Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta




Islam, vapaa-ajattelu ja Marvin Zayed



Kirjoitin aiemmassa Vapaa Ajattelija -lehdessä (2006/01), että vapaa-ajattelijoiden pitäisi mielestäni järjestönä muuttaa nimensä esimerkiksi uskonnottomiksi tai ateisteiksi. Katsoin, että nykyisessä liberaalissa yhteiskunnassamme ajattelu ja maailmankuvan valinta ovat yksilöille joka tapauksessa niin vapaita asioita, että nykyinen nimemme ei enää vastaa alkuperäistä tarkoitustaan eikä anna oikeaa kuvaa liikkeemme sisällöstä.

Tämä pätee mielestäni edelleenkin Suomessa ja joissakin muissa liberaaleissa länsimaissa. Sen sijaan jyrkän islamilaisissa maissa kuten Iranissa termi "vapaa ajattelu" pitää edelleen alkuperäisen merkityksensä: mikä tahansa valtauskonnon dogmista poikkeava mielipide - ateismista puhumattakaan - on näissä maissa rikos. Tiukkaa uskonnollista linjaa vapaammin ajattelevia ihmisiä vainotaan, vaiennetaan ja tapetaan.



Islamin vaarasta ihmisoikeuksille kävi keskustelemassa liittomme edustajien kanssa viime kesäkuussa Marvin F. Zayed, joka johtaa kanadalaista islam-kritiikkiin erikoistunutta "DiaHumanism Institute" -vapaa-ajattelijajärjestöä. Marvin syntyi aikoinaan Palestiinassa juutalaisen äidin ja islamilaisen isän perheeseen. Hän on opiskellut laajasti kieliä, filosofiaa, historiaa ja uskontotiedettä sekä toiminut yli 30 vuoden ajan noiden alojen tutkijana, professorina ja kirjailijana lukuisissa maissa, yliopistoissa ja yhdistyksissä.

Herättää ajatuksia, kun tällainen mies kertoo johtopäätöksenään, että islam on tällä hetkellä vaarallisin asia maailmassa ja että länsimainen sivilisaatio arvoineen ja ihmisoikeuksineen on sen johdosta vakavan uhan alla.

Zayedin mukaan keskimääräinen kuva islamista länsimaissa on monesta syystä edelleen epärealistisen myönteinen. Ensinnäkin siinä missä kristinusko on käynyt läpi useita uudistuksia historiansa aikana, on islam ollut 1400 vuotta täysin suljettu, mutta samalla taitava rakentamaan ulospäin positiivista harhakuvaa itsestään.

Toiseksi suuri osa länsimaisesta akateemisesta islam-tutkimuksesta on islamilaisten lähteiden rahoittamaa ja siten vinoutunut antamaan todellista positiivisemman kuvan islamista. Kolmanneksi islamin perustekstit ovat arabian kielellä, jota vain harvat tutkijat osaavat ja käännökset ovat harhaanjohtavia. Neljänneksi Islam rakentuu jo perusteksteissään valtion ja uskonnon tiukkaan kytkentään, joten länsimainen ajattelu valtion ja kirkon erosta on sille mahdoton.

Toki islamistit hyödyntävät länsimaiden vapaamielisiä uskonnonvapauslakeja silloin kun ne antavat mahdollisuuden islamilaisen aseman parantamiseen jossain maassa, mutta Zayedin mukaan islamin perimmäisenä tavoitteena ei missään tapauksessa ole uskontojen välinen tasa-arvo vaan islamilainen valtio.



Peruskristityssä Suomessamme vapaa-ajattelijat ovat ymmärrettävästi perinteisesti kohdistaneet valtaosan huomiostaan uskonnottomuuden ja kansankirkkomme välien selvittelyyn. Nyt saattaisi kuitenkin olla aika lisätä islamiin kiinnittämäämme huomiota niin filosofien uskontokritiikin, yhteiskunnallisen lainsäädännön kuin kansainvälisen toimintammekin saralla. Ymmärtäkäämme ensin islamia paremmin ennen kuin islam ymmärtää liian hyvin meitä.



Robert Brotherus



Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto