Vapaa-ajattelijat puolueille: aika valmistautua uudistuksiin 2027
Esa Ylikoski / 21.8.2025
Valtion ja kirkon suhteen uudistamisen valmistelu tulee aloittaa tulevalla vaalikaudella. Tulee ottaa suunta siirtymiseen kirkon julkisoikeudellisesta erityisasemasta uskonnollisten ja muiden yhdyskuntien yhdenvertaiseen kohteluun. 

Hyvät puoluejohtajat, kansanedustajat, puolueet

Ketään ei saa syrjiä uskonnon tai vakaumuksen perusteella (Perustuslaki 6 § ja Yhdenvertaisuuslaki 8 §). Toivomme puolueenne suuntaavan tämän toteuttamiseen eduskuntavaalien jälkeisissä hallitusohjelmaneuvotteluissa. 

Uskontokuntaan kuulumattomia ihmisiä ja uskonnottomien järjestöjä syrjitään samalla kun uskonnollisia yhdyskuntia ja erityisesti ev.-lut. kirkkoa suositaan. Yhteiskunnan maallistumiskehitys etenee; avioliittoon vihkimistä 60 % on siviilivihkimisiä. Ev.-lut. kirkon jäsenosuus oli vuoden 2024 lopussa 62,3 %; se alittanee 60 % jo vuoden 2027 loppuun mennessä.


1) Kun 130 uskonnolliselle yhdyskunnalle on myönnetty vihkimisoikeus, esitämme vihkimisoikeuden myöntämistä myös siitä kiinnostuneille uskonnottomien yhdistyksille samaan tapaan kuin Norjassa, Islannissa ja Ruotsissa.  On silti turvattava DVV:n maksuttomien vihkimispalvelujen alueellinen kattavauus.

2) Hautaustoimilakia tulee uudistaa. Yleisten hautausmaiden ja krematorioiden yhteyteen tai muihin sopiviin tiloihin tulee järjestää ei-kirkollisiin hautajaisiin tarvittavat sisätilat niin siviilihautajaisiin kuin eri uskontojen mukaisiin seremonioihin. 

Hautausmaiden rahoitusta tulee kohdentaa myös ei-kirkollisiin hautausmaihin. Esimerkiksi 94 vuotta toimineelle Kotkan vapaa-ajattelijain hautausmaalle on haudattu tuhansia vainajia, ja hautausmaalla on kulttuurihistoriallinen arvo.

3) Elämänkatsomustiedon (ET) opiskelun kielto lapsilta ja nuorilta ev.-lut. ja ort. kirkkojen jäsenyyden perusteella on vakava yhdenvertaisuusongelma. Näin totesi Opetushallituksen katsomusainetyöryhmä raportissaan maaliskuussa 2025. ET:n avaaminen voidaan toteuttaa nopeasti, koska se ei vaadi tuntijaon ja opetussuunnitelman muuttamista. 

ET:n valinnanmahdollisuuden yhdenvertaistaminen loisi nykyistä syrjivää tilannetta paremman lähtökohdan myös mahdollisille  pitkäjänteisemmille uudistuksille. Katsomusainetyöryhmä esitti katsomusaineiden osittaisen yhteisopetuksen tutkimusperustaista valtakunnallista kokeilua.

4) Perustuslain 76 § nousi kriittiseen tarkasteluun eduskunnan perustuslakivaliokunnassa, kun kirkkolakia käsiteltiin. Vastoin valiokunnan suositusta kirkolliskokouksen enemmistö äänestyksen jälkeen halusi kirkkolaissa mainittavan kirkon tunnustuskirjat. Mielestämme kirkko saisi itse päättää uskontunnustuksestaan, perustuslain 76 § voidaan kumota ja kirkon muut säännöt voisi tarkastaa Patentti- ja rekisterihallitus PRH samoin kuin muiden yhteisöjen säännöt.

5) Jumalanpilkan kriminalisoinnista tulisi luopua. Julkisrauhasta ja vihapuheesta on säädetty erikseen. Monissa maissa jumalanpilkasta on säädetty kohtuuttomia rangaistuksia, jopa kuolemantuomio. Nyt näiden maiden edustajat voivat sanoa, että onhan se teilläkin vankeusrangaistuksella sanktioitu rikos.

6) Sotilaspappivetoiseen henkiseen tukeen Puolustusvoimissa tarvitaan muutoksia; joukko-osastoihin ja varuskuntiin tarvitaan myös uskonnottomia eksistentiaalisen henkisen tuen ammattilaisia. Samalla turvataan psykososiaalisen työn palvelut.

7) Vapaa-ajattelijain liiton monta kymmentä vuotta jatkunut valtionavustus on lopetettu kokonaan, vaikka liitto asiantuntevana uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestönä on palvelukysynnän laajentumisen sekä tasapuolisuuden vuoksi oikeutettu kaikella kohtuudella julkiseen avustukseen. Toivomme tällaista avustusta valtion budjettiin.

8) Kirkosta eronneet joutuvat joka vuosi maksamaan useita miljoonia euroa kirkollisveroa eroamisvuoden loppuun asti samalla kun kirkkoon liittyvillä on kirkollisverovapaus koko liittymisvuoden. Tämä tulee korjata pikaisesti: eroamispäivän jälkeinen kirkollisvero palautetaan ja kirkollisveron maksu aloitetaan liittymispäivästä samoin kuin muutkin verovuoden veronpalautukset ja lisäverot. 

Mielestämme koko kirkollisverojärjestelmästä on syytä luopua seuraavan kohdan 9 yhteydessä.

9) Valtion ja kirkon suhteen uudistamisen valmistelu tulee aloittaa tulevalla vaalikaudella. Tulee ottaa suunta siirtymiseen kirkon julkisoikeudellisesta erityisasemasta uskonnollisten ja muiden yhdyskuntien yhdenvertaiseen kohteluun. 

Vapaa-ajattelijain liitto ry
Liittohallitus 20.8.2025

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *