
Haastattelimme elämänkatsomustiedon opettaja Outi Raiskinmäkeä Sibelius-lukiosta, jonka opiskelija kirjoitti kevään yo-kirjoituksissa maan parhaimmat pisteet. Myös kaksi muuta opiskelijaa oli kymmenen parhaan ja sadan pisteen kirjoittajien joukossa.
Outi Raiskinmäki kertoo, että Sibelius-lukiossa vuosittain aloittaa elämänkatsomustiedon pakolliset opinnot noin 30 opiskelijaa. Pakollisten opintojaksojen jälkeisten opintojaksojen lähiopetukseen osallistuu noin 10-15 opiskelijaa. Yo-kirjoituksiin osallistui viime syksynä 11 ja tänä keväänä 11.
Oppikirjana käytetään Studeon digikirjaa. Joitain juttuja saatetaan hyödyntää filosofian ja uskonnon materiaaleista.
Mitkä työtavat ovat tukeneet parhaiten opetusta ja opiskelijoita yo-kirjoituksiin valmistautumisessa?
”Pyrin hyödyntämään monipuolisia työtapoja. Käytämme verrattain paljon aikaa keskusteluun. Toisaalta pidän tärkeänä myös kykyä hyödyntää käsitteitä ja muita teoreettisia välineitä. Osa opiskelijoista kirjoittaa minulle harjoitusesseitä ennen yo-koetta. Kannustan myös opiskelemaan ja hyödyntämään filosofian, psykan ja uskonnon sisältöjä/opintojaksoja ET:n opintojen tukena.”
Lukio ei ole vain yo-kirjoituksiin valmistautumista. Raiskinmäen mielestä parasta ET:n opettamisessa ovat merkitykselliset keskustelut. Keskustelutaidot vaativat harjoittelua. ET on myös taitoaine.
Miten taide (kuvataide, musiikki, kirjallisuus, draama) voi liittyä ET:n opetukseen/opiskeluun?
”Opetan taidelukiossa, joten näen yhteyksiä paljon ja puhumme niistä opiskelijoiden kanssa.”
Mitä ajattelet siitä, että kirkon jäsenillä ei ole oikeutta valita elämänkatsomustietoa katsomusaineeksi?
”Meillä elämänkatsomustietoa opiskelee toisinaan myös uskonnon opiskelijat (yleensä yksittäisiä opintojaksoja). Nykyisessä systeemissä heidän täytyy tehdä pakolliset uskontoon, mutta sen lisäksi he voivat opiskella myös elämänkatsomustietoa. Systeemi on nykyisellään epäreilu. Pidän myös uskonnon sisältöjä tärkeinä ja kiinnostavina yleissivistyksen kannalta, joten todella mielelläni kannustan opiskelijoita laajoihin opintoihin.”
”En pidä vastakkainasettelusta yhtään.”
Kysymykseen voitko suositella elämänkatsomustiedon valitsemista peruskoulun uudelle ekaluokkalaiselle (heille, joilla on siihen oikeus), vastaus on:
”Tietenkin.”
Raiskinmäki on opettanut elämänkatsomustietoa 15 vuotta lukiossa. Mitä kehittämiskohtia olet havainnut peruskoulun ja lukion ET-opetuksessa ja opetussuunnitelmassa?
”Elämänkatsomustiedon vahvuus ja heikkous on oppiaineen laaja-alaisuus. Toisinaan opiskelijat voivat kokea oppiaineen vaikeaksi sen takia, kun aiheet ovat niin laajoja.”