Toimintakertomus 2022

Liitto mm. tuki ET-opetuksen avaamiseen tähtäävää kansalaisaloitetta. Se sai 30 000 allekirjoittajaa.

Liittovaltuuston 6.5.2023 hyväksymä

Toimintakertomus 2022

1 Yleistä

2 Toiminnan johto

3 Työryhmät

4 Jäsenistö ja jäsenyhteistyö

5 Toimisto, kokoustila ja kirjasto

6 Talous

7 Tiedotustoiminta ja yhteiskuntavaikuttaminen

8 Kansainvälinen toiminta

1 Yleistä

Vuoden 2022 aikana koronapandemian aiheuttamia rajoitustoimia alettiin purkaa. Rajoitustoimet olivat vaikeuttaneet myös Vapaa-ajattelijain liiton ja yhdistysten toimintaa, mutta vuoden loppupuoliskolla toiminta osin varovaisesti normalisoitui.

Liiton tiedotuksessa esillä pidetty sekulaari, erityisesti vauvojen nimenantoon, avioliiton solmimiseen ja hautajaisiin liittyvä uskonnoton tapakulttuuri laajeni. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien osuus väestössä kasvoi.

Vapaa-ajattelijain yhteiskuntavaikuttamisen painopisteinä uskonnon ja vakaumuksen vapauden sekä yhdenvertaisuuden edistämisessä olivat edelleen lasten ja nuorten oikeuksiin liittyvät kysymykset päivähoidossa, peruskoulussa ja lukioissa. Tämän rinnalle painopisteeksi nostettiin uskonnottomien kohtaama syrjintä hautaustoimessa sekä sosiaali ja terveystoimessa. Liitto laati esityksen hautaustoimen yhdenvertaisuuden kehittämiseksi.

Liitto jatkoi toimintaa elämänkatsomustiedon aseman vahvistamiseksi ja sen avaamiseksi kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi ja antoi alkuvuodesta tukea Elämänkatsomustiedon opiskelu sallittava kaikille -kansalaisaloitteen tunnetuksi tekemiseen. Aloite sai hieman yli 30 000 allekirjoitusta.

Vapaa Ajattelija -lehti kartoitti syksyn 2022 oppiainevalintoja, joista kävi ilmi elämänkatsomustiedon osuuden huomattava nousu viimeksi julkaistuihin virallisiin tilaistoihin vuodelta 2018. Syksyllä lehden teemoina olivat uskonnonvapaus 100 vuotta sekä liiton kansainvälinen toiminta Humanist International -järjestössä.

Liitto toimi uskonnollisen ja katsomuksellisen sitouttamattomuuden puolesta varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa niiden omien säädösten toteuttamiseksi käytännössä. Nostimme esille Opetushallituksen ohjeiden mahdollisuutta, ettei koulun työsuunnitelmassa määriteltynä työaikana tai varhaiskasvatuksen toiminta-aikana järjestetä uskonnollisia tilaisuuksia ja toimituksia. Uskontokuntiin kuulumattomien vanhempien yhteistoiminta syrjiviä käytäntöjä vastaan jatkoi aktiivisena vuonna 2022.

Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien osuus koko väestöstä oli vuoden lopussa yli 31 prosenttia, kun ev.-lut. kirkon jäsenosuus laski 65,1 prosenttiin. Kun 63 698 kirkosta eronneesta henkilöstä 33 337 käytti eroakirkosta.fi -palvelua, Digi- ja väestötietoviraston (DVV) osuus kaikista eroista oli noussut yli 47 prosenttiin.

Liitto jatkoi yhteistyötä muiden sekulaarijärjestöjen, kuten Prometheus-leirin Tuen, Suomen Humanistiliiton ja Pro-Seremoniat Oy:n kanssa, ja pidettiin myös yhteistyötapaaminen. Väinö Voipio -palkinto myönnettiin Uskontojen uhrien tuki UUT ry:lle.

Liitto antoi tehtävänsä mukaisesti edelleen lausuntoja, kannanottoja ja tiedotteita, joiden tavoitteena oli ihmisten yhdenvertaisen ja syrjimättömän kohtelun sekä uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistäminen erityisesti julkisen vallan, valtion ja kuntien toiminnassa. Liiton ja yhdistysten nettisivujen ylläpitoa ja kehittämistä jatkettiin, samoin projektien ja toimintaryhmien nettisivuja.

Tiedotustoiminnassa uskonnon ja vakaumuksen vapauden puolesta Vapaa Ajattelija -lehdellä oli tärkeä rooli. Liitto panosti lehden julkaisemiseen edelleen merkittävästi. Lehteä julkaistiin neljä numeroa, joista 2/2022 ilmestyi 70 000 kappaleen painoksena, myös Voima-lehden liitteenä.

2 Toiminnan johto

Liiton toimielimet jatkoivat pääosin samalla kokoonpanolla ja liiton toimihenkilöinä jatkoivat samat vuoden 2020 syyskuun liittokokouksessa valitut henkilöt. Kuitenkin Soile Itäluoma erosi liittovaltuuston jäsenyydestä ja Harry Anttila liittohallituksen varajäsenen tehtävästä.

2.1 Liittovaltuusto

Kari Pasanen puheenjohtajana, Robert Brotherus varapuheenjohtajana, Jani Hinkka, Arttu Häyrynen, Soile Itäluoma (23.8. asti), Kerttu Loukola, Pertti Periniva, Tauno Perkiö, Tapio Pilli, Reijo Raappana, Aki Räisänen sekä varajäsenet Mikko Hangelmaa (varsinainen jäsen 5.11.2022 alkaen), Thomas Mangs, Raimo Rintamäki, Tanja Laine ja Martti Vaattovaara.

Liittovaltuuston kevätkokous pidettiin 21.5.2022 ja syyskokous 5.11.2022.

2.2 Liittohallitus

Jape Lovén puheenjohtajana, Antti Värri varapuheenjohtajana, Ritva Ahonen, Timo Karjalainen pääsihteerinä, Yki Räikkälä, Riku Salminen, Marjatta Syväterä, Liisa Taskinen, Esa Ylikoski sekä varajäsenet Harry Anttila (27.12. asti), Eero Suorsa, Timo Mykrä ja Olli Palokangas.

Liittohallitus kokoontui 9 kertaa.

2.3 Toimihenkilöt

Liittohallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja pääsihteeri toimivat vapaaehtoistyön pohjalta.

Liiton taloudenhoitoon ja kirjanpitoon sekä Vapaa Ajattelija -lehden taittoon käytettiin ostopalveluja. Lehden toimitussihteerille on maksettu numerokohtainen palkkio.

3 Työryhmät

3.1 Taloustyöryhmä

Taloustyöryhmän jäseninä olivat Jape Lovén, Timo Karjalainen ja Antti Värri.

3.2 Vapaa Ajattelija -lehden toimituskunta (toimitusneuvosto)

Päätoimittajana toimi Esa Ylikoski ja toimituskunnan muina jäseninä Maria Enebäck, Kukka Kumpulainen, Käpy Luotonen-Huhta, Jori Mäntysalo, Risto Puumalainen, Yki Räikkälä ja Riku Salminen vapaaehtoistoimijoina. Lehden toimitussihteerinä on numerosta 1/2022 alkaen toiminut Risto K. Järvinen. Taittopalvelut hankittiin numerosta 1/2022 alkaen Tampereen seudun työllistämisyhdistys Etappi ry:ltä.

Lehti ilmestyi neljä kertaa. Tavallinen numeron painosmäärä on 2300 kappaletta. Numero 2/2022 julkaistiin yhdessä Helsingin seudun vapaa-ajattelijain Uskomaton-lehden kanssa yhteisnumerona 70 000 kappaleen painoksena, josta pääosa levisi Voima-lehden liitteenä. Näköislehti sekä juttukohtaisia linkkejä julkaistiin liiton nettisivulla.

Vielä alkuvuodesta lehteä ei voitu esitellä ja jakaa esimerkiksi Educa-messuilla, mutta kevään ja kesän Maailma kylässä -festivaaleilla ja Pride-tapahtumissa esiteltiin ja jaettiin. Lehden julkaisua netissä parannettiin juttukohtaista linkitystä lisäämällä ja ajastamalla.

3.3 Nettityöryhmä

Liiton sähköpostiryhmiä, nettisivuja ja Facebook-sivuja hoitivat Marko Koivuniemi, Jori Mäntysalo, Riku Salminen ja Esa Ylikoski.

3.4 Hautausmaatyöryhmä

Hautausmaatyöryhmän puheenjohtajana toimii Pertti Periniva ja jäseninä Jukka Kim, Risto Puumalainen ja Aki Räisänen. Työryhmä piti laajennetun kokouksen 6.11. Hämeenlinnan toimintaseminaarin yhteydessä.

3.5 Asuntotyöryhmä

Asuntotyöryhmän puheenjohtajana toimi Antti Värri ja jäsenenä Ritva Ahonen. Työryhmä on jatkanut sijoitusasuntojen korjaustarpeiden seurantaa ja huolehtinut tarvittavista uusinnoista.

3.6 Koulujen materiaali- ja vierailutoiminnan työryhmä

Liittokokouksessa asetetun koulutyöryhmän puheenjohtajana oli Olli Palokangas ja muina jäseninä Tapio Pilli, Riku Salminen ja Esa Ylikoski. Kolme työryhmän jäsentä oli Elämänkatsomustiedon opetus sallittava kaikille -kansalaisaloitteen vastuuhenkilöinä. Elokuussa 2021 käynnistynyt aloite jatkui helmikuulle 2022, ja se keräsi hieman yli 30 000 henkilön allekirjoituksen.

Edellisen vuoden lopulla tehty liiton yleisesite saatiin mukaan oppilaitoksille materiaaleja välittävän SubjectAid-palvelun katalogiin ja tiedotteisiin. Kaikkiaan SubjectAidin kautta oppilaitoksiin on tilattu 3 000 esitettä.

Nelisivuista A5-kokoista liiton yleisesitettä painettiin omalla kopiokoneella yli tuhat kappaletta. Sen jälkeen siitä otettiin 20 000 kappaleen painos kirjapainossa.

Kouluvierailut oppilaitoksiin käynnistyivät koronatauon jälkeen vähitellen, ja myös nettivierailuja on pyydetty ja toteutettu oppitunneille. Esa Ylikoski piti luennon Turun yliopiston elämänkatsomustiedon peruskurssille.

3.7 Kannanottotyöryhmä

Työryhmässä toimivat Jape Lovén, Timo Karjalainen, Esa Ylikoski sekä Jori Mäntysalo. Työryhmä on työstänyt useita kannanottoja ja lausuntoja julkiselle vallalle sekä tiedoksi medialle ja sosiaaliseen mediaan.

4 Jäsenistö ja jäsenyhteistyö

4.1 Jäsenyhdistykset

Jäsenyhdistyksiä on 20. Jäsenyhdistykset tilittivät vuodelta 2022 liittomaksuja yhteensä 1257 henkilöjäsenestä. Niiden lisäksi yhdistyksissä voi olla jäseniä, joilla on jäsenmaksu rästissä vuodelta 2022 sekä joitakin vapaajäseniä. Yleensä vapaajäsenoikeuksia ei enää myönnetä.

Alla yhdistyskohtaiset jäsenmäärät, joista on tilitetty vuoden 2022 liittomaksut (vertailutietona vuoden 2020 ja 2021 liittomaksutilitykset).

Yhdistyksen nimi 2022 2021 2020

• Seinäjoen VA 3 – –
  • Tampereen VA 191 204 206
  • Turun VA 77 80 89

Yhteensä liittomaksutilityksiä vuonna 2022 oli 1257 henkilöjäsenestä, mikä oli 5 vähemmän kuin vuoden 2021 tilitykset. Tilitysten määrä nousi 8 yhdistyksessä ja laski 10 yhdistyksessä ja pysyi ennallaan kahdessa. Muutokset olivat yleensä pieniä. Suurin kasvu oli Keski-Uudenmaan vapaa-ajattelijoissa (+9), ja eniten jäsenmäärä väheni Tampereen vapaa-ajattelijoissa (-13).

4.2 Jäsenyhteistyö ja vierailut jäsenyhdistyksissä

Yhdistysten ja liiton aktiiveille järjestettiin 5.-6.11. toimintaseminaari Hämeenlinnassa. Siihen osallistui 35 vapaaehtoistoimijaa eri puolilta maata.

Koronaepidemian viimeisten rajoitusten ja jatkuneen varovaisuuden vuoksi liiton edustajien vierailut yhdistysten kokouksissa ja tilaisuuksissa olivat edelleen vähäisiä – lukuun ottamatta liittohallituksen ja -valtuuston jäsenten osallistumista omien yhdistystensä toimintaan. Puheenjohtaja vieraili Kemin yhdistyksessä. Liisa Taskinen tuki Kouvolan yhdistyksen uudelleenorganisoitumista.

Liitto tuki taloudellisesti hakemusten perusteella yhdistysten hautausmaiden ylläpitoa ja kehittämistä. Tukea myönnettiin Kotkan ja Kouvolan yhdistyksille. Sen lisäksi hautausmaata ylläpitävät Kemin, Forssan, Kainuun, Keski-Suomen, Luoteis-Lapin ja Satakunnan jäsenyhdistykset.

Liitto antoi tukea paikallistoimintaan ja sen lisäksi antoi hakemusten perusteella tukea yhdistysten toimintaan sekä puhujatoimintaan. Liitto teki yhteistyötä Helsingin seudun yhdistyksen kanssa Uskomaton-lehden ja Vapaa Ajattelija -lehden numeron 2/2022 yhteisjulkaisun toteuttamisessa.

Yhteyttä jäsenyhdistyksien toimihenkilöihin on pääosin pidetty sähköpostitse ja varsinkin yhdistykset-listan kautta sekä puhelimitse.

Yhdistysten jäseniin on pidetty yhteyttä liiton tiedotus- sekä keskustelu-sähköpostilistoilla sekä osin myös Facebook-ryhmässä Vapaa-ajattelijain liitto ry official sekä Facebook-sivulla.

Varsinkin Tampereen ja Helsingin yhdistyksissä on kokoustoiminnan lisäksi pidetty avoimia keskustelutilaisuuksia.

5 Toimisto, kokoustila ja kirjasto

Liiton toimisto- ja kokoustila sekä alakerran varastotila olivat edelleen osoitteessa Neljäs linja 1. Kirjastosta voi lainata kirjoja sopimuksen mukaan ja kun liiton toimihenkilö on paikalla. Liiton toimitilassa kävi ilmi suuri vesivahinko, joka ei aiheutunut liiton toiminnasta, vaan kahdeksankerroksisen rakennuksen asuntojen poistovesien reitistä toimiston seinän ja lattian kautta. Kun lattialaatan alta laajemminkin löytyi kosteutta, kunnostustöiden käynnistyttyä toimitilan käyttö piti keskeyttää vuoden lopulla toistaiseksi.

Kellarivaraston siivoukseen sekä tavaroiden ja kirjaston luettelointi tehtiin Ritva Ahosen, Liisa Taskisen ja Eero Suorsan toimesta. Kirjoista osa on vielä luetteloimatta.

6 Talous

6.1 Yleistä

Liittomaksujen ja Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän avustuksen ohella toiminnan rahoituksessa merkittävä osuus oli liiton omistamien asuntojen vuokratuotolla. Asuntojen kunnossapitoa jatkettiin. Liiton tulos oli vuoden 2022 tilikaudelta 15 878,78 euroa ylijäämäinen, mikä johtui edellisvuoden tapaan suurelta osin palkkakustannusten ja palvelujen oston sekä matkakustannusten vähäisyydestä. Koronapandemian rajoitusten jatkumisen vuoksi eräitä suunniteltuja tapahtumia kuten esimerkiksi Educa-messujen osallistumisia jäi toteuttamatta. Maailma kylässä -festivaali oli supistetussa muodossa. Varsinaisen toiminnan suurin taloudellinen panostus kohdistui Vapaa Ajattelija -lehden julkaisuun. Elämänkatsomustiedon opetus sallittava kaikille -kansalaisaloitteen tunnetuksi tekemistä tuettiin vielä alkuvuonna. Liittomaksuja eli jäsenyhdistysten keräämistä jäsenmaksuista liitolle maksamia osuuksia liitto sai yhteensä 15 084,00 euroa.

Liitto sai vuonna 2022 Opetus- ja kulttuuriministeriöltä avustusta uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistämiseen 50 000 euroa. Valtionapukelpoisia kuluja oli 87 180,24 euroa.

6.2 Jäsenmaksut ja jäsenyydet

Vapaa-ajattelijain liitto ry on Prometheus-leirin tuki ry:n (Protun) yhteisöjäsen, ollen myös Protun perustajajäsen. Protu-leirien osallistujamäärä vuonna 2022 oli koronatilanteesta huolimatta noin tuhat. Leirit täyttyivät nettivarauksilla nopeasti; leirien määrän lisäämiseksi toivottiin uusia aikuisohjaajia.

Liitto on osakkaana Prometheus-seremoniat Oy:ssä, joka tarjoaa uskonnottomia seremoniapalveluja, puhujia hautajaisiin, häihin ja nimiäisiin, todistuksia ja neuvontaa varsinkin etelä- ja väli-Suomessa. Pro-Seremonioiden toiminta selvisi yli koronarajoitusten ja kehittyi vuonna 2022.

Vapaa-ajattelijain liitto ry on jäsenenä Humanists International -järjestössä (HI), jonka aiempi nimi oli International Humanist and Ethical Union (IHEU). European Humanist Federation -järjestön (EHF) toiminta päätettiin integroida Humanists Internationalin yhteyteen, ja EHF lakkautettiin 18.12.2022.

6.3 Liiton omistamien vuokra-asuntojen tilanne ja hallinnointi

Vuokraturva Oy huolehti edelleen vuonna 2022 siitä, että asunnoissa on jatkuvasti maksavia vuokralaisia. Hallinnointiturva Oy huolehtii liiton omistamien asuntojen isännöinnistä. Helsingissä Angervotiellä sijaitseva liiton asunto remontoitiin.

6.4 Paikallistoiminnan tukeminen ja avustukset

Paikallisen toiminnan ja sen edistämisen kuluihin suunnattiin liiton suoraa rahoitusta, ja sen lisäksi hakemuksesta myönnetyistä avustuksista pääosa suuntautui yhdistysten toiminnan tukemiseen.

Myös eräillä jäsenyhdistyksillä on tarjota uskonnottomia puhujia siviiliseremonioihin, ja liitto tuki myös niiden puhujatoimintaa varsinkin Pohjois-Suomessa.

Yhdistysten jäsenhakemuksista suurin osa on tehty liiton www-sivun lomakkeella. Kaikki netin kautta yhdistyksiin välittyneet jäsenhakemukset eivät tosin johtaneet jäsenyyden syntyyn jäsenmaksun maksamisen kautta.

6.5 Talouden ja toiminnan tarkastaminen

Tilintarkastajana on toiminut HT Timo Vilén ja varatilintarkastajana HTM Simo Dückstein.

7 Tiedotustoiminta ja yhteiskuntavaikuttaminen yhdenvertaisuuden sekä uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistämiseen

7.1 Tiedotteet, kannanotot ja lausunnot sekä muu yhteiskuntavaikuttaminen

Liitto laati toimikaudella aiempien vuosien tapaan kannanottoja ja lausuntoja sekä pyydettäessä että omaehtoisesti. Usein annetusta lausunnosta tai aloitteesta tehtiin myös lehdistötiedote. Liiton nettisivuilla julkaistut lausunnot, kannanotot ja mediatiedotteiden otsikot ovat aikajärjestyksessä (vapaa-ajattelijat.fi/ ja vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot). Kannanottoja on lähetetty lausuntopalveluun, suomalaisille puolueille, YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimistoon YK:n ihmisoikeusneuvoston yleismaailmallisen määräaikaistarkastelun (UPR) Suomen neljänteen määräaikaistarkasteluun sekä Euroopan talous- ja sosiaalikomitean (EESC) perusoikeus- ja laillisuusryhmän kuulemisessa 2.-3.7. ryhmän vieraillessa Suomessa.

Liiton johto lähetti helmikuussa tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurviselle ja uudelleen huhtikuussa hänen tilalleen tulleelle ministeri Petri Honkoselle kirjelmän, jossa vedottiin liiton valtionavustuksen saamiseksi ministeriön budjettiesitykseen.

Osa liiton näkemyksistä on nettisivuilla tuotu esiin myös liiton toimihenkilöiden blogeissa. Varsinaisten lausuntojen lisäksi liitto on antanut ennakoivia kehittämisehdotuksia ja kannanottoja eri ministeriöiden säädösvalmistelun tekijöille. Lausuntoja annettiin viisi vuonna

2022, ja niiden määrä oli hieman pienempi kuin vuonna 2021. Liiton uskonnonvapaus.fi -sivuston uutisia on julkaistu myös liiton nettisivuilla.

Valtioneuvoston asettamassa yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunnassa oli kaudella 2020-2023 jäsenenä (31.3.2023 asti) Esa Ylikoski, joka oli toinen liiton tarjoamasta kahdesta ehdokkaasta tähän tehtävään. Opetushallitus on nimittänyt marraskuussa asettamansa katsomusaineiden uudistamista koskevan kehittämistyöryhmän jäseneksi Esa Ylikosken Vapaa-ajattelijain liitosta; tämän asiantuntijatyöryhmän toimikausi ulottuu vuoteen 2024.

Liitto päätti alkaa myöntää valtakunnallisia elämänkatsomustiedon stipendejä ylioppilaskirjoituksissa aineen parhaiten kirjoittaneille sekä keväällä että syksyllä. Kolme ensimmäistä 80 euron stipendiä myönnettiin syksyllä 2022 valmistuneille ylioppilaille. Niistä kaksi meni Jyväskylän Lyseon lukioon ja yksi Otaniemen lukioon.

Vapaa Ajattelija -lehden toimitus hankki loppusyksyllä 2022 suoraan kunnista kysymällä tietoja elämänkatsomustiedon osuuksista peruskoulun katsomusainevalinnoissa lukuvuodelle 2022-23. Koska viimeiset viralliset tilastot ovat vuodelta 2018, tämä oli hyvin olennaista tietoa. Julkaisimme jo vuonna 2022 ennakkotietoa numeroon 1/2023 tulevasta uutisesta.

7.2 Mediaseuranta ja mediayhteydet

Mediaseurantaa tehdään omatoimisesti netistä sekä yhdistystoimijoiden aluemedioista antamien tietojen avulla. Tiedotteita on lähetetty samaan tapaan kuin edellisenä vuotena. Tiedotteiden sisältöjen saaminen julkisuuteen isojen medioiden uutisoinnissa ei ole aina onnistunut. Tiedotteiden aiheet ovat myös nousseet juttujen aiheeksi pienellä viipeellä.

7.3 Julkiset esiintymiset

Liiton puheenjohtaja Jape Lovén ja liittohallituksen kannanottotyöryhmän jäsen, Vapaa Ajattelija -lehden päätoimittaja Esa Ylikoski esiintyivät liiton edustajina vuonna 2022 mediatiedotteiden kommenttiosuuksissa sekä niiden pohjalta tulleissa yhteydenotoissa. Esa Ylikoski oli haastateltavana Kalle Haatanen -ohjelmassa Ylen Radio 1:ssä joulukuussa; ohjelma on kerännyt Ylen Areenassa yli 20 000 kuuntelukertaa.

Liiton uusituilla nettisivuilla julkaistiin edelleen blogeja. Liiton edustajat ovat tuoneet liiton asioita esille Vapaa-ajattelijat official -Facebook-ryhmässä. Liiton Facebook-sivuilla on julkaistu liiton tiedotteita.

7.4 Jäsenlehti, esitteet, nettisivut ja muu markkinointivarustus

Liitto julkaisee Vapaa Ajattelija -lehteä, joka ilmestyi neljä kertaa vuodessa. Numero 2/2022, Uskomaton Vapaa Ajattelija, ilmestyi yhteistyössä Helsingin seudun vapaa-ajattelijain kanssa. Sen 70 000 kappaleen painos jaettiin pääosin Voima-lehden liitteenä. Vapaa Ajattelija tuo esiin uskonnotonta sekulaaria ajattelua ja kulttuuria myös laajemman yleisön tietoon. Normaalipainos oli 2300 kappaletta. Tilaajina on myös liiton ulkopuolisia yksityishenkilöitä sekä useita kirjastoja. Vapaa Ajattelija -lehti on luettavissa myös netissä näköislehtenä ja numeroiden juttuja julkaistaan liiton nettisivuilla myös erikseen.

Liitto jatkoi aiemmin suunniteltujen esitteiden tulostamista ja jakamista. Esitteet ja niistä otetut päivitetyt lisäpainokset painettiin toimiston kopiokoneella. Liiton yleisesitettä painatettiin kirjapainossa 20 000 kpl. Esitettä on toimitettu myös oppilaitoksille materiaaleja välittävälle SubjectAid-palvelulle. Esitteen englanninkielinen versio painettiin liiton kopiokoneella.

Liiton pääsivustona netissä toimi edelleen vapaa-ajattelijat.fi. Sivuston ulkoasua uudistettiin ja sisältöä päivitettiin aktiivisesti vuonna 2022. Julkaistiin blogeja. Liiton Facebook-sivun käyttö on ollut aikaisempaa aktiivisempaa. Myös Vapaa-ajattelijain liitto ry official -Facebook-ryhmässä on tiedotettu ja keskusteltu aktiivisesti. Tässä moderoidussa ryhmässä on yli 3000 jäsentä, joista vain osa on liiton jäsenyhdistysten jäseniä.

Kaikkiin liiton ja yhdistysten tapahtumiin oli käytettävissä banderolli Yhdenvertaisuuden puolesta sekä liiton rollup ja viirit sekä teltta. Niitä käytettiin ainakin Oulussa, Vaasassa, Joensuussa, Turussa, Lahdessa ja Helsingissä.

7.5 Laajapohjaiset toimintaryhmät ja muu yhteistyö

Liitto ylläpitää uskonnonvapaus.fi-sivustoa, joka on laajin suomenkielinen uskonnon ja vakaumuksen vapautta käsittelevä sivusto. Sivuilla on reilut sata kiinteää artikkelia, ja vuoden aikana julkaistiin 10 uutista. Jori Mäntysalo teki jälleen uskonnonvapaus.fi-sivuille eduskuntavaalikoneen, ja vastausten hankkiminen eduskuntavaaliehdokkailta käynnistyi jo vuoden 2022 lopulla.

Tunnetuimmat liiton tavoitteita edistävät nettisivustot olivat edelleen eroakirkosta.fi-palvelu, sekä tietoa elämänkatsomustiedosta tarjoava et-opetus.fi-sivusto, joita pitää Vakaumusten tasa-arvo VATA ry. Se tekee yhteistyötä Vapaa-ajattelijain liiton kanssa.

Eroakirkosta.fi-palvelun kautta kirkosta erosi 33 337 henkilöä, kun eronneiden kokonaismäärä viime vuonna oli 63 698 henkilöä. Eroajista jo peräti 47 prosenttia käytti Digi ja väestötietoviraston (DVV) verkkosivua eroakirkosta.fi-palvelun sijaan. Tämä johtui osin viraston suosituksesta, josta oli maininta myös eroakirkosta.fi-palvelussa, ja DVV:n sivun yksinkertaistamisesta.

Liitto tuki 1800 eurolla et-opetus -Facebook-sivuston kautta julkaistua elämänkatsomustietoa tunnetuksi tekeviä mainoksia, jotka keräsivät yli 165 000 klikkauskertaa.

Vuonna 2015 perustettu kantelupukki.fi jatkoi toimintaansa, jonka kautta lasten vanhemmat ovat saaneet neuvoja ja voineet kannella koulujen katsomusaineiden opetuksen ja päiväkotien katsomuskasvatuksen tai niiden toimintaan liitetyn ev.-lut. kirkon seurakuntien uskonnonharjoituksen ja niille vaihtoehtoisen ohjelman ongelmista. Kantelupukki on Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry:n, Tampereen vapaa-ajattelijat ry:n ja Uskonnottomat Suomessa ry:n yhdessä tarjoama palvelu. Näistä kaksi ensin mainittua ovat liiton jäsenyhdistyksiä. Monet kanteluista ovat saaneet kantelijan kannalta myönteisiä ratkaisuja, mutta niiden linjausten leviämisessä koulujen ja päiväkotien käytäntöön on edelleen suuria haasteita. Tämä on tullut esille myös uskontokuntaan kuulumattomien vanhempien

Facebook-ryhmässä, joka vertaistuen ohella on kerännyt tietoon tulleita syrjintätapauksia. Ryhmän toiminta jatkui aktiivisena vuonna 2022.

Tunnustuksetonta tilaisuutta ennen valtiopäivien avajaisia helmikuussa 2022 ei edelleenkään järjestetty eduskunnan koronarajoituksien takia. Vapaa-ajattelijain liiton ja Suomen Humanistiliiton vuosina 2017-2020 järjestämien tunnustuksettomien tilaisuuksien virittämänä ryhmä kansanedustajia oli esittänyt avajaisiin liittyvien tunnustuksettomien tilaisuuksien virallistamista. Sen johdosta puhemiesneuvosto oli asettanut juhlamenotyöryhmän, jonka esityksestä puhemiesneuvosto oli päättänyt syksyllä 2020, että tunnustuksettomia juhlatilaisuuksia haluavien kansanedustajien kerho voi valtiopäivien avajaisten yhteydessä järjestää eduskunnan tiloissa tunnustuksettoman juhlan niin, että puhemiesneuvosto myöntää avustusta järjestämisen kuluihin. Tältä pohjalta huomio asiassa vuonna 2022 suuntautui vuoteen 2023 ja uuden eduskunnan valtiopäivien avajaisiin.

Väinö Voipio -palkinto myönnettiin Uskontojen uhrien tuki UUT ry:lle. Sen luovuttivat Antti Värri ja Esa Ylikoski UUT:n Helsingin pikkujouluissa 3.12. UUT oli näyttävästi esillä myös Vapaa Ajattelija -lehden numerossa 4/22 uutisen lisäksi kahdella haastattelulla. Samoin UUT uutisoi asiasta omilla nettisivuillaan ja tiedotteella.

Liitto jatkoi yhteistyötä muiden sekulaarijärjestöjen kanssa. Marraskuun alussa pidettiin yhteistyötapaaminen, johon kansamme osallistuivat Prometheus-leirin Tuen eli Protun, Pro-Seremoniat Oy:n, Skepsiksen, Suomen Humanistiliiton ja Uskontojen uhrien tuen UUT:n edustajat. Helsingin nuorten filosofien Hennan (Nufit-tapahtuman järjestäjä) edustajalle tuli viime hetken este.

8 Kansainvälinen toiminta

Vapaa-ajattelijain liitto ry on jäsen Humanists International (HI) -järjestössä ja oli jäsen European Humanist Federation (EHF) -järjestössä sen lopettamiseen 18.12.2022 asti. Olemme toimittaneet näille tietoa Suomen uskonnon ja vakaumuksen vapauden sekä uskonnottomien kulttuuristen palvelujen tilanteesta ja saaneet tietoa vastaavaa tietoa muista

maista. HI on edelleen julkaissut koottua tietoa eri maiden tilanteesta Ajatuksen vapaus -raportissa (http://fot.humanists.international/). Myös kampanjasivusto jumalanpilkkalakeja vastaan on merkittävä ja tukee myös toimintaa Suomessa (http://end-blasphemy-laws.org).

Pohjoismaisten liittojen vuonna 2014 aloitettu yhteistyö jatkui vuonna 2022 määrätietoisesti, kun pohjoismaiset liitot valmistelivat yhdessä 3.-6.8.2023 Kööpenhaminassa järjestettävää kansainvälistä kongressia, World Humanist Congress. Antti Värri edusti liittoa valmistelevassa työryhmässä (advisory board) ja osallistui työryhmän ja Pohjoismaiden liittojen kokouksiin Glasgow’ssa ja Amsterdamissa.

Varapuheenjohtaja Antti Värri edusti liittoa Euroopan humanistisen federaation EHF:n etäkokouksina pidetyissä vuosikokouksessa ja EHF:n toiminnan muodollisesti lopettaneessa ylimääräisessä kokouksessa, ja Kansainvälisen humanistiliiton, Humanists Internationalin, vuosikokouksessa Glasgow’ssa sekä sen 70-vuotisjuhlassa Amsterdamissa. Vapaa Ajattelija -lehdessä ja liiton nettisivuilla sekä Facebook-ryhmässä on pidetty esillä näitä järjestöjä ja niiden kampanjasivuja sekä käsitelty muita kansainvälisiä aiheita ja