OPETUSSUUNNITELMAT LIIAN YKSILÖKESKEISIÄ

Kemin Vapaa-ajattelijat ja Kivalo-opisto järjestivät yhteisen luento- ja keskustelutilaisuuden aiheesta Elämänkatsomustieto – mitä se on. Luennoitsijana torstaina 16. helmikuuta  Kemin kulttuurikeskuksessa oli professori Vesa Puuronen.

Kemin Vapaa-ajattelijat ja Kivalo-opisto järjestivät yhteisen luento- ja keskustelutilaisuuden aiheesta Elämänkatsomustieto – mitä se on. Luennoitsijana torstaina 16. helmikuuta  Kemin kulttuurikeskuksessa oli professori Vesa Puuronen.

Puuronen tarkasteli elämänkatsomustiedon eli ET:n sisältöjä erityisesti elämäntaidon ja kansalaistaidon oppimisen näkökulmasta käyttäen aineistona opetussuunnitelmia, aiheen oppikirjoja ja aihetta opiskelleiden näkemyksiä. Hän tarkasteli erityisesti sitä, minkälaisia vaatimuksia elämäntaitojen opiskelu antaa kansalaisjärjestöissä toimimiseen.

Käydyssä keskustelussa tuli esille, että opetussuunnitelmat korostavat yksilökeskeistä toimintaa. Ne eivät kehota riittävän hyvin toimimaan yhdessä, ratkomaan tehtäviä esimerkiksi muutaman oppilaan yhteistyöllä ja kansalaisen roolissa, tai jopa kansalaisjärjestöissä.

Miksi opetussuunnitelmat ovat sitten näin yksilökeskeisiä? Niitä kirjoittavat keskiluokkaiset kansalaiset ja silloin korostuu heidän näkemyksensä opetussuunnitelmiin. Korostuu, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus ja keille.

Keskustelussa tuli esille myös ET-opetuksen resurssipula. Koulutuslautakunnissa asia tulee ottaa esille ja saada korjaus aikaan. Tämä on hyvin tärkeätä, kun kuntien tehtäväksi on  jäänyt opetuksen järjestäminen sosiaalitoimen siirryttyä uusille hyvinvointialueille.

 

PERTTI PERINIVA