Humanoidi

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen ”Ihmisen kaltainen”, ufoharrastajien ”maapallon ulkopuolelta saapuneista olennoista” käyttämä nimitys. Ufologia = ufotutkimus, jossa arvioidaan ihmisten havaintoja ufoista tai humanoideista. Pääasiassa selkeää näennäistiedettä. Selvääkin selvempää on, ettei humanoidien olemassaolosta … Lue lisää

Humanismi

LLähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Sanalla voidaan tarkoittaa antiikin sivistyksen harrastamista, humanististen tieteiden harjoittamista ja ihmisen ja sivistyksen kunnioittamista (”Humanismin täydellisyysihanne on sivistynyt ihminen, joka tunnustaa totuuden itseisarvon kaikkia auktoriteetteja korkeammaksi” – G.H. … Lue lisää

Hominidi

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Lorem ipsum dolor sit amet, cIhmisen heimoon Hominidae kuuluva laji. Nykyisin on elossa vain yksi hominidilaji, nykyihminen (Homo sapiens, tai tarkemmin sen alalaji Homo sapiens sapiens). Hominideja olivat … Lue lisää

Homeopatia

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Saksalaislääkärin Samuel Hahnemannin 1700-1800 lukujen vaihteessa kehittämä parannusoppi. Opin mukaan aine, joka suurina annoksina aiheuttaa ihmiselle tiettyjä oireita, parantaa äärimmäisen pieninä annoksina nautittuna sairauden, jossa nuo samat oireet … Lue lisää

Holismi

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Kokonaisuuksia korostava näkemys (”ihminen kokonaisuutena”, ”luonto kokonaisuutena” jne.). Tunnettu esimerkki holismista on James Lovelockin 1979 esittämä biologinen teoria, Gaia-hypoteesi. Sen mukaan koko maapallo on itsesäätelevä kokonaisuus, jossa kaikki … Lue lisää

Hindulaisuus

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Hindulaisuuden historiallinen perusta on arjalainen uskonto. Kun arjalaiset tunkeutuivat Intian niemimaalle (1800-1600 e.a.a), he toivat tullessaan Veda- hymnien perinteen. Neljän Veda-kirjan perinne edusti monijumalaista uhriuskontoa. Tärkeä asema siinä … Lue lisää

Hermeneutiikka

Lähde: Vapaa-ajattelijan aapinen Raamatun tekstien tulkintaoppi (Schleiermacher). Diltheyn filosofiassa ”eläytyvä ymmärtäminen”, menetelmä joka hänen mukaansa erottaa menetelmällisesti ns. hengentieteet luonnontieteistä. Vain luontoa voidaan selittää, ihmiseen liittyviä ilmiöitä voidaan vain ymmärtää. Diltheyn … Lue lisää