Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5/2005

jumalaton kulttuurilehti



IHEU-kongressi 2005



Eino Huotari


Matkalla Pariisissa



Heinäkuun alussa pidettiin Pariisissa IHEU:n eli Kansainvälisen Humanistiliiton 16. maailman humanistien kongressi, jonka isäntänä tällä kertaa oli Ranskan Vapaa-ajattelijoiden liitto. Kongressin teemana oli Kirkon ja valtion ero, siksi että tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta Ranskan kirkon ja valtion erosta.

Joka kolmas vuosi järjestettävään kongressiin osallistuu yleensä satoja humanisteja, rationalisteja, vapaa-ajattelijoita ja ateisteja eri puolilta maailmaa. IHEU on sateenvarjojärjestö, jonka alla toimii hyvin erilaisia järjestöjä eri maista. Vapaa-ajattelijain liitto ja Suomen Humanistiliitto ovat molemmat IHEU:n liitännäisjäseniä.

Kongressin ohjelma muodostuu perinteisesti yleisosiosta, jonka yhteydessä arvovaltaiset vieraat luennoivat pääteemasta ja työryhmätyöskentelyistä, joissa voidaan keskittyä erilaisiin yksityiskohtaisempiin kysymyksiin. Näissä esiinnousseet asiat otetaan sitten päätöspäivänä käsittelyyn ja ne joutuvat IHEU:n hallituksen jatkotoimien kohteeksi.

Kongressi pidettiin pääosin Unescon päämajassa ja viimeinen päivä oli Sorbonnen yliopiston tiloissa. Siitä tuli pienoinen ongelma, koska tapahtumia oli eri puolilla Pariisia ja kulkeminen hotellista tapahtumapaikkoihin ja niiden välillä vei melkoisesti aikaa.

Tiistaina kongressin avasi IHEU:n puheenjohtaja Roy Brown, joka aluksi muistutti mieleen Ranskan 200-vuotisen historian ihmisoikeuskysymyksissä. Samoin hän kiitti Unescon merkitystä myös siinä, että voimme pitää kongressin sen tiloissa, onhan IHEU:lla myös virallinen asema Unescossa. Samalla hän kuitenkin korosti uskontojen jatkuvaa hyökkäystä uskonnottomia kohtaan. Hän totesi, että valistuksen taistelu on käytävä uudelleen maailmanlaajuisena. Esimerkkeinä tästä on Yhdysvaltain sota Irakissa, jonka presidentti julisti jumalan johdattamaksi, Venäjällä ortodoksinen kirkko on saanut suuren vaikutusvallan, Intiassa hindunationalistit haluavat tehdä maasta hindulaisen valtion ja uusi paavikin on ehtinyt julistaa sodan sekularismia vastaan. Sekularismi on kuitenkin valtion neutraalisuutta kaikkia katsomuksia kohtaan.

Ranskan kirkon ja valtion erosta 100 vuotta

Ranskassa kaikki asiat tuntuvat pohjautuvan Ranskan suureen vallankumoukseen 1789, niin kirkon ja valtion erokin. Tämä vallankumous otti tunnuslauseekseen ihmisten vapauden, veljeyden ja tasa-arvon ja sen yhtenä piirteenä kirkko erotettiin valtiosta 1795. Tämä ei kuitenkaan jäänyt pitkäaikaiseksi, vaan Napoleon palautti katolisen kirkon aseman muutamaa vuotta myöhemmin.

Seuraavan eron toteutti Pariisin kommuuni 1871, mutta kuten tunnettua sekin jäi hyvin lyhyeksi, vain kahden viikon mittaiseksi. Kuitenkin ero sai enemmän ja enemmän kannatusta poliitikkojen keskuudessa. Ranskassa seurattiin tarkasti Yhdysvaltain itsenäistymistaistelua ja sen seurauksena annettua perustuslakia, joka oli luonteeltaan sekulaari. Erityisasema tässä työssä on ollut Thomas Jeffersonilla, joka on yleensä tunnettu yhtenä Yhdysvaltain itsenäisyystaistelijana, mutta hän on vaikuttanut myös Ranskassa ja on osallistunut Ranskan poliittiseen elämään.

Seuraavana virstanpylväänä oli vuosi 1879, jolloin sallittiin sekulaari opetus koulussa. Kirkon ja valtion erottamiseksi nousi vähitellen kansanliike ja 1904 koottiin koko maasta laaja kannanotto eron puolesta, siinä perusteluna oli se, että vain kirkon ja valtion täydellinen ero takaa kaikille yhtäläiset ihmisoikeudet. Laki erosta tuli voimaan joulukuussa 1905.

Vaikka erosta nyt tulee kuluneeksi sata vuotta, ei Ranskan vapaa-ajattelijoiden liitto ole voinut levätä laakereillaan itseensä tyytyväisenä. Koko ajan on kuitenkin käyty keskustelua siitä, miten lakia on sovellettava ja mitä se sallii. Vuonna 1992 annettiin laki uskonnollisten koulujen valtionavusta ja vasta pari vuotta sitten käytiin pitkällinen kädenvääntö muslimityttöjen huivinkäytöstä kouluissa. Tämä viimeksimainittu herätti nytkin jonkun verran keskustelua humanistien kesken; selvisi, että Norjan humanistit olivat lähettäneet Ranskan presidentille lakia paheksuvan kannanoton.

Tilanne muualla

Kuulimme suurimmaksi osaksi kertomuksia siitä, miten sekulaari linja on uhattuna eri maissa. Etenkin monet islamilaiset maat ovat kiristäneet otettaan. Iranissa on uskonnottomien asema heikko ja tässä uhreina ovat etenkin naiset ja nuoret. Yleisesti nuoret kannattavat Iranissakin sekulaaria valtiota, joka toteuttaisi tasa-arvoisen yhteiskunnan. Poliittinen Iran kuitenkin haluaa levittää vaikutusvaltaansa kaikkialle maailmaan ja tässä välineenä on islam.

Nigeria on vuoden 1979 lain mukaan maallinen valtio, mutta sharialaki on koko ajan saamassa keskeisempää asemaa maan lainsäädännössä. Mm. seurustelu eriuskoisten välillä on laitonta.

Kun Intia ja Pakistan itsenäistyivät, tuli Pakistanista islamilainen valtio. Intiassa esitetty perustuslaki oli sekulaari, mutta käsittelyn aikana jouduttiin äänestämään, lisätäänkö jumalien mainitseminen. Jumalat hävisivät muutamalla äänellä. Myöhemmin Indira Gandhin hallituskaudella lisättiin lakiin maininta Intian pitkästä humanistisesta perinteestä.

Äärihindulaisuuden nousu ja sen poliittisen vallan kasvu on lisännyt paineita lainsäädännön muuttamiseksi. Samoin Intiahan on elävän jumalan Sai Baban maa. Astrologia on nostettu tieteen rinnalle ja monet poliitikot ovat kysyneet neuvoja sekä Sai Babalta että astrologeilta. Johtaahan parlamenttiakin katolinen leski.

Optimismia on löydettävissä etenkin kastittomien parissa. Intian monet ateisti-, rationalisti- ja humanistijärjestöt tekevät hyvää työtä heidän parissaan. On esitetty, että seuraavaa perustuslakia on kirjoittamassa kastiton. On muistettava, että Intiasta puhuttaessa, puhutaan miljardin ihmisen tulevaisuudesta.

Venäjän tilanteesta saimme myös tietoja. Aikoinaan Pietari Suuri oli tehnyt kirkosta osan valtiota nostamalla Moskovan patriarkaatin ohi Konstantinopolin. Tätä jatkoi itse katolinen Katariina Suuri käyttämällä kirkon omaisuutta valtion tarpeisiin. Venäjän vallankumouksen jälkeen pidettiin kirkon ja valtion suhde ennallaan, vaikka ateismia tuettiinkin. Lenin vihittiin kirkossa, koska kirkollinen vihkiminen oli ainoa virallinen. Stalinin aikana avattiin uudelleen pappisseminaareja.

Neuvostoliiton hajottua on ortodoksinen kirkko vahvistanut otettaan valtiosta ja sille on palautettu paljon sen omaisuutta. Samalla on kirkosta yritetty tehdä osa venäläisyyttä ja tsaareista on tehty sankareita. Nikolai II on jo pyhitetty eli muutaman vuoden kuluttua Venäjän kirkoissa rukoillaan Nikolai pyhää.



Jotta en kertoisi kaikkea siitä, mitä kolmeen päivään saatiin mahtumaan, lupaan jatkaa yksityiskohtaisempia esittelyjä myöhemmin. Normaaliin tapaan myös päätöslauselma esitettiin hyväksyttäväksi, mutta tällä kertaa oli kaksi virallista kieltä ja tämän vuoksi IHEU:n hallitus viimeistelee molemmat esitykset, enkä näin ollen edes yritä kääntää sitä suomeksi tähän numeroon. Samoin kongressin yhteydessä pidettiin maailman vapaa-ajattelijoiden tapaaminen, mutta siinä Ellen Johnsonin (American Atheist -järjestön puheenjohtaja) pitämästä erinomaisesta alustuksesta kerron seuraavissa numeroissa.

Haluan kuitenkin mainita ohjelman lopussa tapahtuneista palkitsemisista. Tällä kertaa palkittiin humanistisesta elämäntyöstään Barbara Smoker, jonka hyvä humanismin perusteos on suomennettu ja Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n julkaisema.





Janne Vainio


Maallinen tasavalta


Laki valtion ja kirkon erosta tuli voimaan Ranskassa joulukuussa 1905. Aihe on ollut Ranskassa laajalti esillä, koska valtion sekulaarisuutta arvostetaan yleisesti ratkaisuna uskontojen aiheuttamille poliittisille konflikteille.

Huomionarvoista Ranskan poliittisessa historiassa on, että valtion erottaminen uskonnosta nousi tavoitteena esille jo 1700-luvun lopulla valistusfilosofian ja Ranskan suuren vallankumouksen myötä. Suuren vallankumouksen aikana tiettävästi kirkon omaisuutta takavarikoitiin laajassa mittakaavassa valtiolle - huolimatta siitä, ettei vallankumous ideologisilta päälinjoiltaan ollut lainkaan sosialistinen, vaan porvarillis-liberaalinen. Aatteellisesti kyse oli feodaalisesti kasattujen omistuksien haltuunotosta takaisin kansalle, jolta ne oli väkivaltaisesti rosvottu.

Suomessa asia on enimmäkseen sivuutettu vähin äänin. Voima-lehti (7/2005) tosin muistaa mainita, että "Ranskaan verrattuna Suomi on taleban-mallinen uskonnollinen valtio, jossa julkinen valta asettaa jotkin uskonnot toisten edelle, uskonnottomuudesta puhumattakaan." Näkyvimpänä esimerkkinä mainitaan vuotuiset valtiopäivien avajaiset, joissa "valtakunnan yläluokka kokoontuu Helsingin Tuomiokirkkoon evankelis-luterilaisiin riittimenoihin."

Sikäli kuin Ranskan Laicite-(maallisuus)periaate on ylipäätään mainittu suomalaisessa keskustelussa, kyseessä on useimmiten ollut kritiikki, joka kohdistuu julkisissa kouluissa voimassa olevaan uskonnollisten symbolien kieltoon (kiistaa herättänyt muslimityttöjen huivikielto). Arvostelijat ovat väittäneet, että ranskalainen käsitys tasa-arvosta valtiovallan edessä merkitsee pyrkimystä yhdenmukaistamiseen. Vastaavilla periaatteilla joissakin ranskalaisissa kouluissa on myös vaadittu oppilailta yhtenäisiä koulupukuja.

Ranskan kouluissa ei ole uskonnonopetusta. Uskonto tai uskonnottomuus on yksityisasia, johon valtion tehtävänä ei ole puuttua.




Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto