Opetushallitus ja Virsivisa-kohu
Vapaa-ajattelijat kysyy, ottaako Opetushallitus ihmisoikeudet ja julkisen vallan puolueettomuuden vakavissaan, kun se tarjoaa Virsivisaa peruskouluihin? Virsivisaa järjestää Seurakuntien Lapsityön keskus ry. Opetushallituksen opetusneuvos Pekka Iivonen on keskuksen hallituksen jäsen. Miten hän voi samaan aikaan Opetushallituksen virkamiehenä antaa kouluille ohjeita Virsivisan järjestämiseen, jääväämättä itseään? Aikooko Opetushallitus ryhtyä toimenpiteisiin virkamiehensä jääviyden suhteen?
http://www.evl-slk.fi/jarjestomme/johtokunta
Valtion virkamiehen tulee toimia puolueettomasti, riippumattomasti ja tasapuolisesti. Eivätkö Iivosen kytkökset Virsivisaan ja Raamattuvisaan vaaranna hänen mahdollisuutensa toimia virkamiehenä?
Virsi on ev.lut kirkon mukaan laulettua rukousta ja julistusta, eli määritelmänsä mukaan nimenomaan uskonnon harjoittamista. Virsien tuominen muille kuin uskonnon oppitunneille johtaa väistämättä ristiriitaan uskonnonvapauden ja opetuksen tunnustuksettomuuden kanssa. Virsivisan tavoitteena on saada osallistujat laulamaan virsiä sekä tutustuttaa heidät virsikirjaan. Jos tämä ei ole tunnustuksellista uskonnon harjoittamista, niin mikä sitten on, ihmettelee Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Petri Karisma.
Voimassa olevan Opetussuunnitelman mukaan ei vain liikunnan ja äidinkielen, vaan myös itse uskonto-aineen opetuksen tulee olla tunnustuksetonta. Myös ne oppilaat, jotka osallistuvat uskonnonopetukseen, voivat olla pois koulun uskonnollisista tilaisuuksista ja osallistua vaihtoehtoiseen tunnustuksettomaan ohjelmaan. Vapaaehtoisuuden toteutuminen vaikeutuu, jos uskonnon harjoittaminen virsivisan tuoreen ohjeistuksen mukaisesti laajenee uskonnontuntien ulkopuolelle ja sitä on ohjelmassa usein.
Oppilas, joka ei halua olla mukana, voi leimautua toisten oppilaiden ja opettajien silmissä.
Joissakin kouluissa oppilaisiin ja perheisiin voi kohdistua paine osallistua vastentahtoisesti virsivisaan, jotta “kaikki” voivat osallistua harjoitteluun oppituntien aikana ja näin säästää aikaa. Paine voi olla jopa vielä suurempi kuin järjestettyyn uskonnonharjoitukseen liittyen. Ilmeisesti juuri tästä paineesta apulaisoikeuskansleri Puumalainen päätöksessään kirjoitti: “Vaikka uskonnolliseen toimitukseen osallistuminen olisikin vapaaehtoista, voivat olosuhteet kokonaisuudessaan tehdä valinnasta näennäisen.”
Kouluille lähetetty Virsivisamainos
https://vapaa-ajattelijat.fi/wp-content/uploads/2014/05/Virsivisa-2014_2015.pdf
Opetushallituksen saatekirje
https://vapaa-ajattelijat.fi/wp-content/uploads/2014/05/OPH-sähköposti-Virret-kuuluvat-suomalaiseen-kulttuuriperintöön-Virsivisa-2014-2015.pdf
Helsingin Sanominen uutisen aiheesta
http://www.hs.fi/kotimaa/Virsivisa+h%C3%A4mment%C3%A4%C3%A4+kouluja/a1401002607398
http://www.hs.fi/kotimaa/Oikeusoppineet+moittivat+koulujen+Virsivisaa/a1401079522333
Yhdenvertainen Suomi-kansalaisaloite
Kaikkia ihmisiä tulee kohdella yhdenvertaisesti uskonnollisesta tai uskonnottomasta katsomuksestaan riippumatta. Valtion tulee olla puolueeton suhteessa uskontoihin. Uskonto tai vakaumus on saatava pitää yksityisasiana, koska osa ihmisistä pitää katsomustaan arkaluontoisena tietona samoin kuin poliittista kantaansakin. Julkisen vallan ei tule pakottaa ihmisiä paljastamaan koko kouluyhteisön edessä suhtautumistaan tunnustuksellisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Nyky-Suomessa varsinkin evankelis-luterilaisella kirkolla on lukuisia valtiokirkollisia etuoikeuksia suhteessa muihin uskontoihin ja uskonnottomiin katsomuksiin. Kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö, eli sen katsotaan olevan osa julkista valtaa. Kirkon etuoikeudet loukkaavat uskonnottomien ja toisuskoisten ihmisoikeuksia. Kirkolta on poistettava valtionkirkollinen ja julkisoikeudellinen erityisasema, jotta kaikkia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti vakaumuksesta riippumatta. Tämän toteuttaminen edellyttää monien lakien muuttamista, myös perustuslain.
Yhdenvertainen Suomi -kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707 . Kotisivu on http://yhdenvertainensuomi.fi/ .