[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.
Humanistinen etiikka]2 Tavoitteena sekulaari yhteiskunta
2.1 Valtio, kirkko ja
vakaumuksenvapaus
Yhteiskunta on sekulaari, kun kirkkojen etu- ja erioikeudet
on poistettu ja niillä ei ole hallitsevaa asemaa yhteiskunnassa.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä valtion tulee olla oikeudellisesti
sitoutumaton ja puolueeton suhteessa eri maailmankatsomuksiin ja
elämänasenteisiin.
Tavoitteena on, että yhteiskunnassa vallitsee täydellinen
vakaumuksen- ja omantunnonvapaus. Vakaumuksen- ja
omantunnonvapauden aineksia ovat sekä yksilön sisäinen
ajatuksenvapaus että tietty oikeus toimia vakaumuksensa
mukaisesti. Näistä jälkimmäinen on edellisen konkreettisen
toteutumisen edellytys. Ihmisen vapaus myös toimia vakaumuksensa
mukaisesti on kaikkien vapauksien olennainen osatekijä.
Kaikki vakaumuksenvapauden rajoitukset on voitava selkeästi
perustella vetoamalla toisten yksilöiden oikeuksien turvaamiseen
tai yksilön oikeudet ohittavaan yhteiskunnan kokonaisetuun.
Epämääräiset viittaukset esimerkiksi yhteiskunnan moraaliin
eivät riitä perusteiksi rajoittaa yksilön vakaumuksenvapautta.
Yksilön vakaumuksenvapaus toteutuu usein yhteisöjen kautta,
ja yhteisöön kohdistuva toimenpide voi loukata yksilön
oikeuksia. Tämän takia vakaumuksenvapauden on tulkittava
kattavan myös yhteisöt. Yhteisöjen vakaumuksenvapauteen kuuluu
oikeus vakaumuksen mukaiseen toimintaan ja opetukseen, oikeus
päättää yhteisön vakaumuksellisista ja opillisista kysymyksistä
sekä oikeus päättää yhteisön taloudellisista ja hallinnollisista
kysymyksistä.
Vakaumuksen- ja omantunnonvapauden erityiskysymys on
uskonnonvapaus. Vapaa-ajattelijoiden mielestä uskonnonvapauteen
kuuluu sekä vapaus uskontoon, että vapaus uskonnosta
(ateisminvapaus). Vapaus uskontoon pitää sisällään oikeuden
uskonnolliseen maailmankatsomukseen ja vapauden kuulua sekä
toimia uskonnollisessa yhteisössä sen edustaman uskonnon oppien
mukaisesti. Vapauteen uskonnosta kuuluu vapaus olla uskomatta ja
toimimatta uskonnon oppien mukaisesti. Oikeus ei-uskonnolliseen
vakaumukseen ja toiminta sen puolesta on osa vakaumuksen- ja
omantunnonvapautta.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä sekä vakaumuksen- ja
omantunnonvapauden että uskonnonvapauden täydellisen
toteutumisen pahin este maassamme on valtiokirkkojärjestelmä.
Kahdella maamme valtiokirkolla ja niiden opeilla on
yhteiskunnassamme sellainen erityisasema, jota on pidettävä
muiden katsomusyhteisöjen sekä muiden vakaumusten syrjintänä.
Etuoikeutetun aseman ja vakaumuksen- sekä uskonnonvapauden
välillä on selvä, periaatteellinen ristiriita. Tämän takia
valtiokirkot on erotettava valtiosta. Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen
kirkkokunnan erityisasema ja niiden erioikeudet on kumottava.
Valtiokirkkojen julkisoikeudellinen asema on lakkautettava. Erillinen rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan käsite tulee poistaa laista, ja yhdistyslain säännökset ulottaa kattamaan myös uskontokuntia. Tällöin voidaan uskonnonvapauslaki kokonaisuudessaan kumota. Mistään katsomusyhteisöstä ei enää pidä erikseen säätää lailla.
Samassa yhteydessä lainsäädännöstä on poistettava kaikki, missä kahden valtiokirkon seurakunnat rinnastetaan valtion ja kuntien viranomaisiin. Esimerkiksi siviilipalveluslaista poistuu momentti, jonka mukaan valtiokirkkojen seurakunnat ovat automaattisesti mahdollisia siviilipalveluspaikkoja.
Vapaa-ajattelijat korostavat, että valtion ja kirkon ero ei
yksin riitä takaamaan vakaumuksen-, omantunnon- ja
uskonnonvapauden toteutumista. Se on kuitenkin välttämätön vaihe
näiden vapauksien edistämisessä.
Vastaisuudessa millekään uskonnolle, vakaumukselle tai
ideologialle ei tule antaa virallista ja hallitsevaa asemaa
valtiossa. Tällainen johtaisi suosintaan ja syrjintään, siis
kansalaisten yhdenvertaisuuden ja vakaumuksen-, omantunnon- sekä
uskonnonvapauden loukkaamiseen.
2.2 Sekulaari lainsäädäntö
Valtion tulee olla oikeudellisesti mihinkään vakaumukseen tai
uskontoon sitoutumaton. Tämän takia tarvitaan Suomen
lainsäädännön sekularisointia.
Perustuslaista on poistettava Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa koskevat säännökset. Kirkkolaki ja asetus ortodoksisesta kirkosta on kumottava. Myös nykyiset valtiokirkot tulevat näin oikeudellisesti rekisteröidyiksi yhdistyksiksi, joiden toimintaa säätelee yhdistyslaki. Tällöin myöskään valtio ei enää puutu kirkon sisäisiin asioihin sen enempää kuin muidenkaan yhdistysten toimintaan.
Vapaa-ajattelijain liitto on tyytyväinen uuden
perustuslain 11. pykälän negatiivista uskonnonvapautta koskevaan
momenttiin. Sekularisoimalla lainsäädäntöä se saatetaan sopusointuun
Suomen hyväksymien ihmisoikeusasiakirjojen kanssa.
Valtion ja kirkon ero merkitsee kokonaisvaltaista muutosta
lainsäädännössä. Kirkon oikeudelliset siteet valtionhallintoon
katkeavat. Kirkko ei enää saa rahoittaa toimintaansa
pakkomaksujen eli verotuksen avulla. Väestökirjanpito siirtyy
valtion rekisteritoimistoille. Valtiopäiväjumalanpalvelukset
poistuvat virallisista juhlaohjelmista.
Sikäli kun puolustusvoimat, vankilat yms. haluavat järjestää
uskonnollista toimintaa ja vastaavasti muuta katsomuksellista
toimintaa tai palvelua, vastuu tällaisen toiminnan
järjestämisestä siirtyy valtiolta katsomusyhteisöille.
Samoin kaikki katsomuksellinen toiminta muuttuu
vapaaehtoiseksi. Päävastuu hautaustoimesta ja uusista
hautausmaista siirtyy kirkolta kunnille. Kirkko voi keskittyä
palvelemaan tälläkin saralla omia jäseniään. Mikäli halutaan,
että yhteiskunnan koululaitos antaa katsomusopetusta niin
tunnustuksellisen uskonnonopetuksen ensisijaisuus
koululaitoksessa poistuu. Uskonto ei enää ole pakollinen aine
uskontokuntaan kuuluville oppilaille. Myöskään
elämänkatsomustieto ei enää ole pakollinen aine uskontokuntiin
kuulumattomille oppilaille. Jumaluusopillisten tiedekuntien
asema valtion yliopistoissa muuttuu: pappiskoulutus siirtyy
kokonaan kirkkojen tehtäväksi. Kirkollinen kalenteri poistuu
yleisestä käytöstä, eivätkä kirkon juhlapyhät nauti enää mitään
erityistä lain suojaa.
Rikoslain 17 luvun 10 § (jumalanpilkka, uskonrauha)
on
pikaisesti kumottava haitallisina ja mielipiteen ilmaisuvapautta
loukkaavana.
Suomi on hyväksynyt YK:n Kansalais- ja poliittisia oikeuksia
koskevan yleissopimuksen ja Euroopan ihmisoikeusyleissopimuksen
lisäpöytäkirjoineen. Ne on saatettu valtionsisäisesti voimaan
laeilla ja tulleet osaksi Suomen oikeusjärjestystä. Sopimuksiin
sisältyvät määräykset ovat siis laintasoisia normeja. Koska
tuomioistuinlaitos ja laillisuusvalvojat eivät käytännössä ole
tunnustaneet niille tätä asemaa, niiden asema on vahvistettava
perustuslaintasoisella säädöksellä. Myös muiden sopimustasoisten
ihmisoikeusasiakirjojen asema on vastaisuudessa vahvistettava
samalla tavalla, kun valtio on ne hyväksynyt.
Sekulaari lainsäädäntö turvaa kaikkien laillisesti toimivien
ja ihmisten perusoikeuksia kunnioittavien katsomusyhteisöjen
toiminnan ja oikeudet. Eri maailmankatsomukset voivat näin
kilpailla keskenään samoin ehdoin.
Vapaa-ajattelijain mielestä maahamme on perustettava
perustuslain tulkitsemista varten perustuslakituomioistuin. Tämä
vaatimus johtuu siitä, että nykyisen eduskunnan
perustuslakivaliokunnan tulkinnat eivät ole johdonmukaisia, vaan
riippuvat poliittisista suhdanteista. Näin on käynyt esimerkiksi
Hallitusmuodon 8-9 §:ien kohdalla. On omituista, että
kansanedustajista, siis itse lakien säätäjistä, koostuva
perustuslakivaliokunta, myös itse tulkitsee ovatko heidän
säätämänsä lait perustuslain mukaisia vai eivät.
Vihkimisoikeus pitää vähintään laajentaa koskemaan myös uskonnottomien etujärjestöjä, kuten Vapaa-ajattelijain liittoa ja Humanistiliittoa. Vihkiminen voi myös siirtyä virallisena toimituksena kokonaan valtion viranomaisille, jolloin eri vakaumusyhteisöjen häärituaalit jäävät vaille laillista merkitystä.
Kristillinen sotilasvala ja todistajanvala tulee poistaa, niiden sijaan kaikki voivat vannoa neutraalin vakuutuksen. Ehtoollisviinin vapautus alkoholiverosta tulee poistaa. Yleisradion tehtävistä tulee poistaa hartausohjelmien tarjonta.
2.3 Demokraattinen yhteiskunta
Vapaa-ajattelijat kannattavat aitoa poliittista vapautta,
demokraattista, enemmistövaltaan perustuvaa päätöksentekoa,
vähemmistöjen oikeuksien kunnioittamista ja laillista hallintoa.
Toistaiseksi ei näytä olevan näköpiirissä demokratiaa parempaa
hallitusjärjestelmää. Olennaista onkin demokratian
mahdollisimman suuri toteutuminen. Korostamme myös, että
enemmistövaltaa paremmin demokratiaa luonnehtii vähemmistöjen
oikeuksien kunnioittaminen.
Vapaa-ajattelijat vastustavat kaikkia totalitarismin muotoja
olivatpa ne uskonnollisia tai sekulaareja.
Yksilöiden on saatava nauttia perus- ja ihmisoikeuksien koko
kirjosta. Demokraattisessa yhteiskunnassa on vallittava laaja
vapauden kirjo: yksilön vapaudet, taiteellinen, tieteellinen ja
kulttuurinen vapaus sekä taloudellinen vapaus.
Vapauden rajoitukset voivat perustua vain toisten yksilöiden
oikeuksien turvaamiseen tai yksilöiden vapaudet ohittavaan
yhteiskunnan kokonaisetuun. Vapauden rajoitukset on perusteltava
yksityiskohtaisesti.
Vapaa-ajattelijat vastustavat paternalismia. Paternalismi on
sellaista yksilön toimintavapauteen puuttumista, joka
oikeutetaan viittaamalla pakkotoimien kohteeksi joutuneen
yksilön hyvinvointiin, hyvään, onnellisuuteen, etuun tai
arvoihin. Yksilön hyvä ei ole mikään objektiivinen, hänen omista
käsityksistään riippumaton asia, joka olisi asiantuntijoiden tai
vallanpitäjien hallussa. Vapaassa yhteiskunnassa yksilöllä on
jopa lupa tehdä omat virheensä niin kauan kuin hän ei vahingoita
kanssaeläjiään ja kantaa täyden vastuun erehdystensä
seuraamuksista.
Demokraattisessa yhteiskunnassa kansalaisilla on oikeus
ilmaista mielipiteensä tekojen moraalisesta tuomittavuudesta,
mutta nämä mielipiteet eivät oikeuta sen paremmin yksilöitä kuin
yhteisöäkään pakkotoimien käyttöön.
Moniarvoinen, avoin ja demokraattinen yhteiskunta sallii
kaikkien näkökantojen tulla kuulluiksi. Jokainen pyrkimys
pakottaa koko yhteiskunta hyväksymään kaiken muun poissulkeva
käsitys totuudesta, hurskaudesta, hyveestä tai oikeudesta
loukkaa demokraattisen yhteiskunnan periaatteita ja sen jäsenten
oikeuksia.
Demokraattinen yhteiskunta ei ole koskaan valmis. Sitä
voidaan aina kehittää. Vapaa-ajattelijoiden mielestä
päätösvaltaa tulee siirtää enemmän paikallis- ja ns.
ruohonjuuritasolle, esim. kaupunginosille ja kylille. Toisaalta
valtiovallan on huolehdittava esim. erilaisten valitusteiden
avulla siitä, ettei paikallisella mielivallalla poljeta
yksilöiden perus- ja ihmisoikeuksia.
Erilaisia kansalaisten suoria vaikutusmahdollisuuksia tulee
kehittää. Esim. kansanäänestys voidaan ottaa laajempaan käyttöön
sekä valtakunnan- että paikallistasolla. Tele- ja
tietoteknologian kehitys yksinkertaistaa ja helpottaa suoraa
päätöksentekoon osallistumista.
Myös ylikansallista hallintovaltaa on kehitettävä, sillä
monet ihmiskunnan ja koko planeettamme ongelmat ovat
maailmanlaajuisia. Ympäristöongelmat, ihmisten oikeuksien ja
vapauksien suojaaminen, talousongelmat jne. vaativat
ylikansallisten, demokraattisten ja moniarvoisten
hallintovaltaorganisaatioiden kehittämistä. Niitä voidaan luoda
esim. Yhdistyneiden Kansankuntien ja ETYK-prosessin puitteissa
ja niillä tulee olla todellista, sitovaa valtaa.
2.4 Moniarvoinen kasvatus
Vapaa-ajattelijat yhtyvät Aristoteleen tunnettuun
toteamukseen, että ihminen on järjellinen, tiedonhaluinen,
utelias ja oppivainen eläin, joka lähestyy omaa ihanteellista
olemustaan hankkiessaan teoreettista tieteellistä tietoa
maailmasta ja käytännöllistä moraalista tietoa oikeasta ja
väärästä.
Nykyinen päivähoitolaki ei tyydytä vapaaajattelijoita.
Päivähoitolaista on poistettava päivähoidon velvollisuus antaa
uskontokasvatusta. Vaikka eduskunnan perustuslakivaliokunnan
vaatimuksesta päivähoitolakiin otettiin vanhempien tai holhoojan
vakaumuksen kunnioittamista koskeva lisäys
uskontokasvatusvelvollisuuden yhteyteen, väärinkäytöksiä on
esiintynyt. Alle kouluikäisten vakaumuskasvatus kuuluu kodeille
ja on kotien oikeus. Päiväkotien ei pidä antaa myöskään mitään
sellaista kasvatusta, jonka tavoitteena olisi tutustuttaa
kristilliseen valtakulttuuriin ja kristinopin pääpiirteisiin.
Sellainen loukkaa aina uskonnottomien ja muita uskontoja
edustavien kotien ihmisoikeuksia.
Yhteiskunnan koululaitoksen tehtävänä ei ole ainoastaan
kouluttaa työvoimaa työmarkkinoille, vaan sen kasvatustehtävään
tulee aina kiinteästi liittyä myös valistustehtävä. Valistus on
sellaista viisauden jakamista ja levittämistä, joka kunnioittaa
vastaanottajaa itsenäisenä, järkiperäisenä olentona. Tällaisen
henkilön täytyy voida itse arvioida tiedon luotettavuus ja
perustelujen pitävyys ja hänellä on oikeus päätyä omakohtaiseen
vakaumukseen.
Vapaa-ajattelijat vastustavat kaikkea käännyttämistä, jossa
toiminnan kohde koetetaan keinoja kaihtamatta saada uskomaan
johonkin. Käännyttäminen on ihmisen järkiperäisyyttä loukkaavaa
vallankäyttöä.
Yhteiskunnan koululaitoksen tieto-opetuksen tulee pohjautua
ajantasaiseen tieteelliseen maailmankuvaan. Vain tieteen
menetelmä perustuu sellaiseen julkiseen kontrolliin, että sen
avulla saavutetuille tuloksille voidaan vaatia erikoisasemaa
demokraattisen yhteisön koululaitoksessa.
Vapaa-ajattelijain mielestä luonnontieteellinen opetus on
kouluissa määrällisesti ja laadullisesti nostettava sille
tasolle, että oppilaat kykenevät omaksumaan ja ymmärtämään
kohtuullisesti todellisuutta koskevaa, yhä lisääntyvää tietoa.
Mikäli yhteiskunnan koululaitoksessa annetaan
katsomusopetusta, sen on oltava moniarvoista. Sen on
kunnioitettava ihmisoikeusasiakirjojen turvaamaa lasten
vanhempien oikeutta saada lapsilleen oman vakaumuksensa mukaista
katsomusopetusta. Samoin sen on turvattava lapsen oikeus välttyä
vanhempiensa tai laillisen holhoojansa vakaumuksen vastaiselta
katsomusopetukselta. Myös lapsen omaa vakaumuksen- ja
omantunnonvapautta on kunnioitettava siten, että lapselle
turvataan oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin
kehitystään vastaavasti.
Maamme nykyinen katsomusopetusjärjestelmä, joka mahdollistaa
erilaisille uskonnollisille yhteisöille oikeuden saada oman
tunnustuksen mukaista uskonnonopetusta, on tyydyttävä muiden
kuin uskonnottomien osalta. Uskonnottomille kodeille tarkoitettu
elämänkatsomustiedon opetus on kompromissi. Se voidaan hyväksyä
niin kauan kuin elämänkatsomustieto on selkeä vaihtoehto
uskonnonopetukselle. Sen takia elämänkatsomustietoa on
tulevaisuudessakin kehitettävä uskonnollisiin yhteisöihin
kuulumattomien oppilaiden tarpeista lähtien ja oppiaineen
väljänä viitekehyksenä on oltava sekulaari, aatteellinen
humanismi.
Elämänkatsomustiedon tulee olla uskontokuntiin kuulumattomien
lasten ja nuorten oppiaine. Oppiaine kristillistyisi, jos se
olisi avoin uskontokuntiin kuuluville. Oppiaineen linjakkuus ja
laatu ovat kilpailutekijöitä, joilla oppilasmäärä lisääntyisi
jatkossakin nopeasti.
Vapaa-ajattelijat vastustavat elämänkatsomustiedon
muuttamista filosofispainotteiseksi. Samoin vastustamme
suunnitelmia uskovaisten ja uskonnottomien yhteisestä
katsomusopetuksesta tulevassa nuorisokoulussa ja aikuislukiossa.
Koulun kasvatusopetuksen laadusta päättäminen ei kuulu
kouluviranomaisille, vaan lasten vanhemmille. Koska
Vapaa-ajattelijain liitossa on paljon uskonnottomien kulttuurien
tuntemusta, sitä on kuultava elämänkatsomustiedon opetusta
kehitettäessä.
Edellytämme, että elämänkatsomustiedon opetuksessa oppilaille
esitellään ajantasaista tieteellistä maailmankuvaa, kriittistä
ajattelua, etiikkaa ja filosofiaa. Opetuksen on kehitettävä
oppilaiden perustelutaitoa ja kykyä johtopäätösten omakohtaiseen
tekoon sekä kykyä erottaa merkityksellinen tieto koko
informaatiovirrasta.
Oppiaine ei saa olla joidenkin filosofien väylä omien
näkemystensä yksipuoliseen esittelyyn. Esimerkiksi etiikassa on
esiteltävä monipuolisesti erilaisia etiikan pääteorioita ja
ratkaisumalleja sekä jätettävä valintojen teko oppilaille.
Uskonnottomien kotien lapset ja nuoret tarvitsevat ennen
muuta hyvät tiedot omasta, uskonnottomasta kulttuuristaan. Siksi
sillä tulee olla riittävä sijansa opetussisällöissä. Jos
elämänkatsomustieto alkaa palvella muita tarkoitusperiä kuin
uskonnottomien oppilaiden katsomusopetusta, vapaa-ajattelijoiden
on vaadittava oman katsomuksensa mukaista, uutta oppiainetta
kouluihin tai kaiken katsomusopetuksen poistamista yhteiskunnan
koululaitoksesta.
Kaiken katsomusopetuksen peruskoulussa, lukiossa ja muissa
julkisissa kouluissa olisi periaatteessa oltava vapaaehtoista.
Tällöin evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvat oppilaat valita
vapaasti haluavatko he luterilaista uskonnonopetusta vai eivät.
Samoin uskontokuntiin kuulumattomat oppilaat voisivat valita
vapaasti haluavatko he elämänkatsomustiedonopetusta vai eivät.
Elämänkatsomustiedon olisi kuitenkin oltava, toisin kuin
nykyisin, uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille ensisijainen
vaihtoehto. Samalla perusteella luterilainen uskonnonopetus
olisi, samoin kuin nykyisin, evankelis-luterilaiseen kirkkoon
kuuluville oppilaille ensisijainen vaihtoehto.
Korkeakoulujen on säilyttävä autonomisia laitoksina, joissa
voidaan vapaasti tavoitella hyvin perusteltua tietoa.
Vapaa-ajattelijat vastustavat yliopistojen ja muiden
korkeakoulujen muuttamista yksinomaan elinkeinoelämän tarpeita
palveleviksi julkisiksi liikelaitoksiksi. Taloudelliset tai
poliittiset etulaskelmat eivät saa hallita korkeakoulujen
toimintaa.
Tutkimuksen ja opetuksen ykseyteen perustuvaa
sivistysyliopistojärjestelmää on tuettava riittävästi julkisista
varoista. Kansalaisilla on oikeus saada yliopistoilta ja muilta
korkeakouluilta tieteellistä tutkimustietoa sekä kasvatusta
ajattelun taidossa, siis tieteellistä sivistystä.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä aikuiskoulutusta on kehitettävä
ja lisättävä jatkuvasti. Nyky-yhteiskunta vaatii jatkuvaa
koulutusta ja opiskelua. Kansalais- ja työväenopistoilla on
merkittävä rooli kansansivistyksessä. Etäopiskelun tarjoamia
mahdollisuuksia on hyödynnettävä entistä enemmän
aikuiskoulutuksessa. Samoin avointa korkeakouluopetusta on
laajennettava ja kehitettävä niin, että aikuisväestö voi
sivistää itseään ja kouluttautua uusiin työtehtäviin.
Kannatamme nykyisen yhteiskunnan ylläpitämän
yhtenäiskoulujärjestelmän kehittämistä. Käytettyjen pedagogisten
menetelmien tulee olla rationaalisesti perusteltuja ja niitä
voidaan vallan hyvin kokeilla peruskoulussa ja ottaa tarpeen
vaatiessa käyttöön. Mikäli yksityiskouluja perustetaan, on
niiden itse rahoitettava toimintansa. Julkinen valta asettakoon
niitä varten vain väljät toimintapuitteet. Niin sanottu
steiner-koululaki on epäoikeudenmukaisena pikaisesti kumottava.
[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.Humanistinen
etiikka] |