Uskonnottoman arkea Utahissa, osa 2

MAP-kirkko horjuu. Tilanteeseen liittyy monia erilaisia tekijöitä, mutta suurin niistä on rasismin, homofobian ja transfobian historia kirkon parissa.

Matkustin kesällä Yhdysvalloissa Coloradon, Wyomingin, Utahin, Nevadan kautta Pohjois-Kalifornian San Franciscoon. Utahissa, Mormonien Mekassa, onnistuin solmimaan yhteyden paikallisiin ateisteihin. Viime numerossamme julkaisimme Utahin ateistien Dan Ellisin haastattelun ensimmäisen osan, ja nyt luettavana on haastattelun jälkimmäinen osa.

5. Onko mormonien parissa paljon kaappiateisteja? Osallistuvatko he toimintaanne, tai miten pidätte heihin yhteyttä?

MAP-kirkossa (lyhenne, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko) on paljon kaappiateisteja. He ovat osallistuneet tapahtumiimme vuosien varrella, mutta useimmat heistä välttävät toimintaamme siihen asti, kunnes he ovat perheineen täysin eronneet MAP-kirkon toiminnasta ja luopuneet mormonismista. Syynä tähän on se, että on olemassa aito riski, että perheenjäsenet tai liikekumppanit hylkäävät heidät saatuaan tietää heidän olevan jumalankieltäjiä; mormoneilla on pitkä historia kantelussa ja juoruamisessa. Utahissa on varsin yleinen vitsi joka kuvastaa tätä: ”Miten mormonia voi estää juomasta olutta juhlissa/häissä/kalareissulla/grillijuhlissa? Kutsu paikalle toinen mormoni.”

6. Mitä palveluita tai apua American Atheist tarjoaa MAP-kirkosta lähtöä suunnitteleville?

Parasta mitä American Atheist voi tarjota on lohduttava olkapää eli vertaistuki: ihmisen, joka on uinut samoissa syvissä vesissä kuin lähtöä aikova. Järjestin ”joukkoero”-tapahtuman, jossa MAP-kirkosta virallisesti eroa suunnittelevat saivat kokoontua yhteen ja tukea toisiaan. MAP-kirkosta lähteminen voi olla suuri koettelemus, joten sen lisäksi, että tarjoamme apua virallisessa eroamisessa, tarjoamme heille pehmeän laskun eli uuden yhteisön ja ystäviä taakse jääneen uskonnon tilalle. Voimme myös tukea heitä toipumisessa ja ohjata heidät yhteistyökumppaniemme pariin, joita ovat Freedom From Religion Foundation tai Secular Therapy Project.

7. Kun Utah ja mormonit mainitaan Suomessa, niin monelle tulee mieleen fundamentalistimormonien monivaimoisuus. Tämä stereotypia on tullut tutuksi mm. HBO:n hittisarjasta Big Love. Onko tilanne muuttunut monivaimoisuuden suhteen paremmaksi viime vuosina?

On avoin salaisuus, että fundamentalistimormonien lisäksi myös valtavirran mormonit eli, MAP-kirkko uskoo monivaimoisuuteen. Kirkon ”virallinen” kanta on, että monivaimoisuutta ei harjoiteta ”tässä elämässä” mutta ”tuonpuoleisessa” kylläkin. Kunnialliset (ironisesti sanottuna) mormonimiehet, jotka on ”sinetöity” vaimon tai vaimojensa kanssa temppeliseremoniassa voivat tuonpuoleisessa kutsua vaimojaan rinnalleen näiden salaisilla nimillä, jotka heille on kerrottu temppeliseremoniassa. Tämä on huono diili naisille, koska heidän täytyy mennä miestensä rinnalle, jos he kutsuvat heitä, mutta miesten ei tarvitse kutsua heitä rinnalleen. Tämä on naisille raastavaa, ja pelko siitä, että heitä ei kutsuttaisi on suunnaton, koska naiset eivät pääse mormonien kolmesta taivaasta korkeimpaan, jos mies ei kutsu heitä tuonpuoleisessa.

Viime aikoina tapahtumat ovat saaneet oudon käänteen, koska Utah on poistamassa monivaimoisuutta rikoslaista; asiasta voi lukea enemmän Salt Lake Tribunesta:https://www.sltrib. com/news/politics/2020/02/26/polygamy-bill-passes-utah/

Henkilökohtaisesti, kysymys monivaimoisuudesta raastaa minua, mutta toivon että uusi laki rohkaisee naisia tekemään ilmoituksen perheväkivallasta.

8. Sitten hiukan koulutuksesta: Vaikka mormonien Brigham Young University on ainakin Suomessa Utahin kuuluisin yliopisto, niin onko Utahissa sekulaareja vaihtoehtoja korkeakoulutuksen suhteen?

Brigham Young Universitystä saatua tutkintoa pidetään lähinnä vitsinä kaikkien paitsi mormonien parissa, joten on sääli, ettei maailmalle tunneta tai tiedetä Utahin korkeakoulutuksen lippulaivaa, University of Utahia, eli Utahin osavaltion yliopistoa. Sattumalta tämän yliopiston perusti Brigham Young, eli Joseph Smithiä kirkon presidenttinä seurannut profeetta vuonna 1850. Se sijaitsee Salt Lake Cityssä ja se rahoitetaan osavaltion verotuloista. Se on loistava yliopisto, joka tarjoaa yli 100 erilaista tutkinto-ohjelmaa ja siellä tehdään loistavaa tieteellistä tutkimusta. Esimerkkinä tästä on tohtori Gregory Clarkin tutkimustyö neuroprostetiikassa.

Utahissa on myös muita loistavia yliopistoja kuten Weber State ja Southern Utah University ja lukuisia pienempiä collegeja.

9. Onko Utahissa mahdollista järjestää uskonnottomia siviiliseremonioita tai juhlia (kuten häitä tai hautajaisia?

Ehdottomasti! Olen järjestänyt monia häitä ympäri osavaltiota, ja useimmat hautaustoimistot tarjoavat uskonnottomia seremonioita vainajan perheen pyynnöstä.

10. Ja sitten kenties odotettavissa oleva kysymys, miten Utahissa suhtaudutaan uskonnollisen oikeiston suosikkiin ja kristillisen fundamentalismin airueeseen, presidentti Trumpiin?

Voisin puhua päivätolkulla siitä millainen idiootti ja roisto Trump on. Minulla on myös ilo kertoa, että useimmat ateistit inhoavat häntä eivätkä jaksa odottaa sitä päivää, jolloin tuo maamme globaalisti häpäissyt mies on historiaa. Myös useimmat mormonit suhtautuivat häneen aluksi näin. Trumpin suosio on noussut mormonien parissa, mutta se nousee ja laskee. Tulee muistaa, että Utahin republikaanien vuoden 2016 esivaaleissa Donald Trump jäi viimeiseksi 15 % äänisaaliillaan. Mormonit ovat erittäin ryhmähenkisiä ja enemmistöltään republikaaneja, joten pahoin pelkään, että useimmat heistä ovat vajonneet Trumpin kulttia muistuttavaan kannattajamassaan.

11. Koska ateistit alkoivat järjestäytyä Utahissa?

Vaikka nimet ovat muuttuneet vuosien saatossa, niin haastattelun 1 osassa mainittu Richard Andrews perusti American Atheists järjestön Utahin jaoston 1979. Tänä päivänä Utahissa toimii joukko sekulaareja järjestöjä American Atheistin lisäksi, kuten Humanists of Utah, Oasis ja Sunday Assembly.

12. Viimeinen kysymys: millaisena näet sekularisaation tulevaisuuden Utahissa? Going Clear kirja ja dokumentti olivat viimeinen isku skientologian uskottavuudelle. Onko mitään Going Clearin tapaista edessä MAP-kirkolle?

MAP-kirkko horjuu. Kirkolla on jäsenvuoto, ja sen kasvu on historiallisen alhaalla. Kirkon tilanteeseen liittyy monia erilaisia tekijöitä, mutta suurin niistä on rasismin, homofobian ja transfobian historia kirkon parissa. Parin viime vuoden aikana MAP-kirkko päätti – ja sen jälkeen perui tämän päätöksen – että sateenkaariperheiden lapset eivät saaneet käydä kasteella ennen kuin täyttävät 18 vuotta – tyypillinen ikä kasteella käymiseen on kahdeksan. Lukuisat sukulaiseni lähtivät kirkosta, kun kirkko asetti sen voimaan ensimmäistä kertaa.

Muita viimeaikaisia skandaaleja ovat kirkon sisältä vuotanut tieto kirkon keräämästä 100 miljardin dollarin verovapaasta omaisuudesta ja lukuisista rikostutkinnoista, jotka liittyvät laajan seksuaalisen hyväksikäytön salailuun. Kirkko on myös yrittänyt kieltää jäseniään käyttämästä sanaa ”mormoni”, mutta tämäkin päätös on peruttu. Olen myös kuullut huhuja, että kirkko aikoisi nimetä Mormonin kirjan uudelleen seuraavassa yleiskokouksessa, mutta en usko että näin tapahtuu.

Eero Suorsa

Kirjoitus on julkaistu Vapaa Ajattelijassa 1/2020