Seuraavat suositukset ja ohjeet eli käyttäytymissäännöt verkossa on tarkoitettu kaikille verkossa liikkujille, ja niitä voi soveltaa erityyppiseen sähköiseen viestintään.
Oma asennoitumisesi
- Ole rehellinen ja kohtelias. Varmista omalta osaltasi, että tietoverkko on hyvä paikka viestiä ja asioida ja viettää aikaa.
- Harkitse, mitä kirjoitat. Huoleton kommentti saattaa aiheuttaa paljon harmia, ja yleisösi saattaa olla isompi kuin kuvitteletkaan.
- Osoita kunnioitusta muiden ihmisten luonteenpiirteitä, elämäntapaa, kotimaata ja rotua kohtaan. Voit vapaasti esittää mielipiteitäsi, mutta sinun pitää myös hyväksyä se, että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
- Tunne vastuusi. Myös mielipide voi loukata.
Viestisi sisältö
- Yritä tehdä viestistäsi lyhyt ja naseva, ja käytä kieliopillisesti oikeaa kirjoitusasua. Suuraakkosten käyttö mielletään HUUTAMISEKSI, joten se ei ole kohteliasta.
- Anna viestillesi mielekäs otsikko, joka kuvastaa viestin sisältöä.
- Kun vastaat viestiin, jätä alkuperäisestä viestistä jäljelle vain tarpeellinen osa.
- Allekirjoita tarvittaessa viestisi.
- Käytä varoen huumoria ja ironiaa. Kirjoitettu sana tulkitaan helposti väärin. Tämän vuoksi Internetiin on ilmaantunut pikakirjoitusmuotoja, ns. hymiöitä, tunteiden ilmaisemista varten.
- Asenna virustentorjuntaohjelma koneellesi ja tarkista sähköpostin liitteet ennen niiden avaamista.
Ota huomioon lait
- Kunnioita oman maasi ja sen maan lakeja, johon olet yhteydessä. Tietojärjestelmiin murtautuminen ja virusten tahallinen levittäminen ovat Suomessa rikoksia.
- Kunnioita tekijänoikeuksia, olipa kyseessä kuva , ääni tai tekstitiedosto tai tietokoneohjelma. Tarkista sivuston ylläpitäjältä tai materiaalin tuottajalta, onko materiaali, jota haluat käyttää tai välittää toisille, tekijänoikeudellisesti suojattua. Pyydä tekijänoikeuden haltijalta lupa, jos haluat käyttää suojattua materiaalia.
- Älä levitä pornografista, väkivaltaista, rasistista tai uskontoa pilkkaavaa materiaalia.
- Suojaa omat tiedostosi. Älä tunkeudu muiden tiedostoihin.
- Ilmoita heti, jos itse joudut loukkaavan, solvaavan, julkisesti herjaavan tai pelottelevan käytöksen kohteeksi Internetissä. Palvelun tarjoaja pystyy monissa tapauksissa selvittämään lähettäjän. Ota tarvittaessa yhteyttä viranomaisiin.
- Muista, että lainsäädäntö koskee myös Internetiä. Älä riko viestinnän luottamuksellisuutta äläkä loukkaa kenenkään yksityisyyttä.
- Pidä omat tunnuksesi ja salasanasi salaisina.