Väinö Voipio määritteli vapaa-ajattelijan henkilöksi, joka luodessaan
elämänkatsomustaan pyrkii tarkistamaan ajattelunsa perusteita sekä vapautumaan
ennakkoluuloista.
Minä kuulun ehdottomasti niihin ihmisiin, jotka pyrkivät jatkuvasti tarkastamaan
ajattelunsa perusteita ja vapautumaan ennakkoluuloistaan luodessaan elämänkatsomustaan;
ihmisiin jotka ovat päätyneet pitämään uskontojen uskomuksia epätosina. Silti olen
päätynyt pitämään termiä "vapaa-ajattelija" ongelmallisena, huonosti nykypäivään
soveltuvana.
Kirjaimellisesti otettuna "vapaa-ajattelija" on nykyään harhaanjohtava, jopa
valheellinen termi. Tätä selittää se, että termi on syntynyt satoja vuosia sitten,
pakkouskonnon aikana, joka erosi merkittävästi moderneiden länsimaidemme
nykytilanteesta.
Ihmiset ovat nykyään vapaita uskomaan - tai olemaan uskomatta - mihin haluavat, ja
lähes kaikki kansalaiset pieniä lahkoja lukuun ottamatta näin tekevätkin. Tämän päivän
kyselytutkimusten stereotyyppinen suomalainen uskoo "johonkin korkeampaan voimaan, mutta
ei niin kuin kirkko opettaa". Hän valitsee vapaasti maailmankuvaansa erilaisia aineksia
tieteestä, uskonnoista, taikauskosta ja new-age -opeista luodessaan itseään tyydyttävää
kokonaisuutta.
Tällaiset standardiuskovaiset eivät ainoastaan ole vapaita, vaan he ovat ajattelussaan
tietyssä mielessä jopa vapaampia kuin me, jotka sitoudumme järjen käytön
'kapeaan polkuun' ja päädymme sitä kautta ateismiin. Olemme toki sitä mieltä, että meidän
ajattelutapamme tuottaa maailmankuvan, joka paremmin vastaa todellisuutta - mutta
uskovaisten toimintaa vapaampaa ei tuollainen ajattelu tänä päivänä ole.
Vapaus on epämääräinen ja suhteellinen termi ja ihmiset suhteuttavat sen luonnostaan
kulloinkin yhteiskunnassa vallitsevaan tilanteeseen. Näin nimemme, joka 1700-luvulla
osuvammin kuvasti aikansa kirkkokansan ja rationaalisten ateistien välistä suhdetta on
muuttunut virheelliseksi. Yhtä hyvin kuin taikauskosta vapaana ajatteluna se
voidaan tulkita järjen käytöstä vapaana ajatteluna, älyvapaana ajatteluna.
Nimemme on kuin Vapaamuurareilla: se ei kerro järjestön olemusta asiaa
tuntemattomalle vaan vaatii päinvastoin monimutkaisen historiallisen selityksen.
Huomatkaa, että en ole niinkään huolissani siitä, miten uskonnolliset ihmiset
meidät väärintulkitsevat vaan miten edellä oleva pätee varsinaiseen kohderyhmäämme,
uskonnottomiin suomalaisiin. Uskontokuntiin kuulumattomien järjestäytymisastehan on vain
0,1 prosentin luokkaa ja jos haluamme herättää lopun 99,9 prosentin kiinnostuksen, täytyy
määrittelymme olla nimestä alkaen selkeä ilman selittelyä.
Kuinka laajaa järjestömme ja lehtemme nimen väärin ymmärtäminen uskonnottomien suuressa
joukossa sitten on? Kuinka paljon siitä on ollut ja on edelleen haittaa imagollemme ja
työllemme? Kuinka paljon tehokkaammin voisimme edistää uskonnottomien hyvinvointia
Suomessa osuvammalla nimellä? Valitettavasti tätä ei kukaan meistä voi tietää. Kysymysten
syvälliseen vastaamiseen tarvittaisiin laaja imagoamme ja tunnettuuttamme luotaava
haastattelututkimus - ilman sitä olemme yksittäisten kokemusten ja teoreettisen analyysin
varassa. Tämä ei kuitenkaan saa estää meitä toimimasta parhaan mahdollisen arvauksen
mukaisesti.
Mitä sitten tilalle? Ideaalista olisi, jos periaatettamme rajoittamattomasta
järjen käytöstä maailmankuvaa muodostettaessa voisi jotenkin tiivistää lyhyeen
selkeään termiin. Mitä tulee potentiaalisiin lehtien nimiin, mielestäni Helsingin ja
Karkkilan vapaa-ajattelijoiden paikallislehti Järjen ääni onnistuu tässä melko
hyvin. Vierasperäiselle rationalisti-sanalle ei valitettavasti suoraa suomennosta
liene. Vaikka sekin eri muodoissaan olisi mielestäni parempi kuin "vapaa-ajattelija",
olisi mielestäni selkeyden kannalta vielä parempi, jos nimemme koostuisi suomalaisista
sanoista.
Mielestäni uskontoihin tai jumaliin viittaaminen nimessämme jonkinlaisen negaation
muodossa on täysin hyväksyttävää, jopa hyödyllistä, sillä määrittäähän toimintaamme ja
ajatteluamme nimenomaan rationaalinen ja kriittinen suhteemme uskontoihin. Toimimme
uskontoa vastaan, emme varsinaisesti minkään puolesta. Näin voisivat kyseeseen tulla
variaatiot termeistä "Uskontokritiikki", "Uskontoskeptikot", "Uskontojen epäilijät",
"Uskonnot harhaa", "Vapaus uskonnoista", "Irti uskonnoista", tai muuta sellaista.
Tai, vielä yksinkertaisemmin, voimme hyödyntää termiä "uskonnoton", kuten jo nyt teemme
esimerkiksi www-sivujemme alaotsikossa: "Uskonnottomien etu-, oikeusturva- ja
kulttuurijärjestö." Tämän termin puutteena on toki, että se ei korosta järjen käyttöä.
Pidän kuitenkin tätä hyväksyttävänä, koska tarkempi "uskonnottomat rationalistit" on niin
raskas ja koska yleensä uskonnottomuuteen päädytään juuri rationaalisen tarkastelun
kautta. Vierasperäisistä synonyymeistä tulevat kysymykseen "sekulaari" ja "ateisti",
joista jälkimmäinen lienee niin laajalti ymmärretty, että kelpaisi mielestäni osaksi nimeä
sellaisenaankin.
Sähköpostipalstallamme käydyssä esikeskustelussa on ehdotukseni lehtemme ja
myöhemmin järjestömme nimen uudistamiseksi saanut sekä kannatusta että vastustusta.
Olen ollut hieman pettynyt joidenkin nykytilaa puolustaneiden perusteiden tasoon:
"Nimemme on perinteinen" (kyllä, mutta huonot perinteet tulee muuttaa), "Nimestä ei ole
ollut haittaa" (Hyvinkin on voinut olla), "Nimeämme pitäisi kantaa ylpeästi" (toki, ja
parempaa nimeä vielä ylpeämmin), "Jokin voi mennä pieleen" (aina voi, silti pitää toimia
parhaaksi katsotulla tavalla). Tällaiset perusteet edustavat nähdäkseni paikalleen
jähmettymistä ja konservatismia, joka on vastakkainen eteenpäin katsovan,
ennakkoluulottoman ja rohkean toiminnan kanssa. Meidän tulisi tässäkin kysymyksessä
kyseenalaistaa ennakkoluulomme ja miettiä avoimesti tavoitteidemme kannalta parasta
mahdollista ratkaisua.
Miettikää siis ilman ennakkoluuloja, esittäkää argumentteja ja lisää ehdotuksia ja
ajatuksia nimistä - lupaan tehdä samoin.
Robert J. Brotherus
|