Vapaa-ajattelijain Liitto ry

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Uskonnottomien edunvalvonta-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö

Mitä ihmettä?

ARVOSTELU

Mentalisti Jose Ahonen on uskonnoton skeptikko, joka uskoo tieteen olevan paras tapa tavoitella ymmärrystä, mutta hän uskaltaa myös sanoa: ”En tiedä.” Uudessa kirjassaan hän pyrkii asettumaan yliluonnolliseen uskovan ihmisen asemaan ja alkaa ymmärtää, että todellisuudessa ja faktoissa on monia puolia.

RISTO K. JÄRVINEN

Jose Ahonen: Yli luonnollisen. Mentalistin tutkimusmatka salatieteisiin. Atena, 2023.

Mentalisti Jose Ahonen on uskonnoton skeptikko, joka uskoo tieteen olevan paras tapa tavoitella ymmärrystä, mutta hän uskaltaa myös sanoa: ”En tiedä.” Uudessa kirjassaan hän pyrkii asettumaan yliluonnolliseen uskovan ihmisen asemaan ja alkaa ymmärtää, että todellisuudessa ja faktoissa on monia puolia.

Jose Ahonen

”Asiat näyttävät hyvin erilaisilta riippuen siitä, tarkasteleeko niitä vaikkapa ateisti tai uskovainen. Kantasuomalainen näkee jotkin islamin kulttuurin asiat hyvin vieraina, kun taas muslimeille esimerkiksi meille suhteellisen normaali perjantai-ilta kaupungilla saattaa näyttää hulluudelta.”

Kirja kertoo enimmäkseen Ahosen sukelluksesta meedioiden, noitien, selvänäkijöiden, ufojen ja uskomushoitojen maailmaan, mutta myös uskonnoista. Ahonen kertoo olevansa uskonnoton, koska kristinuskon sanoma on hänestä sekava ja monenlaiseen tulkintaan taipuva.

”Tieteellisesti tarkasteltuna on selvää, että monet Raamatun kertomuksista eivät voi pitää paikkaansa.”

Ahonen ei tiedä, onko Jumala olemassa. Hän ei myöskään tiedä, ovatko henkiparannus, energiat tai selvänäkeminen totta. Hän voi vain päätellä ja muodostaa johtopäätöksensä todistusaineistoista.

”Ateismi ei ole uskonto, vähän kuin postimerkkien keräilemättä jättäminenkään ei ole harrastus. En vain tunne kristinuskon tai tuhansien muiden uskontojen koskettavan minua. Pitää myös muistaa, että jopa uskovaiset ovat ateisteja, mitä tulee muihin kuin heidän valitsemaansa uskoon.”

Ahosen ”en tiedä” -asenteesta jää hiukan hämmentynyt olo. Miksi pitäisi antaa mahdollisuus yliluonnolliselle, josta ei ole mitään näyttöä? Onko tosiaan niin kuin Ahonen esittää, että tuhansia vuosia sitten velhojen voimat olivat todellisia, koska ihmiset uskoivat rituaaleihin ja parantuivat niiden avulla?

Ahonen kirjoittaa, että koska tietämys kvanttifysiikasta on vielä tieteessäkin lähtökuopissa, on skeptikon mahdoton aukottomasti todistaa, ettei kvanttifysiikalla olisi mitään tekemistä energiahoitamisen kanssa. Olen varma, että Ahonen tietää todistustaakan olevan oudon väitteen esittäjällä, ei kyseenalaistajalla.

Toisaalta ”en tiedä” -asennetta voisi suositella muillekin. Kirjanteon aikana Ahonen kertoo oppineensa ymmärtämään paremmin erilaisia todellisuuksia, joissa ihmiset elävät, ja kunnioittamaan myös omaa maailmankuvaansa vastakkain asettuvia ajatuksia.

”En vieläkään elä elämääni uskoen henkiin tai jumaliin, mutta hyväksyn tietoni pienuuden ja sen, että saatan olla täysin väärässä.”

Jos useampi ajattelisi noin, eläisimme varmasti paremmassa maailmassa.

Ilmastotieteellä ilmastonmuutosta vastaan

KESKUSTELUA

Ilmatiede on ilmastotieteen perusta. Ilmatiede tutkii ilmakehää ja sen käyttäytymistä. Se vastaa esimerkiksi kysymyksiin, miten tuuli tai sade syntyy, missä sataa ja tuulee. Se pyrkii ennustamaan sääolosuhteita, mikä tunnetaan meteorologisena tutkimuksena.

Ilmatieteen tekninen historia alkaa 1600-luvulta, …

KUKKA KUMPULAINEN

Ilmatiede on ilmastotieteen perusta. Ilmatiede tutkii ilmakehää ja sen käyttäytymistä. Se vastaa esimerkiksi kysymyksiin, miten tuuli tai sade syntyy, missä sataa ja tuulee. Se pyrkii ennustamaan sääolosuhteita, mikä tunnetaan meteorologisena tutkimuksena.

Ilmatieteen tekninen historia alkaa 1600-luvulta, kun Galilei aloitti tieteellisen meteorologian keksittyään lämpömittarin 1607. Siitä alkoi mittalaitteiden kehittäminen, kuten ilmapuntarin sekä kosteus- ja tuulimittarien keksiminen. Ilmakehän kiertoliikkeen fysikaalinen ymmärrys alkoi kukoistaa 1700-luvulla, ja kehitys eteni alun saatuaan hurjaa vauhtia.

Nykyään ilmatiede on iso osa jokapäiväistä elämää, sääennusteet ovat jokaisen uutislähetyksen lopussa. Maanviljely pohjaa kasvukautensa sääennusteisiin, milloin on oikea aika aloittaa ja millainen kasvukausi on odotettavissa, jotta voi varautua mahdollisiin ongelmiin ajoissa.

Ilmastotiede tutkii ilmakehän, biosfäärin, merten ja lumi- ja jääpeitteen toimintaa ja vuorovaikutusta sekä niiden vaikutusten kokonaisuuden ajallista kehitystä.

IPCC:n synteesiraportti

IPCC on poliittisten päätöksien tueksi muodostettu hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli, joka koostuu ilmastotieteen johtavista asiantuntijoista. IPCC perustettiin 1988. Sen tehtävä on tuottaa kattavia raportteja, jotka tuovat julki parhaan ymmärryksen tieteellisestä, teknillisestä ja sosioekonomisesta ilmastonmuutoksen tietämyksestä. Se kattaa vaikutukset, tulevaisuuden uhat ja mahdollisuudet vähentää ilmastonmuutoksen tahtia.

I P C C : n s y nt e e s i r a p o r t t i  (20.3.2023) kattaa kolme yksittäistä raporttia, jotka on tuotettu kolmessa eri työryhmässä. Ensimmäinen raportti vuodelta 2021 kattaa tämänhetkisen fysikaalisen tieteen perustan ilmastojärjestelmästä ja ilmastotieteestä. Vuonna 2022 valmistunut toinen raportti kattaa ilmastonmuutoksen vaikutukset, kun tarkastellaan ekosysteemiä, luonnon monimuotoisuutta ja ihmisyhteisöjä globaalisti ja alueellisesti. Raportti kattaa myös luonnon haavoittuvuudet, kapasiteetin ja rajat kuten myös ihmisten yhteiskuntien kykyä sopeutua tuleviin muutoksiin.

Kolmas 2022 valmistunut raportti kattaa päästövähennystoimet ja valtioiden lupaukset. Raportissa käydään myös läpi päästöjen lähteitä globaalisti tarkentaakseen lukuja ja löytääkseen ongelmakohtia. Raportti käy läpi tehdyt toimet ja lupaukset, päästölähteiden vähennystoimet. Se tarkastaa ilmastonmuutoksen vastaisia konkreettisia toimia lupauksiin nähden ja niiden toimivuutta.

Tieteellisen yhteisön viesti on selvä: ilmastonmuutos on vakava ongelma.

Mitä se sitten tarkoittaa?

Ilmastonmuutos on pitkän aikavälin tapahtuma, jossa ilmasto muuttuu maailmanlaajuisesti, globaalisti. Ilmastonmuutoksia on tapahtunut maapallon historiassa useita kertoja ja seuraukset ovat aina olleet suuria. Nykyinen ilmastonmuutos tarkoittaa ihmisten tekojen seurauksena syntynyttä maapallon ilmaston lämpenemistä. Siihen liittyy fossiilisten polttoaineiden käyttö, nykyinen ruuantuotanto, metsien hakkuut ja nykyiset teollisuuden käytännöt.

Isoimmat maapallon lämpötilaa nostavat tekijät ovat hiilidioksidi ja metaani. Hiilidioksidin ja metaanin suurin osa tulee energiantuotannosta ja ruuantuotannosta. ”Tällä hetkellä ilmasto on lämmennyt globaalisti 1.1 astetta ja seuraukset ovat jo nyt näkyvissä, laaja kuivuus Euroopassa, tukalat helteet, metsäpalot, tuhoavat myrskyt ja rankkasateet.”

IPCC:n raportin mukaan nykyiset toimet eivät ole riittäviä vaan olimme menossa kohti 3 asteen lämpenemistä 2100 mennessä. Sen seuraukset ovat tuhoisia ihmisyhteiskunnille ja eläinpopulaatioille globaalisti. Miten saada ihmiset ymmärtämään tilanteen vakavuus?

Suomessa lämpötila on jo noussut talvella liki 3 astetta ja kesällä yhden asteen luokkaa. Sään ääri-ilmiöt lisääntyvät eri puolilla maailmaa, Suomessakin. Arkielämän lisäksi ruoantuotannon edellytykset muuttuvat. Toki myös selviytymiskeinoja haetaan tieteen avulla, kuten esim. Carbon Action -hankkeella yhdessä 100 maanviljelijän kanssa.

Myös perinteisillä lomapaikoilla voi kesällä olla tukahduttavia helleaaltoja ja maastopaloja. Suomessa lomailijoiden monet parhaat uimavedet ja kalapaikat kärsivät muutoksista. Talvi on jo Suomessa lyhentynyt, lumipeitteen hiihtokelien aika on lyhentynyt parillakin viikolla. Mikäli kasvihuonepäästöjä ei saada hillittyä, vuosisadan loppupuolella lumipeite on Etelä-Suomessa poikkeus sääntöön.

Mitä yksittäinen ihminen voi tehdä?

Vastaus on: paljon.

Äänestäminen on keino saada kansanedustajia, jotka ottavat tieteen tosissaan päättäessään asioista puolestamme. Rakenteellinen ongelma on fossiilisiin energianlähteisiin turvautuminen. Muutos on käynnissä, mutta jotta Suomi osaa varautua kunnolla tuleviin haasteisiin, täytyy olla määrärahoja tutkimukseen ja kehittämiseen. Se vaatii päättäjiä, jotka ymmärtävät tilanteen vakavuuden, ovat valmiita taistelemaan kaikkien hyväksi, eivät vain muutamien, eikä tuottamaan yhteiskuntaan eripuraa, joka vaikeuttaa kaikkien elämää.

Aktivismi on tärkeä yhteiskunnallinen vaikuttamiskeino. Historia on näyttänyt, miten aktivismi on tuonut naisten oikeudet, seksuaalivähemmistöjen oikeudet, työntekijöiden oikeudet ja muuttanut yhteiskuntaa parempaan suuntaan. Suomessa on toiminnassa esimerkiksi Elokapina, joka pohjaa väkivallattomaan kansalaistottelemattomuuteen ja tarjoaa koulutusta ja yhteisöä. Amnesty International on suuri järjestö, jonka ajattelu pohjaa ihmisoikeuksiin ja sen kautta myös ilmastoaktivismiin.

Asuminen on vaikuttamiskeino ja helpottaa myös omaa lompakkoa. Kannattaa miettiä, paljonko tilaa todella tarvitsee. Huoneiston tai talon lämmitys ja energian käyttäminen ovat asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Voi valita energiayhtiön, joka käyttää uusiutuvaa energiaa tai ydinvoimaa ja satsaa niiden kehittämiseen.

Kuluttaja äänestää rahallaan. Hän voi miettiä tarkemmin, mitä tarvitsee ja millaisista materiaaleista tavarat ja vaatteet on tehty. Kierrättäminen on yleishyödyllistä. Yhteisosto naapureiden kanssa on hyvä tapa säästää rahaa ja jakaa tarvikkeita. Helsingissä on käytössä myös lainappi, kirjaston lisäksi, jota kautta voi vuokrata remonttitarvikkeista urheiluvälineisiin. Roskien vieminen niiden oikeille paikoille, varsinkin ongelmajäte, auttaa luontoa ja pitää alueita, metsiä ja järviä kunnossa.

Liikkuminen on mainio jokapäiväinen tapa pitää itsestään ja luonnosta huolta. Kun voi valita vaihtoehdon yksityisautoilulle, käytä julkisia. Aina voi vaatia lisää reittejä kaupungilta, jos näet ongelmakohtia. Valitse sähkö- tai tavallinen pyörä. Surffaile kaupungilla sähköskootterilla! Viimeisenä – tai ensimmäisenä – tietysti kävely!

Lomailua voi myös miettiä. Voisiko olla enemmän Suomessa. Euroopassa matkustaminen onnistuu mainiosti myös junalla, aina ei tarvitse lentää. Lentämisen vähentäminenkin on yksi askel.

Ilmastopaneelin raportit ja tutkimustietoa: ilmastopaneeli.fi.
Haastateltavana Suomen ilmastopaneelissa istuva Hannele Korhonen,
joka on Ilmatieteen laitoksella tutkimusprofessori
ja ilmastontutkimusohjelman toiminnanjohtaja,
erikoisalana ilmakehän tutkimus.

Kirkon sote-puhallus kohdistui 20 000–40 000 euroa tienanneihin

Lyhyet

Ev.-lut. kirkko nappasi SOTE-uudistukseen liittyvissä veromuutoksissa 35 miljoonan euron potin vuodelle 2023. Tämä summa kerätään ensisijaisesti …

ESA YLIKOSKI

Ev.-lut. kirkko nappasi SOTE-uudistukseen liittyvissä veromuutoksissa 35 miljoonan euron potin vuodelle 2023. Tämä summa kerätään ensisijaisesti 20 000 – 40 000 euroa vuodessa tienaavilta, joiden kirkollisvero nousi. Eniten kirkollisvero nousee noin 25 000 euron vuosituloilla.

SOTE-uudistuksen vuoksi kunnallisveroprosenttia alennettiin 12,64 prosenttiyksiköllä, ja valtion verotusta kiristettiin vastaavalla summalla. Sen sijaan eduskunta ei voinut vaikuttaa kirkollisveroon, joten veron alentaminen jäi seurakuntien vapaaehtoisesti tehtäväksi. Vastoin valtiovarainministeriön suositusta suurin osa seurakunnista ei alentanut kirkollisveroaan. Alennustarve oli keskimäärin 0,08 prosenttiyksikköä vaihdellen kuntakohtaisesti nollasta 0,2 prosenttiyksiköön.

Verotusmuutoksen tuoma kirkollisveron perusteeton hyöty olisi ollut 50 miljoonaa euroa vuodessa. Kun osa seurakunnista noudatti valtiovarainministeriön suositusta, niiden osalta 15 miljoonan euron lisätuotto jäi toteutumatta. Sen sijaan suositusta uhmanneiden seurakuntien kirkollisveron tuotto kasvoi 35 miljoonaa euroa.

Verotuksessa automaattisesti tehtävän työtulovähennyksen muutoksista johtuen kirkollisveron kiristyminen kohdistui 20 000 – 40 000 euroa vuodessa tienaaviin. Nyt kunnallisveroa ja kirkollisveroa maksetaan myös aiempaa pienemmistä tuloista.

Tämä 35 miljoonan lisähyöty on noin 3,7 prosenttia kirkollisveron noin 900 miljoonan euron tuotosta. Tulojen lisäys jatkuu seuraavina vuosina, mikäli tälle vuodelle laskettua korjausta ei toteuteta ensi vuonnakaan.

Edellä olevan lisäksi kirkko hyötyi kirkollisveron laskentatavan tulkinnasta, jolla kirkollisveroprosentit pyöristettiin aina kirkon eduksi ylöspäin. Helsingin seurakunnille se tuo arviolta 2,5 miljoonan euron ja Tampereen seurakunnilla arviolta 1,5 miljoonan euron lisän kirkollisveron vuosittaiseen tuottoon.

Liityin vapaa-ajattelijoihin

TARINAT

Kolme viikkoa sen jälkeen, kun olin liittynyt Vapaa-ajattelijoihin, kohtasin keväisenä huhtikuun iltana jokaisen introvertin painajaisen, kun istuin huoneessa 20 tuntemattoman ihmisen kanssa ja menossa oli esittäytymiskierros. Kyseessä oli Helsingin seudun vapaa-ajattelijain uusien jäsenten ilta. Toki varsinaisesti uusia jäseniä joukossa oli vain muutamia; suurin osa oli ollut yhdistyksen jäsenenä – enemmän tai vähemmän aktiivisena – jo useamman vuoden ajan.

REETA LAITINEN

Kolme viikkoa sen jälkeen, kun olin liittynyt Vapaa-ajattelijoihin, kohtasin keväisenä huhtikuun iltana jokaisen introvertin painajaisen, kun istuin huoneessa 20 tuntemattoman ihmisen kanssa ja menossa oli esittäytymiskierros. Kyseessä oli Helsingin seudun vapaa-ajattelijain uusien jäsenten ilta. Toki varsinaisesti uusia jäseniä joukossa oli vain muutamia; suurin osa oli ollut yhdistyksen jäsenenä – enemmän tai vähemmän aktiivisena – jo useamman vuoden ajan.

Esittelykierros kesti tovin jos toisenkin, kun jokainen osallistuja avasi omaa taustaansa uskonnon ja uskonnottomuuden suhteen. Puheen määrä näytti yllättävän myös tilaisuuden ja yhdistyksen puheenjohtajan Esa Ylikosken, joka yritti pariin otteeseen ohjata innostuneita ihmisiä hieman tiivistämään historiikkiaan. Olihan tilavaraus myönnetty vain kahdeksi tunniksi ja siinä ajassa pitäisi ehtiä ruokaillakin. Onneksi kuitenkin aika riitti vilkkaan keskustelun lomassa myös monien ideoiden jakamiseen yhdistyksen toiminnan kehittämiseksi, ja osallistujista löytyi intoa ilmoittautua toimijoiksikin.

En lopulta ollut vapaa-ajattelijoiden kirjavassa joukossa ollenkaan niin jännittynyt kuin mitä olin viikkoa aiemmin pelännyt, kun päätin ilmoittautua tilaisuuteen. Oli erittäin mielenkiintoista kuunnella jokaisen kokemuksia ja huomata, kuinka eri-ikäisiä ja eritaustaisia ihmisiä joukossa oli. Jotkut olivat olleet uskonnottomia koko ikänsä ja saattoivat olla jo kolmannen polven ateisteja – osa taas oli kasvanut uskonnollisessa perheessä tai yhteisössä.

Moni kertoi tiedostaneensa jo lapsena, etteivät Raamatun kertomukset olleet järkeenkäypiä, ja he olivatkin rinnastaneet ne muihin kuulemiinsa satuihin. Näin muistelen itsekin ajatelleeni, kun kävin uskonnottomana lapsena uskonnontunneilla. Pidin enemmän Odysseuksen seikkailuista. Ne olivat jännittäviä ja mukaansatempaavia kertomuksia, eikä niitä käyty läpi uudelleen ja uudelleen vuosi toisensa jälkeen tai opeteltu sanasta sanaan ulkoa.

”En päässyt ET-opetukseen”

Kun oli minun vuoroni esittäytyä, päätin kertoa siitä, miten en itse päässyt lapsena tai nuorena elämänkatsomustiedon opetukseen, vaikka en edes kuulunut kirkkoon. Aikoinaan ala-asteellani järjestettiin ET-opetusta pienelle ryhmälle, mutta vanhempani olivat päättäneet ilmoittaa minut uskonnonopetukseen, jotta minua ei erotettaisi luokkatovereistani. Ymmärrän tämän päätöksen, enkä ole heille asiasta katkera. Sen sijaan mieltäni kalvaa edelleen, kun yläasteelle siirtyessäni yritin päästä elämänkatsomustiedon opetukseen, ei sitä mahdollisuutta koulussani tarjottu, eikä vaihtoehdoista uskonnonopetukselle edes puhuttu.

Yritin jälleen lukioon päästessäni valita uskonnon sijaan ET-opetuksen, mutta sain kuulla luokanvalvojaltani, että ET-opetusta ei sinä vuonna järjestetä kyseisessä lukiossa ja että jos välttämättä haluan, voin mahdollisesti hakeutua ET-tunneille 15 kilometrin päässä sijaitsevaan toiseen lukioon. Lopuksi hän lisäsi, että lukion uskonnonopetus on kuitenkin tunnustuksetonta, joten se sopisi myös minulle. Edessäni oli siis jälleen sen saman Raamatun ulkoa opettelemista, mitä olimme käsitelleet jo yhdeksän vuoden ajan ihan ensimmäisestä luokasta alkaen.

Pääkaupunkiseudulla kasvaneille saattaa tulla yllätyksenä, ettei elämänkatsomustiedon opetusta edes järjestetä kaikkialla. Tiedän, etten ole todellakaan ainoa uskonnoton, joka ei ole päässyt ET-opetukseen. Meidän kirkkoon kuulumattomien lisäksi moni vauvaikäisenä evankelis-luterilaiseen kirkkoon liitetty oppilas haluaisi valita koulussa uskonnonopetuksen sijaan elämänkatsomustiedon, mutta heille ei suoda sitä mahdollisuutta. Jos ET-opetukseen osallistumisen mahdollisuus avattaisiin myös ev.-lut. kirkkoon kuuluville oppilaille, opetukseen pääsy helpottuisi myös kirkkoon kuulumattomille lapsille ja nuorille parantaen kaikkien oppilaiden oikeuksia.

Liityin Vapaa-ajattelijain liiton jäseneksi osittain siksi, koska yhdistys pyrkii paitsi tuomaan esille myös purkamaan evankelis-luterilaisen kirkon erityisasemaa koulussa ja parantamaan oppilaiden yhdenvertaisuutta. Olisin lapsena ja nuorena kaivannut enemmän tukea sekä ääntä meidän uskonnottomien puolesta erityisesti koulussa, jossa meidät usein sivuutettiin täysin. Asiat paranevat vain, jos joku nostaa epäkohtia esiin ja tekee aktiivisesti töitä niiden poistamiseksi. Haluan omalta osaltani tukea tällaista toimintaa.

Liiton ET-stipendit Perniöön ja Helsinkiin

Lyhyet

Elämänkatsomustiedon ylioppilaskirjoituksen korkeimmilla pisteillä suorittaneille kevään 2023 ylioppilaille on myönnetty Vapaa-ajattelijain liiton 80 euron stipendi. Stipendin saivat …

Elämänkatsomustiedon ylioppilaskirjoituksen korkeimmilla pisteillä suorittaneille kevään 2023 ylioppilaille on myönnetty Vapaa-ajattelijain liiton 80 euron stipendi. Stipendin saivat Linnea Laakso Perniön lukiosta (112 pistettä syksyn -22 kokeesta), Feetu-Pekka Luvela Sibelius-lukiosta (109 pistettä kevään -23 kokeesta) ja Santeri Hovi Eiran aikuislukiosta (106 pistettä kevään -23 kokeesta).

Vapaa-ajattelijain valtakunnallinen stipendi jaetaan sekä keväällä että syksyllä valmistuville uusille ylioppilaille. Perinteisesti vapaa-ajattelijain yhdistysten stipendejä on myönnetty keväällä peruskoulun oppilaille ja uusille ylioppilaille.

Esimerkiksi Helsingin seudun vapaa-ajattelijat myönsi kahdeksalle peruskoulun päättäneelle 40 euron stipendin, ja kriteerinä oli oman opintomenestyksen lisäksi koko opetusryhmän opiskelun edistäminen. Neljälle uudelle ylioppilaalle, jotka olivat menestyneet valtakunnallisen stipendin saaneiden jälkeen parhaiten ET-kokeessa, myönnettiin 50 euron stipendi. Niistä yksi meni Espooseen ja kolme Helsinkiin.

Myös Satakunnan vapaa-ajattelijat myönsi ET-stipendit peruskouluun ja lukioon, Porin Kaarisillan yläkoulun ja Porin lukion päättäneille. Tampereen vapaa-ajattelijain stipendi myönnettiin ET:n erinomaisesti kirjoittaneelle Iris Nuutiselle Tampereen klassillisesta lukiosta.

Lisäksi Joensuun seudun ja Keski-Suomen vapaa-ajattelijat antoivat ET-stipendejä.

”En tiedä” – voittajan valinta

KOLUMNI - JUMALHARHAT

KRISTINUSKON puolesta argumentoivien apologistien suosiossa on viime vuosina ollut väite, että kristinusko olisi tieteellistä ateismia rationaalisempi eli järkevämpi katsomus. Aika erikoinen väite, mutta mitäpä eivät apologistit yrittäisi. Eräs esitetty peruste on, että kristinuskolta löytyy selitys moneen merkittävään kysymykseen, joihin naturalistinen maailmankatsomus ei pysty tarjoamaan vastausta. Mistä maailmankaikkeus ja elämä ovat alun perin tulleet? Miten tietoisuus syntyy? Miksi Mikko kuoli syöpään, mutta Jaana parantui?

ROBERT BROTHERUS
kolumni • jumalharhat

KRISTINUSKON puolesta argumentoivien apologistien suosiossa on viime vuosina ollut väite, että kristinusko olisi tieteellistä ateismia rationaalisempi eli järkevämpi katsomus. Aika erikoinen väite, mutta mitäpä eivät apologistit yrittäisi. Eräs esitetty peruste on, että kristinuskolta löytyy selitys moneen merkittävään kysymykseen, joihin naturalistinen maailmankatsomus ei pysty tarjoamaan vastausta. Mistä maailmankaikkeus ja elämä ovat alun perin tulleet? Miten tietoisuus syntyy? Miksi Mikko kuoli syöpään, mutta Jaana parantui?

Apologistin mukaan Jumala loi kaiken, tietoisuus on yliluonnollinen sielu ja kaikki tapahtuu, koska Jumala niin suunnitteli. Apologisti sanoo, että ei ole rationaalista uskoa selityksiltään vajavaiseen maailmankatsomukseen, kun tarjolla on enemmän vastauksia tarjoava katsomus.

Mutta mihin tahansa mysteeriin voi aina helposti vetää hihasta tai repiä stetsonista rajattoman määrän huonoja selityksiä. Juuri tämän helppouden pitäisi saada kenet tahansa ymmärtämään, että selityksen repiminen itsessään ei ole arvokasta eikä mikään selitys todennäköinen ilman hyvää evidenssiä, perusteita. Jos poliisilla on käsissään vaikea murhamysteeri ja johtolankoja ei ole, ei ole arvokasta repäistä satunnainen nimi puhelinluettelosta ja selittää tämän olevan murhaaja – hyvin todennäköisesti silloin erehdyttäisiin.

Tai jos kaksi luolamiestä kivikaudella näkee salaman, ei heillä ole mitään reaalisia mahdollisuuksia päätellä tuon ilmiön todellista fysikaalista selitystä. Jos ensimmäinen luolamies sanoo: ”Tuo on Jumalan maaginen tulinuoli taivaasta”, niin miten toinen voi hänelle vastata? Ei hän tiedä, että on syntynyt erilaisia varauksia maan ja pilvien välillä, että elektronit viuhuvat suurella vauhdilla aiheuttaen molekyylien ionisoitumista ja edelleen valosäteilyä. Ei, on rationaalista häneltä tyytyä sanomaan: ”En tiedä mikä on tuon ilmiön selitys. Mutta sinun tarjoamasi selitys ei kuitenkaan ole uskottava.”

Tänä päivänä ymmärrämme tieteellisten teorioiden ja evidenssin kautta paljon luolamiehiä enemmän salamasta molekyylien reaktioihin ja lajien evoluutiosta tähtien ydinfuusioon. Sen sijaan yksikään hypoteesi fysiikan lakien yhtenäisteorialle, aivojen tietoisuudelle tai elämän ja universumin alkusynnylle ei ole vielä noussut todennäköiseksi teoriaksi – tieteelliseksi selitykseksi. Uskovainen, joka perustelee uskoaan sillä, että tiede ei vielä ole jotakin selittänyt on kuin luolamies, joka vetää hatusta maagisen selityksen salamalle: hän on tyytyväinen, mutta erehtyy.

Yritys selittää toistaiseksi selittämättömiä asioita kuten tietoisuutta ja maailman syntyä maagisilla asioilla kuten jumalilla, johtaa ojasta allikkoon. Jos vastaus perimmäiseen kysymykseen on ”jumala teki sen”, mutta jumala itse ja hänen voimansa ovat suuri mysteeri, niin mitä silloin oikeastaan on selitetty? Ei yhtään mitään. Ei ole syntynyt Ahaa!-elämystä, jossa palapelin palaset loksahtavat kohdalleen – on vain annettu nimi tietämättömyydelle, napattu kiinni viime kädessä hyvin epätodennäköisestä selityksestä ja lopetettu etsintä. Fiksumpaa on myöntää tietämättömyys rehellisesti ja näin pitää auki ovi mahdolliselle myöhemmälle aidolle selitykselle.

Yhdenvertaisuuslakiin parannuksia

Lyhyet

Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa säännöllisesti arviomaan syrjintäriskejä ja laatimaan suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kesäkuun alussa voimaan tulleen …

Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa säännöllisesti arviomaan syrjintäriskejä ja laatimaan suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kesäkuun alussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen arviointi täytyy tehdä kaikki yhdenvertaisuuslaissa mainitut syrjintäperusteet huomioiden.

– Tämä on hyvä, sillä vapaa-ajattelijat ovat havainneet, että monissa arvioinneissa ja suunnitelmissa on ohitettu uskontoon tai vakaumukseen liittyvä syrjintävaara ja syrjinnän ehkäisy varsinkin uskonnottomuuden osalta, sanoo yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunnan jäsenenä 31.3. asti ollut Esa Ylikoski.

Toisena parannuksena velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta ja tehdä yhdenvertaisuussuunnitelma laajenee koskemaan myös varhaiskasvatuksen järjestäjiä ja palveluntuottajia. Velvoite on toimipaikkakohtainen, mikä tarkoittaa, että jokaiselle päiväkodille on tehtävä yv-suunnitelma. Tarkoitus on luoda yhteisiä käytäntöjä, jotka helpottavat varhaiskasvatuksen syrjimätöntä toimintaa.

Siirtymäaika yhdenvertaisuussuunnittelun osalta on kaksi vuotta.

– Tämä tarkoittaa, että arviointiin ja suunnitelman laadintaan on aikaa kaksi vuotta, ei että aloittamista odotellaan kaksi vuotta, huomauttaa Ylikoski.

Puhujakoulutukseen, mars!

Vapaa Ajattelija 2/2023 logo

Teen työkseni stand up -komiikkaa. En usko yliluonnolliseen, en jumaliin. Niinpä tuntui luontevalta yhdistää nuo kaksi asiaa ja osallistua Pro-Seremoniain viikonloppukurssille, jossa koulutetaan puhujia uskonnottomiin tilaisuuksiin.

Teksti ja kuva:
RISTO K. JÄRVINEN

Ihmisiä astumassa kadulta sisään Vapaa-ajattelijoiden tiloihin.
Ihmisiä astumassa kadulta sisään Vapaa-ajattelijoiden tiloihin.

Teen työkseni stand up -komiikkaa. En usko yliluonnolliseen, en jumaliin. Niinpä tuntui luontevalta yhdistää nuo kaksi asiaa ja osallistua Pro-Seremoniain viikonloppukurssille, jossa koulutetaan puhujia uskonnottomiin tilaisuuksiin.

Koulutus pidettiin Helsingin vapaa-ajattelijoiden tiloissa Kalliossa. Kurssilla oli sekalaista väkeä: mm. luokanopettaja, liiketalouden opiskelija, kätilö, diplomi-insinööri, toimitusjohtaja, teologi ja muusikko. Pääkaupunkiseudun lisäksi porukkaa oli saapunut paikalle mm. Seinäjoelta, Karkkilasta, Jyväskylästä ja Ylöjärveltä.

Puhujista on kova pula, varsinkin maakunnissa. Ihanteellinen väylä puhujaksi olisi ensin käydä koulutusviikonloppu, seuraavaksi kulkea kokeneiden puhujien mukana eri tilaisuuksissa ja lopuksi alkaa tehdä itsenäisesti Pro-Seremoniain välittämää keikkaa.

Superihminen ei tarvitse olla. Asiakkaat odottavat puhujalta uskonnotonta, sekulaaria maailmankatsomusta, palveluhenkisyyttä, tilanteen mukaista ulkoasua, esiintymistaitoa ja luotettavuutta. Puheen tulisi olla henkilökohtainen ja juhlava, mutta rento.

”Meiltä ei ole koskaan pyydetty puhujaksi jäykkää pönöttäjää”, Pro-Seremoniain toimitusjohtaja Anneli Aurejärvi-Karjalainen sanoi.

Yleisimmät tilanteet, joihin uskonnotonta puhujaa kysytään, ovat nimiäiset, häät ja hautajaiset. Puheen rakentaminen alkaa hetkestä, jolloin puhuja tapaa tilaajan. Tapaamisen aikana eräs puhujan tehtävä on saada omainen rentoutumaan ja kertomaan henkilöihin liittyviä persoonallisia asioita. Näin paranee edellytys hyvän puheen kirjoittamiseen. Puhe hyväksytetään perheellä aina etukäteen. Puhuja saa laskuttaa keikasta 180 € Pro-Seremonioilta.

Kurssilta sai valtavasti oppia aina puhujatyön laatuvaatimuksista asiakkaan kohtaamiseen ja puheen tyylikeinoihin. Yksi tyylikeino on sisällön toistaminen eri sanoilla: ”Ikuisuus, jonka kestoa ei kukaan tiedä – ikuisuus, jota ei voi mitata päivissä tai vuosissa.” Lisäksi kävimme opetusmielessä läpi jo toteutuneita puheita ja kuulimme konkaripuhujien vinkkejä. Jos esimerkiksi surevat omaiset ovat riitaisia, kannattaa yrittää löytää pienin yhteinen nimittäjä – suru – ja keskittyä siihen.

Osaamista pidetään yllä uutiskirjeillä, joissa saatetaan antaa hyvinkin yksityiskohtaisia vinkkejä. Toukokuussa esimerkiksi kerrottiin, että häissä paljon käytetty apassien avioliittotoivotus ”sade ei teitä enää kastele, sillä olette toisillenne suojana..” on itse asiassa valtaväestöön kuuluneen amerikkalaiskirjailija Elliott Arnoldin kynästä. Lainaus tuli tunnetuksi hänen romaaninsa Blood Brother pohjalta tehdystä lännenelokuvasta Broken Arrow, Katkaistu nuoli (1950).

Itse huomasin, että minusta ei sittenkään ole osallistumaan vieraitten ihmisten iloihin ja suruihin ja ottamaan vastuuta koko seremonian sujuvuudesta. Jatkan turvallista työtäni naurattajana firman juhlissa ja klubeilla. Toivon, että mahdollisimman moni päättää toisin. Puhujia tarvitaan lisää!

Pro-Seremoniat on voittoa tavoittelematon palvelukeskus,
jonka perustajiin kuuluvat Vapaa-ajattelijain liitto,
Prometheus-leirin tuki ja Suomen Humanistiliitto.

Vapaa-ajattelijat: Tunnustuksettomia seremoniatiloja hautajaistilaisuuksiin

Liitto toimii

Vapaa-ajattelijain liitto teki toukokuussa esityksen hyvinvointialueille ja sosiaali- ja terveysministeriöön, jotta uskonnottomiin ja eri uskontojen hautajaistilaisuuksia varten tulee tarjolle tunnustuksettomia, monikäyttöisiä seremoniatiloja. Julkaisemme esityksen sellaisenaan.

”Vainajan katsomusta kunnioittaviin eri uskontojen ja uskonnottomien hautajaisten järjestämiseen tulee olla käytettävissä niihin soveltuvia tiloja. Yhä useammat vainajat ovat muita kuin evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus edellyttävät, että erilaisia ei-kirkollisia hautajaistilaisuuksia varten julkiset palvelut alkavat tarjota vuokrattavia tunnustuksettomia, monikäyttöisiä seremoniatiloja.

Kirkon jäsenten hautajaisten seremoniatilojen saatavuus on turvattu, mutta muiden osalta ei. Vaikka seurakuntien hautausmaat ja krematoriot hoitavat lakisääteisesti yleistä hautaustoimea ja saavat siihen avustusta valtion budjetista, niiden kappelit on tarkoitettu vain kirkollisia hautajaisia  varten. Monin paikoin kappeleita ei vuokrata ei-kirkollisiin saattotilaisuuksiin, mutta niiden vuokraamisen salliminen ei ole ratkaisu, koska ne ovat kristillisesti tunnustuksellisia tiloja.

Vainajan katsomusta kunnioittaviin hautajaisiin sopivien, eri katsomusryhmille soveltuvien monikäyttöisten, tunnustuksettomien tilojen saatavuuden parantuminen kuuluu luontevasti sosiaali- ja terveydenhuollon sekä uusien hyvinvointialueiden tehtäväkenttään. Sairaaloiden nykyiset hiljentymishuoneet eivät voi vastata tähän tarpeeseen kuin pieneltä osin.

Kuolemantapauksen aiheuttamasta järkytyksestä huolimatta lesken tai lähiomaisten pitää järjestää hautaus nopeasti ja hoitaa monia asioita, joihin liittyy byrokratiaa. Siksi sosiaalitoimen on myös järjestettävä neuvontaa ja tarvittaessa autettava asioiden hoitamisessa, alkaen kriisipäivystyksestä. Psykososiaalisen tuen ja palveluiden järjestäminen stressaavan tilanteen terveydellisten riskien ehkäisemiseksi on osa lakisääteistä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa.

 

Perusteluja hautajaisten seremoniatilaongelman ratkaisuun

Suomessa kuolee vuosittain noin 55 000 ihmistä, viime vuonna jopa yli 62 000 ihmistä, ja hautajaisiin osallistuu yli miljoona ihmistä. Kuolemantapaus aiheuttaa vainajan läheisille psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvän terveydellisen riskin. Jo saattohoitovaihe on voinut olla raskas.

Tällaisessa tilanteessa läheisten lakisääteisenä tehtävänä on järjestää vainajan hautaus niin, että ruumista ja tuhkaa käsitellään arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla sekä vainajan katsomusta ja toivomuksia kunnioittaen. Julkisen vallan tulisi tarjota tämän tehtävän hoitamiseen edellytykset yhdenvertaisesti riippumatta ihmisten uskonnosta tai vakaumuksesta.

Suomalaisessa hautauksen tapakulttuurissa vainajalle jätetään jäähyväiset arkun luona. Tähän tarvitaan seremoniatilaa. Kirkollisissa hautauksissa kyse on siunaustilaisuudesta kirkossa tai hautausmaan tai krematorion kappelissa. Uskonnottomissa siviilihautajaisissa kyse on saattotilaisuudesta, jossa vainajan ruumis on läsnä arkussa ennen hautausta tai tuhkaukseen jättämistä.

Saattotilaisuus on eri asia kuin vainajan hyvästely esimerkiksi sairaalan potilas- tai hiljentymishuoneessa tai muistotilaisuus, joka usein järjestetään saattotilaisuuden ja arkkuhautauksen jälkeen. Muistotilaisuuksiin on runsaasti pitopaikkoja, mutta saattotilaisuuksiin ei.

Hautaustoimilaki on antanut yleisen hautaustoimen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tehtäväksi. Seurakuntien hautausmaille pitää voida haudata ja niiden krematorioissa tuhkata myös muut kuin ev.-lut. kirkon jäseninä olleet vainajat. Ev.-lut. kirkko ja sen seurakunnat saavat valtion budjettivaroista käytännössä runsaasti yli 100 miljoonaa euroa (noin 20 euroa/kuntalainen/vuosi) hautaustoimen hoitamiseen.

Hautaustoimilaki ei käsittele hautajaistilaisuuden järjestämiseen liittyviä tilakysymyksiä. Saattotilaisuuksien tilatarjonnan parantaminen on sosiaali- ja terveydenhuollon toimialaan kuuluva asia, jonka hoitaminen käytännössä kuuluu hyvinvointialueille.

 

Syrjivä tilanne hautajaistiloissa

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluneiden vainajien siunaustilaisuuksien tilakysymys on käytännössä hyvin hoidettu, koska käytettävissä on seurakuntien hautausmaiden ja krematorioiden kappeleita sekä myös kirkkorakennuksia.

Kappeleita ei ole kuitenkaan tarkoitettu uskonnottomien eikä muihin uskontokuntiin kuuluvien hautajaisiin. Ne on varustettu ja koristeltu nimenomaan ev.-lut. kirkon symboliikan mukaisesti. Tosin muutkin kuin kirkon jäsenet ovat vuosikymmeniä osallistuneet hautausmaiden rakennus- ja ylläpitokustannuksiin yritysten kirkollisveron sekä yhteisöveron jako-osuuden kautta. Vasta kun hautaustoimen tukemisessa siirryttiin valtion budjettirajoitukseen, kirkkohallitus antoi vuonna 2012 seurakunnille ohjeet erottaa kappelin kirjanpito muusta hautausmaan ja krematorion kirjanpidosta.

Suuri osa seurakunnista ei vuokraa kappeleitaan muihin kuin kirkollisten hautajaisten siunaustilaisuuksiin. Se on piispainkokouksen vuonna 2005 hyväksymän Kirkollisten toimitusten oppaan ja vuonna 2012 antaman suosituksen mukaista. Turun hallinto-oikeus on hyväksynyt tämän käsitellessään kantelua vuokrauskiellosta. Päätöksen mukaan syrjintäolettama on syntynyt, mutta kun hautaustoimilaki ei sano kappeleista mitään ja päätösvalta on kirkkolain nojalla kirkolla, syrjintäolettama on kumoutunut (19/0555/2).

Kappelien vuokrauskieltoa ei pidetä reiluna. Vuonna 2020 teettämämme mielipidetiedustelun mukaan 75 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kirkon hautausmaiden kappeleita tulisi voida käyttää myös ei-kirkollisiin hautajaistilaisuuksiin. 18 prosenttia katsoo, että niitä tulee käyttää vain kirkollisiin hautajaistilaisuuksiin; 7 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

Ei-kirkollisten hautajaisten seremoniatilakysymystä ei kuitenkaan voida yleisesti ratkaista kirkon kappelien kautta. Vaikka melko monien seurakuntien kappeleita onkin voitu vuokrata siviilihautajaisten saattotilaisuuksiin ehdolla, että tilan koristeluihin ei tehdä muutoksia, kappelien vuokrausoikeuden laajentaminen ei ole kestävä ratkaisu. Se ei muuttaisi nykyisen tilanteen perustavaa seremoniatilojen tarjonnan epäyhdenvertaisuutta.

Julkisen vallan palvelujen tulee tarjota tunnustuksettomia seremoniatiloja hautajaisten saattotilaisuuksien järjestämiseen. Tilojen tulee olla monikäyttöisiä siten, että niissä voidaan järjestää niin uskonnottomien siviilihautajaisten saattotilaisuuksia kuin monien eri uskontokuntien seremoniaperinteen mukaisia hautajaistilaisuuksia. Tilojen kysyntä kasvaa lähivuosina yhteiskunnan maallistumiskehityksen sekä monikulttuurisuuden edistyessä.

 

Läheisten hyvinvointi ja vainajan katsomuksen kunnioittaminen

Julkisen vallan ei pidä hyväksyä, että henkisesti raskaassa, stressaavassa tilanteessa olevia ihmisiä syrjitään hautajaisten järjestämisessä uskonnon tai vakaumuksen perusteella. Yhdenvertaisuuden vuoksi hautajaisten järjestämisedellytyksiä tulee olennaisesti parantaa, mikä tukee haavoittuvassa asemassaa olevien läheisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä ehkäisee sairastumista.

Julkisen vallan tulee käytännössä tukea ja luoda edellytyksiä sille, että hautauksissa vainajan katsomusta voidaan kunnioittaa hautaustoimilain edellyttämällä tavalla.

Tällä hetkellä Suomessa on tilanne, jossa vainajan uskonnotonta katsomusta ei kunnioiteta hautauksessa niin kuin laki edellyttää. Hautaustilastojen mukaan vuonna 2022 kirkon hautausmaille haudatuille vainajille, jotka eivät olleet kirkon jäseniä, peräti 68 prosentille toimitettiin kirkollinen siunaus.

Usein kyse on ollut siitä, että hautaustoimistoilla ei ole tiedossa sopivaa seremoniatilaa uskonnottoman vainajan saattotilaisuuteen tai tietoa saatavilla olevista uskonnottomista hautajaispuhujista. Tällöin hautaustoimisto on saattanut tarjota ainakin itselleen helpointa vaihtoehtoa, että hautajaiset järjestettäisiin hautausmaan kappelissa, jos ilmaiseksi tuleva pappi saa toimittaa siunauksen esimerkiksi niin sanotun lyhyemmän kaavan mukaan. Tällaista siunausta saatetaan markkinoida omaisille vähemmän uskonnollisena, vaikka kirkkokäsikirjan mukaisesti se ei ole yhtään vähemmän uskonnollinen kuin pidempi kaava on.

Vainajan läheinen asetetaan usein hyvin nopealla aikataululla valintatilanteeseen, jossa tarjolla on joko pienemmän vaivan tie, tavanomaisen kirkollisen kaavan mukainen, ehkä myös sosiaalisesti helpompi siunaustilaisuus, tai vaivaa ja kustannuksia aiheuttava yksilöllinen uskonnoton siviiliseremonia. Jos sopivia seremoniatiloja ei uskonnottomaan saattotilaisuuteen helposti löydy ja puhujankin hankkimisessa voi olla hankaluutta, saatetaan päättyä ratkaisuun, jossa uskonnottoman vainajan katsomusta ei voida yhdenvertaisella tavalla kunnioittaa siten kuin laki edellyttää.

Asia on voinut olla henkisesti vaikea myös jo kuolemaa lähestyvälle ihmiselle, joka ei haluaisi rasittaa läheisiään toiveillaan, jos häneltä kärtetään lupaa papin pyytämiseen. On paljon tapauksia, jossa omaiset eivät ole mitään lupaa kysyneetkään. Läheisiä kirkollisten hautajaisten järjestämien uskonnottomalle vainajalle voi jäädä jälkeenpäin ahdistamaan ja kaduttamaan, jos koetaan, että kaikki ei mennyt oikein, vaan siunaustilaisuudesta muodostuikin uskonnollisesti julistuksellinen. Kyse on käytännössä rakenteellisesta uskonnollisesta painostuksesta, joka rikkoo niin perustuslain yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden periaatteita kuin yhdenvertaisuuslakia ja hautaustoimilakia.

 

Julkisten palvelujen tarve

Kaikille sopivien tunnustuksettomien, monikäyttöisten seremoniatilojen järjestäminen ei-kirkollisiin hautajaistilaisuuksiin on julkisten palvelujen tehtävä. Se kuuluu sosiaali- ja terveydenhuollon piiriin ja uusien hyvinvointialueiden tehtäväkenttään. Kyse on paitsi yhdenvertaisuudesta myös poikkeuksellisen kuormittavassa tilanteessa olevien ihmisten tukemisesta. Se edistäisi hyvinvointia ja terveyttä sekä ehkäisisi uusien ongelmien puhkeamista. Sairaaloiden nykyiset hiljentymishuoneet eivät voi vastata tähän tarpeeseen muutoin kuin pieneltä osin.

Tilakysymystä ei ole kohtuullista yrittää sälyttää ei-kirkollisen kansalaisyhteiskunnan tehtäväksi. Hautaustoimea harjoittavat yhdistykset ja muut yhteisöt eivät saa osuuttaan valtion hautaustoimeen tarkoitetusta tuesta. Krematorioaatteen virittämänä jo 100 vuotta sitten rakennettua Hietaniemen krematoriota ja sen kappeleita lukuun ottamatta tunnustuksettomia kappeleita ei ole Suomessa juurikaan rakennettu ja käytettävissä yleiseen käyttöön.

Esitämme, että tämä asia otetaan jokaisella hyvinvointialueella käsittelyyn. Siihen voi ja pitää ryhtyä odottamatta valtakunnallisia lakimuutoksia tai ohjeita. Samaan aikaan sosiaali- ja terveysministeriön on syytä tarttua kysymykseen ja miettiä keinoja tukea tätä tavoitetta. Asia on syytä ottaa huomioon hyvinvointialueita koskevan lainsäädännön kehittämisessä.

Seremoniatilojen tarjontaa pitää parantaa, jotta hautaustoimilain säätämä vainajan katsomuksen kunnioittaminen voidaan turvata. Hyvinvointialueilla ei ole syytä jäädä odottamaan hautaustoimilain uusimista, vaan keskittyä hautajaisten seremoniatilakysymyksen käytännölliseen selvittämiseen ja ratkaisemiseen lähtien omista lähtökohdistaan, ihmisten sosiaalisesta ja terveydellisestä hyvinvoinnista ja niiden edistämisestä, perustuslain yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden periaatteita kunnioittaen. Toki opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoima, hautausmaihin keskittyvä laki on syrjivänä syytä uudistaa.

 

Riittävä psyykkinen ja sosiaalinen tuki on turvattava

Psykososiaalisen tuen palveluiden järjestäminen on osa lakisääteistä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa. Henkistä tukea tarvitseville potilaille ja heidän läheisilleen oltava tarjolla uskonnollisesti neutraalia ammatillista apua. Kuolemantapauksen jälkeen hyvinvointialueilla tulee olla riittävät resurssit tarvittavan henkisen tuen antamiseen, alkaen kriisipäivystyksestä.

Kun kuoleman jälkeiseen asioiden hoitamiseen liittyy paljon byrokratiaa, jonka leski tai lähiomaiset saattavat kohdata valmistautumatta, sosiaalitoimen on järjestettävä neuvontaa ja tarvittaessa autettava asioiden hoitamisessa stressaavassa tilanteessa.

Koska yksityisillä hautaustoimistoilla on läheisten neuvonnassa ja hautajaisten järjestämisessä suuri rooli ja vastuu, toimialan piirissä on tärkeää keskustella, miten ne voivat parantaa palvelujaan omaisten tukemiseksi niin, että hautajaiset järjestetään vainajan katsomusta kunnioittavalla tavalla. Tässä tarvitaan myös yhteistyötä uskonnottomien järjestöjen ja eri uskontokuntien yhteisöjen kanssa.

Julkisen vallan on syytä tukea uskonnottomien järjestöjen ja yhteisöjen toimintaa siviilihautajaisten puhujapalvelujen tarjonnan laajentamiseksi muun muassa puhujakoulutuksen kautta. Myös uskonnottomien yhteisöjen neuvontapalveluja on syytä tukea julkisten palvelujen rinnalla.

Vapaa-ajattelijain liitto ry”

Itsemääräämisoikeudesta ja kärsimyksen lieventämisestä on kyse

Liitto toimii

Eutanasia oli Helsingin seudun vapaa-ajattelijain huhtikuun VAbaarin aiheena. Avaajaksi oli saatu asian erityisasiantuntija, lääkäri Juha Hänninen. Hän myös osallistui runsaan parinkymmenen hengen osallistujajoukon vilkkaaseen keskusteluun. Julkaisemme hänen avauspuheenvuoronsa tekstin.

JUHA HÄNNINEN

Osittainen kuva potilaasta vuoteessa. Kuva: Alexander Grey / Pixabay

Arvoisat vapaa-ajattelijat. Ajattelin esittää teille lyhyesti muutaman argumentin ja periaatteen eutanasiakeskustelusta tämäniltaisen keskustelumme pohjaksi. Olemme julkistaneet ehdotuksen eutanasialaiksi sekä käsitteitä koskevan sanakirjan yhdistyksemme Oikeus arvokkaaseen kuolemaan ry:n sivuilla oakry.fi, jossa niihin voi tutustua lähemmin.

Eutanasialla tarkoitetaan ihmisen elämän päättämistä suoneen injisoitavalla lääkeaineella hänen omasta pyynnöstään. Edellytyksenä on, että pyynnön esittävä ihminen sairastaa kuoleman johtavaa tautia ja kokee siihen liittyen sietämätöntä kärsimystä. Lisäksi edellytetään, että pyynnön esittävä henkilö on kykenevä tekemään itseään koskevia päätöksiä eli on kompetentti.

Psyykkinen sairaus, dementoiva sairaus tai kehitysvamma eivät ole eutanasian toteutumisen estäviä seikkoja, elleivät ne vakavasti vaikeuta kyseisen ihmisen päätöksentekokykyä.

Kuoleman tuottaminen injisoimalla kuolettava aine potilaaseen on Suomessa rikoslain mukaan tappo tai surma. Siihen voidaan soveltaa lieventäviä seikkoja, jolloin rangaistuksen aste saattaa olla myös lievempi. Oikeudellisesti lääkärin asema on kuitenkin epäselvä.

Saattohoito on kuolemaa lähestyvän ihmisen hoitoa, jonka tarkoitus on lievittää sairauden aiheuttamia oireita sekä helpottaa lähestyvän kuoleman potilaalle ja perheelle aiheuttamaa ahdistusta ja mahdollista pelkoa.

Saattohoito aloitetaan, kun kuoleman arvioidaan olevan korkeintaan muutaman kuukauden päässä.

Saattohoito ei ole ristiriidassa eutanasian kanssa. Eutanasia tulee kyseeseen, kun henkilö saattohoidosta huolimatta ilmaisee toistetun vapaaehtoisen pyyntönsä saada apua oman kuolemansa tuottamiseen.

Käsite armomurha on vanhahtava ja sisältää käsitteet armo ja murha. Armolla on viitattu potilaan kärsimyksen herättämään säälin tai empatian tunteeseen. Murha-käsitteellä on kuvattu toisen ihmisen kuoleman tuottamista.

Käsite murha pitää yleensä sisällään ajatuksen teon pahantahtoisuudesta. Murha on rikoslaissa ankarasti tuomittava teko. Siten armon ja murhan sisällyttäminen teon kuvaamiseen sisältää ristiriidan.

Valvonta on oleellista

Kaksi keskeistä edellytystä eutanasian toteuttamiselle ovat:

Sietämätön kärsimys on kivun kaltainen käsite, jossa ei ole olemassa yleistä määrettä sen vaikeudella. Ne määritellään potilaan kokemuksina. Sietämätön kärsimys on sellainen kärsimys, jonka kyseinen yksilö kokee itselleen sietämättömänä. Vastaavasti lievitys on riittävää, kun potilaan kokema kärsimys ei enää ole sietämätöntä.

Pyynnön vapaaehtoisuus. Vapaaehtoisuuden määrittely on yleisesti vaikeaa. Yleensä riittäväksi vapaaehtoisuuden määreeksi nähdään toistuvasti esitetty pyyntö. Täysin ympäristöstä riippumattoman vapaan tahdon käsite on abstrakti, ja meidän tulee laissa pyrkiä mahdollisimman suureen selkeyteen vapaaehtoisuuden suhteen.

Yleisimmin kuolinapua perustellaan inhimillisellä kärsimyksellä ja ihmisen oikeudella itse päättää omasta kuolemastaan, kun hän lähellä kuolemaansa kärsii. Suomen potilaslaissa itsemääräämisoikeus määritellään oikeudeksi kieltäytyä hänelle tarjotusta hoidosta. Positiivista oikeutta vaatia jotain hoitoa laissa ei määritellä.

Kieltäytyminen hoidosta voi tapahtua joko suoraan ilmaisemalla tai aiemmin tehdyllä hoitotahdolla, johon henkilö on kirjannut miltä haluaa välttyä tilanteessa, kun ei enää kykene itse asiaa ilmaisemaan.

Kieltäytymisen lisäksi on pohdittu, tulisiko potilaan antaa suostumus hänelle tarjottavaan hoitoon.

Kun puhutaan ennusteesta eutanasian yhteydessä, sillä useimmiten tarkoitetaan, että potilaan sairaus on merkittävästi tulevaa elinaikaa lyhentävä. Lyheneekö elämä 3, 6 vai 12 kuukautta ei ole merkityksellistä, oleellisempaa on tieto elämän lyhenemisestä ja nykyinen koettu kärsimys.

Valvonta on eräs eutanasian toteutuksen oleellinen kohta. Olen samaa mieltä kriminologian professori Kimmo Nuotion kanssa siitä, että lääkärin virkavastuu on riittävä ennakkovalvonnan määrä. Jälkikäteisessä valvonnassa katsotaan, onko kyseissä tilanteessa menetelty kriteerien ja protokollan mukaisesti. Kahden lääkärin arvio ja tarvittaessa kyseisen spesialiteetin omaavan lääkärin kolmas arvio takaavat arvion mahdollisimman suureen oikeellisuuden.

Juridinen perusta

Kuolinavun sallittavuuden kannalta merkittävimpiä asioita ovat perus- ja ihmisoikeudet. Yksilön perusoikeuksia on lueteltu Suomen perustuslaissa. Eutanasiakeskustelulle tärkeitä Suomen perustuslain säännöksiä ovat etenkin 6 § (yhdenvertaisuus), 7 § (oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen) 10 § (yksityiselämän suoja) sekä 11 § (uskonnon ja omatunnon vapaus).

Euroopan ihmisoikeussopimuksen 2 artikla tunnustaa yksilön itsemääräämisoikeuden ja sitä kautta yksilön oikeuden päättää elämästään ja kuolemastaan. Henkilöllä on oikeus kieltäytyä elämää pidentävistä tai jopa elämän säilyttävistä hoidoista ja hänellä on oikeus itsemurhaan.

Näiden ratkaisujen, muiden perus- ja ihmisoikeuksien sekä itsemääräämisoikeuden sekä ihmisarvon käsitteiden perusteella aktiivisen eutanasian salliminen voidaan sovittaa osaksi oikeusjärjestystämme.

Keskustelun suuntaa olisi ohjattava pelkojen sijaan enemmän kuolinavun sallimisen tuomiin mahdollisuuksiin itsemääräämisoikeuden vahvistamisen ja kärsimyksen lieventämisen suhteen vaikka pro et contra -argumentointi onkin keskustelussa tärkeää.