Jumalatonta sometusta

Sometus, twiitit, instaus ja seuraajat. Sosiaalisessa mediassa tapahtuu jatkuvasti. Vapaa Ajattelija kertoo lyhyesti kaiken, mitä sosiaalisista medioista tarvitsee tietää sekä esittelee tärppejä uskomattomista somettajista. Perinteisten printti-, radio- ja televisiomedioiden rinnalle […]

Sometus, twiitit, instaus ja seuraajat. Sosiaalisessa mediassa tapahtuu jatkuvasti. Vapaa Ajattelija kertoo lyhyesti kaiken, mitä sosiaalisista medioista tarvitsee tietää sekä esittelee tärppejä uskomattomista somettajista.

Perinteisten printti-, radio- ja televisiomedioiden rinnalle on viestinnässä noussut 2000-luvulla aivan uusi pelaaja. Sosiaalinen media eli some on saanut aikaan median murroksen, jossa vakiintuneet toimijat menettävät monopoliasemaansa tiedonvälityksessä.

Some on muuttanut uutisten luomisen ja jakamisen tavat. Esimerkiksi Egyptin kansannousu Tahririn aukiolla ja viimeaikaiset Rojavan kansannousun kaltaiset tapahtumat ovat levinneet globaaliin tietoisuuteen nimenomaan somen avulla. Kun valtiovalta sulkee virallisia tiedotuskanavia, eivät pulassa olevat ihmiset enää jää yksin vaan tarttuvat mobiililaitteisiinsa ja tietokoneisiinsa, levittäen uutisia, kuvia ja videoita paikan päältä omissa verkostoissaan kaikkialle maailmassa.

Myös uskonnottomien ja ateistien sanoma leviää ennennäkemättömällä tavalla somessa. Vaikka somessa pelataankin pitkälti kiinnostavilla persoonilla, on osa yleisateistisista projekteista saavuttanut myös suuren suosion.

Mitä keskeisiä someja on, mikä niiden toimintaperiaate on ja millaista sisältöä niistä löytyy uskonnottomalle?

Facebook

Somejättiläinen Facebook lienee helposti se tunnetuin sosiaalinen media. Vaikka teini-ikäiset eivät enää juuri Facebookiin hakeudu, on se silti ylivoimaisesti suurin some. Noin 900 miljoonalla käyttäjällä maailmanlaajuisesti Facebook on vakiinnuttanut asemansa uuden median kentällä. Facebook on someista monipuolisin. Sen sisällä jaetaan niin henkilökohtaisia kuulumisia kuin kuviakin ja osallistutaan keskusteluryhmiin, organisoidaan tapahtumia ja käydään kiivasta väittelyä. Facebookissa yksityisen ja julkisen raja saattaa helposti hämärtyä. Koska käyttäjät lisäävät itselleen ”kavereita” palvelussa, voi helposti kuvitella jakavansa sisältöä vain rajatulle yleisölle. Palvelulla on kuitenkin monen tasoisia yksityisyysasetuksia. Yksityishenkilöt rajaavat usein sisältönsä näkymään vain kavereilleen, eivätkä monet lisää tuntemattomia kaverilistoilleen. Sen sijaan monilla poliitikoilla ja julkkiksilla on esimerkiksi täysin avoimia profiileja, joihin ei lisätä kovin henkilökohtaista sisältöä.

Ateistit, uskonnottomat ja humanistit ovat löytäneet yleisönsä Facebookissa. The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science –sivulla on 1 300 000 seuraajaa. Dawkins tuottaa englanniksi sisältöä, jakaa uutisia, artikkeleita ja mielipiteitään. American Humanist Association on kerännyt lähes puoli miljoonaa seuraajaa ja keskittyy lähinnä uutisiin Yhdysvaltain uskonnottomien tilasta.

Yksi suurimmista mihinkään organisaatioon sitoutumattomista ateistisista keskusteluryhmistä Facebookissa on ”We Fucking Love Atheism”. Yli 300 000 seuraajan englanninkielisellä sivulla jaetaan ateistisia linkkejä ja meemikuvia. The Church of the Flying Spaghetti Monster eli Lentävän spaghettihirviön seurakunta on kerännyt 40 000 seuraajaa. Suomeksi keskustelemaan ja uutisia jakamaan pääsee Vapaa-ajattelijain liitto ry – official-sivulla 1 600 muun vapaa-ajattelijan kanssa. Facebook toimiikin someista parhaiten keskustelualustana ja sivuilla käydäänkin usein kiivaita väittelyitä.

WhatsApp

Hyvin erilainen on toiseksi suurin sosiaalinen media, WhatsApp. 800 miljoonalla käyttäjällään mobiililaitteille tarkoitettu pikaviestinsovellus on nopeasti kasvattanut suosiotaan. WhatsApp on ilmainen ja toimii tekstiviestien tapaan. Käyttäjät tunnistautuvat palveluun puhelinnumerollaan ja kahdenkeskisten keskustelujen lisäksi WhatsAppissa luodaan useita jäseniä sisältäviä keskustelyryhmiä. Ilmainen pikaviestintä on kasvattanut suosiotaan valtavasti ja linkit leviävät WhatsAppissa jo lähes tehokkaammin kuin Facebookissa. WhatsApp perustuu ihmisten jo olemassaoleviin verkostoihin sen sijaan, että olisi alusta täysin uusien ihmisten kohtaamiselle.

Twitter

Kolmanneksi suurin some on Twitter 310 miljoonalla käyttäjällään. Twitter on mikroblogipalvelu, eikä sanapari itsessään kerro varmasti juuri mitään aiheeseen perehtymättömälle. Twitterissä yksityisyyttään ei voi säädellä monella tasolla kuten Facebookissa vaan lähtökohtaisesti kaikki on joko täysin yksityistä tai täysin avointa. Twitterissä ei kerätä kavereita vaan seuraajia. Kuka tahansa voi alkaa seurata julkista profiiliasi.

Twitteriin lähetetään 140 merkin mittaisia viestejä, jotka välittyvät kaikille seuraajillesi. Twitterissä jaetaan valtavia määriä linkkejä ja se on etenkin poliitikkojen suuressa suosiossa. Suuret mediatalot twiittaavat ahkerasti ja eri maiden uutisia voi seurata tehokkaasti keräämällä seurattuihin tahoihinsa kiinnostavimmat twiittaajat.

Twitterin 200 seuratuimman henkilön listalta löytyy superjulkkisten kuten Justin Bieberin ja Taylor Swiftin lisäksi yksi avoimen ateistinen henkilö, näyttelijä Stephen Fry. Frylla on huimat 11,3 miljoonaa seuraajaa. Aktiivisesti Twitterissä vaikuttaa myös Richard Dawkins, joka vuorovaikuttaa päivittäin 1,24 miljoonan seuraajansa kanssa. Dawkins osallistuu väittelyihin, jakaa linkkejä ja kertoo tulevista tapahtumistaan. Twitter on siitä harvinainen some, että sillä voi oikeasti tavoittaa toisessa päässä olevan henkilön. Twitterissä voi siis twiitata suoraan vaikkapa Dawkinsille ja ehkä saada vastauksen! American Atheists-tilillä on 65 000 seuraajaa ja aiheet pitkälti samanlaisia kuin Facebookissa. Päivittäisiä ateistia ajatuksia jakaa mm. Daily Atheist 69 000 seuraajalleen.

Twitterin erikoisuus ovat hashtagit eli suomalaisittain tägit. Tägi on tunniste, jonka avulla löytää sisältöä Twitterissä. Tägit aloitetaan aina merkillä #, jonka jälkeen kirjoitetaan sana jota Twiitti käsittelee. Esimerkiksi Twitterhaku #atheist tuo helposti nähtäville kaiken palveluun lisätyn ateismia käsittelevän sisällön.

Myös Vapaa-ajattelijoilla on Twitter-tili. Reilulla 300 seuraajallaan Liitto ei ole suuri vaikuttaja Twitterissä, mutta esimerkiksi Vapaa Ajattelijan juttulinkit löytävät sitä kautta lukijoidensa pariin.

Instagram, Tumblr, Flickr

Kuvapalvelut Instagram (100 miljoonaa käyttäjää), Tumblr (110 miljoonaa) ja Flickr (65 miljoonaa) toimivat myös ateistisen ja uskontokriittisen materiaalin jakelukanavina. Kuvapalveluihin luodaan henkilökohtainen profiili jolle haalitaan seuraajia. Kaikki näistä kuvapalveluista käyttävät tägejä. Esimerkiksi Instagramissa haku #atheist tuottaa 650 miljoonaa tulosta. Kuvapalveluissa ateismin supertähdet loistavat poissaolollaan eivätkä vapaa-ajattelijatkaan niissä vaikuta. Kuvapalvelut ovat kuitenkin etenkin nuorten suosiossa ja uskontokriittisen ja katsomusten tasa-arvoa ajavan maailmankuvan tuominen niihin on hoidettu hyvin nuorten käyttäjien toimesta.

Suvi Auvinen