Kirkko ja parisuhdelaki
- Raamatulla päähän ja muuta mukavaa

Parisuhdelaki on ollut voimassa muutaman kuukauden ja keskustelu sen ympärillä ei näytä laantuvan. Parisuhdelakia vastustetaan mitä erilaisimmilla uskonnollisilla virityksillä, mutta uskovaisilta on unohtunut pääasia. Parisuhdelaki on ennen kaikkea oikeudenmukaisuus-, tasa-arvo- ja suvaitsevaisuuskysymys.

Hyväksymällä homoseksuaaleille samat oikeudet kuin heteroseksuaaleille, ei hyväksy sen kummempaa asiaa, kuin rakastamisen mahdollisuuden toisenlaista seksiä harrastaville ihmisille.

Tasa-arvoinen kohtelu on jokaisen suomalaisen perustuslaillinen oikeus. Humaani ihminen voi hyväksyä homoseksuaalit ja heidän tapansa rakastaa tuntematta, että oma asema on uhattuna. On vaikea kuvitella, miten toisen ihmisten onni olisi toiselta pois. On surullista, että ennakkoluulot ja asenteellisuus ovat estäneet oikeudenmukaisuuden toteutumisen liian kauan. Parisuhteessa on kyse rakkaudesta, eikä kahden miehen tai kahden naisen välinen rakkaus ole yhtään sen huonompaa tai epänormaalimpaa kuin rakkaus miehen ja naisen välillä.

Homoseksuaalisuus on aina ollut vaikea asia kristilliselle kirkolle, siksi se yleensä kirkon piirissä nähdäänkin teologisena kysymyksenä. Homoseksuaalien oikeuksien kieltäminen vetoamalla teologiaan halventaa suomalaista demokratiaa, koska Suomessa on paljon ihmisiä, joille Raamattu ei ole mikään auktoriteetti.

Kirkko ja homoseksuaalisuus

Kirkon kanta homoseksuaalisuuteen on karkean kielteinen, vaikka ulospäin kirkko pyrkii näyttäytymään tässä asiassa hyvinkin sovinnollisena. Kirkon jargoniaan kuuluu väite, että homoseksuaali on ihmisenä yhtä arvokas kun heterokin, mutta homoseksuaali ei saa harrastaa taipumustaan. Voi tätä käsien pesua. Kirkon mielipide homoseksuaalisuudesta on yksi sairaimmista mielipiteistä, mitä olen ikinä kuullut. Kirkolliskokouksessa on käsittelyssä aloite, jonka hyväksyminen johtaisi siihen, että kirkon työntekijä, joka virallistaa parisuhteensa voidaan erottaa tehtävästään tämän takia. Tämän aloitteen takana on varmaankin joku erityisen paljon lähimmäisiä rakastava ihminen.

Kirkko pitää homoseksuaalisuutta saastaisena ja luonnonvastaisena. Kirkon mielestä "homosuhteet ovat Raamatun perusteella luonnonvastaisia, kuuluvat pakanuuteen ja turmelevat ruumiin pyhyyden". Tämä kommentti ei varmaan auta yhtään homoseksuaalien asemaa suomessa, tuskin se edes on kirkon tarkoituskaan. On ikävää, että kirkko asettaa erilaiset rakkauden muodot näin eri arvoiseen asemaan.

Kirkon asenteissa homoseksuaalisuutta kohtaan on muitakin mielettömyyttä hipovia piirteitä. Kirkon mielestä "kirkon työntekijät eivät saa opettaa eivätkä toimia vastoin sitä, mitä kirkko homoseksuaalisuudesta opettaa". Tämä johtaa siihen, että homoseksuaalin on opetettava homoseksuaalisuudesta kielteisesti ja homofobisesti. Tämä voi olla kova paikka homoseksuaalille, mutta tuskin kirkko on kiinnostunut homojen mielipahasta ja mielenterveydestä. Ilmeisesti kirkon ihmisiltä puuttuu täydellisesti kyky empatiaan.

Kirkon mielipide homoseksuaaleista on henkistä väkivaltaa, joka kohdistuu ihmisiin, joilla ei muutenkaan yhteiskunnassamme ole helppoa. Kirkon tulisi pyrkiä hälventämään eikä lisäämään ennakkoluuloja homoseksuaaleja kohtaan, jos se haluaa todella olla se lähimmäisenrakkauden lähettiläs, jona kirkko itseään markkinoi. Mutta toimillaan kirkko vain lietsoo itse aiheuttamaansa homofobiaa. Kirkko toimii homoseksuaaliasiassa erittäin kaksinaamaisesti, koska se tukee "hard core"-uskovaisten homovastaista järjestöä eli Aslania. Aslan on saanut kyseenalaista mainetta homoseksuaalien eheytysterapioilla. Jos kirkko olisi oikeasti kiinnostunut homoseksuaalien oikeuksista, niin tuskin se tukisi Aslanin tapaista organisaatiota.

Oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta

Parisuhdelaki hyväksyttiin kirkon ja joidenkin fundamentalistipiirien äänekkäästä vastuksesta huolimatta. Tällä toimenpiteellä Suomi lunasti takaisin paikkansa edistyksellisten länsimaiden eturintamassa. Parisuhdelakin hyväksyminen oli yksi askel pitkässä prosessissa, jossa ihminen vapautuu menneisyyden auktoriteetista ja pystyy kohtaamaan maailman tasa-arvoisena ja vapaana ihmisenä.

Petri Karisma

Seuraava juttu: KIIREINEN SYKSY TAMPEREEN VAPAA-AJATTELIJOISSA