjoita tai piirrä sinä jotain. Todellinen päätösvalta on yleensä sillä, joka tekee.

* * *

Jori Mäntysalo, rintakuva.Moni tietää, että olen ammattinörtti Tampereen yliopistossa, harvempi työstäni tarkemmin. Teen aika paljon tapauskohtaista räätälöintiä, jonkin tietyn tutkimuslaitteen tarvitsemia taustapalveluita tai selvitän ohjelmistoja, jotka tulevat vain yhden tutkijaryhmän käyttöön.

Yksittäistapaus on myös liittomme. Vastustamme huuhaata keskittyen uskontoihin ja sikäli horoskooppien ja homeopatian vastainen Skepsis rinnastuu meihin. Yhteiskunnallisena toimijana olemme yhden tavoitteen järjestö, vähän kuten Vegaaniliitto, joka haluaa lisää kasvisruokaa kouluihin, Aito avioliitto, joka vastustaa homoseksuaalien oikeuksia jne. Olemme myös kulttuurijärjestö, joka suoraan tai Pro-Seremonioiden kautta muuttaa elämänkaaren taitoskohtien tapakulttuuria maallisemmaksi. Etujärjestönä rinnastumme jotenkin myös Invalidiliittoon, Kuurojen liittoon ja muihin potilasjärjestöihin. Kokonaisuutena olemme ainutlaatuinen.

Maallinen valtio on yksittäinen tavoite, mutta se heijastuu moneen: rituaaliteurastusten vuoksi meitä kiinnostaa eläinsuojelulaki, eräiden uskontokuntien verovapautusten vuoksi on asiaa valtiovarainministeriölle, jumalanpilkkalain kumoamisesta voisi kirjoittaa lakivaliokunnalle ja niin edelleen. Tässä olemme ainutlaatuinen jopa yhden tavoitteen järjestöjen joukossa.

Vaparin joulu

Venla Parantaja logo. Keltainen ympyrä ja musta rengas hieman ympyrästä ylävasemmalle. Tekstinä Venla Parantaja.

Koska vaparia eivät sido mitkään uskonnon määrittämät tavat juhlia, saa joulusta rakentaa juuri sellaisen juhlan kuin omiin arvoihin sopii.

Artikkelin voi ladata täältä.

Vaparin joulu

PDF-artikkelin sivua voi vaihtaa sivun alaosan nuolinäppäimillä. Näppäimet näkyvät kun hiiren osoitin on artikkelin päällä.

Presidenttiehdokkaiden enemmistö: siunaillaan

Li Andersson ei toivottaisi Jumalan siunausta uudenvuodenpuheessa, Sari Essayah korostaa eniten uskontoa vastauksissaan. Rehn ja Stubb vastasivat melko samalla tavalla eikä Haavisto eroa heistä kovin paljon. Vastaukset kokonaisuudessaan ovat sivun lopussa.

Vapaa Ajattelija kysyi presidenttiehdokkailta neljä asiaa. Näistä kaksi koski konkreettisesti presidentin toimintaa: kuuluuko Jumalan siunaus uudenvuodenpuheeseen ja toivottaisitko itse, sekä allekirjoittaisitko rukouspäiväjulistuksen ja jos, kuuluuko se lakikirjaan. Kolmas kysymys koski sotilasvakuutusta ja -valaa, ja presidentti ei suoraan voi vaikuttaa siihen yhtenäistetäänkö ne kaikille samanlaiseksi neutraaliksi lupaukseksi. Neljäs oli laajin, kysyimme miten Suomi voi kansainvälisesti edistää uskonnonvapautta.

Vastauksen lähettivät Li Andersson, Sari Essayah, Pekka Haavisto, Olli Rehn ja Alexander Stubb.

Siunausta?

Ehdokkaista Stubb, Rehn ja Essayah toivottaisivat siunausta. Rehn toivoi jokaisen kunnioittavan presidentin oman vakaumuksensa mukaan tekemää päätöstä, ja lausui ”Olen kansankirkon jäsen ja ekumeeninen kristitty, ja omaan uudenvuodenpuheeseeni kuuluisi luontevasti voimien ja siunauksen toivottaminen kaikille suomalaisille.” Stubb perusteli tätä perinteiden arvostamisella, Essayah totesi ettei toivotus sido kuulijaa mitenkään.

Haavisto sen sijaan kertoi miettineensä valmiiksi lauseen, jonka kuultuaan niin ateisti, agnostikko kuin Jumalaan elämänsä turvaava voi poistua tv-vastaanottimen tai radion ääreltä rauhallisin mielin. Mikä lause olisi, sitä hän ei paljastanut. Andersson muotoili ei-kantansa näin: ”Voi olla, että tasavallan presidentin puheissaan käyttämät kristinuskoon kuuluvat ilmaisut tuntuvat ulossulkevilta niille, jotka eivät lukeudu tähän uskontokuntaan.”

Rukouspäiväjulistus

Tässä Haaviston ja Anderssonin vastaukset erosivat. Andersson kertasi vastauksessaan historiaa ja kehui nykyistä “Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä” -teemaa, mutta ei itse allekirjoittaisi julistusta. Haavisto allekirjoittaisi, ja hän nosti esille melko maallisen asian kertoen arvostavansa julistusta, jossa kehotettiin mm. pitämään kulutus kohtuullisena.

Rehn allekirjoittaisi yksityishenkilönä, samoin Stubb joka erikseen mainitsi ettei julistus kuulu lakikirjaan. Essayah totesi etteivät muidenkaan uskontojen edustajat ole poistoa vaatineet – uskonnottomat ovat, mutta meidän osaltamme hän totesi vain julistusten koskevan meitäkin yhdistäviä asioita kuten kotia ja perhettä, rauhaa ja kiitollisuutta. Vielä hän kertoi nykyisen käytännön kertovan myös uskonnonvapaudesta.

Sotilasvakuutus ja -vala

Neljä ehdokasta oli tässä hyvin samalla kannalla: Haavisto kannatti nykymallin jatkumista yhtä paljon kuin Stubb ja Rehn. Essayah mainitsi lisäksi olleensa itse valan esilukijana Kainuun prikaatissa, jossa on ollut erikseen valatilaisuus myös ortodokseille.

Andersson oli eri linjalla: ”Ajattelisin, ettei millään uskonnollisella yhdyskunnalla olisi syytä olla erityisasemaa myöskään Puolustusvoimissa, jonka tarkoitus on puolustaa koko maata ja kaikkia sen asukkaita uskontoon katsomatta. Alokkaita olisi syytä ennemmin kannustaa löytämään yhteisiä nimittäviä tekijöitä suomalaisina kuin erottaa heitä eri taustoihin ja vakaumuksiin perustuen.”

Ihmisoikeudet kansainvälisesti

Essayahin mukaan eräs tehokkaimpia tapoja on edellyttää kansainvälisissä kauppasopimuksissa ihmisoikeusklausuuleja, mukaan lukien uskonnonvapaus. Andersson viittasi samaan suuntaan ja huomautti, että ihmisoikeudet jäävät usein varjoon kauppapolitiikassa ei-demokraattisten hallintojen kanssa.

Muutoin kovin konkreettisia ehdotuksia ei tullut – en tosin itsekään osaisi paremmin vastata. Stubbin mukaan Suomi on hyvä positiivinen esimerkki, Rehn toivoi kunnioitusta ja toisin uskoviin tutustumista, Haaviston mukaan pitää osallistua aktiivisesti kansainvälisissä järjestöissä käytäviin keskusteluihin ihmisoikeuksien edistämisestä.

Kysymyksessämme mainittiin erikseen kuolemantuomiot jumalanpilkasta. Tähän tarttui lähinnä Rehn, joka erikseen mainitsi ettei toisen pyhien arvojen pilkka kuulu uskonnonvapauteen.

Yhteenvetoa

Ei ole kovin yllättävää, että Vasemmistoliiton ehdokas ja samalla joukon nuorin Andersson on myötämielinen vapaa-ajattelijoiden tavoitteille. Vihreiden Haavisto on kiistatta eikä yllättäen kakkossijalla, mutta isommalla erolla edelliseen kuin arvelin. Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat usein lähellä toisiaan, Vihreissä lienee kuitenkin suurempi vähemmistö kirkollisia joiden suuntaan Haavistokin on kallellaan.

Kokoomuksen Stubb ja Keskustan Rehn eivät erotu olennaisesti toisistaan, kumpikaan ei muuttaisi tilannetta parempaan jos ei huonompaankaan suuntaan. Keskusta on yleisesti konservatiivisempi ja kirkollisempi kuin Kokoomus – ehdokkaiksi valitut näyttävät olevan puolueessaan keskilinjasta eroavia, Stubb vähän konservatiivisempaan ja Rehn ehkä hiukan liberaalimpaan suuntaan.

Essayah muisti mainita myös uskonnottomat, mistä toki pisteet annettakoon. Silti hänen käsityksensä uskonnonvapaudesta eroaa vapaa-ajattelijoiden näkemyksestä, mikä ei liene yllättävää.

Puuttuvat vastaukset

Halla-aho ei vastannut kyselyymme, vaikka Perussuomalaiset ovat yleensä vastanneet hyvin vaalikoneisiimme. Aaltola ei hänkään vastannut, ja Urpilainen asettui ehdolle niin myöhään ettei ehtinytkään. Harmillista, sillä kaikkien vastaukset olisivat olleet kiinnostavia.

Halla-aho on kertonut olevansa ateisti, joka lukee lapsilleen iltasadun. Kirkon asemaa valtiossa en muista hänen kommentoineen. Aaltola on tunnustava uskova ja oli puhujanakin konservatiivikristittyjen tilaisuudessa – mutta se ei välttämättä tarkoita, että haluaisi valtion tukevan uskontoaan. SDP:n Urpilainen on nähty ristikoru kaulassa ja hän kertoo kristinuskon elämänsä kivijalaksi, mutta puolueena demarit on yleensä maallisempi kuin Kokoomus.

Vastaukset kokonaisuudessaan ovat alla. Tämä sivu päivittyy jos muutkin ehdokkaat vastaavat.

Jori Mäntysalo

 


 

Uskonnon- ja katsomuksen vapautta loukataan vakavasti monissa valtioissa. Esimerkiksi jumalanpilkasta tuomitaan kuolemaan seitsemässä valtiossa. Miten Suomi voisi edistää uskonnon ja katsomuksen vapautta maailmanlaajuisesti?

Andersson

Vapaus harjoittaa ja olla harjoittamatta uskontoa on keskeinen oikeus kaikille ihmisille riippumatta siitä, missä päin maailmaa elää. Valitettavasti tämä oikeus ei käytännössä toteudu kaikkialla. Suomen on edistettävä ihmisoikeuksia ulkopolitiikassaan niin kahdenvälisissä suhteissa kuin myös kaikilla kansainvälisillä areenoilla, kuten EU:ssa ja YK:ssa. Pienellä Suomella on historiaa diplomatian suurvaltana. Meidän on edelleen hyödynnettävä kokemustamme ja hyvää mainettamme edistäessämme ihmisoikeuksien toteutumista kaikkialla maailmassa. Vaikka perus- ja ihmisoikeuksien puolustamisen ja ihmisoikeusperustaisuuden tulisi paperilla olla Suomen pitkäaikaisen ulkopoliittisen linjan ydintä, ihmisoikeudet jäävät liian usein varjoon esimerkiksi kauppapolitiikassa ei-demokraattisten hallintojen, kuten Saudi-Arabian ja Qatarin kanssa.

Essayah

Uskonnonvapaus on osa ihmisoikeuksia, ja niitä edistetään mm. käymällä poliittista vuoropuhelua, kehittämällä kansainvälisiä ihmisoikeusnormeja sekä huomioimalla ihmisoikeudet kehitysyhteistyössä sekä raportointi- ja seurantamenettelyn avulla valvomalla niiden toteutumista.

Eräs tehokkaimpia tapoja on edellyttää kansainvälisissä kauppasopimuksissa ihmisoikeusklausuuleja, mukaan lukien uskonnonvapaus. Niiden toteutumista on myös seurattava, ja esimerkiksi uskonnonvapauden kohdalla on tärkeää puolustaa positiivista uskonnonvapautta eli esimerkiksi uskontoaan saa julkisesti ilmaista ja myös vaihtaa ilman että siitä on seuraamuksia tai rangaistuksia. Ihmisellä pitää myös olla oikeus vakaumuksen vapauteen ja uskonnottomuuteen. Erityisesti Suomen EU:n jäsenmaana tulee edistää näitä asioita osana EU:n politiikkaa kolmansiin maihin päin, mutta tarvittaessa myös EU:n sisällä.

Haavisto

Oikeus uskoa ja harjoittaa uskontoa, vaihtaa uskontoa sekä oikeus uskonnottomaan, ateistiseen tai muuhun vakaumukseen on osa yleisiä ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksien edistäminen puolestaan on olennainen osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.

Suomi on myös EU:n jäsenmaana sitoutunut EU:n uskonnon- ja vakaumuksenvapautta koskevien suuntaviivojen toimeenpanoon. On tärkeää osallistua aktiivisesti esimerkiksi YK:ssa, Etyj:ssä ja Euroopan neuvostossa käytäviin keskusteluihin, joiden tavoitteena on edistää uskonnon- ja vakaumuksenvapautta muiden kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin kirjattujen ihmisoikeuksien ohella.

Uskonnon ja katsomuksen vapauden loukkaaminen kytkeytyy useissa maissa moniin muihin ihmisoikeusrikkomuksiin, jotka johtuvat oikeusvaltioperiaatteen murenemisesta tai vaikkapa alueella käytävästä sodasta tai muista konflikteista. Siksi myös ratkaisukeinot riippuvat tilanteesta.

Rehn

– Uskonnonvapaus on sekä vapautta uskoa että olla uskomatta. Toisen pyhien arvojen tarkoituksellinen pilkkaaminen ei ole uskonnon – tai katsomuksenvapautta.

– Uskonnon- ja katsomuksen vapauden loukkaukset luovat yleensä uhkan myös muiden kansalais- ja poliittisten oikeuksien toteutumiselle.

– Jokaiselle kuuluvien ihmisoikeuksien ja vähemmistöjen oikeuksien edistäminen tukee yleistä uskonnon- ja katsomuksen vapauden edistämistä.

– Kuolemantuomio ei kuulu yleiseen länsimaiseen oikeuskäsitykseen ja loukkaa perustavaa laatua olevaa ihmisoikeutta; oikeutta elämään.

– Toivon että maailmassa lisääntyisi ymmärrys ja kunnioitus erilaisia uskontoja ja katsomuksia kohtaan. Ekumeeninen yhteistyö ja itselle vieraiden uskontojen ja vakaumusten tunteminen ovat hyvä keino vahvistaa rauhallista rinnakkaiseloa niiden kanssa, joiden ajattelu poikkeaa omastamme.

Stubb

Suomi toimii maailmalla hyvänä esimerkkinä maasta, jossa positiivinen uskonnonvapaus takaa kaikille oikeuden oman uskonnon ja vakaumuksen harjoittamiseen. Kunnioitus toisia kohtaan on tärkeä lähtökohta rakennettaessa yhteistä.

 

Ahtisaari ja Niinistö toivottivat uudenvuodenpuheiden lopussa Jumalan siunausta, Kekkonen, Koivisto ja Halonen eivät. Eikä Ståhlberg. Kuuluuko sinusta siunauksen toivottaminen puheeseen?

Andersson

Tasavallan presidentin toimi on maallinen tehtävä, josta säädetään Suomen perustuslaissa. Presidentin julkisena vallankäyttäjänä on osaltaan perustuslain mukaisesti turvattava perusoikeuksien, kuten uskonnon ja omantunnon vapauden ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Mielestäni presidentin on syytä huomioida puheissaan ja kannanotoissaan yhtä lailla kaikki suomalaiset ja Suomessa asuvat, niin eri kirkkokuntiin ja muihin uskontoihin lukeutuvat kuin myös uskonnottomat. Voi olla, että tasavallan presidentin puheissaan käyttämät kristinuskoon kuuluvat ilmaisut tuntuvat ulossulkevilta niille, jotka eivät lukeudu tähän uskontokuntaan. Julkisen vallan ei pidä suosia eikä syrjiä ketään uskonnon tai uskonnottoman katsomuksen perusteella.

Essayah

Kyllä, Jumalan siunauksen toivottaminen kertoo lausujansa arvomaailmasta, eikä sido kuulijaa millään tavalla.

Haavisto

Olen miettinyt valmiiksi lauseen, jonka kuultuaan niin ateisti, agnostikko kuin Jumalaan elämänsä turvaava voi poistua tv-vastaanottimen tai radion ääreltä rauhallisin mielin. Jätän kuitenkin tämän lauseen nyt kertomatta – se kuulukoon sitten siinä uudenvuodenpuheessa.

Rehn

– Tasavallan Presidentin uudenvuodenpuhe on arvokas kansallinen perinne ja sellaisena sen olisi hyvä pysyä jatkossakin.

– Kukin presidentti on tehnyt kansankunnan sieluntilaan ja omaan vakaumukseensa sopivan valinnan siitä, toivottaako Jumalan siunausta vai ei. Olisi hyvä, jos muut voisivat kunnioittaa tätä kulloisenkin presidentin valintaa, joka on varmasti aina huolellisen, henkilökohtaisen pohdinnan tulos.

– Olen kansankirkon jäsen ja ekumeeninen kristitty, ja omaan uudenvuodenpuheeseeni kuuluisi luontevasti voimien ja siunauksen toivottaminen kaikille suomalaisille.

Stubb

Arvostan hyviä perinteitä ja haluan osaltani jatkaa niitä. Toivottaisin Jumalan siunausta.

 

Virkaan astuessaan tasavallan presidentti antaa uskonnollisesti neutraalin juhlallisen vakuutuksen. Puolustusvoimissa alokkaat joko antavat neutraalin sotilasvakuutuksen tai vannovat uskonnollisen sotilasvalan. Tukisitko puolustusvoimain ylipäällikkönä ajatusta kaikille alokkaille samanlaisesta neutraalista juhlallisesta vakuutuksesta?

Andersson

Sotilasvalan tai vakuutuksen antamisesta säädetään asevelvollisuuslaissa, jonka säätäminen kuuluu eduskunnalle. Henkilökohtaisesti ajattelen, että olisi syytä selvittää yhteisen uskonnollisesti neutraalin sotilasvakuutuksen käyttöön ottamista. Myös tuomarien osalta on siirrytty yleiseen vakutuukseen, mutta valtioneuvoston jäsenet taas vannovat usein myös valan “Jumalaan” viitaten, vaikka tätä ovat asiantuntijat kritisoineet. Ajattelisin, ettei millään uskonnollisella yhdyskunnalla olisi syytä olla erityisasemaa myöskään Puolustusvoimissa, jonka tarkoitus on puolustaa koko maata ja kaikkia sen asukkaita uskontoon katsomatta. Alokkaita olisi syytä ennemmin kannustaa löytämään yhteisiä nimittäviä tekijöitä suomalaisina kuin erottaa heitä eri taustoihin ja vakaumuksiin perustuen. Toisaalta asepalveluksen käytäntöjen tulisi myös olla sellaisia, että halukkaat kokisivat voivansa hakeutua palvelukseen katsomuksestaan riippumatta.

Essayah

Nykyinen käytäntö, jossa henkilö saa itse valita vakuutuksen tai valan on toimiva. Lisäksi valatilaisuus järjestetään Kainuun prikaatissa erikseen ortodoksisille varusmiehille. Olen itse ollut näiden kaikkien kolmen valan ja vakuutuksen esilukijana, ja kaikki tilaisuudet ovat olleet arvokkaita ja juhlallisia.

Haavisto

En muuttaisi nykyistä käytäntöä, koska alokkaille on annettu tässä valinnanvapaus.

Rehn

– Kannatan nykyistä mallia, jossa taataan jokaiselle alokkaalle mahdollisuus valita itselleen luonteva tapa. On erittäin tärkeää, että puolustusvoimissa toteutuu  kaikkinainen yhdenvertaisuus ja turvallinen palvelusympäristö mahdollisimman hyvin.

Stubb

Nykyinen malli on toimiva. Sotilasvala ja juhlallinen vakuutus tarjoavat mahdollisuuden valita.

 

Rukouspäiväjulistusta ei enää julkaista säädöskokoelmassa, mutta presidentit ovat edelleen allekirjoittaneet sen yksityishenkilönä. Allekirjoittaisitko sinä, ja jos, tulisiko julistuksen olla myös lakikirjassa?

Andersson

Rukouspäiväjulistuksen oikeudellinen merkitys on hävinnyt sen myötä, kun aikaisempina vuosikymmeninä rukouspäiviksi määrätyt “huvikiellot” eli esimerkiksi tanssiaisiin ja keikkoihin kohdistuneet rajoitukset poistettiin lainsäädännöstä. Perustuslakivaliokunta on pitänyt sopimattomana, että julistuksesta olisi säädetty lailla. Perustuslakivaliokunta ei pitänyt perustuslassa turvatun uskonnon ja omantunnon vapauden näkökulmasta onnistuneena, että presidentti antaisi päätöksellään uskonnollisperäisen rukouspäiväjulistuksen. Perustuslakivaliokunnan mielestä presidentin valtioneuvostossa tapahtuvan päätöksenteon on syytä pitäytyä asioihin, joiden ratkaisuilla on oikeusvaikutuksia. Presidentin mukanaolon rukouspäiväjulistuksen antamisessa tuli valiokunnan mukaan jäädä presidentin tosiasiallisen toimintansa varaan ja hänen harkintaansa.

Rukouspäivän julistuksissa kirkot yhdessä presidentin kanssa ovat voineet nostaa esille hyvin tärkeitä kysymyksiä, kuten rasismin vastustamista, empatian ja ystävällisyyden tärkeyttä sekä muita hyvin universaaleja aiheita. Lokakuisin pidettävän rukouspäivän teemana on “Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä” ja sitä vietetään samanaikaisesti YK:n päivän kanssa, mitä pidän hienona kannanottona kirkolta.

On kuitenkin tärkeää, että presidentti ei ota yhden uskontokunnan puolta tavalla, mikä on monille suomalaisille ja Suomessa asuville ulossulkevaa eikä tue ajatusta sekulaarista valtiovallasta. Presidentin tulee olla kaikkien suomalaisten edustaja, eivätkä rukouspäiväjulistukset minusta henkilökohtaisesti kuulu presidentin tehtäviin perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittavassa liberaalissa oikeusvaltiossa. Näistä syistä ja siksikin, ettei kyseisellä perinteellä ole enää mitään virallista asemaa, en allekirjoittaisi rukouspäivänjulistuksia presidenttinä.

Essayah

Kyllä allekirjoittaisin, sillä rukouspäiväperinne on myös osa maamme kulttuuriperintöä, jonka poistamista muidenkaan uskontojen edustajat eivät ole vaatineet. Rukouspäivien teemat valmistellaan ekumeenisesti ja ne koskevat juuri ihmisten yhteyttä ja yhteisöllisyyttä, kotia ja perhettä, rauhaa ja kiitollisuutta eli asioita, jotka yhdistävät myös muiden uskontojen tai uskonnottomien näkökulmasta. Pidän nykyistä käytäntöä hyvänä, sillä se kertoo myös uskonnonvapaudesta. Historia on ollut velvoittava valtiovallan määräys säädöskokoelmassa, mutta nyt se on yhteinen rukous niille, jotka siihen haluavat liittyä, koko kansan ajankohtaisten asioiden puolesta.

Haavisto

Rukouspäivillä on Suomessa monisatavuotinen historia, enkä näe syytä katkaista nykyistä perinnettä. Tasavallan presidentillä on myös mahdollisuus vaikuttaa rukouspäivän sanoman sisältöihin.

Minua on erityisesti miellyttänyt presidentti Sauli Niinistön vuoden 2022 rukouspäivän julistus, jossa hän painottaa ihmisten velvollisuutta pitää huolta luomakunnasta ja noudattaa kohtuullisuutta sekä elintapojemme että kulutuksen suhteen.

Rehn

– Minusta nykyinen käytäntö on hyvä ja itse olisin siis valmis allekirjoittamaan rukouspäiväjulistuksen yksityishenkilönä.

Stubb

Jatkaisin edeltäjieni tavoin vuosittaisen rukouspäiväjulistuksen allekirjoittamista. Kyseessä on vuosisatainen perinne, joka on myös muuttanut muotoaan aivan oikein ajan hengessä. Taitaa olla valtionpään vanhimpia virkatehtäviä.  Ei tulisi olla lakikirjassa.

 

Maailma tarvitsee humanismia

VA-logo Pääkirjoitus

Vapaa Ajattelija 4/2023 pääkirjoitus käsittelee maailman uskontojen kielteistä roolia yhteiskunnissa ja kannustaa puolustamaan humanistisia arvoja.

Pääkirjoitus. Kuvassa perinteistä täytettävää mustekynää pitelevä käsi.

MAAILMA TARVITSEE HUMANISMIA

ESA YLIKOSKI

Esa Ylikoski, rintakuva.TAPAHTUMAT maailmalla nostavat esille uskontojen kielteisen roolin. Jos uskonnot eivät ole suoranainen sodan syy, niillä on usein ristiriitoja kiihdyttävä ja jyrkentävä vaikutus. Uskontojen lähtökohtana on oikeaoppisuus, mistä ei ole pitkä matka ääriasenteeseen, fundamentalismiin ja sitten tekoihin, myös väkivaltaan. Uskontojen kyky sovitteluratkaisuihin, kompromisseihin on usein huono.

Tämä korostuu myös Israelin/Palestiinan sodassa ja väkivallassa. Sekä Israelin valtion äärijuutalainen, nationalistinen johto että Gazan Hamasin ääri-islamilainen ja islamistinen johto ovat kumpikin pitkään vastustaneet ja sabotoineet tarjottua sovintoratkaisua. Siihen liittyvä väkivalta on ollut raakaa ja myös rakenteellista.

Yhdistyneet kansakunnat YK sekä kansainvälisen yhteisön enemmistö, myös Suomi, esittävät kompromissiksi vuoden 1967 rajoihin perustuvaa kahden valtion mallia, johon sisältyisivät pitkäkestoiset turvatakuut. Sille on tukea maltillisten juutalaisten, muslimien, kristittyjen ja uskonnottomien, niin israelilaisten kuin palestiinalaisten keskuudessa.

Kyvyttömyys kompromisseihin ei ole kuitenkaan täydellistä. Jos uskonriidat eivät ole olleet sodan syy, uskonnot ovat usein olleet hyvinkin taipuisia muuntumaan vallankäyttäjien apuvälineeksi, väkivallan ja sodan eri puolien tukijaksi. Tämä ilmenee nyt mm. Venäjän ortodoksisen eli ”oikeaoppisen” kirkon tuessa Venäjän sotatoimille Ukrainassa.

Paljon on maita, joissa valtio on taipunut uskonnollisten johtajien apuvälineeksi. Se on onnistunut hyvin niin shiioilta kuin sunneiltakin, niin Iranissa kuin Saudi-Arabiassa ja monissa muissa maissa. Niistä on tullut hengenvaarallisia paikkoja uskonnottomille ja uskosta luopuville, kun omasta katsomuksesta kertominen tulkitaan jumalanpilkaksi.

Niin shiiojen ja kuin sunnien uskonoppineet pyrkivät isolla rahalla levittämään islaminsa äärimmäisiä tulkintoja myös Eurooppaan, aina Suomeen asti. Monet muslimit ovat Suomessa eläneet ilman huivipakkoa naisille ja tytöille, kunnes sitä ja ikävämpiäkin tapoja on tuotu imaamien toimesta.

Viattomaksi ei jää buddhalaisuuskaan, sillä niin Sri Lankan sisällissodassa kuin Myanmarin tapahtumissa juuri buddhalaismunkeilla on ollut aktiivinen rooli väkivaltaan yllyttämisessä vääräuskoisia vastaan. Eikä Gandhin tappanut kiihkoileva hindu ole jäänyt vaille seuraajia Intiassa.

”Kirjan uskonnot” eivät ole nostaneet kansoja raakalaisuudesta, pikemminkin päinvastoin, mikä ilmenee myös Raamatusta, Koraanista ja muista vastaavista.

Uskonnottomuus ei silti ole varma tae väkivallattomuuteen ja rauhaan, koska me uskonnottomatkin olemme vain ihmisiä prosessien ja rakenteiden keskellä. Kuitenkin Modernin humanismin julistuksessa 2022 ja maailman humanistikongressin 2023 vetoomuksessa demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta on tärkeitä eettisiä ja järkiperäisiä ajatuksia sivistyksen ja rauhan edistämiseen. Toimikaamme niiden puolesta.

Uskonnottomuus ei ole puutostila, vaan vapautta uskontojen ”pyhien kirjojen” opinkappaleista. Uskonnottomat liittävät elämänkatsomukseensa ja maailmankuvaansa monia sisällöllisesti rikkaita, myönteisiä asioita ja käsitteitä. Siihen kuuluvat eettisyys ja vastuullisuus.

Humanismiin kuuluvat ihmislähtöiset arvot ja niiden puolustaminen uskondogmien käskyjen sijaan. Arvot ja yhteistyön muodot ovat ihmisyhteisöjen kehittämiä vuosituhansien aikana. Tarvitaan myös kansainvälistä yhteisvastuuta ihmisoikeuksien toteuttamiseksi.

Tiedepohjaiseen maailmankuvaan kuuluvat kehittyvyys ja kriittisyys sekä järkiperäinen ajattelu ja rationaalisuus uskomusten sijaan. Luonnollisuuden hyväksyminen, naturalismi, näkee jokaisen ihmisen ajallisena ainutlaatuisena persoonana ja samalla osana luonnon kiertokulkua yhdessä eläin- ja kasvikunnan kanssa.

Maalliseen, sekulaariin elämäntapaan, tapakulttuuriin ja henkisyyteen ei tarvita uskonnollisia hengellisiä palvontamenoja ja rituaaleja. Hyvää elämää tukee ja mahdollistaa myös kansalaisyhteiskunnan keskinäisapu ja yhteisöllisyys.

Vapaa-ajatteluun kuuluvat ajatuksen, omantunnon ja katsomuksen vapaus sekä sananvapaus. Niiden täyden toteutumisen edellytyksenä on ihmisten yhdenvertaisuus – myös uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Ihmisoikeudet ja demokratia ovat toistensa edellytyksiä. Ihmisoikeuksia, demokratiaa ja rauhaa pitää edistää ja puolustaa.

Raamattua ei ole olemassa

ARVOSTELU

Risto K. Järvisen arvostelu Ville Mäkipellon & Paavo Huotarin kirjasta: Sensuroitu. Raamatun muutosten vaiettu historia. Otava, 2023.

RAAMATTUA EI OLE OLEMASSA

RISTO K. JÄRVINEN

Ville Mäkipelto & Paavo Huotari: Sensuroitu. Raamatun muutosten vaiettu historia. Otava, 2023.

Raamatun kertomukset ovat usein tuttuja niillekin, joita uskonto ei kiinnosta. Kautta aikojen raamatunlauseita on valjastettu politiikan ja vallankäytön perusteiksi. Moni uskoo, että pyhä kirja on kiveen hakattua, muuttumatonta Jumalan sanaa. Ville Mäkipelto ja Paavo Huotari osoittavat teoksessaan, että oikeasti Raamattu on muovautunut jatkuvasti kirjurien käsissä.

Ville Mäkipelto & Paavo Huotari: Sensuroitu. Raamatun muutosten vaiettu historia. Otava, 2023.Kirjurit tekivät virheitä ja muokkasivat tekstejä tarkoitusperiensä mukaan. Esimerkiksi monijumalaisuutta sensuroitiin ja naisten asemaa häivytettiin. Kertomuksia Jeesuksesta hiottiin kohti oikeana pidettyä oppia. Lisäksi Raamattu muuttuu aina, kun sitä käännetään uusille kielille. Mitään muuttumatonta pyhää tekstiä ei koskaan ole ollut olemassakaan. Voidaan sanoa, että Raamattua ei ole olemassa.

Yhdestäkään Uuden testamentin kirjasta ei ole säilynyt alkuperäiskappaleita. Jeesuksen elämästä ja hänen seuraajistaan kertovat kirjoitukset ovat säilyneet vain kopioiden kopioina. Monien Uuden testamentin yksittäisten kirjojen taustalla on useassa vaiheessa tehtyä toimitustyötä. Osa tästä työstä paljastuu säilyneitä käsikirjoituksia vertailemalla. Esimerkiksi Markuksen evankeliumista on olemassa useita vaihtoehtoisia loppuja. Jokainen kopiointikerta tarjosi mahdollisuuden tekstin päivittämiseen tai tahalliseen muuttamiseen.

Raamatussa on kohtia, joissa erikseen kielletään tekemästä muutoksia sen sisältämiin teksteihin. ”Käskyn olemassaolo itsessään paljastaa, että tällaisia muutoksia tehtiin”, Mäkipelto ja Huotari huomauttavat. Ironista kyllä, tutkijoiden mukaan kyseinen kielto itsessään on todennäköisesti lisätty tekstiin myöhemmin. Raamatun kirjurit eivät todellakaan olleet mitään mekaanisia kopioitsijoita, vaan he osallistuivat teologiseen tuotekehittelyyn.

Käsikirjoitusten välisiä eroja kommentoidessaan kristityt toteavat ajoittain, etteivät erot isossa kuvassa haasta kristillistä oppia tai ettei niillä ole väliä tärkeimpien uskonkohtien kannalta. Mäkipelto ja Huotari kuitenkin osoittavat, että Raamatun tekstikriittiset muutokset koskevat myös uskonnon keskeisiä opinkohtia, esimerkiksi neitseestä syntymistä. Sikiäminen pyhästä hengestä on nähty ihmeenä, joka alleviivaa Jeesuksen pyhyyttä ja Jumalan tulemista ihmiseksi. Siihen nähden, mikä merkitys tällä on ollut kristinuskossa, onkin kirjoittajien mukaan yllättävää, ettei sitä mainita muualla kuin Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa.

Edes Paavali ei mainitse sanallakaan Jeesuksen neitseestäsyntymistä. Koska Paavalin kirjeet ovat Uuden testamentin varhaisinta aineistoa vuosilta 50-64, on mahdollista, että tulkinta Jeesuksen neitseestäsyntymisestä on kehittynyt vasta tulevina vuosina tai sitten kyseessä on kilpaileva traditio.

Homoseksuaalisuus tuli Raamattuun vasta 1940-luvulla

Codex Vaticanus on vanhin, arvokkain ja parhaiten säilynyt Raamatun käsikirjoitus. Se on kirjoitettu 300-luvun alussa ja sitä on säilytetty vuodesta 1448 Vatikaanin kirjastossa, mistä se on saanut nimensä. Lähde: Wikimedia Commons.
Codex Vaticanus on vanhin, arvokkain ja parhaiten säilynyt Raamatun käsikirjoitus. Se on kirjoitettu 300-luvun alussa ja sitä on säilytetty vuodesta 1448 Vatikaanin kirjastossa, mistä se on saanut nimensä. Lähde: Wikimedia Commons.

Heteronormisuutta korostavat kristityt pohjaavat käsityksensä muutamien raamatunjakeiden tulkintaan. Ainakin kahdessa tapauksessa tällainen tulkinta on vääristänyt käytössä olevia raamatunkäännöksiä. Nimittäin käsite ”homoseksuaalisuus” ilmestyi Raamattuun – kahteen kohtaan – vasta 1940-luvulla, kun amerikkalaiset kääntäjät päättivät sen sinne lisätä. Suomessa konservatiivisen Raamattu kansalle -käännöksen tekijät seurasivat amerikkalaisten kollegojensa linjaa.

Samalla kun kirkko on tuskaillut seksuaalietiikkansa kanssa, Raamatun seksikannanotot ovat muuttuneet monta kertaa kääntäjien käsissä. Tätä asiaa tarkastellessa on Mäkipellon ja Huotarin mukaan erityisen kyseenalaista, että kirkolliskokousedustajat tai konservatiivipoliitikot vetoavat puheenvuoroissaan muuttumattomaan Jumalan sanaan. ”Raamattu on alusta loppuun ihmisten käsissä muovautunut ja tulkittu teos. Muuttumattomuuden idea kumpuaa ennemminkin joidenkin ihmisten asenteista kuin teksteistä itsestään.”

Kirjoittajat korostavat, ettei muinainen Raamatun teksti ole mitään mieltä nykyajan ilmiöistä, vaan uskonnollinen yhteisö laittaa sen omilla tulkinnoillaan ottamaan kantaa asioihin. Siksi myös vastuu näistä tulkinnoista on aina yhteisöillä ja yksilöillä. Vastuuta ei voi paeta toteamalla ”minähän vain noudatan Raamattua”.

Ville Mäkipelto on psykologi ja teologian tohtori. Paavo Huotari on väitöskirjatutkija ja Raamatun moniäänisestä tekstihistoriasta innostunut evankelis-luterilaisen kirkon pappi. He ovat työskennelleet yhdessä tutkijoina Helsingin yliopiston huippuyksikössä, jossa tutkittiin muutoksia pyhissä teksteissä. Kirjassa esitellyt tulokset perustuvat tieteelliseen eksegeettiseen tutkimukseen. Hieno ja rohkea kirja teologeilta!

Sananen toimitussihteeriltä: Itku ja hammasten kiristys

Vapaa-ajattelijoiden logo. Pyöreä oranssinen tausta jossa kolme valkoista liekkiä päällekkäin.

Risto K. Järvinen harmittelee Jumalaan uskomiseen käyttämänsä energian määrää.

SANANEN TOIMITUSSIHTEERILTÄ

ITKU JA HAMMASTEN KIRISTYS

Kutsuin pirua. Viiden päivän kuluttua tippui Mig-hävittäjä Kuopiossa.

RISTO K. JÄRVINEN

NUORENA elin pari vuotta vaihetta, jolloin yritin uskoa täysillä Jumalaan ja elää kuin harras uskovainen. Nyt, kun luen päiväkirjojani noilta ajoilta, huomaan miten vaikeaa minulla silloin oli. Koskaan en tuntenut olevani tarpeeksi uskossa, tarpeeksi hyvä ihminen. Aina vaivasi syntinen olo ja huono omatunto, ja olutkin maistui liikaa.

Esimerkiksi maaliskuun 17. päivä vuonna 1995 katsoin aamulla televisiosta jälkilähetyksenä, kuinka Suomi voitti MM-kultaa Thunder Bayn joukkuemäessä Kanadassa. Sen jälkeen tilasin taksin ja ajoin Seutulan lentokentälle. Koneen lähtökiihdytyksen aikana päähäni iski ajatus: kohta mennään yli pisteen, jonka jälkeen nousua ei enää voi peruuttaa – jos jokin menee pieleen, me kuolemme kaikki.

”Herra Jeesus Kristus Jumalan poika – armahda minua!” Tätä hoin päässäni koko lennon ajan. Kävin samoihin aikoihin kaksivuotista Sanasta elämä -raamattukurssia, jossa eräs biologian opettaja oli kertonut tuttavansa saaneen kyseistä lausetta toistamalla kielilläpuhumisen taidon kuukaudesssa.

Laskeuduimme Rissalan kentälle Kuopioon alle tunnissa. Seurasin Palopäällystöliiton opintopäiviä, jotka eivät kiinnostaneet pätkääkään. En ymmärtänyt, miksi Palontorjuntalehden päätoimittaja oli minut Palo-opistolle päättänyt jutuntekoon lennättää. Kun ohjelma loppui kolmelta, otin bussin keskustaan. Torin reunalta etsin kapakan, jossa näkyy televisio. Istuin pöydän ääressä, join olutta, katsoin miesten viestihiihtoa. Suomi tuli toiseksi, minä humalaan.

Tapasin savolaisen ystäväni Nallen Kuopion torilla kuudelta. Istuimme kuppiloissa, puhuimme potaskaa. Nallen siskonmies Matti liittyi seuraan. Otimme taksin kylpylähotelli Rauhalahteen, jossa minulla oli varattuna huone. Suunnistimme suoraan baariin, jossa seuraamme tunkeutui tuntematon kolmekymppinen, kalju mies. Hän oli silminnähden järkyttynyt. Hän kertoi, ettei ole koskaan uskonut mihinkään yliluonnolliseen, mutta eilen, kun hän oli pelannut kaverinsa kanssa spiritismiä, lasi oli liikkunut voipaperilla vimmatusti ja vastannut heidän esittämiinsä kysymyksiin. Pelottamaan heitä oli ruvennut siinä vaiheessa, kun pippuripurkit alkoivat putoilla maustehyllystä lattialle.

Ehdotin, että siirrymme huoneeseeni suorittamaan jatkotutkimuksia. Näin tapahtui. Klanipää piirsi tohkeissaan A4-paperille ympyröitä ja kirjoitti niihin kirjaimia. Nalle sytytti ravintolasta mukaan sieppaamansa kynttilänpätkän tuleen. Matti asetti juomalasin ylösalaisin keskelle paperia. Jokainen laittoi etusormensa kevyesti lasin päälle.

”Kuuleeko henki?” klanipää kysyi vakavana. Siinä me istuimme sormet ristissä pitkän tovin, mutta lasi ei liikkunut kuin lopulta pari senttiä. Aloin pelleillä. Huusin: ”Eikö sinulla, herra piru, ole rohkeutta saapua paikalle – vai missä helvetissä luuraat!” Klanipää ja Nalle pyysivät vakavissaan, etten pilkkaisi henkeä. Matti nauroi. Minä en enää uskonut koko pelleilyyn. Olin varma, että jos lasi liikkuu, se johtuu alitajuntamme aiheuttamista tiedostamattomista sormenliikkeistä. Taisimme olla liian humalassa tuottamaan mitään sellaisia.

Herran pelko on viisauden alku - Ote Psalmista 111 Savitaipaleen kirkon seinässä.
En usko. En pelkää. Ote Psalmista 111 Savitaipaleen kirkon seinässä.

Seuraavana aamuna puhelinherätys räjähti tajuntaan kello 07.30. Olo oli kamala. Opintopäivillä taistelin, jotta pysyisin hereillä. En onnistunut. Nukuin pää käden varassa papereitani mukamas tutkien. Virkapukuinen Palo-opiston opettaja tuijotti minua hitaasti luennon jälkeen ja koko loppupäivän ajan. Nalle tuli hakemaan kolmelta. Autossa hän muisteli ja katui spiritismin peluutamme. Morkkis iski myös omaan sieluuni kuin miljoona volttia.

Sisäistin syvästi, miten kamalan teon olin mennyt tekemään. Jos kerran uskon Jumalaan, täytyy minun uskoa myös itse piruun, ajattelin. Koska saatana on totta, mitä Jumala mahtaa ajatella juuri nyt meikäläisestä, joka kutsui paholaista innoissaan eilen? Ei perkele!

Mieleni teki rukoilla, mutta en uskaltanut, kehdannut. Minulla ei ollut mielestäni oikeutta siihen. Spiritismipelleily on pahinta, mitä olen tehnyt hengellisellä urallani koko elämäni aikana, kirjoitin päiväkirjaani.

Matkalla lentokentälle Nalle kertoi, että ei uskalla eilisten puuhastelujemme jälkeen lähteä ajamaan takaisin kotiinsa Sulkavalle, ettei vaan sattuisi onnettomuutta. ”Älä viitsi, minulla on sentään lentomatka edessäni”, kuittasin.

Viiden päivän päästä Nalle soitti ja sanoi, että piru valitsi väärän koneen. ”Rissalan lentokentällä on tippunut Mig-hävittäjä. Lentäjä pelastui heittoistuimella.”

Nyt, kun uskonnottomana luen vanhoja päiväkirjojani, minun harmittaa, että käytin muinoin todella paljon energiaa ja ajatuksia Jumalaan uskomiseen, siis silkkaan hölynpölyyn ja taikauskoon. Uskonto ei tuonut elämääni mitään hyvää, vain pelkkää pelkoa sekä itkua ja hammasten kiristystä. Miksi kukaan haluaa valita sellaisen elämän itselleen, kun tarjolla on myös vastikkeeton mahdollisuus ajatella ihan vapaasti?