Onko suomalainen kristinusko peräisin Tampereelta?
Kulttuuri laajasti tulkiten on kaikki ihmisten tekeminen, jota ei elossa pysyminen määrää. Siihen kuuluu asioita, joita ei ole pakko tehdä, kuten TV-sarjat ja oopperat. Toiseksi on asioita, joissa on valinnanvaraa: ruokaa ja suojaa tarvitaan, mutta ruoka voi olla monenlaista, ja asunnot voi rakentaa eri tavoin.
Osa kulttuuria on kristinusko. Se lähti jostain Jerusalemin tienoilta, paavit Roomassa muokkasivat sitä, ja Luther ym. Saksassa loivat version joka meillä vaikuttaa. Toisaalta siihen lisättiin naispappeus mm. erään Tampereen lähellä olevassa kurssikeskuksessa käytyjen keskustelujen jälkeen. Tässä on kerroksia kuin tuomiokirkon tornissa.
Minä on usko mihinkään aidosti alkuperäiseen ja tyhjästä syntyneeseen kulttuuriin. Vielä vähemmän uskon pysyvään kulttuuriin. Ei se Suvivirsikään ikuinen ole, vaan sitä on historian aikana muutettu. Tiernapoikia taidetaan muuttaa, kun ”murjaanien kuningas” ei enää kuulostakaan hyvältä. Peruna on perinneruoka, mutta tuontitavaraa, nauris on vanhempi.
Samasta syystä en osta argumenttia ”kristinusko on tuontitavaraa” perusteluna hylätä se. Kristinuskon pohjalla on epätosi maailmankuva, ja se kannattaa siksi hylätä yhtä lailla Tampereella ja Wittenburgissa kuin Roomassa ja Jerusalemissakin.
Toisaalta pidän typeränä kuvitelmaa jonkinlaisen pysyvän kulttuurin säilyttämisestä. Todellisuus on täysin päinvastainen: vain muuttuva kulttuuri elää. Osana tätä muutosta me vapaa-ajattelijat vähennämme uskonnon roolia yhteiskunnassa.