Toimintakertomus 1992

Oulun seudun Vapaa-ajattelijat on perustettu yhdistyksenä jo syksyllä 1953. Toiminta oli taantunut vuoden 1973 paikkeilla ja vuoden 1992 syksyllä kaksi aktiivista oululaista, Jouko Saksio ja Mauno Murtoniemi, olivat olleet yhteydessä liittoon ja Kari Saareen, joka organisoi perustavan kokouksen Oulun kaupungin kirjastoon 10.10.1992. Perustavassa kokouksessa oli mukana 15 henkilöä, jotka kaikki allekirjoittivat sopimuskirjan yhdistyksen perustamisesta. Emme vielä tienneet, että tämän kokoisessa kulttuurikaupungissa on jo Vapaa-ajattelijayhdistys.

Perustavassa kokouksessa valittiin jo yhdistyksen toimihenkilöt: sihteeri Pirkko Hautamäki, taloudenhoitaja Hilkka Laronia. Johtokunnan muiksi jäseniksi valittiin Mauno Murtoniemi, Jouko Saksio (tiedottaja), Sisko Lehto, Päiviö Pollari (vpj) ja täydensimme vielä johtokuntaa Kaarlo Myllyllä seuraavassa kokouksessa. Puheenjohtajaksi valittiin Vaili Jämsä. Yhdistyksen elävänä pitämiseski sovittiin, että n. puolet johtokunnasta vaihtuu kahden vuoden välein. Tapaamisemme olemme pitäneet yhdistyksen yhteisinä ja launtai-iltapäivisin. Vakiinnutimme kokouspaikaksi NUKU:n.

Alkutaipaleen kokoukset kuluivat paljolti toiminnan alkuunpanemisessa, mutta myös yleisölle suunnattua toimintaa ehdittiin järjestää, kuten kirjallisuusnäyttely Oulun kaupungin kirjastoon ja Oulun yliopiston biologian aulaan. Yliopistolle järjestimme myös keskustelumahdollisuuden olemalla paikalla ihmisoikeuspäivänä.

Lisäksi jaoimme marraskuun aikana lentolehtisiä liittyen kirkosta eroamiseen (tilastojen mukaan siihen mennessä oli kirkosta eronnut 850 henkilöä, mutta pelkästään marraskuun aikana 150 henkilöä). Varapuheenjohtaja oli laatinut asiasta kirjoituksen yleisönosastolle.

Yhdistksemme toiminnan aloittaminen on huomioitu hyvin lehdissä. Tiedottaja laati jo toiseen kokoukseemme lehdistötiedotteen, minkä lisäksi toimittaja Timo Myllyniemi Kalevasta soitti puheenjohtajalta lisätietoja pientä juttua varten (lähtetti faxilla tekstin tarkastettavaksi). Kansan Tahdon toimittaja Antti Honkonen, haastatteli yliopiston kirjastossa puheenjohtajaa, varapuheenjohtajaa sekä tiedottajaa ja kertoi omiakin kokemuksiaan Vapaa-ajattelijataipaleeltaan peräti kolme tuntia. Myös Rauhan Tervehdys oli kai todennut yhdisyksemme.

Muutamia erikoisiakin yhteydenottoja on ollut. Vaili ja Päiviä saivat parapsykologista postia, johon ei voinut vastata, sillä siinä ei ollut tarkempia yhteystietoja Kauko E Kujalalle. Ylivieskan (?) kirkkoherra oli soittanut Päiviölle ja halunnut olla erimieltä taloudellisten seikkujen vaikuttamisesta seurakuntaan kuulumisessa. Yhdistyksemme linja on hyvin avoin, joskin ei jumalaan uskova, ja näin ollen emme halua ahdistaa ihmisiä yrittämällä saada heitä uskomaan samaan kuin me. Me olemme olemassa, jotta ne jotka kokevat ajattelevansa samoin kuin me, saisivat virikkeitä, palveluita ja tukea arkipäivään ja juhliinsa. Sekä ennen kaikkea pitääksemme hauskaa ja nauttiaksemme toistemme seurasta.

Liiton järjestämälle puhujakurssille on yhdistyksessämme ainakin kolme innokasta osallistujaa ensi vuonna. Paras olisi saada koulutusta liitolta tänne pohjoiseen.

Talous on aloittavalla yhdisyksellä yksi kulmakivi. Päätimme kerätä 40mk (n. 7€) kirjoittautumismaksua. Lisäksi joulu-tammikuun aikana järjestämme arpajaiset, joihin Anneli Hellman oli kutonut boutique-villapaidan. Puheenjohtaja on maksanut liiton jäsenmaksun vuodelle 1992. Toimintatukea päätimme hakea heti joulukuussa, kun näimme ilmoituksen kulttuurirahan jaosta joulukuun Rumputuksessa.

Yhdistyksemme on ilmeisesti jäsenilleen tärkeä ja läheinen, sillä niin ahkerasti olemme ehtineet kokoontua saadaksemme käytännön asiat rullaamaan ja voidaksemme paneutua myös kulttuuriohjelmamme toteuttamiseen. Koska yhdistyksemme on aloitannut tyhjältä pöydältä olemme saaneet itse tuoda kokouksiimme aiheita ja virikkeitä tulevaa toimintaa luodessamme. Kaikki ideat kerätään yhdistyksen kansioon, josta ne on helppo aktivoida toiminnaksi. Tärkeitä pitkä aikavälin hankkeita ovat ET-opetuksen yleistäminen sekä kunnallisen hautausmaan perustaminen. Kiire painaa jäseniämme, sillä mielemme kaipaa ajatusten arvottamista – vapaa-ajattelijalle kun ei ole valmiita vastauksia.

Oulussa 11.1.1993

Vaili Jämsä – Puheenjohtaja