[Alkuun]
[1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.
Humanistinen etiikka]1
JOHDANTO
1.1 Vapaa-ajattelun ihanne
Vapaa-ajattelijoiksi kutsuttiin keskiajan lopulla ihmisiä,
joiden ajattelu oli riippumatonta uskonnosta ja uskonnollisista
yhteisöistä. Vapaa-ajattelijat nojautuivat siis kokemukseen ja
järkipäättelyyn sekä omaan ymmärrykseensä.
Nykyisin vapaa-ajattelu määritellään katsomukseksi, jolle on
tunnusomaista järkiperäisyys, avoimuus uusille, perustelluille
näkemyksille ja kyky jatkuvaan uudistumiseen. Vapaa-ajattelu
arvostaa järjen vapaata käyttöä sekä tieteellistä ajattelua.
Vapaa-ajattelijat eivät luota mihinkään muuhun kuin sellaiseen
mikä on älyllisesti perusteltua. W. K. Clifford onkin todennut:
aina ja kaikkialla on väärin uskoa mihinkään riittämättömin
perustein.
Lisäksi vapaa-ajatteluun liittyy pyrkimys taistella henkistä
urautumista ja auktoriteettiuskoa vastaan.
Vapaa-ajattelijat edustavat maassamme sekulaarihumanismia,
joka on naturalistinen, ei-teistinen ja eettinen elämänkatsomus.
Vapaa-ajattelijain liitto hyväksyy edelleen entisen
puheenjohtajansa Väinö Voipion määritelmän vapaa-ajattelijasta:
"Vapaa-ajattelija on henkilö, joka luodessaan elämänkatsomustaan
pyrkii pysyvästi tarkistamaan ajattelunsa perusteita antamatta
auktoriteettiuskon sanella käsityksiään, pitäymyksiään ja
ohjeitaan. Hän pyrkii vapautumaan ennakkoluuloista,jotka
kahlehtivat henkeämme ja pitävät silmämme sokeina.
Historiallisesti ottaen on vapaa-ajattelijain tehtävänä ollut ja
on yhä edelleen erityisesti uskontojen kriittinen tarkastelu,
ihmisten uskontosidonnaisuudesta vapauttaminen ja täyden
uskonnon- ja ajatuksenvapauden vaatiminen."
Vapaa-ajattelijat myöntävät, että aina tulee olemaan asioita,
joita ihmisjärki ei asianomaisella hetkellä kykene käsittämään.
Emme kuitenkaan katso, että olisi olemassa jokin "korkeampi"
tietämisen laji (esim. meditaatio, henkilökohtaiset kokemukset
ja elämykset, ns.vanhat pyhät kirjat jne.), jonka avulla
voitaisiin saada selville tieteeltä ja järkiajattelulta
salattuja totuuksia. Tätä ratkaisua tukee se havainto, että
moniin kysymyksiin, joita aiemmin peitti metafysiikan sumu,
voidaan nyt vastata täsmällisesti käyttämällä objektiivisia
menetelmiä.
Vapaa-ajattelun ihanteeseen kuuluu totuudenrakkaus, joka ei
hyväksy mitään päätelmää suuremmalla varmuudella kuin mihin
tämän perustana olevat todisteet oikeuttavat.
1.2 Vapaa-ajattelijaliike
Vapaa-ajattelijain liitto on osa kansainvälistä
vapaa-ajattelija-, humanisti-, sekularisti-, ateisti- ja
rationalistiliikettä. Liitto on poliittisesti ja kaupallisesti
sitoutumaton ja riippumaton järjestö.
Liitto on uskonnottomien ja yleensä uskontokuntiin
kuulumattomien ihmisten etu-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö.
Liitto toimii uskonnottomien yhteiskunnallisen ja
oikeudellisen aseman parantamiseksi tekemällä aloitteita
valtiovallalle ja kunnille ja toimimalla uskonnottomien
puolestapuhujana julkisessa keskustelussa. Vapaa-ajattelijain
liitto pyrkii vakiinnuttamaan asemansa uskonnottomien
edunvalvojana.
Liitto ja sen kaikki jäsenjärjestöt antavat tietoja
uskonnottomien ihmisten oikeuksista ja velvollisuuksista sekä
avustavat heitä uskonnottomaan tapakulttuuriin liittyvissä
siviilitavoissa kuten nimenannossa, aikuistumisessa, avioliiton
solmimisessa ja hautajaisten järjestämisessä.
1.3 Aatteelliset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liiton aatteellisena päätavoitteena on
tieteellisen - kokemukseen ja järjen käyttöön perustuvan -
maailmankatsomuksen levittäminen ja yleistäminen.
Maailmankatsomus on jäsennelty kokonaiskäsitys luonnosta,
yhteiskunnasta ja ihmisestä (maailmankuva). Lisäksi siihen
sisältyy käsitys tiedon luonteesta ja saavuttamisesta
(tietoteoria) sekä käsitys hyvästä elämästä ja elämän
tarkoituksesta (arvoteoria).
Tieteellinen maailmankatsomus on silloin, kun maailmankuva
pohjautuu sille mitä tiede kertoo maailmasta ja tietoteoria sekä
arvoteoria ovat filosofisesti perusteltuja. Tieteellinen
maailmankatsomus on kaikilta osilta tieteen ihanteita
kunnioittava (avoimuus, kriittisyys, itsekorjaavuus) ja siihen
kuuluu tietoteoreettinen näkemys, että tieteellinen metodi on
paras ja luotettavin menetelmä maailmaa koskevan tiedon
hankkimiseksi.
Tieteellinen maailmankatsomuksen epädogmaattisuus ja
kriittisen metodin kunnioitus erottaa sen uskonnollisista,
mystisistä, okkulttisista ja näennäistieteellisistä
maailmankatsomuksista.
Vapaa-ajattelu hyväksyy järjen valta-aseman ja pyrkii
esittelemään sellaista ajattelua ja etiikkaa, joka nojaa
kokemukseen ja on riippumatonta auktoriteeteista ja
uskonkappaleista. Järjen valta-aseman hyväksyminen ei merkitse
kuitenkaan tunteiden suuren merkityksen kieltämistä
ihmiselämässä.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä vain tiedeyhteisössä tapahtuva,
tieteellisiä menetelmiä noudattava julkinen järjen käyttö voi
antaa takeita siitä, että virheistä ja erehdyksistä opitaan ja
että totuutta lähestytään. Vain tieteelliseen
tiedonhankintamenetelmään sisältyy vaatimuksia todellisuutta
koskevien väitteiden perustelemiselle ja näiden väitteiden
koettelemiselle.
Etiikan tulee kasvaa inhimillisistä tarpeista ja eduista.
Hyvä ja paha, oikea ja väärä eivät ole mitään ihmisten
kokemuksista riippumatonta tai ihmiselämän ulkopuolelta
tullutta. Moraalin perusta on ihmisten kokemuksissa, tarpeissa
ja yhteiselämän vaatimuksissa.
Vapaa-ajattelijat haluavat edistää kriittiselle älylle
perustuvaa etiikkaa. Se lähtee siitä, että viime kädessä ihminen
itse on se mittapuu, joka ratkaisee käsitykset arvojen ja
normien oikeutuksesta. Vapaa-ajattelijat tarjoavat
uskonnollisperusteiselle moraalille vaihtoehdoksi humanistisen
etiikan, joka on uskonnollista etiikkaa joustavampi ja
suvaitsevampi sekä rationaalisemmin perusteltu.
Vapaa-ajattelijat kannattavat tieteellistä asennoitumista
maailmaan ja elämään. Tieteen tulokset tarkentuvat ja muuttuvat,
mutta tieteellinen asennoituminen on pysyvää. Se on
uskonnollisen, maagisen ja näennäistieteellisen
asennoitumistavan vastakohta. Tieteellinen asennoituminen
merkitsee sitoutumista tutkimuksen, logiikan ja näytön
järkiperäisten menetelmien käyttöön. Samalla se merkitsee
sellaisen ajatuksen hylkäämistä, että olisi olemassa
järkiperäisen, diskursiivisen (erittelevän, loogisesti etenevän)
ajattelun ohittavia oikoteitä todellisuuden tiedostamiseen.
Intuitiolla (sisäinen oivallus) voi olla tärkeä merkitys uusien
ajatusten keksimisessä mutta intuitio ei sinänsä riitä totuuden
kriteeriksi eli arvosteluperusteeksi.
Vapaa-ajattelijat eivät kuitenkaan kannata tieteisuskoa.
Tiede ei ratkaise arvokysymyksiä. Tiedon kasvuun tulee aina
liittyä elämän päämääriä koskevaa viisauden kasvua, jotta
saavutettua tietoa käytettäisiin oikein. Jälkimoderni maailma
tarvitsee avointa keskustelua arvoista ja tavoitteista.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä ihmiselämällä on merkitystä,
koska me luomme ja kehitämme tulevaisuuttamme. Tavoitteenamme on
hyvä elämä tässä ja nyt. Ihmisten on mahdollista elää
merkityksellistä ja täyttä elämää sekä itseään varten että
palvellakseen kanssaihmisiään. Ihmiset ovat yksin vastuussa
unelmiensa maailman toteuttamisesta. Taivaalla ei ole korvia
kuulla eikä kättä auttaa. Mikään kohtalo, jumaluus, tähdet tai
geenit (sosiobiologia) ei määrää ihmisen sosiaalista toimintaa.
Ihmisen historian todellinen vaikuttava tekijä on luonnonlakien
asettamien mahdollisuuksien puitteissa ihminen itse.
1.4 Yhteiskunnalliset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liiton yhteiskunnallisena päätavoitteena
on valtion ja kirkon erottaminen. Se merkitsee kaikkien
uskonnollisten yhdyskuntien julkisoikeudellisen aseman
lakkauttamista ja täyden katsomusvapauden toteuttamista
Suomessa.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä valtion on oltava
oikeudellisesti mihinkään uskontoon sitoutumaton. Kannatamme
moniarvoista ja -kulttuurista yhteiskuntaa. Siinä julkinen valta
on puolueeton eri maailmankatsomuksiin ja elämänasenteisiin
nähden mutta kannustaa kansalaisia olemaan aktiivisia ja
itsenäisiä maailman- ja elämänkatsomuksellisten kysymysten
suhteen.
Erilaisten maailmankatsomusten on voitava vapaasti kilpailla
keskenään samoin ehdoin ilman, että julkinen valta asettaa niitä
keskenään millään tavoin eriarvoiseen asemaan. Erityisesti on
huomattava, että eri- tai etuoikeuksien antaminen yhdelle
katsomukselle on samalla muiden katsomusten syrjintää.
Tällaisen tilan saavuttamiseksi koko lainsäädäntö on
sekularisoitava ja tällä tavalla saatettava sopusointuun Suomen
hyväksyminen kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kanssa.
Moniarvoisessa ja -kulttuurisessa yhteiskunnassa julkisen
vallan tulee myös taloudellisin toimenpitein tukea sitä, että
eri katsomusryhmiä edustavat etujärjestöt selviytyvät
tehtävistään etu- ja oikeusturvajärjestöinä.
1.5 Kulttuuriset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liitto jäsenyhdistyksineen hoitaa monia
yhteiskunnallisia tehtäviä ja harjoittaa laajaa
sivistystoimintaa. Liiton julkaisema aikakauslehti, Vapaa
Ajattelija, on merkittävä uskonnottoman kulttuurin foorumi
Suomessa.
Kristillinen yhtenäiskulttuuri maassamme murtui kauan sitten.
Elämme monikulttuurisessa maassa. Vapaa-ajattelijain liiton
tehtävänä on kehittää uskonnotonta kulttuuria sen kaikissa
muodoissa.
Erityisesti liitto pyrkii elvyttämään ja kehittämään
uskonnotonta tapakulttuuria ja siihen kuuluvia siviilitapoja.
Liitto jakaa tietoa uskonnottomien nimenantojuhlien
järjestämisestä, aikuistumiskoulutuksesta ja -juhlasta,
siviiliavioliitosta sekä uskonnottomista hautajaisista. Useat
liiton jäsenyhdistykset tarjoavat puhujapalvelua
nimenantojuhliin ja uskonnottomiin hautajaisiin. Yhdistykset
myös ylläpitävät yhteensä seitsemää (1993)
vapaa-ajattelijahautausmaata. Liitto puolestaan kustantaa
vapaa-ajattelijain onnittelu- ja surunvalitteluadresseja, omia
tuhkauurnia, hautakiviin kiinnitettäviä liekkimaljoja yms.
uskonnottomaan kulttuuriin liittyviä hyödykkeitä.
Liiton ja sen jäsenyhdistysten omistama Kustannus Oy Vapaa
Ajattelija Ab julkaisee vapaa-ajatuksellista ja humanistista
kirjallisuutta, uskonnottomaan kulttuuriin liittyviä posti- ja
onnittelukortteja, muistolausekokoelmaa yms.
Liitolla ja sen jäsenjärjestöillä on myös kurssitoimintaa.
Vapaa-ajattelijat kehittivät ulkomaisten esikuvien pohjalta
elämänkatsomustieto-oppiaineen. Liitto haluaa tukea ja kehittää
edelleen tätä uskonnottomien omaa oppiainetta, jota opetetaan
peruskouluissa ja lukioissa. Elämänkatsomustieto on saatava
tunnustuksellisen, evankelis-luterilaisen uskonnon asemesta
ensisijaiseksi katsomusaineeksi uskontokuntiin kuulumattomille
oppilaille.
Liitto haluaa säilyttää elämänkatsomustiedon selkeänä
vaihtoehtona monille erilaisille, tunnustuksellisille
uskonnonopetusvaihtoehdoille. Tämä on mahdollista vain, jos
oikeus opetukseen rajataan uskontokuntiin kuulumattomiin
oppilaisiin, kuten on asianlaita nykyisin. Pyrkimyksiä
oppiaineen kristillistämiseksi tai muuntamiseksi
filosofispainotteiseksi liitto vastustaa. Erityisen jyrkästi on
vastustettava evankelis-luterilaisen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon yhdistämistä yhdeksi katsomusaineeksi.
Yhdistämispyrkimyksen motiivina on Ruotsin
katsomusopetusjärjestelmän tavoin evätä uskonnottomilta
omaehtoinen, kristinuskosta riippumaton ja sen kanssa kilpaileva
vaihtoehto. Mikäli koulun katsomusopetusta ei kyetä/haluta
järjestää myös uskonnottomia tyydyttävällä tavalla tulisi
vapaa-ajattelijoiden mielestä kaikki katsomusopetus poistaa
yhteiskunnan koululaitoksesta.
Jos katsomusopetusta annetaan koulussa niin uskonnottomilla
vanhemmilla on Suomen hyväksymien ja maamme oikeusjärjestykseen
sisältyvien kansainvälisten ihmisoikeussopimusten nojalla oikeus
saada lapsilleen sellaista moraaliopetusta, joka on
yhdenmukaista vanhempien oman katsomuksen kanssa. Koulun
katsomusopetuksen laadusta päättäminen ei siis kuulu
kouluviranomaisille, vaan oppilaiden vanhemmille. Erityisesti
elämänkatsomustiedon osalta liitto katsoo, että oppiaineen
väljänä viitekehyksenä tulee olla sekulaari, aatteellinen
humanismi.
Yhdessä muiden järjestöjen, kuten Suomen Humanistiliiton,
Prometheus-leirin tuen, Parasta Lapsille yhdistyksen ja
Prometheus- seuran kanssa, Vapaa-ajattelijain liitto kehittää
elämänkatsomustieto- ja Prometheus-leiritoimintaa. Tavoitteena
on, että yhä useampi nuori kiinnostuisi aikuistumiskursseista ja
-juhlasta. Liitto myös tukee taloudellisesti tällaista
leiritoimintaa.
Liiton jäsenyhdistysten omien vapaa-ajattelijahautausmaiden
ohella liitto vaatii lisää vaihtoehtoja hautaustoimeen ja
hautauskulttuuriin yleensä. Kunnallisesta, katsomuksellisesti
sitoutumattomasta hautaustoimesta on kehitettävä vaihtoehto
kaikille sitä haluaville ihmisille. Liitto tukee edelleen uusien
vapaa-ajattelijahautausmaiden perustamista.
Vapaa-ajattelijain liitto edistää myös erilaisten
kevennettyjen hautausvaihtoehtojen leviämistä. Tällaisia ovat
esimerkiksi muistolehdot sekä merihautaus.
Myös krematoriotoiminnassa seurakunnalliselle ja
kristilliselle palvelulle on taattava joko kunnallinen tai
yksityinen, katsomuksellisesti sitoutumaton, vaihtoehto. Asia on
tärkeä vapaa-ajattelijoille, sillä me toimme tuhkauskulttuurin
uudelleen Suomeen. Vaikka vapaa-ajattelijoilla ei ole mitään
arkkuhautausta vastaan, voidaan sanoa, että vapaa-ajattelijat
ovat aina suosineet tuhkausta ekologisin, hygieenisin ja
taloudellisin perustein.
[Alkuun]
[1.Johdanto] [2.Tavoitteena
sekulaari yhteiskunta] [3.Ihminen ja
luonto] [4. Humanistinen etiikka] |