Rationalist International -risteily 29.–30.9.2018

Ensimmäisen päivän pysäyttävin episodi oli dokumentti Banglasdeshin ateistien tilanteesta. Paikalliset ateistit ovat aktiivisen vainon kohteena; kuvat murhattujen ateistien vammoista jättivät katsojat hiljaisiksi.

Syyskuun lopussa kokoontui yhteen merkittävä kansainvälinen joukko ateisteja ja humanisteja Rationalist International -risteilykonferenssin merkeissä. Osanottajia oli niin Yhdysvalloista, Puolasta kuin Intiastakin. Suomalaiset vapaa-ajattelijat ja humanistit olivat voimakkaasti edustettuina. Tapahtumaa isännöi intialainen Sanal Edamaruku, Rationalist International järjestön johtaja, joka on elänyt jumalanpilkkasyytteitä maanpaossa Suomessa vuodesta 2012.

Esittelen tässä kirjoituksessa parhaita paloja konferenssista.

Lauantai 29.9

Konferenssissa pidetyt esitelmät jakautuivat sekä maalle että merellä. Tiivis konferenssirupeama alkoi lauantaina 29.9 varhain aamulla Forumin konferenssitiloissa aamukahvituksen merkeissä. Ensimmäisenä konferenssipäivänä saimme kuulla Vapaa-ajattelijoiden liiton pääsihteerin Esa Ylikosken esitelmän seksuaalisten oikeuksien ja sekularismin välisestä suhteesta. Kyseisen esitelmän suomenkielinen ja englanninkielinen versio ovat luettavissa Vapaa-ajattelijoiden liiton nettisivuilta.

Ensimmäisen päivän pysäyttävin episodi oli dokumentti Banglasdeshin ateistien tilanteesta. Paikalliset ateistit ovat aktiivisen vainon kohteena; kuvat murhattujen ateistien vammoista jättivät katsojat hiljaisiksi. Dokumentissa kävi myös ilmi, että sekularismi on kytkeytynyt voimakkaasti Bangladeshin itsenäisyystaisteluun; dokumentissa haastatellut vanhat itsenäisyysliikkeen toimijat kertoivat nykyisen islamistisen terroriaallon kertovan ”pakistanisoitumisesta”. Bangladeshin itsenäisyystaistelun johtaja Sheikh Mujibur Rahman oli voimakkaasti sekularismin kannalla. He kertoivat, että eivät koskaan halunneet nähdä Bangladeshin muuttuvan sisäpolitiikaltaan entisen emämaan, eli Pakistanin suuntaan, mistä nykyisessä väkivallan aallossa on nyt kyse.

Myös murhatun ateistiblogarin pommi-iskusta täpärästi selvinneen lesken videoluento ja keskustelu oli tunteikas osa seminaaria.

David Orenstein Yhdysvalloista puhui tieteen ja tieteellisen maailmankuvan kohtaamista haasteista Yhdysvalloissa; mielenkiintoinen tieto oli esimerkiksi se, että presidentti Donald Trumpin kannattajakunta luotti kaikkein vähiten tieteeseen ja tiedettä popularisoivaan journalismiin feikkiuutisten sijaan. Yllättävää ei ollut se, että Trumpin kannattajien enemmistö ei usko evoluutioon.

Ensimmäisen päivän päätteeksi siirryimme laivaan, joka seilasi kohti Tallinnaa. Pääsimme nauttimaan merellisestä buffetista, jonka antimista on mainittava erityisesti herkulliset simpukat ja Pielisen maukkaan suolaiset muikut. Tunnelma oli kansainvälinen intialaisen laulun kaikuessa buffetin seiniä pitkin. Ilta jatkui pitkään, ja iloinen tunnelma ja keskustelu sävyttivät illan kulkua.

Sunnuntai 30.9

Seuraavana konferenssipäivänä esitelmöin itse aiheesta Point of Ignition Expulsion of Jesuits from France, jossa selostin sekularismin etenemistä Ranskassa 1760-luvulla. Ranskalaisen vapaa-ajattelun ja filosofien suojelija ja maan todellinen vallankäyttäjä Pompadourin markiisitar päätti tuolloin yhdessä Choiseaulin herttuan kanssa karkottaa Ranskasta vaikutusvaltaiset katoliset jesuiitat, jotka dominoivat maan koulutuspolitiikkaa hallitsemiensa koulujen ja yliopistojen kanssa.

Jesuiittojen karkotusta voidaan pitää alkusoittona Ranskan suurelle vallankumoukselle myöhemin 1789, ja jesuiittojen taantumuksellisen vaikutusvallan supistuminen koko eteläisessä Euroopassa oli trendinä 1760-luvulla. Esitelmä sai hyvän vastaanoton ja aiheutti runsaasti keskustelua.

Myös eroakirkosta.fi-palvelu astui kansainväliseen näkyvyyteen, kun Tampereen Vapaa-ajattelijoiden Jori Mäntysalo kertoi palvelun toiminnasta. Palvelu sai osakseen runsaasti kiinnostusta.

Puolalaisen Kazimierz Lyszczynskisäätiön Nina Sankari esitelmöi ateismin tilanteesta Puolassa esitelmän aiheena Anticlerical Tsunami in Poland, eli Papiston vastainen tsunami puolassa. Esitelmästä kävi ilmi, että koska katolisella kirkolla on edelleen runsaasti vaikutusvaltaa Puolassa (esimerkiksi Puolan valtion ja Vatikaanin välinen konkordaatti), niin myös vastarinnan keinojen on oltava mittasuhteessa tarpeeksi radikaaleja. KL-säätiö on hyödyntänyt esimerkiksi radikaalifeministiseltä FEMEN-järjestöltä opittuja mielenilmaustaktiikoita, joissa on hyödynnetty alastomuutta ja maalattuja kehoja. Järjestöt ovat tehneet muutenkin yhteistyötä; esimerkiksi FEMEnin Inna Shevchenko on kirjoittanut KL-säätiöön julkaisuun.

Viikonloppu oli erittäin arvokas kokemus, ja auttoi solmimaan arvokkaita kansainvälisiä kontakteja. Myös tunnetasolla tapahtuman viesti on tärkeä: vapaa-ajattelijat eivät ole yksin.

Eero Suorsa