Kirjaimellinen kreationismi on uskontokriitikoille kuten homeopatia skeptikoille: kaikesta epätodennäköisestä huuhaasta ehkäpä jopa kaikkein epätodennäköisin. Molempien kautta voidaan siten tutkia virheellisen uskomisen psykologisia ja kulttuurisia mekanismeja vailla pelkoa että kummassakaan olisi mitään perää. Molemmat on myös tieteen ja todistusaineiston puolesta jo vuosikymmeniä sitten argumentoitu täysin riekaleiksi, mutta molempiin uskovat silti laajat kansanjoukot.
Teoria on sitä todennäköisempi mitä paremmin se sopii havaintoihin ja mitä yksinkertaisemman tunnettuihin faktoihin perustuvan mekanismin se tarjoaa. Evoluutioteoria perustuu geneettisen muuntelun ja luonnonvalinnan kiistattomiin faktoihin ja se on sopusoinnussa miljoonien eläinlajien ja fossiilien ominaisuuksien kanssa. Evoluutio olisi helppo osoittaa vääräksi eli falsifioida esimerkiksi löytämällä hevosen fossiili yhdessä trilobiittien fossiilien kanssa tai havaitsemalla eri lajien geneettiset koodit toisistaan riippumattomiksi. Se, että miljoonat biologian havainnot ovat näistä mahdollisuuksista huolimatta evoluutioteorian mukaisia, tekee siitä paljon luomista todennäköisemmän teorian. Jos nimittäin luoja luo lajit toisistaan riippumatta ilman yhteisiä kantamuotoja, ei ole mitään perusteita tällaisille evoluution mukaisille rajoituksille ja säännönmukaisuuksille. Kaikkivoipa luoja voisi tuottaa minkälaisia eliöitä ja fossiileja vain, ja vain pikkuruinen osa niiden ominaisuuksista olisi sattumalta näennäisen yhteensopivia evoluution kanssa.
Evoluutio ei siis ole jumalan luomista huimasti todennäköisempi selitys siksi että havainnot eivät olisi yhteensopivia luomisen kanssa vaan siksi, että olisi äärimmäisen epätodennäköistä että täysin rajoituksista vapaa luoja sattuisi luomaan lajit, geenit ja maakerrostumat juuri sellaisiksi että ne hyvin sopivat rajalliseen evoluutioteoriaan. Toinen tapa sanoa tämä on, että luoja-teoriaa ei voi falsifioida (todistaa vääräksi) ja se on siksi epätodennäköinen.
Kaikkein suurin ongelma luoja-teorialle on kuitenkin se, että se synnyttää suuremman selittämättömän asian kuin mitä se selittää. Jo pikkulapset pihalla osaavat kysyä: “Jos jumala loi maailman niin kuka sitten loi jumalan?”
Yksi kreationistien lempiargumentti on, että satunnainen evoluutio ihmisen selityksenä on kuin tornado kaatopaikalla kokoaisi romusta Boeing 747 lentokoneen. Tämä argumentti perustuu monella tavalla virheelliseen kuvaan evoluution luonteesta, mutta se kääntyy myös kreationistien omaa luomisoppia vastaan kun kohteeksi otetaan luoja itse. Kuten Richard Dawkins Jumalharha-kirjassaan kirjoittaa, kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja itse – oletettavasti koko maailmankaikkeutta ja sen kaikkia eliöitä mahtavampi – on varsinainen äärimmäinen Boeing 747, jonka syntymän tai olemassaolon todennäköisyys ilman selittävää mekanismia on vielä tähtitieteellisesti pienempi kuin tornadon tekemä lentokone.
Ainoa tapa saada kohtuullinen todennäköisyys monimutkaisen olion – eläimen tai jumalan – olemassaololle on että olion monimutkaisuus syntyy monien pienten kohtuullisen todennäköisten askeleiden tuloksena – juuri niinkuin evoluutiossa on tapahtunut.
Robert Brotherus