Vapaa-ajattelijain Liitto ry

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Uskonnottomien edunvalvonta-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö

Kirkosta eroaminen palasi koronaa edeltävälle tasolle

Suuremmasta valtionkirkosta erosi viime vuonna reilut 55 000 jäsentä. Määrä on vähän vähemmän kuin 2018–19 ja vähän enemmän kuin 2016–17.

Suuremmasta valtionkirkosta erosi viime vuonna reilut 55 000 jäsentä. Määrä on vähän vähemmän kuin 2018–19 ja vähän enemmän kuin 2016–17. Sen sijaan 2020 eli ensimmäinen koronavuosi jäi alle 50 000 eron. Eroaminen näyttää siis palanneen koronaa edeltävälle tasolle.

Eroajien iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen ei nytkään tapahtunut olennaisia muutoksia. Mediaani-ikä nousi muutamalla kuukaudella, naisten osuus parilla prosenttiyksikön kymmenyksellä ja helsinkiläisten osuus laski vähän. Tämä kuvannee lähinnä edellisten vuosien eroja: kun miehiä on aiemmin eronnut enemmän, on nyt naisissa jäljellä enemmän vielä kirkkoon kuuluvia, jotka voivat erota. Vastaava pätee kaupunki–maaseutu-jakoon, joskin muuttoliike tietysti sekoittaa sen analysointia.

Eroakirkosta-palvelun saamissa palautteissa uusi merkittävä ilmiö oli korona. Kun piispa Laajasalo kehotti ottamaan rokotteen, ja tilaisuuksia peruttiin pandemian loiventamiseksi, palautelaatikkoon tulvi viestejä, joissa tämä kerrottiin eroamisen syyksi. Tätä ei näyttänyt hiljentävän se, että itse palvelun toisena perustajana suosittelin myös julkisesti rokotteen ottamista.

Muut palautteet olivat entuudestaan tuttuja: uskonpuute ja kirkollisvero sekä kirkon suhtautuminen homoseksuaaleihin, mikä monen eroajan mielestä oli liian konservatiivinen ja vähäisemmän määrän mielestä puolestaan liian liberaali.

Liittyneiden ja kastettujen selvittäminen on vaikeampaa. Ensinnäkin joulukuussa syntyneitä kastetaan tammikuussa, ja tilastoa vääristää, jos syntyvyys nousee tai laskee. Toiseksi kirkko tilastoi ”liittyneeksi” sellaisen pikkuvauvan, joka on ehditty ensin merkitä väestötietojärjestelmään ilman pappia, ja heidän määränsä kasvoi, kun kasteita lykättiin koronan vuoksi. Kolmanneksi emme tiedä, miten moni kaste koronan vuoksi jäi kokonaan väliin eikä vain siirtynyt tälle vuodelle.

Karkeana arviona sanoisin, että liittyneiden aikuisten määrä on vakaa, kastettujen osuus jatkoi tasaista laskua. Liittyneiden määrä lähti selvään kasvuun vuoden 2005 paikkeilla ja kasvu jatkui kymmenkunta vuotta. Määrä on nyt vakaa, ja kun kirkkoon kuulumattomia on koko ajan enemmän, liittyy siis heistä koko ajan suhteellisesti pienempi osuus.

Jori Mäntysalo

Kirjoitus on julkaistu Vapaa Ajattelijassa 1/2022.

 

Valtion ja kirkon suhde uusiksi — Kirkko julkisoikeudellisesta erityisasemasta samalle viivalle

Esa Ylikoski; kuva: Markku Pääkkönen

Tulevalla vaalikaudella on perusteltua uudistaa valtion ja kirkon suhdetta niin, että luovutaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon julkisoikeudellisesta erityisasemasta ja siihen liittyvistä etuoikeuksista. 

Tulevalla vaalikaudella on perusteltua uudistaa valtion ja kirkon suhdetta niin, että luovutaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon julkisoikeudellisesta erityisasemasta ja siihen liittyvistä etuoikeuksista.

Asianhan ei pitäisi olla periaatteessa vaikea, sillä kirkon piispojen mukaan kirkko ja valtio erotettiin jo 1860-luvulla, uskonnonvapauslaki säädettiin 100 vuotta sitten ja yhdenvertaisuus myös uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta vahvistui 2000-luvulla. Voidaan puhua kirkon ja valtion eron loppuun viemisestä.

Valtion ja kirkon erillisyys kuuluu eurooppalaisiin arvoihin (Euroopan neuvosto) ja julkisen vallan neutraliteettiperiaate ihmisoikeuksiin (Euroopan ihmisoikeussopimus). Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 17 artikla asettaa EU:lle velvoitteen vuoropuheluun kirkkojen, uskonnollisten yhteisöjen ja elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten järjestöjen kanssa.

Suomessa tapahtunut ja jatkuva maallistumiskehitys on myös virike valtion ja kirkon suhteen uudistamiseen. Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on laskenut 66,5 prosenttiin eli alle 2/3 ”määräenemmistön”; Helsingissä kirkon jäsenosuus on alle 49 prosenttia. Tämä kehitys jatkuu, sillä vauvakasteiden osuus on ikäluokissa laskenut alle keskiarvon. Toistaiseksi 7–17-vuotiaiden ikäluokissa kirkon jäsenosuus on huomattavasti koko väestön keskiarvon yläpuolella, mutta täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen suuri osa taannoin vauvakastetuista eronnee kirkosta.

Katsomuksellisestikin suomalaiset ovat maallistuneet. Kirkon tutkimuskeskuksen viimeisemmän laajan Gallup Ecclesiastica kyselyn (2019) perusteella suurin osa suomalaisista ei usko kirkon uskontunnustuksen keskeisiin kohtiin Jumalasta ja Jeesuksesta. Erityisesti nuoremmissa ikäluokissa uskovia oli vähemmän kuin koko väestössä ja selkeästi uskonnottomia katsomuksia omaavien osuus oli näiden kysymysten vastausjakaumissa suuri.

Myös tapakulttuurissa on tapahtunut muutoksia. Siviilivihkimisen osuus on ohittanut kirkollisten avioliittoon vihkimisten osuuden jo muutama vuosi sitten. Kastejuhlien vaihtoehtona olevien nimiäisten määrä lisääntyy. Myös hautajaiskulttuuri on monipuolistumassa, vaikka hautaustoimessa ilmenevä syrjintä jarruttaa kehitystä.

Ihmisten yhdenvertainen kohtelu uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta on myös pieniin vähemmistöihin kuuluvien oikeus. Kun evankelis-luterilaisen kirkon etuoikeuksia on kuitenkin pitkään perusteltu suurella jäsenmäärällä, 2/3:n tason alittuminen jäsenosuudessa on hyvä käännekohta lopettaa kirkon julkisoikeudellinen erityisasema. Yhden tai kahden katsomuksen suosiminen, ja siten muiden katsomusten syrjintä rikkoo julkisen vallan neutraliteettiperiaatetta ja eurooppalaisia arvoja. Ihmisoikeudet ovat yksittäisen ihmisten oikeuksia.

On siis syytä aloittaa evankelis-luterilaisen kirkon julkisoikeudellisen aseman purkamisen valmistelu. Kohteena ovat tällöin muun muassa PL 76 §:n, kirkollisverojärjestelmän ja uskonnonopetuksen pakollisuuden (kirkon jäsenyyteen liitetyille lapsille) poistaminen sekä hautaustoimen yhdenvertaisuuden toteuttaminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteydessä.

Kirkkolain säätämisjärjestys ja perustuslain 76 §

Valtion ja kirkon suhteen muutostarve ilmenee nyt myös ajankohtaisesti kirkkolain eriskummallisessa perustuslain 76 §:n vahvistamassa säätämisjärjestyksessä. Eduskunta voi muuttaa kirkkolakia vain kirkolliskokouksen esityksestä. Nyt kuitenkin kirkolliskokouksen esityksissä on ollut perustuslaillisia ongelmia niin, että esitettyjä lakimuutoksia ei ole voitu hyväksyä. Silti kirkolliskokous esittää edelleen, että eduskunnan pitäisi päättää, mikä on kirkon uskontunnustus.

Kirkon tarkoituksen ja sääntöjen lainmukaisuus voitaisiin kuitenkin hyvin käsitellä Patentti- ja rekisterihallituksessa niin kuin muidenkin yhteisöjen kohdalla tapahtuu. Lisäksi tarvittavasta kirkkolaista eduskunnan tulisi voida säätää normaalissa lainsäädäntöjärjestyksessä. Perustuslain 76 § olisi syytä kumota.

Pappien ja muiden viranhaltijoiden asema virkamiehenä

Osoituksena valtion ja kirkon tiiviistä erityissuhteesta on pappien ja muiden kirkon viranhaltijoiden julkisoikeudellinen asema. Papit ovat virkamiehiä, ja kirkolla on oma siihen liittyvä eläkejärjestelmä. Tämä erityisasema tulee purkaa ja selvittää siltä pohjalta muodostuneet eläkevastuut. Kirkon kaikki vakanssit tulee siirtää normaalien työsuhteiden piiriin.

Lapsijäsenyyden juridiset rasitteet

Vauvakasteen yhteydessä syntyvä lapsen jäsenyys kirkossa aiheuttaa tällä hetkellä juridisia seurauksia, jotka ovat vastoin lapsen oikeuksien sopimusta ja rikkovat yhdenvertaisuutta. Kirkon jäsenenä oleva lapsi tai nuori ei saa opiskella elämänkatsomustietoa peruskoulussa eikä lukiossa. Kuitenkin 1.3.2017 asti vain toinen vanhemmista saattoi liittää vauvan kirkon jäseneksi yksipuolisella päätöksellä, vastoin toisen huoltajan mielipidettä, ja hän voi edelleen estää esimerkiksi lukio-opintojaan aloittavan nuoren kirkosta eroamisen. Koulun katsomusaineen valinnan mahdollisuus on perusteltua erottaa oppilaan ja opiskelijan mahdollisista jäsenyyksistä uskonnollisissa yhdyskunnissa ja sallia elämänkatsomustiedon opiskelu myös evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäsenille.

Vauvakastetulle lapselle syntyy myös kirkollisverovelvollisuus, joka päättyy aikaisintaan sen vuoden lopussa, jolloin henkilö eroaa kirkosta. Kirkollisvero siis jatkuisi jo useita kuukausia kirkosta eroamisen jälkeenkin. Tämä tilanne voitaisiin muuttaa niin, että velvollisuus alkaa maksaa kirkollisveroa tai muulla tavalla kerättävää kirkon jäsenmaksua syntyisi vasta kun täysi-ikäisyyden saanut henkilö itse vahvistaa lapsijäsenyytensä jatkuvan myös aikuisena.

Vauvojen nimenantomenettely yhdenvertaiseksi

Digi- ja väestötietoviraston (DVV) tulee kiireellisesti muuttaa vauvojen nimenantoon liittyvät käytännöt sellaiseksi, että virasto asioi suoraan vauvan perheen ja vauvan molempien huoltajien kanssa. Ei ole yhdenvertaista, että DVV lähettää nimenantolomakkeen ensin kirkkoon kuuluvan äidin seurakunnalle, joka sitten lähettää ne kasteeseen ja kummeihin liittyvine ohjeineen vauvan perheeseen, jossa toinen huoltaja ei ole kirkon jäsen. Lasten mahdollinen kastaminen uskonnollisena rituaalina on perheen ja seurakunnan välinen asia. Väestötietoviranomaisen ei tule sekaantua kirkon ja sen jäsenten välisiin suhteisiin.

Kirkollisverojärjestelmästä samalla viivalle

Evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle suotu valtiokirkollinen etuoikeus kerätä jäsenmaksunsa verottajan koneistoa käyttäen rikkoo yhdenvertaisuutta ja julkisen vallan neutraliteettiperiaatetta. Järjestelmä myös asettaa kirkon jäsenet eriarvoiseen asemaan, kun pääomatulot eivät ole kirkollisverotuksen piirissä, vaan yli 900 miljoonaa euroa kerätään palkansaajilta ja eläkeläisiltä. On myös väärin, että kirkosta eronneet joutuvat maksamaan kirkollisveroa eroamisvuoden loppuun asti. Kirkkoon liittyvät puolestaan saavat vapaavuoden, vaikka liittyisivät jo vuoden alussa.

Kirkot voisivat jatkossa kerätä jäsenmaksunsa samaan tapaan kuin muutkin uskonnolliset tai muut yhteisöt ja yhdistykset taikka ammattiliitot esimerkiksi pankkien kanssa tehtävien sopimusten kautta.

Uskonnon rekisteröinnistä luovutaan Digi- ja väestötietovirastossa

Valtion väestörekisterissä ei pidä enää rekisteröidä lapsia uskonnollisen yhdyskunnan mahdollisen jäsenyyden perusteella. Samalla puretaan kaikkien aiemmin rekisteröityjen ihmisten uskonnon rekisteröinti Digi- ja väestötietovirastossa. Uskonnollinen tai muu katsomus olkoon yksilöiden ja perheiden yksityisasia.

Uskonnon rekisteröintiin ei ole myöskään enää mitään tarvetta sen jälkeen, kun kirkollisverojärjestelmästä luovutaan ja evankelis-luterilaisen ”oman uskonnon” pakollisuudesta kirkon jäsenille peruskoulussa ja lukiossa luovutaan.

Tuki valtion budjetista

Evankelis-luterilainen kirkko on saanut valtion budjetista noin 119 miljoonaa euroa avustusta hautaustoimeen, väestökirjanpitoon ja kulttuurihistoriallisten rakennusten suojeluun ja ylläpitoon. Hyvin erilaiset tukimuodot tulisi valtion budjetissa käsitellä kukin erikseen, omassa viitekehyksessään. Tämä ei automaattisesti tarkoittaisi esimerkiksi kulttuurihistoriallisten rakennusten saaman tuen heikkenemistä.

Väestökirjanpidon tukea on enää tarkoituksenmukaista suunnata vain väestökirjanpitotoiminnan yhdistämiseen Digi- ja väestötietovirastoon. Kirkonkirjojen digitointi ja tietojen hakujärjestelmien toimivuus tulee taata yhdistämisessä, koska esimerkiksi peruskirjoituksiin hankittavien todistusten viranomaispalvelun tulee toimia nopeasti.

Valtion budjetista kirkolle myönnettävästä ”könttäsummasta” suurin osa kohdistuu kirkon hautaustoimeen, josta erikseen.

Hautaustoimen uudistaminen

Hautaustoimilaki on uskonnottomia syrjivä, koska se säätää niin sanotun yleisen hautaustoimen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tehtäväksi. Valtiovalta käsittelee hautaustoimea kirkollisasiana, vaikka asiallisesti se kuuluisi sosiaali- ja terveystoimen piiriin. Hautaustoimi tuleekin liittää sosiaali- ja terveysjärjestelmän uudistamiseen ja ottaa mukaan uusien hyvinvointialueiden tehtäviin.

Hautaukseen liittyy myös vainajan omaisten ja ystävien henkinen, psykososiaalinen ja somaattinen hyvinvointi sekä vainajan vakaumuksen kunnioitttaminen. Nyt seurakunnat voivat niin sanottua yleistä hautaustoimea toimittaessaan mielivaltaisesti päättää, voiko hautausmaan tai krematorion kappelissa järjestää muita kuin kirkollisia hautajaistilaisuuksia (saattotilaisuuksia, jossa vainaja on vielä arkussa) vai ei.

Esimerkiksi Espoossa kirkko katsoo, että kappeli ja pappi liittyvät yhteen kuin paita ja nappi, vaikka Espoon seurakuntayhtymä saa kaikista kuntalaista noin 20 euroa/vuosi hautausmaiden kustannuksiin. Toiset seurakunnat antavat käyttää hautausmaidensa kappeleita myös muihin kuin kirkollisiin siunaustilaisuuksiin erillistä korvausta vastaan.

Toisin kuin Ruotsin kirkko menettelee mitkään seurakunnat Suomessa ns. yleistä hautaustoimea hoitaessaan eivät tarjoa uskonnollisesti tunnustuksettomia tiloja hautajaisten saattotilaisuuksiin, jossa vainaja on arkussa ennen tuhkausta tai arkkuhautausta.

Hautaustoimen uudistuksessa pitäisi turvata, että kuolemantapauksen sattuessa vainajan omaisilla olisi mahdollisuus saada käyttöönsä tunnustuksettomia, monikäyttöiset seremoniatiloja. Kun kirkko on haluton sellaisia tarjoamaan, niiden tulee kuulua julkisten palvelujen piiriin.

Hautaustoimen järjestämisvastuu olisi perusteltua siirtää uusille hyvinvointialueille. Sen puitteissa voitaisiin toteuttaa myös monimuotoista yhdistelmämallia, jossa julkisen vallan omien toimintojen ja tilojen lisäksi olisi edelleen mahdollisuus kirkon sekä uskonnollisten ja uskonnottomien yhteisöjen hautausmaille.

Niiden tulisi julkisten avustusten myöntämisperusteissa olla samalla viivalla. Eräät Vapaa-ajattelijain liiton yhdistysten hautausmaat ovat toimineet jo yli 90 vuotta, mutta ne eivät ole olleet valtion hautaustoimeen kohdistuvien avustusten piirissä.

Myös hautausmaiden siirtämistä suoraan hyvinvointialueiden hoitoon pitää tutkia, mikäli kirkko haluaa luopua hautausmaistaan.

 

Esityksiä on tehty aiemminkin

Vapaa-ajattelijain liitto ja Suomen humanistiliitto tekivät jo neljä vuotta sitten ehdotuksia hallitusohjelmaneuvotteluihin. Ne eivät kuitenkaan johtaneet tuloksiin. Näitä esityksiä on täysi syy kuitenkin edelleen pitää esillä.

Avioliiton vihkimiskäytännöt yhdenvertaiseksi

Avioliittoon vihkimisen palvelut muutetaan yhdenvertaiseksi uskontokuntiin kuuluvien ja kuulumattomien kanssa. Mikäli uskonnollisten yhdyskuntien nykyistä oikeutta omiin vihkijöihin jatketaan, samanlainen vihkioikeus tulee myöntää myös siviilivihkimisestä kiinnostuneille sekulaaria kulttuuria edistäville järjestöille.

Selkein käytäntö voisi kuitenkin olla, että viranomaiset hoitaisivat avioliiton solmimisen virallisen puolen. Maistraatit voisivat kuitenkin nimetä virkapaikan ja -ajan ulkopuolisiin vihkimisiin viran- ja toimenhaltijoiden lisäksi muitakin vihkijöitä. Tällä turvattaisiin vihkijöiden saatavuus suosituimpina vihkiaikoina.

Juhlallisen velvoittautumisen uudistaminen

Virkamiesten ja samalla ministerien juhlalliseen velvoittautumiseen tulisi säätää uskonnollisesti ja katsomuksellisesti neutraali virkavakuutus. Myös oikeuskanslerinvirasto on suositellut ministereille neutraalia vakuutusta viitaten samalla sen yhdenmukaisuuteen tasavallan presidentin, eduskunnan puhemiehen ja tuomarien antaman vakuutuksen kanssa. Nyt uudet ministerit jo antavat tuomarin vakuutuksen.

Kun puolustusvoimain ylipäällikkö antaa juhlallisen vakuutuksen, samankaltaisen pitäisi riittää myös varusmiehille alokaskauden lopussa niin, että joukkoa ei enää jaeta kahteen ryhmään uskonnon tai vakaumuksen perusteella. ”Kunnian ja omantunnon kautta” annettavan uskonnollisesti ja katsomuksellisesti neutraalin vakuutuksen nimenä voidaan niin haluttaessa pitää myös vala, sillä valat voivat olla myös maallisia. Nykyisestä valasta vain jäisi pois uskonnollisesti julistuksellinen osa.

 

Uskonnonvapautta vahvistetaan Puolustusvoimissa

Uskonnonharjoituksen järjestäminen ja tarjoaminen on perusteltua siirtää varsinaisen palveluksen päiväohjelman ulkopuolelle, vapaa-aikaan niin kuin iltahartauksien osalta on jo menetelty. Sotilasparaateissa hartaudet voivat olla ennen varsinaista paraatikatselmusta.

Sodan ja rauhan etiikan tuntien opettajaksi tulee määrätä muitakin kuin sotilaspappeja. Henkisen tuen antajiksi pitää alkaa pestata muitakin kuin teologeja. Sotilaspappien virat pitää avata muille henkisen tuen ammattilaisille. Sotilaspappivetoinen henkisen tuen järjestelmä ei vastaa enää nykypäivän tarpeita.

Samoin sekulaaria psyykkistä ja sosiaalista tukea tulee vahvistaa vankilatyössä. Yleisen uskonnollisen ja katsomuksellisen työn organisointi vankiloissa on syytä uudistaa niin, että evankelis-luterilaisen kirkon oma uskonnollinen vankilatyö rinnastuu jatkossa muihin vankilatyötä tekeviin yhteisöihin.

 

Tunnustuksettomuus tai yhdenvertaisuus valtiopäivien avajaisissa

Valtiopäivien avajaisjuhlallisuuksien viralliseen ohjelmaan ei tulisi sisältyä minkään uskonnon jumalanpalvelusta, koska sellainen asettaisi uskonnottomat ja toisuskoiset niin sanotun toisen luokan kansalaisen asemaan. Jos yhtä tai useampaa jumalanpalvelusta kuitenkin yhä tarjotaan ennen valtiopäivien avajaisten varsinaista ohjelmaa, eduskunnan tulee ottaa myös sekulaarijärjestöjen tarjoama tunnustukseton tilaisuus ennen valtiopäivien avajaisia yhdenvertaiseen asemaan jumalanpalvelusten rinnalla.

Valtiovallan symbolisissa eleissä tulee kunnioittaa ihmisten yhdenvertaisuutta myös uskontoihin ja vakaumuksiin liittyen. Valtiovallan tulee muutenkin arvostaa ja tukea sekulaaria kulttuuria edistävien järjestöjen toimintaa. Uskontojen erityisasemasta tulee siirtyä uskonnollisten ja sekulaarien katsomuksellisten yhteisöjen edustajien yhdenvertaiseen kohteluun.

”Jumalanpilkan” kriminalisoinnin poistaminen

Suomi ei voi kansainvälisissä toimielimissä täysimääräisesti puuttua muissa maissa tehtäviin uskontoperusteisiin ihmisoikeusrikoksiin, koska Suomella itsellään on rikoslaissaan uskonrauhapykälä, jossa kielletään ”Jumalan pilkkaaminen” ja uskonnon ”pyhänä pitämien” oppien loukkaaminen. Kuolemantuomioita tai ankaria ruoskarangaistuksia käyttävät maa sanovat, että ”onhan se teilläkin rikos”. Jumalanpilkkalakien tulkinta eri maissa on hyvin mielivaltaista.

Koska vihapuhe, kiihottaminen kansanryhmää kohtaan ja julkisrauhan rikkominen ovat Suomessa kielletty, se antaa suojaa myös uskonnollisille ja ei-uskonnollisille ihmisille ja yhteisöille. Erillistä pykälää uskonnonharjoituksesta tai hautajaistilaisuudesta ei tarvita. Suomi on myös saanut monta kertaa YK:n ihmisoikeuskomitealta huomautuksen asiasta. Näin ollen Rikoslain 17 luvun 10 § voidaan kumota kokonaan. Ainakin tulisi kiireesti kumota pykälän 1) kohta.

Lasten sukupuolielinten silpominen kielletään lailla

Suomeen tulee säätää laki, joka kieltää lasten sukupuolielinten silpomisen eli niin sanotun ympärileikkauksen uskonnollisista rituaalisista syistä ilman lääketieteellisiä perusteita. Tämän tulee antaa suojaa sekä pojille että tytöille.

Uskonnottomien yhteisöjen kunnioittaminen valtiovallan toimesta 

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 17 artiklassa asetettiin EU:lle velvoite käydä avointa ja säännöllistä vuoropuhelua kirkkojen, uskonnollisten yhteisöjen ja elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten järjestöjen kanssa. Siinä määrätään myös seuraavaa:
”Unioni kunnioittaa myös elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten ärjestöjen asemaa, joka niillä on kansallisen lainsäädännön mukaisesti.” sekä
”Unioni käy avointa ja säännöllistä vuoropuhelua näiden kirkkojen ja järjestöjen kanssa tunnustaen niiden identiteetin ja erityisen tehtävän.”

Vapaa-ajattelijain liitto ja Suomen humanistiliitto ovat edellä tarkoitettuja järjestöjä. Ne ovat jäsenenä Euroopan humanistifederaatiossa (https://humanistfederation.eu/), joka on edustettuna EU:ssa sekä Kansainvälisessä humanistiliitossa (https://humanists.international/), joka on edustettuna YK:n toimielimissä. Suomessa toimimme yleishyödyllisenä kansalaisjärjestönä maamme lainsäädännön mukaisesti. Olemme myös osallistuneet YK:n julistaman uskontojen ja katsomusten yhteisymmärrysviikon valmisteluihin ja toimintaan Suomessa.

Ei osoita EU:n tarkoittamaa kunnioitusta uskonnottomien ei-tunnustuksellisia järjestöjä kohtaan, jos Suomessa valtiovalta ei huomioi niiden toimintaa ja niiden toiminnalle ei myönnetä mitään avustusta samaan aikaan kun kirkoille ja uskonnollisille yhteisöille myönnetään monenlaisia avustuksia ja arvostuksen osoituksia.

 

Miten aloittaa valtion ja kirkon suhteen uudistaminen

Esitämme, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon julkisoikeudellisen erityisaseman lopettamisen valmistelujen aloittamiseksi perustetaan laajapohjainen parlamentaarinen kirkko ja valtio -komitea, jossa on myös keskeisten uskonnottomien järjestöjen edustus.

Komitean työn lähtökohdaksi esitämme ihmisten yhdenvertaisuutta myös uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Kaikkiin uskonnollisiin yhdyskuntiin, myös Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja Suomen ortodoksiseen kirkkoon, suhtaudutaan kuin muihinkin katsomuksellisiin ryhmiin mitään katsomusta syrjimättä tai suosimatta.

Komitean pitkäjänteinen työskentely sekä kirkon julkisoikeudellisen erityisaseman mahdollisesti vaiheittain etenevä purkaminen ei kuitenkaan saa estää perusteltujen erillisratkaisujen säätämistä nopealla aikataululla. Kiireellisistä uudistuksista esimerkkinä on elämänkatsomustiedon opiskelumahdollisuuden avaaminen myös kirkon jäsenille peruskoulussa ja lukiossa.

 

 

Tiivistetysti evankelis-luterilaisen kirkon etuoikeuksista

Kirkon julkisoikeudelliseen erityisasemaan kuuluu valtiokirkollisia piirteitä, jotka ilmentävät systeemistä syrjintää ja rikkovat ihmisten yhdenvertaisuutta käytännössä:

  • Perustuslain 76 § turvaa, että eduskunta voi käsitellä kirkkolakia vain kirkolliskokouksen esityksestä eduskunnassa, vaikka Digi- ja väestötietovirasto voisi hoitaa kirkon sääntöjen lainmukaisuuden tarkastuksen
  • Kirkollisverojärjestelmä
  • Kirkosta eroajien rankaisu kirkollisverovelvollisuudella koko eroamisvuoden loppuun
  • Pappien ja muiden viranhaltijoiden asema julkisoikeudellisina virkamiehinä
  • Yleinen hautaustoimi jäänyt ”kirkollisasiana” kirkon uskonnottomia syrjiväksi monopoliksi 
  • Kirkolle valtion budjetista iso avustuskönttä noin 119 miljoonaa
  • Vauvajäsenhankinnan tukeminen ja uskonnon rekisteröinti Digi- ja väestötietovirastossa
  • Uskonnonopetuksen pakollisuus kirkon jäsenille peruskoulussa ja lukiossa
  • Eduskunnan valtiopäivien avajaisjumalanpalvelukset
  • Uskonnollisen valan käyttö julkisiin tehtäviin velvoittautumisissa (virkamiehet, ministerit, varusmiehet ja sotilaat)
  • Valtion palkkaamat papit puolustusvoimissa ja vankiloissa
  • Kirkon papit ovat julkisoikeudellisia virkamiehiä
  • Lakisääteiset jumalanpalvelukset ja hartausohjelmat Yleisradiossa
  • Uskonnottomien järjestöillä ei ole vihkimisoikeutta
  • Jumalanpilkan kriminalisointi rikoslaissa
  • Kirkon jumalanpalvelusten ja hartauksien liittäminen päiväkotien ja koulujen päiväohjelmaan, vaikka opetussuunnitelmassa on velvoite ”uskonnolliseen ja katsomukselliseen sitouttamattomuuteen”
  • Kriisiavun ja henkisen tuen kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa puutteellista

Esa Ylikoski

Kirjoitus on julkaistu Vapaa Ajattelijassa 1/2022.

 

Kohti valoa

Jo monia kertoja tuskailemani pandemian aiheuttama koronakaamos on siis väistymässä myös järjestötoimintaa varjostamasta.

Vihdoin, vai onko sittenkin vielä liian aikaista? Tuleva aika näyttää, olisiko ihmiskuntaa kurittanut pandemia laantumassa. Ilokseni olen huomannut, etteivät Vaparit jääneet täysin piiloon tänäkään aikana. On ollut suunnittelua, pohdintaa, lausuntoja ja kampanjointia kansalaisaloitteen tueksi. Kansalaisaloite on hieno väline, mutta tällä kertaa tavoitetta ei saavutettu. Harmi sinänsä. Se ei kuitenkaan poista sen työn tärkeyttä, jota niin monet käsiparit ovat tuohon tavoitteeseen tehneet. 30 023 allekirjoitusta eivät tulleet itsestään.

Haluan tässä omalta osaltani kiittää kaikkia osallistujia panostuksesta tavoitteidemme eteen. Kiitos teille kaikille työstänne!

Päivät pitenevät, ja yhdistyksien kevätkokoukset ovat taas mahdollisia järjestää mitä luultavimmin perinteisellä mallilla. Tapahtumiakin pystyy taas järjestämään. Jo monia kertoja tuskailemani pandemian aiheuttama koronakaamos on siis väistymässä myös järjestötoimintaa varjostamasta.
Tosin monet isot tapahtumat peruvat vieläkin tämän vuoden osalta. Toivottavasti löytyy uusia tapoja tai tapahtumia, joilla vaparit voivat kohdata uskonnottomia ja muitakin ihmisiä.

Ainoana mutta sitäkin suurempana synkkänä asiana tuntuu olevan kansainvälinen politiikka. Sota Euroopassa on nyt totta tällä hetkellä. Tämä päivitys tähän kirjoitukseeni piti lisätä. Toivoin diplomaattisten toimien johtavan tuloksiin, jotta linnunlaulu ei tänä keväänä korvaudu tykkien tuhoisalla kumulla. Toisin kävi. Tämä ei kevättalvea kirkasta.

Liitto on myös lähestynyt opetus- ja kulttuuriministeriötä. Esitimme, että Vapaa-ajattelijain liiton valtionavustus sisällytetään opetus- ja kulttuuriministeriön budjettiesitykseen vuodelle 2023.
Eduskunta on useana vuotena ilmaissut tahtoaan avustuksen myöntämiseen.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyllä sopimuksella asetettiin EU:lle velvoite käydä avointa ja säännöllistä vuoropuhelua kirkkojen, uskonnollisten yhteisöjen ja elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten järjestöjen kanssa. Sopimuksessa määrätään myös seuraavaa:

– ”Unioni kunnioittaa myös elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten järjestöjen asemaa, joka niillä on kansallisen lainsäädännön mukaisesti.”

– ”Unioni käy avointa ja säännöllistä vuoropuhelua näiden kirkkojen ja järjestöjen kanssa tunnustaen niiden identiteetin ja erityisen tehtävän.”

Vapaa-ajattelijain liitto on edellä tarkoitettu järjestö, ja se on jäsenenä Euroopan humanistifederaatiossa (https://humanistfederation.eu/), joka on edustettuna EU:ssa, sekä Kansainvälisessä humanistiliitossa (https://humanists.international/), joka on edustettuna YK:n toimielimissä. Suomessa toimimme yleishyödyllisenä kansalaisjärjestönä maamme lainsäädännön mukaisesti. Olemme myös osallistuneet YK:n julistaman uskontojen ja katsomusten yhteisymmärrysviikon valmisteluihin ja toimintaan Suomessa.

Ei osoittaisi EU:n tarkoittamaa kunnioitusta uskonnottomien ei-tunnustuksellista järjestöä kohtaan, jos sen toiminnalle ei myönnetä mitään avustusta samaan aikaan, kun kirkoille ja uskonnollisille yhteisöille avustuksia myönnetään. Onhan myös vaparijärjestöt ylläpitäneet uskonnottomia hautausmaita yli 90 vuotta. Tätä yhteiskunnalle tärkeää tehtävää pidetään yhtenä tärkeänä osana budjettiin, kun kirkot saavat nousevia rahoituksia.

Toivomme tiede- ja kulttuuriministerin suunnalta positiivista suhtautumista esitykseemme.

Kohti lämpimiä kevätpäiviä kanssa, vaparit!

Jape Lovén
Kirjoittaja on Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu Vapaa Ajattelijassa 1/2022.

 

Valtion ja kirkon ero alulle

Tarvitaan yhtäältä periaatepäätös eron valmistelun aloittamiseen ensi vaalikaudella ja samanaikaisesti eräitä kiireellisiä erillisratkaisuja, kuten elämänkatsomustiedon avaaminen kaikille ja jumalanpilkan kriminalisoinnin lopettaminen.

Tämän numeron jutut on tehty ennen Ukrainan sotaa. Tätä kirjoittaessani aseet puhuvat, Venäjän kirkon patriarkan ja armeijan 200 sotilaspapin siunaamana. Toivottavasti väkivallan sijaan humanismi, järki, neuvottelut, rauha ja ihmisoikeudet voittavat. Tiedettä ja tekniikkaa tarvitaan ihan muuhun kuin sotimiseen.

Kaikesta huolimatta Suomessa katse kannattaa suunnata myös omaan tulevaisuuteen, myös ihmisten yhdenvertaisuuden sekä uskonnon ja katsomuksen vapauden käytäntöihin, systeemisen syrjinnän poistamiseen.

Maamme poliittisessa järjestelmässä eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen ohjelmalla on tavattoman suuri merkitys sille, mitä uudistuksia tehdään ja mitä jää tekemättä. Niinpä on aika nostaa evankelis-luterilaisen kirkon julkisoikeudellisen erityisaseman ja siihen liittyvien epäreilujen etuoikeuksien lopettaminen tapetille.

Vapaa-ajattelijan liitto ja Humanistiliitto ovat valmistelleet esityksiä puolueille valtion ja kirkon eron aloittamisen. Tarvitaan yhtäältä periaatepäätös eron valmistelun aloittamiseen ensi vaalikaudella ja samanaikaisesti eräitä kiireellisiä erillisratkaisuja, kuten elämänkatsomustiedon avaaminen kaikille ja jumalanpilkan kriminalisoinnin lopettaminen.

Järjestöjen esitys julkaistaan Euroopan tilanteesta riippuen ehkä jo ennen kuin tämä lehti ennättää koteihin. Laajempi katsaus valtion ja kirkon suhteen olennaisiin epäkohtiin, muutostarpeisiin ja niiden perusteluihin löytyy jo tästä numerosta. Esityksillä tähdätään puolueiden vaaliohjelmiin, yksityiskohtaisempiin hallitusohjelmatavoitteisiin ja kevään 2023 vaalien jälkeen muodostettavan hallituksen ohjelmaan.

Kansalaisaloite elämänkatsomustiedon avaamiseksi sai 30 000 kannatusilmoitusta. Määrä on ihan kunniallinen, mutta tavoite jäi toteutumatta. Eduskunnalla, eduskuntaryhmillä on silti edelleen täysi valta ja vastuu lopettaa tämä lapsen oikeuksia ja yhdenvertaisuutta rikkova ET-kielto. Mieluiten heti tai ainakin vaalien jälkeen.

Elämänkatsomustieto on nykyiselläänkin uskonnottomille äärimmäisen tärkeä, sisällöllisesti laadukas kokonaisuus. Merkityksellistä on, että uskonnottomien ja maallistuneiden perheiden lapsia ei pakoteta opetuksessa tarkastelemaan eettisiä ja kulttuurisia kysymyksiä eri uskontojen kautta. Sen sijaan nojaudutaan opetussuunnitelman yleisiin tavoitteisiin, ihmisoikeuksiin ja humanistiseen etiikkaan sekä omaehtoiseen pohdintaan ja keskusteluun.

Vanhemmat saavat vauvakastetun lapsensa ET-opetukseen erottamalla hänet kirkon jäsenyydestä ja ilmoittamalla koululle oppilaan siirtyvän uskonnonopetuksesta ET-opetukseen elokuussa 2022. Ilmoitus kannattaa tehdä jo kevään aikana, niin se edistää uusien opetusryhmien syntymistä.

Elämänkatsomustieto saatiin 1980-luvulla oppiaineeksi YK:n ihmisoikeuskomitealle tehdyn kantelun jälkeen, kun ”uskontojen historia ja siveysoppi” todettiin liian uskontopainotteiseksi, vaikka sen piti olla vaihtoehto uskonnonopetukselle. ET:n ansiokkaan sisällön toteutumisen edellytys on ollut, että opetus on järjestetty erikseen. Tältä pohjalta tuleekin ET:n asemaa ja opetusta kouluissa edelleen kehittää.

Itsenäisestä opetuksen tärkeyttä korostavat kokemukset omavaltaisista uskonnon ja ET-opetuksen yhdistämisistä eräissä kunnissa ja yksityiskouluissa. Kyse on laittomista opetussuunnitelman syrjäyttämisistä, joista ei ole mitään virallista kokeilupäätöstä. Käytännössä uskonnon ja ET-opetuksen yhdistäminen on tapahtunut uskonnon ehdoilla ET:n sisällöt ja tavoitteet syrjäyttäen; tämä on todettu myös oikeudenvalvojien (AVI, EOA) päätöksissä. Kokemukset aiheuttavat suuren luottamuspulan koululaitokseen. Tällaista ja mitään muutakaan ET:n likvidointia emme hyväksy.

Luottamuspulaa koululaitosta kohtaan lisää evankelis-luterilaisen kirkon uskonnollisten tilaisuuksien, kuten jumalanpalvelusten ja hartauksien, jatkuva järjestäminen ja liittäminen lukuvuoden ja koulupäivän ohjelmaan, vaikka opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulisi olla uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta. Miten voidaan luottaa mihinkään uudistusaikeisiin, jos opetussuunnitelman hyvät linjaukset voidaan käytännössä näin ohittaa? Sama ongelma on varhaiskasvatuksessa.

Esa Ylikoski

Kirjoitus on pääkirjoitus Vapaa Ajattelijassa 1/2022.