Ei jumalan armoa ilman teloitusta!

Sähkötuoli

Satuin kuulemaan Radio Deistä pitkästä aikaa Pro Fiden esittämän laulun Ristin luona. Sanat Erkki Lemisen. Sanoitus on tuttua hengellistä paatosta arvattavine ja vaivaannuttavine ilmaisuineen kuten ”Ristin luona ainoastaan synnin turmelusta vastaan voitto saatu on”. Hengellinen iskelmä ei juuri eroa maallisesta iskelmästä puuduttavan arvattavine ja kliseisine sanoituksineen. Tai euroviisuista yhtä puuduttavan arvattavine sanoituksineen ja kliseisine esiintymisineen.

Ristin luona. Kuva Jumalasta, sähkötuolista, ristille naulatusta ihmisestä ja alimpana punakeltaiset helvetin lieskat kädet kohotettuina kärsivine sieluineen.

Satuin kuulemaan Radio Deistä pitkästä aikaa Pro Fiden esittämän laulun Ristin luona. Sanat Erkki Lemisen. Sanoitus on tuttua hengellistä paatosta arvattavine ja vaivaannuttavine ilmaisuineen kuten ”Ristin luona ainoastaan synnin turmelusta vastaan voitto saatu on”. Hengellinen iskelmä ei juuri eroa maallisesta iskelmästä puuduttavan arvattavine ja kliseisine sanoituksineen. Tai euroviisuista yhtä puuduttavan arvattavine sanoituksineen ja kliseisine esiintymisineen.

Yksi erityinen lause tässä laulussa kyllä on varsin kylmäävä: ”Ristin luona ainoastaan / Isä armahtavi lastaan, / rauhan julistaa, rauhan julistaa”. Eli siis teloitusvälineen luona jumala armahtaa luotuaan. (”Isä” tässä tarkoittaa tietysti jumalaa.) Armahtaa? Miltä? Tietysti helvetiltä. Tai ”kadotukselta”. Sitähän se kaikki sanoma pelastuksesta on. Ja kun se tapahtuu ristin luona, sen teloitusvälineen, on selvää, että teloitus ristille naulaamalla on Jumalan itsensä suunnittelema ja sertifioima toimenpide. Ilman teloitusta ei armoa!

Muuten, tiesittekö, että Joosef, Jeesuksen ”isäpuoli” teloitettiin ristillä myös? Hän meni onnettomasti etsimään naapuriaan, joka oli mennyt sissiksi roomalaisia vastaan ja joutui muiden galilealaisten kapinallisten kanssa pidätetyksi ja ristipuuhun naulatuksi. Näin José Saramago kirjoittaa kirjassaan Jeesuksen kristuksen evankeliumi. Niiden ristien juurilla ei ollut eikä nähty armahtajia.

Muutamassa Yhdysvaltojen osavaltioissa on ollut ongelma. Teloitukseen käytettäviä kemikaaleja on nyt vaikea saada. Valmistajat eivät enää oikein mielellään brändää itseään teloitusmyrkkyjä valmistamalla ja myymällä. Niinpä näissä osavaltioissa onkin säädetty laki, joka sallii teloitukset ampumalla. Yksinkertaista! Ongelma ja sen ratkaisu! Teloitus ampumalla on nyt käytössä Utahissa, Oklahomasssa, Mississippissä ja Etelä-Carolinassa. Konservatiivisessa Idahossa senaatti äänesti 20.3. kivääriosastoteloituksen sallimisen puolesta.

Teloitus on siis useissa USA:n osavaltioissa laillinen toimenpide, jolla päätetään rikollisten onneton elämä. Myrkkypistoksiin siirryttiin, kun sähkötuoli alkoi tuntua jo hieman brutaalilta instrumentilta. Ja koska yhdysvaltalaiset mielellään edustavat sivistystä, ei edes hengenottamisen pidä olla brutaalia. Teloitus ampumalla oli sekin vähän brutaali ja epäsivistynyt tapa tappaa kansalaisia, joten rauhallinen ja seesteinen tapa tappaa myrkyllä oli oikein mainio ratkaisu. Mutta saatavuusongelma syntyi, ja ongelma oli ratkaistava tavalla tai toisella. Niinpä on päädytty ampumiseen, vaikka se onkin varsin äänekästä ja sotkuista.

Ihmisoikeusjärjestö ACLU:n Idahon siipi on kauhistellut tätä lakia. ”Ampuminen on erityisen julmaa”. Näinhän se on. Kyllä teloituksenkin täytyy tapahtua ihmisoikeuksia kunnioittaen. Ei pidä teloitettavan tuntevan kipua ja tuskaa.

USA:n ns. raamattuvyöhykkeellä ja evankelikaalien keskuudessa kuolemantuomiolla on kuitenkin erityisen suuri kannatus. Ei olisi juurikaan kummallista, jos siellä joidenkin mielestä ristiteloitus olisi oikein sopiva keino. Se olisi varmaan Jumalallekin otollista, kun poikansakin näin hengiltä otettiin.

Mutta sitten voi taas miettiä, miksi Jumala sallii teloitukset? Miksi hän teloitutti oman poikansa? Selitykseksi ei kelpaa jo kuluneet fraasit ”pelastussuunnitelma” tai ”syntien lunastus”. On nimittäin niin, että kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän ei tarvitse tehdä mitään suunnitelmia, eikä mitään kommervenkkejä. Jos olento, joka on luonut kaiken universumissa ja itse universuminkin, ei kykene tekemään haluamiaan juttuja pienten ihmisten parissa muuten kuin dramaattisen näytöksen järjestämällä, niin mikä kaikkivaltias tämä sitten on?

TEKSTI JA KUVA: YKI RÄIKKÄLÄ