Täydellinen vitsi

Kaksi miestä korjasi mopoa. Kolmas kaasutti.

Naura! Ylläoleva vitsi oli hauska, sillä minä olen hupaisa. Eikä vitsi ollut vain hauska, vaan se oli täydellisen hauska, sillä minä en ole vain hupaisa, vaan kaikkihupaisa.

Mutta kenties sinua ei naurata yhtään. Ehkä väität, että minä en ole edes hupaisa, enkä ainakaan kaikkihupaisa. Mutta kenties joku muu on? Jos on olemasssa kaikkihupaisa olento, on kai olemassa myös absoluuttisesti hauskoja asioita, ja hauskuuden yläraja on tämän kaikkihupaisen olennon jutut. Kuka voisikaan olla sillä tavoin kaikkihupaisan olennon "yläpuolella", että voisi antaa hauskuuden määritelmän, johon verrattaisiin kaikkihupaisan olennon juttuja. Mutta toisaalta - eikö "olento X on hupaisa" ole kehäpäätelmä, jos määrittelemme "hupaisaa on se, mitä olento X sanoo"?

Oikeastaan tarkoitukseni oli kysyä kristityiltä eräs kysymys. Nimittäin mitä se kaikkihyvä oikeastaan tarkoittaa? Ja ennenkaikkea mitä tarkoittaa, että absoluuttista hyvää ei voisi olla olemassa, ellei Jumalaa ole? Nimittäin minusta lause "Jumala on hyvä" edellyttää jonkinlaista mittatikkua. Onko siis olemassa jokin Jumalaa korkeampi olento, joka määrää hyvyyden asteikon, ja tällä asteikolla sitten Jumala saa korkeimmat pisteet? Vai onko tämäkin pelkkä kehäpäätelmä: "Jumala on kaikkihyvä" - "Hyvä tarkoittaa sitä, mitä Jumala tekee"?

Ei tuota vaikeuksia hyväksyä "hyväksi" Jumalan käskyjä silloin, kun kyse on köyhien ja leskien auttamisesta. Mutta entä jos Jumala käskee tappaa? Jos hyvää on kaikki se, mitä Jumala haluaa, niin tappaminen itsessään ei ole pahaa, päinvastoin se voi olla hyvää Jumalan niin käskiessä. Vanhan Testamentin aikoina kristittyjen Jumalan kerrotaan Elisan pyynnöstä lähettäneen karhun raatelemaan joukon profeettaa kaljupääksi pilkanneita pikkupoikia, ja Hänen ohjauksessaan Mooses käski tappaa kaikki poikalapsetkin erään sotaretken jälkeen. Normaalilla moraalitajulla tässä huomaa hyvää yhtä paljon kuin alun "kaksi miestä korjasi mopoa" -vitsissä huomaa hauskaa normaalilla huumorintajulla.

Kysymykseen on ollut varmasti tarpeeksi aikaa keksiä hyvä vastaus. Ongelman on nimittäin esittänyt jo Platon vuosisatoja ennen ajanlaskumme alkua kirjassa Euthyphros, ja kysymys tunnetaan nimellä Euthyphroksen dilemma.

Kristityillä on vielä yksi selitys: Jumalalle "hyvä" tarkoittaa jotain muuta kuin ihmisille ja ihminen ei voi kaikkivaltiaan ajatuksia ymmärtää. Selitys on nerokas! Minäkin olen kaikkihupaisa, teille muille vain "hauska" tarkoittaa jotain muuta kuin minulle.

Jori Mäntysalo

Seuraava juttu: Tieni ateistiksi