[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.Humanistinen
etiikka]3 Ihminen ja luonto
3.1 Ihmisen asema luonnossa
Vapaa-ajattelijat korostavat, että ihminen on luonnon osa ja
hänen tulevaisuutensa on sidoksissa koko biosfäärin
tulevaisuuteen.
Maapallo ja sen elokehä eli biosfääri ovat syntyneet
kosmisen, kemiallisen ja biologisen evoluution tuloksena.
Evoluutiolla ei ole ollut eikä ole päämäärää eikä ehdotonta
suuntaa. Elämän evoluutio on ollut ainutkertainen historiallinen
tapahtumasarja.
Ihmisen kohdalla biologinen evoluutio mahdollisti
kulttuurievoluution. Ihminen on ainoa eläinlaji, joka on mukana
kahdessa evoluutiossa: hän kehittyy biologisesti ja
kulttuurisesti. Kulttuurievoluutio nojaa hankitun tiedon
siirtoon sukupolvelta toiselle ja yksilöltä toiselle.
Yksilön psyykkinen rakenne muovautuu yksilökehityksen aikana.
Yksilökehitys on tapahtumasarja, jossa kukin yksilö luo oman
henkisen rakenteensa biologisten mekanismien avulla. Ihmisen
sosiaalistuminen on vaiheittainen tapahtumasarja. Sen
edellytyksenä on psyykkisen rakenteen kehitys ja toiminnalliset
suhteet muihin yksilöihin ja esineelliseen ympäristöön. Kussakin
kehitysvaiheessa vallitseva psyykkinen rakenne luo edellytykset
ihmisen ulkoiselle toiminnalle. Samalla ulkoisten
vuorovaikutusten kautta psyykkinen rakenne itsessään muotoutuu
suhteessa kulloiseenkin ympäristöön. Näin ihmisen
persoonallisuus rakentuu monimutkaisessa
vuorovaikutusprosessissa.
Käsitys, että ihminen olisi vain perimän ja ympäristön tuote,
on syvästi virheellinen. Sosiaalisella kehityksellä tosin on
biologinen perusta. Samoin ympäristöllä ja sen
vuorovaikutuksella biologisen varustuksen kanssa on merkittävä
vaikutus yksilöön. Mutta kehityksen lopputuloksen
määräytymisessä juuri yksilö itse on hyvin tärkeä tekijä. Yksilö
ei ainoastaan reagoi sosiaaliseen ympäristöön ja aiheuta siinä
reaktioita, vaan reagoidessaan aiheuttaa ympäristössään
muutoksia. Edelleen yksilö muuttuu näin itse aiheuttamiensa
muutosten vuoksi. Sosialisaatio perustuu siis vuorovaikutukseen.
Ihmisen persoonallisuus kehittyy vauvaiästä alkaen aktiivisessa
vuorovaikutussuhteessa eikä passiivisessa oppimisprosessissa.
Vapaa-ajattelijat kannattavat luonnontieteellisen
ihmiskäsityksen perusteesejä, jotka ovat seuraavat:
1) Ihminen on luonnon osa. Elävä ihmisruumis koostuu samoista
aineista kuin muukin elävä luonto. Ympäristötekijät vaikuttavat
ihmiseen samoin kuin muuhunkin elävään luontoon.
Kulttuurievoluutio ei ole vapauttanut ihmistä luonnosta.
2) Kaikki tajunnalliset olennot ovat biologisia olentoja.
Psyykkistä toimintaa ei voi olla olemassa aineesta
riippumattomana ja erillisenä. Psyykkisen toiminnan välttämätön
edellytys on tietty aineen, energian ja informaation muodostuma,
elävä eläin, jonka aivotoiminnat ovat erityisellä tavalla
mutkikkaita. Sellaista, mitä kutsutaan "hengeksi" ei voi olla
olemassa ilman aineellista, biologista kantajaa, elävää eliötä.
Kulttuuriin kuuluvia hengenelämän tuotteita voi tietysti olla
olemassa eri tavoin tallentuneina, mutta kulttuuri on elävien
ihmisten ylläpitämä ilmiö.
3) Ihmisen synty on seurausta luonnossa vallitsevista
yleisistä lainalaisuuksista ja satunnaistapahtumista. Ihminen,
kuten muutkin eliölajit, on kehittynyt luonnon kehityksen,
evoluution, tuloksena. Lisäksi ihmiskunnassa vaikuttaa
kulttuurievoluutio, jonka lainalaisuudet ovat erilaiset kuin
biologisen evoluution.
4) Ihminen ja muut organismit ovat ilmiöitä, prosesseja,
joilla on alku ja loppu. Koska ihminen on organismi, hän on
alkanut ja hän loppuu eli kuolee. Ihmisen kuolema on
luonnollinen seuraus hänen syntymästään. Vain ihmisen
jälkeläiset ja hänen työnsä tulokset sekä muiden ihmisten
muistikuvat hänestä voivat säilyä ihmisen kuoleman jälkeen
jonkin aikaa. Ihmisyksilö itse on ainutkertainen ja loppuu.
Ihmisen yksilölliset kokemukset alkavat hedelmöittymisen ja
varhaislapsuuden välisenä aikana ja ne päättyvät kuolemaan.
Ihminen on yhtä olematon kuolemansa jälkeen kuin hän oli ennen
hedelmöitystä, jossa hänet saatettiin alkuun.
5) Ihminen on rakenteeltaan ja toiminnoiltaan yksi eläinlaji.
Ihmisen erityispiirteinä on paitsi välineiden käyttö myös
oppimis- ja kommunikaatiokyvyn erinomaisuus. Ihmisellä on
mahdollisuus hyödyntää kirjoitettua historiaansa. Nämä
ominaisuudet ovat tehneet mahdolliseksi yhteiskunnan synnyn.
Vapaa-ajattelijat korostavat, että ihmisen on luovuttava
ristiriitaisesta suhtautumisestaan häntä ympäröivään luontoon.
Ihmisen on todella tiedostettava olevansa osa luontoa.
Ollakseen järkevä ihmisen on seurattava biologisen luonnon
lainalaisuuksia, ymmärrettävä, että hän on niistä riippuvainen.
Elämä osana luontoa ja sopusoinnussa sen kanssa edellyttää lisää
tietoa ekologisista syy-yhteyksistä. Sovellettaessa
luonnontieteellistä tietämystä on toiminnan ohjenuorana oltava
tieto siitä, että ihminen on luonnon osa eikä sen herra.
Tämä suhtautumistapa luontoon ei ole muuta kuin entistä
järkiperäisempi suhde luontoon. Ihmiskunnan on toiminnassaan
otettava huomioon luonnon syysuhteet aiempaa laajemmin ja
perusteellisemmin. Ihmisen olemassaololla on omat luonnonehtonsa
ja niiden tutkiminen ja selvittäminen on välttämätöntä.
On selvitettävä ihmisyksilöiden terveyden ja hyvinvoinnin
ehdot ja on määriteltävä luonnon kestävää hyödyntämistä ohjaavat
periaatteet. On myös selvitettävä mitä inhimillisiä toimintoja
luonto ei ehdottomasti kestä. Ihmiskunnan on itse arvioitava
tilanteensa, luotava sen tutkimista varten mittapuut ja
vedettävä johtopäätökset.
3.2 Tiede ja järki
Tiede on uuden tiedon sellaista järjestelmällistä
hankkimista, joka perustuu yhteisesti sovittujen menetelmien
käyttöön ja tiedeyhteisön kriittiseen ja julkiseen keskusteluun.
Tiede pyrkii todellisuutta koskevan informaation
järjestelmälliseen tavoitteluun. Tieteen pyrkimyksenä on
ymmärtää tämän informaation avulla maailma järkiperäisesti ja
luoda tieteellinen maailmankuva. Tiede pyrkii kertomaan
millainen maailma on, eikä siihen sisälly toimintasuosituksia
eikä ohjeita tieteellisen tiedon hyväksikäytön tavoista.
Tiede tarjoaa julkisesti perusteltua kriittistä tietoa, joka
on välttämätöntä ongelmien ratkaisemiseksi. Ihmiskunnan
kohtalonkysymykset eivät ole selvitettävissä ilman luotettavaa
tietoa luonnon, ihmisen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksesta.
Vapaa-ajattelijat korostavat, että tieteellinen menetelmä,
vaikka sekin on epätäydellinen, on kuitenkin luotettavin
tunnettu tapa maailman ymmärtämiseksi. Vapaa-ajattelijat eivät
kannata skientismiä eli tieteisuskoa, joka julistaa järjen ja
tieteen voivan helposti ratkaista kaikki inhimilliset ongelmat.
Tiede ei ratkaise arvokysymyksiä eikä ole mitään etukäteisiä
takeita siitä, että tiede kykenee ratkaisemaan kaikki "maailman
arvoitukset". Toistaiseksi ei kuitenkaan tunneta parempaakaan
menetelmää kuin tieteellinen menetelmä älyn kehittämiseksi ja
olevaisen selvittämiseksi.
Vapaa-ajattelijat vastustavat ajattelemattomia pyrkimyksiä
rajoittaa teknologisia ja tieteellisiä edistysaskeleita. Samalla
kuitenkin vastustamme teknologian väärinkäyttöä. Lainsäädännöllä
olisi estettävä tieteen sovellusten ja teknologisten keksintöjen
väärinkäyttö estämättä kuitenkaan tieteellistä tutkimusta.
Vapaa-ajattelijat korostavat tieteellisen kasvatuksen
merkitystä maailmassa, jossa mystiikka, okkultismi,
uskonnollinen fundamentalismi ja näennäistieteet kukoistavat.
Ilman kriittistä älyä ja järjen käyttöä inhimillisiä ongelmia ei
voida ratkaista ja lisätä ihmisen hyvinvointia ja parantaa
elämänlaatua.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät Bertrand Russellin toteamukseen,
ettei tiedon kasvu sellaisenaan riitä takaamaan aitoa edistystä,
vaikka se onkin yksi edistyksen edellytyksistä. Tarvitaan myös
elämän päämääriä koskevaa viisauden kasvua. Tarvitaan
keskustelua arvoista ja päämääristä, jotka edistävät luonnon ja
ihmisen hyvinvointia.
Kaikki kansalaiset ottavat vastuun tiedon soveltamisesta
asettaessaan ne päämäärät, joihin tiedon avulla pyritään.
Tieteen sovellukset kytkeytyvät monin sitein taloudellisiin ja
poliittisiin etuihin yhteiskunnassa. Siksi on oltava valpas,
etteivät erilaiset ryhmäedut pääse hämärtämään päämääriä ja
estämään niiden saavuttamista.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä tieteellisen tutkimuksen on
oltava vapaata todellisuutta koskevan informaation tavoittelua.
Tutkimustiedon soveltamisessa tarvitaan monitieteellistä
asennoitumista ja tarkastelua, tieteen haitallisten sovellusten
vastustamista sekä inhimillisten ja edistyksellisten arvojen
puolustamista. Tarvitaan myös arvopäämäärien asettelua ja
rationaalista keskustelua tieteen soveltamista ja teknologiaa
ohjaavista arvopäämääristä.
Luonnon ja ihmisen hyvinvointia edistävät arvopäämäärät on
nostettava ohjaamaan tieteellisen tiedon soveltamista ja
teknologian kehitystä. Tiede ja teknologia voivat tuoda suuria
hyötyjä ihmiskunnalle, kunhan niiden saavutuksia käytetään
harkiten ja tuntien luonnon asettamat reunaehdot.
3.3 Tekniikka ja ihmisen vastuu
Tekniikalla tarkoitetaan kaikkea ihmisen harjoittamaa luonnon
hyväksikäyttöä ja siinä tarvittavia välineitä sekä menetelmiä.
Tekniikkaa esiintyy myös joillakin eläimillä. Jo alkukantaisella
ihmisellä on merkkejä tekniikasta. Ihmisen kehittyessä syntyi
teknologia eli tieto tekniikasta ja sen antama kyky suunnitella
ja valmistaa uusia välineitä luonnon hallitsemiseksi.
Tekniikkaa ei pidä sekoittaa tieteeseen. Alkukantainen
tekniikka ei edellyttänyt tieteellisesti hankittua
todellisuustietoa, vaan perustui arkikokemukseen. Vasta
myöhemmin, tieteen synnyttyä ja kehityttyä, alkoi teknologian ja
tieteen vuorovaikutus. Merkittävä osa nykyisestä tekniikasta on
sellaista, ettei sitä olisi voinut syntyä ilman fysiikan ja
kemian alalla tapahtuneita edistysaskeleita. Tekniikan kehitys
taas vaikuttaa yhä enemmän perustutkimukseen. Tieteen edistyvyys
on riippuvainen tekniikan tarjoamista instrumenteista. Tekniikan
kehitys puolestaan antaa haasteita ja luo ongelmia
tieteelliselle perustutkimukselle.
Tieteellisen perustutkimuksen ja tekniikan väliin sijoittuvat
niin sanotut soveltavat tieteet. Ne etsivät jonkin erityisen
sovellusalueen kannalta käyttökelpoista ja hyödyllistä tietoa.
Vapaa-ajattelijat katsovat, että nykyinen tieteen kritiikki
samaistaa virheellisesti tieteen ja tekniikan sekä
perustutkimukseen kuuluvan totuuden tavoittelun ja tekniikkaan
ja soveltaviin tieteisiin kuuluvan tiedon soveltamisen.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä tieteeseen liittyvien ongelmien
ydin ei ole sitoutuminen tieteeseen rationaalisen
tiedonhankinnan muotona. Tiede tarjoaa julkisesti perusteltua
kriittistä tietoa, joka on välttämätön ongelmien
ratkaisemiseksi. Ihmiskunnan kohtalokysymykset eivät ole
selvitettävissä ilman luotettavaa tietoa luonnon, ihmisen ja
yhteiskunnan vuorovaikutuksesta.
Tieteen arvopohjaan ja sovellutuksiin sekä tieteellisiin
menetelmiin kohdistuvaa kritiikkiä ja eettistä keskustelua
vapaa-ajattelijat sen sijaan pitävät tärkeänä. Periaatteessa
tiede pyrkii vain kertomaan, millainen maailma on, mutta
käytännössä perustutkimukseenkin liittyy paljon eettisiä
ongelmia.
Tutkimusta tehdään konkreettisessa yhteiskunnassa, mikä
asettaa tutkimukselle taloudelliset ja poliittiset puitteet.
Millään yhteiskunnalla ei ole todellisuudessa koskaan ole varaa
tutkia kaikkea, joten ensimmäinen eettinen valinta on sen
päättäminen, mihin voimavaroja suunnataan ja kuinka paljon.
Tällöin ei perustutkimuksessakaan voida lähteä pelkästään
totuuden tavoittelun päämäärästä, vaan on pakko pohtia jo
etukäteen, onko saatavasta tiedosta hyötyä ja miten sitä voidaan
soveltaa. Vapaa-ajattelijoiden mielestä yhteiskunnassa tarvitaan
rationaalista keskustelua voimavarojen jakamista, tieteen
soveltamista ja teknologiaa ohjaavista arvopäämääristä.
Korostamme, että kriittisyyden tulee leimata niin
perustutkimusta, soveltavaa tutkimusta kuin tekniikan käyttöä.
Luonnonvarojen käyttöä ja teknologiaa leimannutta fysikaalista
ajattelua on täydennettävä biologisella tietämyksellä ja
asennoitumisella. Nämä korostavat ihmistä luonnon osana ja
antavat tietoa ihmisen ja koko elämän olemassaolon
luonnonehdoista. Luonnon syysuhteet on otettava huomioon entistä
paremmin. Kasvatuksen ja valistuksen kautta ihmisten
arvopäämääriin olisi vaikutettava siten, että ihmiset
ymmärtäisivät luonnon asettamat reunaehdot.
[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.Humanistinen
etiikka] |