Kolumni – Tieteen puolesta: Eutanasialla kansan tuki

Eutanasia tarkoittaa armokuolemaa tai hyvää kuolemaa. Ihminen surmataan hänen toistuvista pyynnöistään sietämättömien kärsimysten lopettamiseksi. Eutanasian laillistamiseksi muutamat konkaripoliitikot Esko Seppäsen ja Iiro Viinasen johdolla kyhäsivät kansalaisaloitteen. Se keräsi ennätysajassa vaadittavat […]

Eutanasia tarkoittaa armokuolemaa tai hyvää kuolemaa. Ihminen surmataan hänen toistuvista pyynnöistään sietämättömien kärsimysten lopettamiseksi. Eutanasian laillistamiseksi muutamat konkaripoliitikot Esko Seppäsen ja Iiro Viinasen johdolla kyhäsivät kansalaisaloitteen. Se keräsi ennätysajassa vaadittavat 50 000 allekirjoitusta. Eutanasian kohtalosta päätettäneen eduskunnassa lopullisesti alkuvuodesta 2018.

Lakialoitteessa on tiukat ehdot eutanasian toteuttamiselle. Aloitteen mukaan kuolemansairaalle ihmiselle, jonka sietämättömiä kärsimyksiä ei voida hyvänkään saatto- tai palliatiivisen hoidon avulla olennaisesti lievittää, annetaan kuolinapua hänen pyynnöstään. Laki koskisi vain ani harvoja ja lyhentäisi elämää yleensä muutamilla päivillä.

Aloitetta on jo vatkattu eduskunnassa ja eri medioissa. Hurmahenkisimmin göbbelsmäiseen, propagandistiseen asioiden vääristelyyn ja älyttömyyksiin ovat syyllistyneet lähinnä kiihkouskovaiset piirit. Tyyliin, että ”ihmiselle ei koskaan anneta enempää, kuin mitä hän kestää”. Se uskisten lähimmäisen rakkaudesta ja inhimillisyydestä. Eutanasian väitetään myös sikiävän ateistisesta maailmankatsomuksesta. Eutanasia on syntiä, saatanallista eksytystä.

Yksi aloitteen pääsabotööreistä on jumalan puolueen edustaja Päivi Räsänen. Hän on kuvannut eutanasiaa ”pakanalliseksi tavaksi”, jonka laillistaminen johtaisi ”kuoleman kulttuuriin”. Räsänen on myös ihan pokkana ilennyt väittää, että natsien aikoinaan toteuttamat kuvottavat murhatalkoot olisivat olleet eutanasiaa. ”EuthaNAZIa – no thanks!”

Ristikansan puheenjohtaja Sari Essayahkin vastustaa tietysti eutanasiaa. Koska ”ihmiselämän pyhyyttä on suojeltava ja kunnioitettava”. Voi perustellusti kysyä, onko pyhää kuolla vaikkapa tukehtumalla? Minusta se on uskontoon perustuvaa julmuutta. Essayah myös valehtelee jatkuvasti Räsäsen tavoin huhuilemalla, että eutanasian laillistaminen Hollannissa ja Belgiassa on rapauttanut hoitohenkilökunnan etiikan. Lisäksi Essayah viekkaasti vihjailee, että eutanasia-aloite liittyy muka terveydenhuollon resurssien supistuksiin.

Rukousaamiaisilla tankkaava Timo Soini jankuttaa myös kuoleman kulttuurista, murhaamisesta ja teloittamisesta. Ja siitä, miten lääkäreistä tehdään teloittajia. Helluntalaisedustaja Mika ”poliitikko jumalan tahdosta” Niikko pitää eutanasiaa murhana ja selvänäkee eutanasian sallimisen tekevän kuolemisesta velvollisuuden. Eutanasiakeskustelu paljastaa, miten tuhoisaa uskonnon ja politiikan yhdistäminen on. Ja että eutanasiasta on lähes mahdotonta keskustella rationaalisesti.

Piispa Jari Jolkkonen manaa piruja seinille. Hän profetoi, että eutanasian ehtoja höllennettäisiin heti. Hävityskoneisto alkaisi iskeä lapsille, vammaisille, muistisairaille ja masentuneille piikkiä niskaan.

Tästä huolimatta harvassa asiassa kansanedustajilla on yhtä laaja kansalaismielipiteen tuki kuin nyt. Eutanasian sallisi 85 prosenttia kansalaisista, 75 prosenttia sairaanhoitajista ja Lääkäriliiton hanttiin panemisesta huolimatta noin puolet lääkäreistä. Viidennes lääkäreistä olisi myös itse valmis toteuttamaan eutanasian. Eutanasian toteuttamisessa tarvitaan lääketieteellistä tietämystä. Sairaanhoitajien lääkäreitä suuremmat eutanasian kannatusluvut selittynevät osin sillä, että etupäässä hoitajat joutuvat läheltä seuraamaan kuolevien potilaiden kärsimyksiä. Lääkärit yleensä menettävät mielenkiinnon potilaisiin, jotka kuolema on jo merkannut.

Eutanasian vastustajat korostavat saattohoidon tärkeyttä. Saattohoitoa on kehitettävä. Mutta se ei koskaan pysty täysin korvaamaan eutanasian tarvetta. Vastustajat jättävät yleensä myös tahallaan mainitsematta, että ihmisen itse pitää toistuvasti pyytää eutanasiaa. Terhokodin johtaja, ylilääkäri Juha Hänninen vastusti pitkään eutanasiaa. Nähtyään tarpeeksi hirveitä loppuja hän on jo useita vuosia pitänyt eutanasiaa eettisesti oikeana, joissakin tilanteissa.
Suomeen on vihdoinkin saatava eutanasian salliva laki. Arvokeskustelua on käyty tarpeeksi. Siitä ei irtoa enää mitään uutta. Faktat ovat olleet pöydällä jo vuosikymmeniä. Puuttuu vain päätös. Eutanasian avulla kuolemasta voidaan yrittää tehdä armeliaampi ja arvokkaampi.

Markku Myllykangas