Eläimellinen ihminen

Nykyaikaisen käsityksen mukaan ihminen on osa luontoa ja eläinkuntaa. Vaistot ja vietit ohjaavat ihmistä aivan samalla tavalla kuin muitakin eläimiä. Toteamus, että ihminen on karvaton apina, on tässä suhteessa aivan oikea. Mutta jostakin syystä uskonnolla on ollut tarve kieltää ja taistella ihmisen eläimellisyyttä vastaan. Ihmisen vietit ja vaistot ovat olleet varsinkin kristinuskolle hyvin vaikea pala, mikä näkyy kristinuskon hyvin kielteisenä suhtautumisena ihmisen seksuaalisuuteen.

Mitä sanovat seksistä kirkkoisät?

Hyvän pohjan ymmärtää kristinuskon suhdetta seksuaalisuuteen tarjoaa kirkkoisä Augustinus. Hän on todennut, että ennen syntiinlankeemusta sukupuoliasioita olisi suoritettu ilman niiden nyt vaatimia mielenliikutuksia ja sukupuolielimet olisivat totelleet tahtoa samoin kuin muu ruumis. Joku voi tietysti väittää, että vanhojen asioiden kaivelu ei kerro nykypäivästä mitään. Tämä on tietenkin totta, mutta vastaavanlaisia kommentteja löytyy myös nykyisiltä kirkon teologeilta. Miikka Ruokonen, joka on Helsingin yliopiston teologian laitoksen professori, on kirjoittanut Ydinkohdat -kirjassaan: Rakkaus on vääristynyt. Jumalan luomistyön tuloksena ihminen kykeni järjellisellä harkinnalla hallitsemaan luonnolliset viettinsä, mutta lankeemuksen jälkeen ihminen ikään kuin roikkuu luonnottomassa asennossa pää alaspäin, yläpuolella ovatkin himo ja ahneus, jotka hallitsevat järkeä. Nämä kaksi teologia antavat hyvin selvästi ymmärtää, että vietit eivät ole soveliasta ihmisille, koska tällöin ihminen joutuu kohtamaan oman eläimellisyytensä. Voidaankin ajatella, että kristinuskon mukaan viettejään toteuttava ihminen on syyllistynyt ensimmäisen käskyn rikkomiseen. Jos rahan himoa pidetään epäjumalan palvelemisena, niin eikö silloin myös hyvin paljon voimakkaampi himo, eli seksin himo ole kristittyjen mukaan epäjumalan palvelua?

Harrastaako Jumala seksiä?

Kristinuskon käsitykseen seksuaalisuudesta on vaikuttanut hyvin paljon myös ajatus kaikkivoivasta ja täydellisestä Jumalasta, jonka kuva ihminen tämän opin mukaan on. Vietti ei sovi tähän rakennelmaan millään tavalla. Harrastaessaan seksiä ihminen on mahdollisimman kaukana kaikkivoipuudesta, koska viettiähän ei voi hallita, siihen vain on sopeuduttava.

Tästä ajattelusta antaa hyvän esimerkin aivan tuore keskustelu, jonka on nostattanut Da Vinci koodi -kirjan väite, että Jeesuksella ja Magdalan Marialla olisi ollut suhde. Peruskysymyshän tässä on se, sallitaanko kristinuskon kulttihahmolle samoja ominaisuuksia kuin ihmiselle. Tähän väitteeseen vastasi (Helsingin Sanomat 27.3.) dosentti Matti Myllykangas Helsingin yliopiston teologian laitokselta: Jeesus oli täysi ihminen paitsi ettei ollut, kun on kyse seksuaalisuudesta. Tai oli, mutta piti seksuaalisuutensa suvereenisti kurissa. Tämähän kertoo aivan suoraan, että kristinuskon mukaan seksuaalisuudessa on jotain peruuttamattoman pahaa, koska sitä ei sallita Jeesukselle, jonka oppiin koko kristinusko perustuu.

Jeesuksen oma käsitys seksuaalisuudesta löytyy vuorisaarnasta: Jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Voi vain kuvitella, mitä patoutumia ja traumoja tällainen seksuaalisuuskäsitys on aiheuttanut Jeesuksen seuraajissa. Jeesuksen oppia noudattamalla kirkkoisä Origines kastroi itsensä siinä toivossa, että näin pääsisi lähemmäksi Jumalaa. Tarina ei kerro kuinka hyvin hän tässä onnistui.

Seksuaalisuus on hyvä juttu

Seksuaalisuuden hyväksyminen ei millään muotoa alenna ihmistä vaan päinvastoin. On kaiken kaikkiaan väärin, että seksuaalisuutta pyritään jotenkin normittamaan ja säätelemään. Aikuisten välisessä seksissä pitäisi olla sallittua kaikki, mikä kunnioittaa osapuolten tahtoa ja minkä he itse hyväksyvät. Ei siis tarvita mitään suurta instituutiota kertomaan, miten kukin saa seksuaalisuuttaan toteuttaa. On vihdoinkin aika antaa ihmisille täydellinen itsemäärämisoikeus omaan seksuaalisuuteensa.

Jos seksuaalisuudesta tulee täysin hyväksytty ja normaali osa elämää, niin sitä tuskin voidaan kaupallistaa niin tehokkaasti kuin nykyisin on tapana. Seksi myy, mutta jos seksuaalisuuden ympäriltä saadaan karsittua kaikki moralisointi ja synnillisyys, niin se myy aivan varmasti huonommin.

Petri Karisma

Seuraava juttu: Runo