Jäseniä
Paljonko Suomessa on uskonnollisia ja uskonnottomia ihmisiä? Vastaus riippuu paljolti
siitä, miten nämä termit määritellään. 84% väestöstä kuuluu ev. lut. kirkkoon, mutta
esimerkiksi kuolemanjälkeiseen elämään ilmoitti hiljattaisessa kyselytutkimuksessa
uskovansa vain 51%. Varsinaisten "uskossa elävien" ja kirkossa käyvien kristittyjen osuus
on alle 10% väestöstä. Valtaosa kirkon jäsenistä on jäseniä vain koska heidät on siihen
vauvana liitetty eivätkä he ole tulleet eronneeksi.
Kyselytutkimuksissa noin 25% väestöstä ilmoittaa että ei usko jumalaan. Nämä
1,5 miljoonaa ihmistä lienevät ainakin teoriassa potentiaalista jäsenkuntaa
vapaa-ajattelijayhdistyksille. Tämänhetkinen yhteenlaskettu jäsenmäärämme, 1500, muodostaa
0,1% tuosta kohderyhmästä. Teoriassa siis kasvunvara on 1000-kertainen, vaikka yksikään
uskovainen ei luopuisi uskostaan.
Samaan aikaan kirkolla on jäseniä jopa 150% kohderyhmänsä kokoon verrattuna, jos
kohderyhmäksi tulkitaan edes löyhästi kirkon tunnustuksen mukaisesti ajattelevat ihmiset.
Tällainen kohderyhmän yliedustus on poikkeuksellinen saavutus miltään järjestöltä ja se on
selitettävissä ainoastaan lapsikasteen ja historiallisen pakkouskonnollisuuden valossa.
Jäsenyyden suuntana kirkolla voinee siis olla vain alaspäin, vaikka kirkko kamppaileekin
trendiä vastaan esimerkiksi mainonnan keinoilla (ks. artikkeli
"Armo"-kampanjasta tässä lehdessä).
Entä oma 0,1 prosenttiamme? Millä tavoin me voimme vaikuttaa jäsenmääräämme? Ensinnäkin
täytyy muistaa perustavanlaatuinen ero uskonnollisuuden ja uskonnottomuuden välillä: siinä
missä monissa uskonnoissa on sisäänrakennettuna kannustus toimintaan, tekoihin ja
"seurakuntayhteyteen" uskonnon harjoittamiseksi ja levittämiseksi, ei uskonnottomuus
itsessään sisällä mitään "toimintaohjelmaa". Kukaan ei ole rakentanut katedraaleja sen
kunniaksi että jumalaa ei ole olemassa. Vapaa-ajattelijoiden tehtävä tulevaisuudessakin
liittyy pääasiassa uskontojen etuoikeuksien karsimiseen ja jos joskus tulevaisuudessa
uskonnot häviävät, ei uskonnottomien organisaatioitakaan tarvita.
Ihmiset, jotka eroavat kirkosta, eroavat pääsääntöisesti siksi, etteivät he koe
tarvitsevansa kirkkoa mihinkään. Vaikka mielellämme näkisimme monen kirkosta erovan
liittyvän uskonnottomien omiin organisaatioihin, valtaosa eroavista ei kaivanne jäsenyyttä
missään aatteellisessa järjestössä. Siitä, että ihmisellä on jokin ominaisuus, ei seuraa
että hän kokisi tarvetta toteuttaa tuota ominaisuuttaan järjestötoiminnan kautta.
Itselläni on noin 30 ateistituttavaa, joista itseni lisäksi yksi kuuluu
Vapaa-ajattelijoihin. Tilanne voidaan rinnastaa siihen, että Suomessa on paljon
autoilijoita, mutta vain murto-osa heistä kuuluu autoilijoiden etujärjestöön,
Autoliittoon. Siihen kuuluvat vain erityisen aktiiviset ja kiinnostuneet autoilijat.
Samoin uskonnottomien järjestöihinkin voimme olettaa liittyväksi vain aktiivisimpien ja
tiedostavimpien ateistien.
Tästä huolimatta katson, että meillä on Suomessa paljon kasvunvaraa. Omien kokemuksieni
mukaan "aktiivisia ja tiedostavia" ateisteja on loppujen lopuksi huomattavasti enemmän
kuin 0,1% kaikista uskonnottomista. Autoliittoon kuuluu 3% ajokortin omistavista - ehkäpä
tällainen järjestäytymisaste voisi olla realistinen myös uskonnottomien kohdalla. Tämä
tarkoittaisi noin 50 000 henkilöjäsentä, samaa luokkaa kuin esimerkiksi Norjan
humanistiyhdistyksellä.
Varmaa on, että tällaiset jäsenyysluvut tulevat edellyttämään hyvää imagoa, voimakasta
medianäkyvyyttä sekä selkeitä etuja jäsenyydestä. Onneksi yksi jäsenetu ei paljoa maksa:
yhteenkuuluvuuden tunne, yhdessäolo ja yhdessä tekeminen 'hengenheimolaisten' kanssa sekä
oman maailmankatsomuksen kehittäminen opiskelun ja keskustelun kautta ovat ainakin omalla
kohdallani olleet merkittäviä seikkoja. Ne toteutuvat yksinkertaisesti hyvällä
ilmapiirillä, hyvällä lehdellä ja hyvillä jäsentapaamisilla.
Robert J. Brotherus puheenjohtaja
|