Oikeustiedettä vai filosofiaa?
Usein on helpompi päättää mihin haluaisi päästä kuin keksiä kulloinkin tehokkaimmat
keinot päästä kohti valitsemiaan tavoitteita. Näin on vapaa-ajattelijoidenkin kohdalla:
sekulaari yhteiskunta jossa vallitsee täydellinen vakaumuksen- ja omantunnonvapaus,
vakaumusten tasa-arvo sekä uskonnoista riippumaton hallinto, lainsäädäntö ja koulutus
ovat pitkään olleet selkeitä johtotähtiä toimenpideohjelmissamme. Silti ei meidänkään
ole aina helppoa päätellä, mikä tie tätä tavoitetta kohti nopeiten vie ja minkälaisilla
käytännön tason askelilla vapaa-ajattelijain liitto voi tehokkaimmin tuota tietä
edetä.
Suomessa kuljettua tietä ja nykyistä tilannetta vakaumusten tasa-arvon
saralla voi verrata esimerkiksi Ranskan tai Yhdysvaltojen tilanteisiin. Ranskassa on
tänä vuonna tullut kuluneeksi sata vuotta valtion ja kirkon erottamisesta, kuten Eino
Huotari kertoo tässä lehdessä. Yhdysvallat on
puolestaan ollut perustamisestaan lähtien - yli kaksisataa vuotta - muodollisesti
sekulaari valtio. Kuitenkin juuri Yhdysvalloissa voidaan uskonnottoman kansalaisen elämää
pitää ainakin joiltain osin perustellusti hankalampana kuin suomalaisen:
ruohonjuuritasolla uskonnollisia ihmisiä on huomattavasti Suomea ja Ranskaa enemmän ja
heidän uskonnollisuutensa laatu keskimäärin kiihkeämpää ja vanhoillisempaa. Tämän vuoksi
kristinusko näkyy laajasti julkisissa kouluissa uskonnottomien vanhempien aika-ajoin
nostamista oikeusjutuista huolimatta ja kansallisella tasolla kirkot ovat käytännössä
voimakkaassa kytköksessä lainsäädäntöön ja politiikkaan - alkaen George W. Bushin
selkeästä uskonnon suosimisesta.
Yhdysvaltain monella tasolla vaikuttavan uskonnollisuuden syistä ja historiasta on
esitetty lukuisia teorioita. Olipa syy mikä hyvänsä, on sen opetus vapaa-ajattelijoille,
että pelkällä lakimuutoksilla ja hallinnollisista väärinkäytöksistä valittamalla - näitä
keinoja lainkaan väheksymättä - ei saada synnytettyä yhteiskuntaa, joka on kaikin puolin
yhtä hyvä ateisteja ja uskonnollisia ihmisiä kohtaan. Vaikka vapaa-ajattelijoilla olisi
käytössään armeija lobbareita ja lakimiehiä, jotka tehokkaasti hoitaisivat pois
päiväjärjestyksestä kaikki uskonnottomien oikeuksia loukkaavat lait ja viranomaisten
toimet, ei yhteiskunta olisi yhtä myönteinen uskonnottomuutta kohtaan kuin
kuvitteellisessa tilanteessa, jossa kansa itse olisi huomattavasti vähemmän
uskonnollista.
Siksi käydessämme päivästä päivään viranomaisten kanssa kädenvääntöä siitä, onko tämä
tai tuo tapaus uskonnottomien oikeuksien vastainen, on samalla muistettava myös
jatkuvasti tuoda esiin perusteita, jotka osoittavat uskontojen uskonkappaleiden olevan
virheellisiä. On edelleen merkittävä filosofinen ja käytännöllinen kysymys, onko jumalia,
taivasta tai helvettiä lainkaan olemassa. On yhä syytä nostaa keskusteluun sitä, ovatko
parhaan nykyisin käytettävissä olevan todistusaineiston valossa keskenään ristiriidassa
olevista lukuisista uskonnoista virheellisiä kaikki paitsi yksi vai aivan kaikki.
Kirkolla ei ole motiivia nostaa julkiseen keskusteluun omia perusteitaan
uskonkappaleidensa totuudesta, koska historia on monesti osoittanut että nämä perusteet
ovat kritiikin edessä kestämättömiä. Kirkolle on päinvastoin edullista, että uskon
oikeellisuuden kysymykset vaietaan kuoliaaksi ja julistetaan yksityisiksi "uskon
asioiksi", josta ei kannatakaan keskustella. Vapaa-ajattelijoiden sen sijaan on syytä
kaikissa yhteyksissä kyseenalaistaa ns. uskonasioita koskevat tabut - toki kuitenkin
ehdottomasti asiallisen tyylin huomioiden, jotta takavuosien stereotypia torilla "Jumalaa
ei ole!" huutelevasta dogmaattisesta vapaa-ajattelijasta ei nouse taas kummittelemaan.
Oleellisempaa tässäkin asiassa on pikemminkin tuoda esiin hyviä perusteita kuin inttää
johtopäätöstä. Vapaa-ajattelijoiden työtä onneksi auttaa se, että kirkon sisällä sen omat
"vikuripapit" kuten Antti "kaikki pääsevät taivaaseen" Kylliäinen,
Terho "uskovaisuus on ongelma" Pursiainen sekä Jorma "jumalaa ei ole
olemassa" Hietamäki ravistelevat sisältäpäin hiljaisuuden konsensusta ja dogmien
rakennelmaa.
Yhteiskunnan muutokset ovat monimutkaisia prosesseja emmekä siksi voi ennustaa
tarkasti mikä on eri toimintatapojen oikea painoarvo edettäessä kohti sekulaaria
yhteiskuntaa. Edetkäämme siis monella rintamalla ja hyödyntäkäämme joukostamme löytyvää
asiantuntemusta niin oikeustieteen, ateismin filosofian kuin luonnontieteidenkin alueella
- näille kaikille riittää tarvetta vapaa-ajattelijoiden tehtäväkentällä.
Robert J. Brotherus puheenjohtaja
|