Toimintakertomus 2020

Korona vaikeutti toimintaa ja mm. liittokokous siirrettiin syksymmälle. Educa-messuille ehdittiin aiempien vuosien tapaan osallistua ennen pandemiaa.

Liittovaltuuston 29.5.2021 hyväksymä toimintakertomus vuodelta 2020

1. Yleistä
  2. Toiminnan johto
  3. Työryhmät
  4. Jäsenistö ja jäsenyhteistyö
  5. Toimisto, kokoustila ja kirjasto
  6. Talous
  7. Tiedotustoiminta ja yhteiskuntavaikuttaminen
  8. Kansainvälinen toiminta
  9. Yleistä

Vuotta 2020 leimasi maaliskuun alussa nopeasti levinnyt korona (covid-19) -pandemia, jonka aiheuttamat rajoitustoimet vaikeuttivat yhteiskunnan toimintaa. Sekulaarit kansalaisjärjestöt olivat mukana auttamistoiminnassa yhteistyössä julkisen vallan kanssa. Poikkeustilanteesta huolimatta sekulaari tapakulttuuri vauvojen nimenannossa, avioliiton solmimisessa ja hautajaisissa laajentui ja uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien osuus väestöstä lisääntyi noin yhden prosenttiyksikön verran.

Koronapandemian rajoitustoimet vaikeuttivat myös Vapaa-ajattelijain liiton ja yhdistysten toimintaa. Myös kesäkuulle suunniteltu liittokokous jouduttiin siirtämään syyskuulle. Tilanne oli kuitenkin siinä vaiheessa tilapäisesti helpottunut niin, että turvatoimia noudattamalla kokous voitiin pitää läsnäolokokouksena 26.-27.9.2020 Jyväskylässä.

Liittokokous hyväksyi yksimielisesti uudet säännöt, joita oli valmisteltu edellisen liittokokouksen päätöksen pohjalta koko liittokokouskauden ajan. Samoin liittokokous hyväksyi liiton Tavoitteet ja strategia 2020-2023 -ohjelman, jonka luonnoksista oli keskusteltu tammikuusta alkaen.

Tammikuussa liitto osallistui aikaisempien vuosien tapaan Educa-messuille. Helmikuussa 2020 järjestimme neljännen kerran eduskunnalle tunnustuksettoman tilaisuuden ennen valtiopäivien avajaisia yhdessä Humanistiliiton kanssa. Tällä kertaa tilaisuus voitiin pitää eduskunnan kansalaisinfon salissa. Viiden kansanedustajan aloitteesta asetetun

juhlamenotoimikunnan esityksen pohjalta eduskunnan puhemiesneuvosto päätti syksyllä, että tunnustukseton tilaisuus voidaan jatkossa järjestää sitä haluavien kansanedustajien muodostaman ryhmän pohjalta eduskunnan tiloissa.

Vapaa-ajattelijain yhteiskuntavaikuttamisen painopisteinä uskonnon ja vakaumuksen vapauden sekä yhdenvertaisuuden edistämisessä olivat edelleen lasten ja nuorten oikeuksiin liittyvät kysymykset päivähoidossa, peruskoulussa ja lukioissa. Toimimme elämänkatsomustiedon aseman vahvistamiseksi sekä sen avaamiseksi kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi. Asian luvattu selvittäminen opetus- ja kulttuuriministeriössä ei kuitenkaan edennyt käytännössä.

Toimimme edelleen uskonnollisten tilaisuuksien ja toimitusten lopettamiseksi päivähoidossa ja peruskoulussa viitaten opetussuunnitelman perusteiden ”uskonnolliseen ja katsomukselliseen sitouttamattomuuteen” sekä Opetushallituksen ohjeissa mainittuun mahdollisuuteen, ”ettei koulun työsuunnitelmassa määriteltynä työaikana tai varhaiskasvatuksen toiminta-aikana järjestetä uskonnollisia tilaisuuksia ja toimituksia”. Uskontokuntiin kuulumattomien vanhempien yhteistoiminta syrjiviä käytäntöjä vastaan jatkoi edelleen aktiivisena vuonna 2020.

Liiton edistämä yhteiskunnan maallistuminen eteni tapakulttuurissa ja lainsäädännössä. Siviilivihkimisten osuus on noussut yli 60 prosentin ja vauvojen kasteiden osuus on 60-70 prosenttia. Koronan vuoksi ei tiedetä varmuudella paljonko vuoden aikana maallistuminen oikeasti eteni, ja paljonko pandemian takia siirrettiin isompia juhlia ja sitä myöten ainakin kasteita seuraavalle vuodelle.

Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia oli vuoden lopussa yli 28 prosenttia, kun ev.-lut. kirkon jäsenosuus laski 67,6 prosenttiin. Kirkosta eronneista lähes 40 000 käytti eroakirkosta.fi -palvelua. Liitto jatkoi yhteistyötä muiden sekulaarijärjestöjen ja Pro-Seremoniat Oy:n kanssa.

Liitto antoi tehtävänsä mukaisesti edelleen lausuntoja, kannanottoja ja tiedotteita, joiden tavoitteena oli ihmisten yhdenvertaisen ja syrjimättömän kohtelun sekä uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistäminen erityisesti julkisen vallan, valtion ja kuntien toiminnassa. Liiton ja yhdistysten nettisivujen ylläpitoa ja kehittämistä jatkettiin, samoin projektien ja toimintaryhmien nettisivuja.

Tiedotustoiminnassa uskonnon ja vakaumuksen vapauden puolesta Vapaa Ajattelija -lehdellä oli tärkeä rooli. Liitto panostaa lehden julkaisemiseen merkittävästi. Lehteä julkaistiin neljä numeroa, joista 3/2020 ilmestyi 70 000 kappaleen painoksena myös Voima-lehden liitteenä.

Toiminnan johto

Liiton toimielimet ja toimihenkilöt vaihtuivat liittokokouksessa 26.-27.9.2020. Aiemmin nimetyt työryhmät jatkoivat toimintaansa liittokokoukseen asti, ja heti liittokokouksen jälkeen liittohallitus asetti uudet työryhmät.

2.1. Liiton toimielimet liittokokoukseen 27.9.2020 asti olivat seuraavat: 2.1.1 Liittovaltuusto

Jape Lovén, puheenjohtaja, Timo Mykrä, varapuheenjohtaja (Juha Toivonen), Robert Brotherus (Anneli Aurejärvi-Karjalainen), Jani Hinkka (Otto Chrons), Marianne Ikävalko (Soile Itäluoma), Kari Pasanen (Mikko Merikivi), Tauno Perkiö (Tanja Laine), Tapio Pilli (Jari Peltonen) Reijo Raappana (Tuula Raappana), Aki Räisänen (Ari Sulopuisto), Liisa Taskinen (Raimo Heikkinen).

2.1.2 Liittohallitus

Kaj Torrkulla, puheenjohtaja, Marko Lakkala (Timo Karjalainen), Mikko Muilu (Ritva Ahonen), Binar Mustafa (Thomas Mangs), Terttu Rautiainen (Pertti Periniva), Yki Räikkälä (Tomi Pinomäki), Reetta Tuomainen (Nina Kejonen), Antti Värri, varapuheenjohtaja (Kari Hännikäinen), Esa Ylikoski, pääsihteeri (Riku Salminen).

Liittohallitus kokoontui ennen liittokokousta neljä kertaa.

2.1.3. Toimihenkilöt

Vapaaehtoistyöpohjalta toimivat varapuheenjohtajana Antti Värri, pääsihteerinä Esa Ylikoski ja taloudenhoitajana Reetta Tuomainen. Vapaa Ajattelija -lehden taittoon ja kirjanpitoon käytettiin ostopalveluja ja lehden toimitussihteerille on maksettu numerokohtainen palkkio.

2.2. Liiton toimielimet liittokokouksesta 27.9.2020 alkaen olivat seuraavat:

2.2.1 Liittovaltuusto

Kari Pasanen, puheenjohtaja, Robert Brotherus, varapuheenjohtaja, Jani Hinkka, Arttu Häyrynen, Soile Itäluoma, Kerttu Loukola, Pertti Periniva, Tauno Perkiö, Tapio Pilli, Reijo Raappana, Aki Räisänen sekä varajäsenet Mikko Hangelmaa, Thomas Mangs, Raimo Rintamäki, Tanja Laine ja Martti Vaattovaara.

Liittokokouksen päätöksen mukaisesti ylimääräinen syyskokous 14.11. hyväksyi toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2021.

2.2.2. Liittohallitus

Jape Lovén, puheenjohtaja, Antti Värri, varapuheenjohtaja, Ritva Ahonen, Timo Karjalainen, pääsihteeri, Yki Räikkälä, Riku Salminen, Marjatta Syväterä, Liisa Taskinen, Esa Ylikoski sekä varajäsenet Harry Anttila, Eero Suorsa, Timo Mykrä ja Olli Palokangas.

Uusi liittohallitus järjestäytyi heti liittokokouksen päätteeksi ja sen jälkeen kokoontui 4 kertaa.

2.2.3 Toimihenkilöt

Vapaaehtoistyöpohjalta toimivat varapuheenjohtajana Antti Värri, pääsihteerinä Timo Karjalainen. Vapaa Ajattelija -lehden taittoon sekä taloudenhoitoon ja kirjanpitoon käytettiin ostopalveluja ja lehden toimitussihteerille on maksettu numerokohtainen palkkio.

Työryhmät

3.1. Taloustyöryhmä

Jäsenenä liittokokoukseen asti olivat Kaj Torrkulla, Reetta Tuomainen, Antti Värri ja Esa Ylikoski ja liittokouksen jälkeen Jape Lovén, Timo Karjalainen ja Antti Värri.

3.2. Vapaa Ajattelija-lehden toimituskunta (toimitusneuvosto)

Päätoimittajana toimi Esa Ylikoski ennen ja jälkeen liittokokouksen. Toimituskunnan muina jäseninä olivat Maria Enebäck, Käpy Luotonen, Jori Mäntysalo, Risto Puumalainen, Yki Räikkälä sekä Eero Suorsa toimitussihteerinä. Taittopalvelut on hankittu Dorian Films Ky:ltä. Näköislehti sekä juttukohtaisia linkkejä julkaistiin liiton nettisivulla. Lehti ilmestyi neljä kertaa. Tavallinen numeron painosmäärä on 2300 kappaletta. Numero 3/2020 julkaistiin yhdessä Helsingin seudun vapaa-ajattelijain Uskomaton-lehden kanssa yhteisnumerona 70 000 kappaleen painoksena, josta pääosa levisi Voima-lehden liitteenä. Valtion kulttuurilehtitukea ei saatu vuonna 2020. Lehti oli jälleen esillä mm. Educa-messuilla tammikuussa. Lehden julkaisua netissä parannettiin lisäämällä juttujen erillistä linkitystä.

3.3. Nettityöryhmä

Liiton sähköpostiryhmiä, nettisivuja ja facebook-sivuja hoitivat Marko Koivuniemi, Jori Mäntysalo, Riku Salminen, Kaj Torrkulla ja Esa Ylikoski.

3.4. Hautausmaatyöryhmä

Hautausmaatyöryhmän puheenjohtajana toimii Pertti Periniva, ja liittokokouksen jälkeen jäseneksi nimettiin Raimo Heikkinen, Jukka Kim, Risto Puumalainen ja Aki Räisänen.

3.5. Asuntotyöryhmä

Asuntotyöryhmän puheenjohtajana toimi Antti Värri ja jäsenenä Thomas Mangs liittokokoukseen asti, liittokokouksen jälkeen jäsenenä Ritva Ahonen. Työryhmä on jatkanut sijoitusasuntojen korjaustarpeiden seurantaa ja huolehtinut tarvittavista uusinnoista.

3.6. Koulujen materiaali- ja vierailutoiminnan työryhmä

Puheenjohtajana liittokokoukseen asti toimi Mikko Muilu ja jäseninä Kari Hännikäinen ja Esa Ylikoski. Liittokokouksen jälkeen asetettiin uusi, koulutyöryhmä, jonka puheenjohtajaksi tuli Olli Palokangas ja muiksi jäseniksi Tapio Pilli, Riku Salminen ja Esa Ylikoski. Kouluvierailujen esitysmateriaalien kehittämistä on jatkettu ja syksyllä perustettu laajempi kouluvierailutoiminnan fb-ryhmä.

3.7. Sääntömuutostyöryhmä

Puheenjohtajana toimi Jape Lovén ja työryhmän muina jäseninä Laura Mäntysalo, Kari Pasanen, Liisa Taskila ja Esa Ylikoski, joka toimi myös sihteerinä. Yhdistyskäsittelyn ja siihen pohjautuvan sääntötyöryhmän esityksen pohjalta liittohallitus oli vuonna 2019 lähettänyt sääntöesityksen ennakkotarkastukseen Patentti- ja rekisterihallitukseen. Sen tekemien eräiden muutosesitysten jälkeen vuonna 2020 sääntötyöryhmä valmisteli esityksen, jonka liittohallitus hyväksyi esitykseksi liittokokoukselle niin, että sääntöjä alettaisiin soveltaa välittömästi. Liittokokous hyväksyi uudet säännöt ja päätti ottaa ne käyttöön heti kuitenkin jättäen toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksymisen liittovaltuuston ylimääräiseen kokoukseen.

Jäsenistö ja jäsenyhteistyö

4.1 Jäsenyhdistykset

Jäsenyhdistyksiä on 20. Jäsenyhdistykset tilittivät vuodelta 2020 liittomaksuja yhteensä 1320 henkilöjäsenestä. Niiden lisäksi yhdistyksissä voi olla jäseniä, joilla on jäsenmaksu rästissä vuodelta 2020 sekä joitakin vapaajäseniä. Yleensä vapaajäsenoikeuksia ei enää myönnetä.

Alla yhdistyskohtaiset jäsenmäärät, joista on tilitetty vuoden 2020 liittomaksut (vertailutietona vuoden 2019 liittomaksutilitykset).

Yhdistyksen nimi 2020 2019

• Seinäjoen VA 0 11
  • Tampereen VA 206 215
  • Turun VA 89 73

YHTEENSÄ liittomaksutilityksiä vuonna 2020 oli 1 320 henkilöjäsenestä, mikä oli 3 vähemmän kuin vuoden 2019 tilitykset, 1323. Tilitysten määrä nousi seitsemässä yhdistyksessä, laski 12 yhdistyksessä ja pysyi ennallaan kahdessa. Muutokset olivat yleensä pieniä. Suurin nousu oli Turun vapaa-ajattelijoissa (+16) ja suurin lasku Helsingin seudun vapaa-ajattelijoissa (-21).

4.2 Jäsenyhteistyö ja vierailut jäsenyhdistyksissä

Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteet ja strategia 2020-2023 -asiakirjan ensimmäinen luonnos julkaistiin tammikuussa, ja sen jälkeen vuoden mittaa keskustelua käytiin vilkkaasti kahdesta muustakin luonnoksesta. Asiakirja hyväksyttiin pienin muutoksin yksimielisesti liittokokouksessa.

Liitto tuki taloudellisesti hakemusten perusteella yhdistysten hautausmaiden ylläpitoa ja kehittämistä. Tukea myönnettiin Kemin ja Kotkan yhdistyksille. Niiden lisäksi hautausmaata ylläpitävät Forssan, Kainuun, Keski-Suomen, Kouvolan, Luoteis-Lapin ja Satakunnan jäsenyhdistykset.

Liitto antoi tukea paikallistoimintaan ja sen lisäksi antoi hakemusten perusteella tukea yhdistysten toimintaan sekä puhujatoimintaan. Liitto teki yhteistyötä Helsingin seudun yhdistyksen kanssa Uskomaton-lehden ja Vapaa Ajattelija -lehden numeron 3/2020 yhteisjulkaisun toteuttamisessa.

Yhteyttä jäsenyhdistyksiin on pidetty sähköpostissa yhdistykset-listan kautta sekä puhelimitse. Liiton edustajien vierailut yhdistysten tilaisuuksissa ja kokouksissa vähentyivät olennaisesti koronarajoitusten vuoksi. Pääsihteeri oli tammikuussa puhujana Lahden vapaa-ajattelijain järjestämässä yleisötilaisuudessa “Uskonnottomana koulumaailmassa”. Liittokokous Jyväskylässä tarjosi mahdollisuuden yhdistysten edustajien sekä liiton vanhan ja uuden johdon vuorovaikutukseen.

Yhdistysten jäseniin on pidetty yhteyttä liiton tiedotus- sekä keskustelu-listoilla sekä osin myös Facebook-ryhmässä Vapaa-ajattelijain Liitto ry official.

Varsinkin Tampereen ja Helsingin yhdistyksissä on kokoustoiminnan lisäksi pidetty kuukausittain avoimia keskustelutilaisuuksia siinä määrin kuin se oli rajoitustoimien vuoksi mahdollista.

Toimisto, kokoustila ja kirjasto

Liiton toimisto- ja kokoustila sekä alakerran varastotila ovat edelleen osoitteessa Neljäs linja 1. Kirjastosta voi lainata kirjoja sopimuksen mukaan ja kun liiton toimihenkilö on paikalla.

Talous

6.1. Yleistä

Liittomaksujen ja Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksen ohella toiminnan rahoituksessa merkittävä osuus oli liiton omistamien asuntojen vuokratuotolla. Asuntojen kunnossapitoa jatkettiin. Liiton tulos oli vuoden 2020 tilikaudelta 8982,0 euroa ylijäämäinen, mikä johtui edellisvuoden tapaan suurelta osin palkkakustannusten ja palvelujen oston vähäisyydestä ja vapaaehtoistyön roolin lisääntymisestä edelleen. Koronapandemian vuoksi monia suunniteltuja tapahtumia ja esimerkiksi messuosallistumisia jäi toteuttamatta. Varsinaisen toiminnan suurin taloudellinen panostus kohdistui Vapaa Ajattelija -lehden julkaisuun, johon ei tänä vuonna saatu kulttuurilehtitukea. Liittomaksuja eli jäsenyhdistysten keräämistä jäsenmaksuista liitolle maksamia osuuksia liitto sai yhteensä 16 944 euroa (summasta 996 euroa on vuoden 2019 myöhässä maksettuja liittomaksuja).

Liitto sai vuonna 2020 Opetus- ja kulttuuriministeriöltä avustusta uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistämiseen 30 000 euroa.

6.2. Jäsenmaksut ja jäsenyydet

Vapaa-ajattelijain Liitto ry on Prometheus-leirin tuki ry:n (Protun) yhteisöjäsen ja on myös Protun perustajajäsen. Protu-leirien osallistujamäärä vuonna 2020 oli koronatilanteesta huolimatta noin tuhat; leirien määrän lisäämiseen toivotaan uusia ohjaajia. Liitto on osakkaana Prometheus-seremoniat Oy:ssä, joka tarjoaa uskonnottomia seremoniapalveluja, puhujia, todistuksia ja neuvontaa varsinkin eteläisessä Suomessa. Pro-Seremonioiden toiminta kehittyi edelleen vuonna 2020. Vapaa-ajattelijain Liitto ry on jäsenenä Humanists International -järjestössä (HI), jonka aiempi nimi oli International Humanist and Ethical Union (IHEU), ja täysjäsen European Humanist Federation -järjestössä (EHF).

6.3. Liiton omistamien vuokra-asuntojen tilanne ja hallinnointi

Vuokraturva Oy huolehti edelleen vuonna 2020 siitä, että asunnoissa on jatkuvasti maksavia vuokralaisia. Hallinnointiturva Oy huolehtii liiton omistamien asuntojen isännöinnistä.

6.4. Paikallistoiminnan tukeminen ja avustukset

Paikallisen toiminnan kuluihin suunnattiin liiton suoraa rahoitusta, ja sen lisäksi hakemuksesta myönnetyistä avustuksista pääosa suuntautui yhdistysten toiminnan tukemiseen. Liitto maksoi liiton jäsenyhdistysten jäsenille hakemuksesta enintään 100 euroa tukea Pro-Seremonioiden palvelujen käytöstä, jos nimiäis- tai häätilaisuuden järjestäjä tai hautauksissa vainaja tai vainajan lähiomainen oli liiton jäsenyhdistysten jäsen. Hakemuksia tuli vähän.

Myös eräillä jäsenyhdistyksillä on tarjota uskonnottomia puhujia siviiliseremonioihin, ja liitto tuki myös niiden puhujatoimintaa Pohjois-Suomessa.

Yhdistysten jäsenhakemuksista suurin osa on tehty liiton www-sivun lomakkeella. Kaikki netin kautta yhdistyksiin välittyneet jäsenhakemukset eivät johtaneet ensimmäisen jäsenmaksun maksamiseen ja jäsenyyden syntyyn.

6.5. Talouden ja toiminnan tarkastaminen

Liittokokoukseen asti tilintarkastajana toimi HTM Timo Vilén. Toiminnantarkastajana oli Eeva Hartikainen ja varatoiminnantarkastajana Kalevi Hölttä. Liiton toimihenkilöt ovat huolehtineet tositetarkastuksesta.

Liittokokouksen jälkeen tilintarkastajana jatkoi Timo Vilén, varatilintarkastajaksi valittiin HTM Simo Dückstein. Sääntömuutoksen myötä toiminnantarkastuksesta ja tositetarkastuksesta luovuttiin.

Tiedotustoiminta ja yhteiskuntavaikuttaminen yhdenvertaisuuden sekä uskonnon ja vakaumuksen vapauden edistämiseen

7.1. Tiedotteet, kannanotot ja lausunnot sekä muu yhteiskuntavaikuttaminen

Liitto laati toimikaudella aiempien vuosien tapaan kannanottoja ja lausuntoa sekä pyydettäessä että omaehtoisesti. Usein annetusta lausunnosta tai aloitteesta tehtiin myös lehdistötiedote. Liiton nettisivuilla julkaistut lausunnot, kannanotot ja mediatiedotteet otsikot ovat aikajärjestyksessä (vapaa-ajattelijat.fi/ ja vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot). Osa liiton näkemyksistä on nettisivuilla tuotu esiin myös liiton toimihenkilöiden blogeissa. Varsinaisten lausuntojen lisäksi liitto on antanut ennakoivia kehittämisehdotuksia ja kannanottoja eri ministeriöiden säädösvalmistelun tekijöille. Lausuntojen määrä oli samalla tasolla kuin vuonna 2019. Liiton uskonnonvapaus.fi -sivuston uutisista on julkaistu liiton nettisivuilla. Tämän lisäksi esimerkiksi eroakirkosta.fi-palvelu on tiedottanut omilla tiedotteillaan.

7.2. Mediaseuranta ja mediayhteydet

Mediaseurantaa tehdään omatoimisesti netistä sekä yhdistystoimijoiden aluemedioista antamien tietojen avulla. Tiedotteita on lähetetty samaan tapaan kuin edellisenä vuotena. Tiedotteiden sisältöjen saaminen julkisuuteen isojen medioiden uutisoinnissa ei ole aina onnistunut.

Liitto teetti elokuussa Taloustutkimuksella kyselytutkimuksen ET-opetuksen avaamisesta ja seurakuntien hautaustoimen epäkohdista. Tuloksista tiedotettiin erikseen medialle ja sidosryhmille, sekä tuloksiin on viitattu liiton lausunnoissa.

Julkaistiin Facebookissa mainoksia, joissa tehtiin tunnetuksi liiton tavoitteita sekä Vapaa Ajattelija -lehteä. Tuettiin tammikuussa Lahden yleisötilaisuuden “Uskonnottomana koulumaailmassa” lehtimainontaa. Muuta maksullista ilmoittelua mediassa ei ollut.

7.3. Julkiset esiintymiset

Liittovaltuuston puheenjohtaja ja sittemmin liiton uusi puheenjohtaja Jape Lovén, liiton aiempi puheenjohtaja Kaj Torrkulla ja pääsihteeri Esa Ylikoski esiintyivät liiton edustajina vuonna 2020 mediatiedotteiden kommenttiosuuksissa sekä niiden pohjalta tulleissa yhteydenotoissa mediassa. Jape Lovén oli keskustelijana myös Sannikan ja Ukkolan tv-ohjelmassa.

Robert Brotherus oli keväällä 2020 mukana Alfa-TV:n kuusiosaisessa

keskusteluohjelmasarjassa “Tee minusta ateisti” ja Katariina Lappi oli Ylellä lentävän spagettihirviön parodiassa.

Liiton uusituilla nettisivuilla julkaistiin edelleen blogeja. Liiton edustajat ovat tuoneet liiton asioita esille Vapaa-ajattelijat official -Facebook-ryhmässä. Liiton Facebook-sivuilla on julkaistu liiton tiedotteita.

Liiton edustajat osallistuivat Helsingin seudun ja Tampereen vapaa-ajattelijain aktiivien kanssa opetusalan Educa-messuille Helsingissä tammikuussa. Mukana oli myös liiton banderolli Yhdenvertaisuuden puolesta. Liiton lehti oli esillä Helsingin nuoret filosofit ry:n järjestämässä Nuorten filosofiatapahtumassa Nufitissa tammikuussa.

7.4. Jäsenlehti, esitteet, nettisivut ja muu markkinointivarustus

Liitto julkaisee Vapaa Ajattelija -lehteä, joka ilmestyi neljä kertaa vuodessa. Numero 3/2020, Uskomaton Vapaa ajattelija, ilmestyi yhteistyössä Helsingin seudun vapaa-ajattelijain kanssa. Sen 70 000 kappaleen painos jaettiin pääosin Voima-lehden liitteenä. Vapaa Ajattelija tuo esiin uskonnotonta sekulaaria ajattelua ja kulttuuria myös laajemman yleisön tietoon. Painos on ollut 2300 kappaletta. Tilaajina on myös liiton ulkopuolisia yksityishenkilöitä sekä useita kirjastoja. Yhteensä maksavia tilaajia on hieman alle 100. Ilmaisjakeluna lehden saa yli 150 vastaanottajaa. Vapaa Ajattelija -lehti on luettavissa myös netissä näköislehtenä ja sen juttuja julkaistaan liiton nettisivuilla myös erikseen.

Liitto jatkoi aiemmin suunniteltujen esitteiden tulostamista ja jakamista. Esitteet ja niistä otetut päivitetyt lisäpainokset on voitu painaa toimiston kopiokoneella. Niitä on toimitettu yhdistyksille ja isoihin tapahtumiin jakoon. Liiton pääsivustona netissä toimi edelleen vapaa-ajattelijat.fi. Sivustoa päivitettiin aktiivisesti vuonna 2020. Julkaistiin blogeja. Liiton Facebook-sivun käyttö on ollut aikaisempaa aktiivisempaa. Myös liiton Facebook-ryhmässä Vapaa-ajattelijain liitto ry official on tiedotettu ja keskusteltu aktiivisesti, ja tässä moderoidussa ryhmässä on yli 2400 jäsentä, joista vain osa on liiton jäseniä. Kaikkiin liiton ja yhdistysten tapahtumiin olivat edelleen käytettävissä uusi banderolli Yhdenvertaisuuden puolesta sekä liiton ständit ja viirit.

7.5 Laajapohjaiset toimintaryhmät ja muu yhteistyö

Liitto ylläpitää uskonnonvapaus.fi-sivua, joka on laajin suomenkielinen uskonnon ja

vakaumuksen vapautta käsittelevä sivu. Sivulla on reilut sata kiinteää artikkelia ja vuoden aikana julkaistiin 30 uutista. Artikkeleille tehtiin tarkistuskierros, kuten aina parillisina vuosina.

Tietoa elämänkatsomustiedosta tarjoavan et-opetus.fi -sivustoa on päivitetty. Tunnetuin liiton tavoitteita edistävä nettisivusto oli edelleen eroakirkosta.fi -palvelu, jota pitää Vakaumusten tasa-arvo VATA ry. Se tekee yhteistyötä Vapaa-ajattelijain liiton kanssa. Palvelun kautta kirkosta erosi 39 633 henkilöä, kun eronneiden kokonaismäärä viime vuonna oli noin 48 125 henkilöä. Eroajista entistä suurempi osa käytti Digi- ja väestötietoviraston (DVV) verkkosivua eroakirkosta.fi-palvelun sijaan. Tämä johtui osin viraston marraskuussa julkaisemasta suosituksesta ja osin DVV:n sivun yksinkertaistamisesta joulukuussa.

Vuonna 2015 perustettu kantelupukki.fi jatkoi toimintaansa, jonka kautta on saanut neuvoja ja voinut kannella koulujen ja päiväkotien katsomusopetuksen tai uskonnonharjoituksen ongelmista. Kantelupukki on Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry:n, Tampereen vapaa-ajattelijat ry:n ja Uskonnottomat Suomessa ry:n yhdessä tarjoama palvelu. Monet kanteluista ovat saaneet kantelijan kannalta myönteisiä ratkaisuja, joiden linjausten leviämisessä koulujen ja päiväkotien käytäntöön on edelleen suuria haasteita. Tämä on tullut esille myös uskontokuntaan kuulumattomien vanhempien Facebook-ryhmässä, joka vertaistuen ohella on kerännyt tietoon tulleita syrjintätapauksia. Ryhmän toiminta jatkui aktiivisena vuonna 2020.

Vapaa-ajattelijain liiton ja Suomen Humanistiliiton yhteistyöllä järjestettiin helmikuussa 2020 neljännen kerran tunnustukseton juhlatilaisuus ennen valtiopäivien avajaisia eduskunnan väelle. Tällä kertaa tilaisuus pidettiin eduskunnan kansalaisinfon salissa. Tilaisuuteen osallistui kahdeksan kansanedustajaa. Juhlapuhujina olivat elokuvaohjaaja Selma Vilhunen ja Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan dekaani Jussi Pakkasvirta; kantelemusiikkia esitti Maija Kauhanen; avauksesta ja juonnosta huolehtivat Esa Ylikoski Vapaa-ajattelijoista ja Irma Peiponen Humanistiliitosta. Eduskunnan puhemiesneuvosto asetti keväällä viiden kansanedustajan vuonna 2019 tekemän aloitteen pohjalta juhlamenotoimikunnan. Se teki järjestämänsä kuulemistilaisuuden jälkeen esityksen, jonka pohjalta puhemiesneuvosto päätti, että tunnustuksettomia tilaisuuksia valtiopäivien avajaisiin liittyen voi alkaa pitää eduskunnan tiloissa asiaa haluavien kansanedustajien ryhmän toimesta niin että puhemiesneuvosto myöntää avustusta järjestämisen kuluihin.

7.6 Palkitsemiset

Liittokokouksessa luovutettiin elämänkaaripalkinto Pertti Perinivalle tunnustuksena pitkäjänteisestä työstä vapaa-ajattelun hyväksi. Periniva on toiminut vuodesta 1976 lähtien juhlapuhujana ja Kemin paikallisyhdistyksen sekä liiton luottamustehtävissä.

Liitto myönsi Väinö Voipio -palkinnon filosofi Timo Airaksiselle syksyllä 2020. Palkinnon luovuttivat Jape Lovén ja Esa Ylikoski.

Kansainvälinen toiminta

Vapaa-ajattelijain Liitto ry on jäsen Humanists International (HI) ja European Humanist Federation (EHF) -järjestöissä. Olemme toimittaneet näille tietoa Suomen uskonnon ja

vakaumuksen vapauden sekä uskonnottomien kulttuuristen palvelujen tilanteesta ja saaneet tietoa vastaavaa tietoa muista maista. HI on edelleen julkaissut koottua tietoa eri maiden tilanteesta Ajatuksen vapaus -raportissa (http://freethoughtreport.com/). Myös kampanjasivusto jumalanpilkkalakeja vastaan on merkittävä ja tukee myös toimintaa Suomessa (http://end-blasphemy-laws.org).

Pohjoismaisten liittojen vuonna 2014 aloitettu yhteistyö jatkui vuonna 2020 netin välityksellä määrätietoisesti, kun pohjoismaiset liitot olivat saivat myönteisen päätöksen järjestää kansainvälinen kongressi, World Humanist Congress 2023 Kööpenhaminassa. Pohjoismaista humanistimanifestia pidettiin edelleen esillä.

Varapuheenjohtaja Antti Värri edusti liittoa Euroopan humanistisen federaation EHF:n ja Kansainvälisen humanistiliiton, Humanists Internationalin HI:n, nettivuosikokouksissa. Vapaa Ajattelija -lehdessä ja liiton nettisivuilla sekä Facebook-ryhmässä on pidetty esillä kansainvälisiä aiheita ja uutisia sekä tehty tunnetuksi kansainvälisten liittojen kampanjasivuja.