Radikaali pappi kirjoitti kymmenen käskyä kirkolle, sanoo vapaa-ajattelijoiden olevan Jeesuksen asialla eikä kumarra valtaa.
“Jumala itsessään on tosi epämääräinen juttu. Jos minun pitäisi valita Jumalan ja Jeesus Nasaretilaisen väliltä, valitsisin ehdottomasti Jeesus Nasaretilaisen.” Helsinkiläinen pappi Kai Sadinmaa hämmästyttää kuulijaa. Totutun roolin ulkopuolelle astuva Sadinmaa ei pelkää provosoida tai hätkähdyttää.
Perusluterilaisesta kodista lähtöisin oleva Sadinmaa kävi rippikoulun, mutta erosi kirkosta samana päivänä kun täytti 18 vuotta. “Koin silloin, ettei kirkko instituutiona merkinnyt minulle mitään”, hän toteaa. “Muutama vuosi tästä eteenpäin olin ajautunut useammalla tavalla umpikujaan ja päädyin kaverini mukana helluntaiseurakuntaan. Siellä tulin uskoon ja sen seurauksena lähdin opiskelemaan teologiaa. Halusin syventää käsitystäni siitä, mistä kristinuskossa on kyse. Muutaman vuoden opiskeltuani liityin kirkkoon takaisin.”
Sadinmaalle kristinuskon ydin löytyy nimenomaan Jeesus Nasaretilaisen tarinasta. “Minulle kristinuskossa tärkeintä ovat Jeesus Nasaretilaisen opetukset ja toiminta. Hän paljasti sen, että kaikki yhteisöt ja valtajärjestelyt perustuvat sille, että joku uhrataan. Meidän pitää tehdä samaa. Meidän pitää paljastaa valtarakenteita ja niiden uhriuttavaa puolta”, Sadinmaa sanoo.
Vuonna 1994 pappisvihkimyksen saanut Sadinmaa on toiminut evankelisluterilaisen kirkon piirissä pappina. Eri seurakunnissa työpätkiä tehneellä papilla oli kuitenkin liian radikaaleja ajatuksia, eikä virkaa uskaltanut osoittaa yksikään seurakunta. Sadinmaa pääsi kuitenkin radioon Yle Ykköselle pitämään aamuhartauksia. Ne herättivät paljon kiinnostusta radikaalilla sanomallaan. “Joku kuulija oli sitten soittanut Into-kustannukselle ja ehdottanut, että ajatuksistani voisi saada kiinnostavan kirjan”, Sadinmaa kertoo.
10 käskyä kirkolle
Vuonna 2014 yhteistyöstä kustannusyhtiön kanssa syntyi Sadinmaan kirja, 10 käskyä kirkolle. Kirjassa Sadinmaa iskee pelotta kiinni kirkon rakenteisiin ja arvostelee sen toimintaa kovasanaisesti. “Pyrin kirjassani tuomaan esiin evankeliumin ja Jeesuksen toiminnan yhteiskunnallisuutta. Kirkon tulisi puuttua yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin ja politiikkaan. Kirja on jonkinlaista vapautuksen teologiaa, poliittista teologiaa”, Sadinmaa sanoo.
Kirjan sanoma osui ja upposi. “Sen kirjan sanoma oli kirkossa tosi vaikea pala, sillä se kirja tykittää niin kovaa. Minulla on ystäviä, pappeja, jotka ovat edelleen kahden vuoden jälkeen niin loukkaantuneita etteivät suostu puhumaan tästä. Kyllä tätä kirkon piirissä yritettiin vaieta kuoliaaksi pitkälti, ei siitä haluttu lähteä keskustelemaan.” Suomen radikaaleimmaksi ja liberaaleimmaksi kirkolliseksi lehdeksi itseään mainostava Helsingin Kirkko&kaupunki ei esimerkiksi maininnut sanallakaan kirjaa. Linjanveto ei hämmästytä. Sadinmaa avaa Helsingin seurakuntayhtymän sijoitusbisneksiä kirjassa ja on varmasti onnistunut hermostuttamaan vallanpitäjät yksityiskohtaisilla selonteoillaan.
Tällä hetkellä Sadinmaa on työtön pappi: “Minulla ei ole asemaa kirkossa, en saa töitä kirkosta. Se johtuu minun ilmeisen poliittisista ajatuksistani, ne nähdään liian radikaaleina ja vaarallisina. Kirkko on kyllä hyvin poliittinen laitos, mutta se kumartaa tätä yhteiskunnallista valtaa.” Sadinmaa pitää kirkkoa instituutiona lähtökohtaisesti hyvin oikeistolaisena. “Jos olet julkioikeistolainen, esimerkiksi kokoomuslainen, ei sinulla ole mitään vaikeutta päästä vaikka kirkkoherraksi. Vasemmistolaisella taas ei ole mitään mahdollisuuksia. Kirkosta on tullut vallan pönkkä”, hän toteaa.
Vapaa-ajattelijat kristinuskon asialla
Kysymys evankelisluterilaisen kirkon yhteiskunnallisesta asemasta mietityttää Sadinmaata. Hänen mielestään kirkolla olisi edelleen paljon mahdollisuuksia vaikuttaa. Vielä lähes neljän miljoonan jäsenen instituution pitäisi Sadinmaan mielestä ottaa voimakkaammin kantaa. “Kirkko ei tällä hetkellä ole näkyvä eikä se kauheasti kiinnosta ihmisiä. Kirkon pitäisi ottaa voimakkaasti kantaa tähän nykyiseen tuhopolitiikkaan. Sitä kirkko ei tietenkään kuitenkaan tee, koska kirkon suurin pelko tällä hetkellä on julkisoikeudellisen aseman menettäminen. Se tarkoittaa sitä, ettei kirkko lähde kritisoimaan valtaa. Jos kirkko siihen lähtisi, kirkon julkisoikeudellinen asema murenisi”, Sadinmaa sanoo.
Kirkon julkisoikeudellinen asema ei Sadinmaasta ole hyvä asia. Sen takia myöskään uskonnon- ja omantunnonvapaus ei täysin toteudu Suomessa. Vapaa-ajattelijat saavat Sadinmaalta kiitosta: “Vapaa-ajattelijat ovat kristinuskon, Jeesus Nasaretilaisen asialla. He haluavat erottaa kirkon ja valtion toisistaan, ja juuri se pitäisikin tehdä. Kirkko on liian lähellä valtaa!”
Kirkon julkisoikeudellisen aseman ongelmiin Sadinmaa on törmännyt viimeksi, kun hänen lapsensa kysyivät voisivatko valita koulussa elämänkatsomustiedon uskonnonopetuksen sijaan. “Tietysti haluaisin että lapseni voisivat valita elämänkatsomustiedon. Oli paha sanoa siihen, että ei, te olette kirkon jäseniä, te ette voi valita sitä. Uskontoja pitää kyllä mielestäni opettaa koulussa kuten mitä tahansa muutakin ainetta. Mutta se pitäisi ennemmin opettaa kaikille yhteisenä katsomusneutraalina aineena, jossa tutkitaan ja pyritään ymmärtämään eri uskontoja ja maailmankatsomuksia”, hän miettii.
Tällä hetkellä Sadinmaalla on meneillään uusi kirjaprojekti. Syksyllä tulee Yleltä ulos dokumentti, jonka päähenkilö hän on. Kirkon ovet kuitenkin pysyvät radikaalille kirkon uudistajalle kiinni. Sadinmaa ei kuitenkaan lannistu: “Päätin jossain vaiheessa, että sanon suoraan mitä ajattelen näistä aiheista. Kyllä mieluummin säilytän itsekunnioitukseni ja elän vaikka köyhänä tässä maailmassa kuin menetän itsekunnioitukseni ja saan jonkun eläkeviran kirkosta – ei kiitos.”
Suvi Auvinen
Kai Sadinmaan 10 käskyä kirkolle
- Älä valehtele Jeesuksesta
- Lopeta jäsenten kosiskelu
- Julista poliittista evankeliumia
- Lopeta sijoitusbisnes
- Lopeta rikkaiden suosiminen
- Älä kumarra valtaa
- Luovu tekopyhyydestä
- Luovu messusta ja muusta magiasta
- Anna homon rakastaa
- Älä tee Raamatusta Jumalaa