Ei ole uutta, että uskontoa ja ihmisten uskomuksia hyödynnetään liiketoiminnassa. Siitä on runsaasti esimerkkejä monien vuosisatojen ajalta. Uusia esimerkkejä löytyy kaikilta mantereilta – myös Irakin Kurdistanissa vuonna 2024.
Keskiajalta tunnetuimpia esimerkkejä uskonnon kaupallistamisesta on katolisen kirkon anekauppa. Aneet olivat asiakirjoja, joita myytiin synninpäästön lupauksella. Se toi kirkolle merkittäviä tuloja. Nykyään monet uskonnolliset organisaatiot toimivat kuin suuryritykset. Ne hallinnoivat mittavia omaisuuksia, harjoittavat sijoitustoimintaa ja pyörittävät monenlaisia kaupallisia toimintoja, jopa kiinteistöjä, kouluja ja sairaaloita.
Vatikaanilla on merkittävä kiinteistöomaisuus ympäri maailmaa, ja se harjoittaa aktiivisesti sijoitustoimintaa. Yhdysvalloissa megakirkot ovat laajentuneet valtavasti ja niillä on usein kiinteistöjen lisäksi omia mediakanavia ja muita liiketoimintoja.
Keväällä Irakin Kurdistanissa tunnettu salafistiliikkeen johtaja ilmoitti, että uuden perustettavan moskeijan rukouspaikkoja on myytävänä. Nämä 1 x 0,70 metrin kokoiset rukouspaikat myydään halukkaille 650 dollarin (noin 600 euron) hintaan. Paikat myydään koodeilla, joiden avulla varmistetaan, ettei kukaan saa tietää, missä mikin paikka sijaitsee.
Vastineeksi rukouspaikan omistajalle kertyy hasanatia (hyvityspisteitä, joita kerätään uskonnollisista teoista) aina, kun hänen omistamallaan paikalla joku rukoilee. Vaikka virallisia lukuja ei ole annettu, on kerrottu, että heti alkuun yli sata rukouspaikkaa meni kaupaksi.
Tässä on taas uusi ainutlaatuinen liikeidea? Pieniä neliöitä myydään huippuhintaan, ilman varsinaista oikeutta tonttiin tai minkäänlaista vastuuta sijoittajilleen.
Useat uskonnolliset johtajat ovat tulleet tunnetuiksi paitsi hengellisinä oppaina myös menestyvinä liikemiehinä. Pyhiinvaellusmatkat, uskonnolliset korut, kirjallisuus, musiikki ja muut tuotteet muodostavat miljardien dollarien arvoisen liiketoiminnan. Uskonto voi olla hyvin tuottoisaa.
Uusia keinoja ja menetelmiä uskonnollisten liiketoimintojen kehittämiseen löydetään jatkuvasti. On monia syitä, miksi uskonnoista pidetään kiinni, ja joillekin se voi olla tienaaminen.
Artikkeli on julkaistu Vapaa Ajattelija -lehdessä 4/2024.