Numeron 6/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 6/2005

jumalaton kulttuurilehti




Robert J. Brotherus



Armoa, Armoa!



Helsingin seurakuntayhtymä järjesti lokakuussa kampanjan otsikolla "Armo - yhteys yläkertaan". Kampanjaan kuului Dynamo Advertising -mainostoimiston suunnittelemia mainoksia sanomalehdissä, busseissa ja elokuvissa.

Armo-mainosten päähenkilönä esiintyi lego-ukolta näyttävä sinisiin trikoisiin pukeutunut "Jarmo". Jarmo mallintaa modernia messiasta, koska "Jeesus" + "Armo" = "Jarmo". Armo-kampanja on suunnattu erityisesti 20-39-vuotiaille aikuisille. Tutkimusten mukaan perinteinen uskonnollisuus ei vetoa tähän ryhmään.

Vaikka kampanjan teemana on armo, mainosten sisällön perusteella ne markkinoivat rukoilua. Kännykkäliittymämainoksia parodoivat julisteet kertovat, että Armo-liittymällä "saat yhteyden yläkertaan", sillä on "paras kuuluvuus, ei kuukausimaksuja" ja liittymä on "helppo avata" (laittamalla kädet ristiin).

Kirkon omienkin piirissä on esitetty kampanjalle kritiikkiä. Kirjailija ja teologi Jaakko Heinimäki kirjoittaa kolumnissaan Metro-lehdessä: "Armon rinnastaminen kännykkäliittymän ostamiseen ja vaihtamiseen on niin mautonta, etten olisi luullut arvostelukykyisinä pitämieni ihmisten sellaiseen ryhtyvän". Kirkko ja Kaupunki -lehti suhtautuu pääkirjoituksessaan 28.9. anteeksipyytelevän oloisesti koko mainostamiseen: "Emmekö tekisi väärin, jos emme käyttäisi kaikkia mahdollisia keinoja, myös mainontaa, välittämään sanomaa, jonka uskomme olevan äärimmäisen tärkeän?"

Kommentit internetin keskustelupalstoilla ovat tylyjä: "-- ottaa päähän 'Suora yhteys pääkonttoriin' -lässytykset... Torstaiaamuna oli papit seisoskelemassa bussipysäkeillä jakelemassa viattomille ihmisille tätä suurempaa tietoutta. Yksikin pappi selitti suu vaahdossa ja tyrkytti esitettä vaahtosammuttimen kokoiselle koululaiselle. Jättäisivät sentään lapset rauhaan."

"-- säälittävä kuva tuli koko jutusta. Lyödään leikiksi, ja tällä tavoin kai yritetään houkutella ihmisiä... Johonkin. Kirkkoon kai. Hmm... No, kyllähän kirkkokin saa lyödä leikiksi, mutta jotenkin näkisin, että uskottavampaa on, kun kirkko puhuu vakavalla naamalla."

"-- on hyvä, että mainostetaan muutakin kuin tuotteita joita pitää ostaa, mutta toisaalta mistäs se kirkko nyt taas saikaan rahoituksensa..."

"-- Ehkä he eivät vain kykene tai sitten suostu käsittämään, että keskiaika on mennyt, ja tiede tarjoaa paljon paremmat houkuttimet, kuin Jesse."

Katteetonta mainontaa?

Suomen lainsäädäntö on tiukka mainonnan rehellisyyden suhteen. Markkinatuomioistuin on antanut lukuisten mainoskampanjoiden kohdalla mainostajalle varoituksen tai uhkasakon, jos mainostaja ei ole pystynyt osoittamaan mainosväitteillään olevan katetta.

Armo-liittymän sanotaan olevan kaikkein halvin liittymä, jopa ilmainen. Kampanja ei siis virallisesti tavoittele kirkolle uusia jäseniä - kirkon jäsenyyshän maksaa keskimääräiselle jäsenelle noin 100 euroa kuukaudessa, yli viisinkertaisesti "puhu niin paljon kuin haluat" -kännykkäliittymiin verrattuna. Ehkä taustamotiiveihin kuuluu myös kiihtyvän jäsenpaon hillitseminen, onhan kampanja ajoitettu sopivasti ennen marras-joulukuun perinteistä eroaaltoa.

Kampanjan virallinen tuote on siis rukoilun tuoma yhteys jumalaan ja sen kautta saatava jumalan armo. Tuoteväitteiden katteellisuus on kyseenalainen. Kirkko ei viittaa mihinkään tutkimustuloksiin, joiden mukaan rukoilulla voitaisiin saavuttaa telepaattinen yhteys henkiolentoihin, eikä tällaisia tuloksia ole olemassakaan. Sen sijaan päinvastaisia tuloksia löytyy: Esirukouksen vaikutuksista esimerkiksi sydänsairauksien hoidossa on tieteellisiä julkaisuja ja tulos on aina ollut, että sairas ihminen ei saa rukouksella armoa. Rukoukset eivät ole auttaneet sen paremmin kehitysmaiden nälkäisiä, tsunamin alle hukkuneita kuin uskonsodissa kuolleitakaan.

Sen lisäksi, että luvatun armon vaikutukset jäävät osoittamatta, itse kommunikaatioyhteyden toimivuus osoittautuu testeissä heikoksi. Nettikeskusteluissa piikitellään "parasta kuuluvuutta ilman katvealueita":

-"Armo-liittymäni ei toimi vaikka sitä kuinka mainostetaan. Mitä nyt tehdä?"

-"Sama vika. Puhelut eivät vaan tunnu menevän läpi. Katveessako tässä seistään sittenkin? Onko joku myynyt meille täyttä tuubaa? Vai kävikö kenties niin, että linja on tukossa liiasta liikenteestä?"

Vaikuttaa siltä, että Armo (tm) -liittymän toiminnallisuus on identtinen "Puhu yksin ilmaan (tm)" -liittymän ja "Juttele itseksesi pääsi sisällä (tm)" -liittymän kanssa. Kaikki sallivat rajattomasti puheminuutteja ja tekstiviestejä kuukaudessa, mutta niitä vaivaa paluukanavan tukkoisuus - paitsi tietysti niiden harvojen kohdalla, joilla on ilo kuulla erilaisia ääniä päänsä sisällä.

Ja miksi sitäpaitsi ihmisen pitäisi keltään tai miltään pitäisi rukoilla armoa? Ajatukseen sisältyy perusteeton oletus, että meissä on jotakin vialla. Kuvitteellinen jumala syyttää meitä perisynnistä, johon emme ole syyllisiä ja sitten vaatii meitä rukoilemaan armoa leppyäkseen. Entä mitä käy niille, jotka eivät rukoile - odottaako heitä pre-paid "Helvetin tuli (tm)" -liittymä rajattomine kidutuspalveluineen? Mainoskampanjassa punaisiin pukeutunut lego-ukko voisi luvata valtakunnan halvinta lämmityspalvelua. Näistä asioista kirkon mainokset toki vaikenevat, eivät liene tarpeeksi mukavaa luettavaa nykypäivän maallistuneille kuluttajille.

Webbisoppaa

Armo-kampanjaan kuuluu vuoden loppuun saakka auki oleva www.armo.fi -nettisivusto. Vaikka sen ulkoasu on yhtä lupsakka kuin tienvarsimainosten, on sisältö erilainen, suorastaan omituinen. Sivustolla on toimittaja Kaisa Raittilan ja teologi Juhani Huttusen pikku artikkeleita, joiden tarkoitusperät tai yhteys Armo-teemaan eivät helposti aukea.

Sivuston anti-julistavuus yllätti. Kristinuskon sisältöä ei juuri tuoda esiin ja paikoitellen tekstit ovat suorastaan ateistisia. Otsikolla "Minä en ole uskonnollinen" kirjoitetaan: "Jotkut ihmiset tarvitsevat uskoa jaksaakseen elää, mutta minulle sellainen ei lisää tämän elämän arvoa mitenkään. [...] Minä en kysy koko ajan jumalalta neuvoja kuten lapsi vanhemmiltaan, vaan niinkuin täysikasvuinen ihminen, teen moraalisen valintani itse."

Ei ihme, että kolumnisti Mika Lahdensivu ruotii sivustoa otsikolla "Armottoman ristiriitaista" (Digitoday 14.10): "Pääotsikoiden alta löytyi arvoituksellisia alaotsikoita ja niiden alta maalaillen laadittuja tekstikatkelmia, jotka ympäripyöreydessään antoivat ymmärtää yhtä ja toista, mutta ymmärsivät antaa verraten vähän. Mainostaminen ei ole ilmaista - - Viettelevistä mainoksista soisi edettävän suorinta tietä itse asiaan ja sen mukaisiin tekoihin! Sanahelinän markkinoilla on toimijoita kylliksi jo ilman kirkkoakin."

Välttääkö kirkko omien uskonkappaleidensa rehellistä esiintuomista, koska se pelkää että niiden sisältö ei miellytä kaikkia? Kirkko on asiassa valinnan edessä, sillä sen omissa riveissä vaaditaan jo laajasti selkeämpia kannanottoja ja väkevämpää julistusta.

Epätoivoista?

Ironista kyllä, kirkkokaan ei näytä luottavan mainostamaansa rukoiluun: mikseivät seurakuntayhtymän virkamiehet yksinkertaisesti rukoile, että helsinkiläisten eroaalto kirkosta laantuisi? Miksi 560 000 euron panostaminen mainontaan vaikuttaisi paremmin kuin rehellinen pyyntö taivaan isältä? Kirkko jatkanee imagonsa eriyttämistä pois klassisesta kristinuskosta kohti "nuorekasta" tyyliä. Seuraava askel "myyvässä mainostamisessa" olisi tietenkin mainostaa seksillä. Hauskaa olisi myös, jos kaikki eri uskonnot alkaisivat mainostaa kilpaa lehdissä ja televisiossa "erikoistarjouksineen", hehkuttaen parhaimpia puoliaan.

Kirkon taistelu "markkinaosuuksista" maailmankatsomusten markkinoilla tiukentuvassa kilpailutilanteessa vaikuttaa epätoivoiselta. Kirkon monopoliasema on murtumassa eikä sen jäsenyys ole enää itsestäänselvyys. Kenties seuraavassa kampanjassa kuulemme vieläkin nuorisoläheisemmin "Jesse rulaa – ken ei usko delaa".




Numeron 6/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto