Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2/2005

jumalaton kulttuurilehti




Janne Vainio



Kristinuskon ainutlaatuisuus?



Kristinusko nähdään poikkeuksellisella tavalla armopelastuksen oppina, joka lupaa vapahduksen ilmaiseksi kenelle tahansa. Vertailevan uskontotieteen näkökulmasta käsitys on väärä. Kristillinen armo ei ole ilmaista eikä edes ainutlaatuista. Altruistisen lunastuksen idea esiintyy myös sellaisissa kilpailevissa pelastusopeissa, joita kristityt arvostelevat sen puuttumisesta.

Kristinuskon väitteet omasta ainutlaatuisuudestaan ovat tyypillisiä yleismaailmalliseksi julistautuvan pelastusopin väitteitä. Oppi määrittelee sisäisesti lopullisen pelastumisen (pääsy iankaikkisesti tietyn nimeltä mainitun jumalan yhteyteen) ja toteaa sen jälkeen, että mikään muu oppi ei edes puhu tällaisesta pelastuksesta saati että voisi johtaa siihen. Joistakin muista uskonnoista voi tietenkin löytyä joitakin samankaltaisia piirteitä, kuten esimerkiksi "kultaisen säännön" tuleminen elämänohjeeksi. Kristitty voi toki myöntää tämän, mutta väittää kuitenkin, että vain kristinuskossa nämä piirteet ovat todella heidän jumalansa inspiroimia eivätkä pelkkää "jumalan luonnollisen ilmoituksen" jäljittelyä.

On totta, että mikään muu uskonto (kuten esimerkiksi juutalaisuus tai islam) ei puhu Jahve-jumalasta kolmiyhteisenä jumalana eikä väitä Jeesus-nimistä historialliseksi oletettua henkilöä ainoaksi lihaksi tulleeksi jumalan sanaksi. Tällaisilla erityispiirteillä tuskin on merkitystä muille kuin uskontotutkijoille ja niille, jotka jo uskovat nimenomaan Jeesuksen jumalallisuuteen. Kysymys ainutlaatuisuudesta pitäisikin voida asettaa siten, esiintyykö missään muussa uskonnossa oppia lihaksi tulleesta jumalasta, ylösnousemuksesta, armopelastuksesta jne. Onko olemassa sellaisia henkisinä pidettyjä ominaisuuksia, jotka juuri kristinuskossa ja ainoastaan siinä tulevat jollakin poikkeuksellisella ja ainutlaatuisella tavalla esille?

Useimmat kristittyjen väitteet koskevat neljää ainutlaatuiseksi väitettyä kristinuskon erityispiirrettä: (1) kristinuskon väitetään olevan jumalan itsensä perustama uskonto, jonka Jeesus lihaksi tulleena jumalana pani alulle; (2) kristinuskon väitetään olevan ainutlaatuinen siinä, että se lupaa pelastusta kenelle tahansa jumalan suorittaman armotyön kautta, johon uskovan puolelta riittää kyky hyväksyä se uskonkappaleena; (3) kristinuskon todisteiksi on esitetty jumalallisia ihmeitä, kuten henkiparannukset ja ylösnousemus; (4) kristinuskossa väitetään kristillisen lähimmäisenrakkauden ja omatunnon ilmenevän aidoimmin.

Ihmeet eivät todista mitään

Ihmeiden osalta ainutlaatuista on korkeintaan niiden käyttö todisteena ilmoituksen pätevyydestä. Riippumatta todistusaineiston luotettavuudesta ainakin neitseellistä syntymää, henkiparannuksia ja jopa kuolleiden henkiin heräämisiä koskevia kertomuksia sisältyy lähes kaikkiin kirjauskontojen perinteisiin. On kokonaan eri kysymys, missä määrin ihmeitä pidetään "todisteina" siitä, että juuri tämä uskonto olisi oikea. Intialaisissa uskonnoissa ihmeitä (siddhi) kuten selvänäköä, levitaatiota ja esineiden taikomista tyhjästä pidetään lähes maallisina ilmiöinä, joita myös väärän gurun oppien seuraaminen voi saada aikaan. "Kielillä puhuminen" transsitilassa (jota kristityt pitävät todisteena pyhän hengen ainutlaatuisesta työstä) on nähty triviaalina ilmiönä, jonka on selitetty johtuvan aikaisemmista elämistä tulevista muistikuvista, jolloin henkilön oletetaan eläneen eri maassa ja puhuneen jotakin vierasta kieltä.

Kristillinen vastaväite on, että jumalan ja hänen enkeleidensä lisäksi on myös saatanallisia henkivaltoja, joilla on yliluonnollisia voimia. Jos näin on, silloin ihmeet eivät riitä todisteeksi yhdenkään uskonnollisen ilmoituksen pätevyydestä, vaikka niistä olisi varmaa näyttöä. On aina mahdollista sanoa, että kiusanhenki oli asialla - kuten esimerkiksi buddhalaiset voisivat väittää raamatun ilmoituksesta, mikäli evankeliumin ihmeet näytettäisiin toteen (tästä myöhemmin).

Aitoa kristillistä rakkautta ei määritelmän mukaan ole ilman Jeesuksen työtä. Oikeaa skottilaista mallasviskiä ei tehdä muualla kuin Skotlannissa eivätkä mitkään blended-viskit ole sitä. Vain Jeesus™:n sisältö on aidosti kristillinen; tällainen looginen totuus ei kuitenkaan ole mikään perustelu kristinuskon arvolle. Jos lähimmäisenrakkauden ja omatunnon periaatteita pidetään arvoina, joilla on merkitystä Jeesus™:n arvosta riippumatta, silloin joudutaan määrittelemään nämä arvot eettisesti uskomuksista riippumatta ja arvioimaan, millä tavoin tällaiset arvot esiintyvät eri maailmankatsomuksissa.



Kristinuskon väitetään olevan altruistinen pelastususkonto, jossa rakastava jumala on lunastanut lapsilleen pelastumisen armosta pelkän uskon kautta. Kristityt väittävät mielellään pelastumisen tulevan "ilmaiseksi" ja asettavat oppinsa vastakkain erityisesti idän uskontojen kanssa, joissa heidän mukaansa pelastuminen joudutaan "ostamaan" omilla suorituksilla.

Virheellinen vastakkainasettelu on vaikea ymmärtää muuna kuin projektiona. Jeesuksen pelastuspakettia ei ehkä hinnoitella euroissa ja dollareissa, mutta se on kaikkea muuta kuin ilmainen. Kyse on kaupanteosta jumalan ja uskovan välillä, jossa jumala lupaa uskovalle taivasosakkeen sitä vastaan, että uskova omistaa koko elämänsä hänen taivasosakeoptioittensa mainostamiseen - tietämättä edes, mikä on niiden kaupan olevien osakkeiden kate, joitten mainostamiseen lähimmäisiä houkutellaan.

Koska vedonlyöntiä "usko sinä, minä pelastan" pidetään kristinuskossa altruistisen lähimmäisenrakkauden välttämättömänä opillisena perustana, on aihetta tarkastella uskolla pelastumista niissä opeissa, joita kristityt mielellään arvostelevat pelastuspaketin ostamisesta. Saattaa olla, ettei mikään muu uskonto (kenties islamia lukuun ottamatta) ole julistanut jumalan armon olevan ainoa mahdollinen tie pelastukseen. Mahdollisuus pelastua uskon kautta löytyy silti muistakin uskonnoista - usein yhtenä mahdollisuutena muiden joukossa. Tämä mahdollisuus myös rakentuu kertomuksellisesti tavoilla, jotka usein ovat huomattavan samankaltaisia Kristus-myytin kanssa.

Armopelastus idän uskonnoissa

Oppi lihaksi tulleista jumalista löytyy ainakin jo muinaisesta Intiasta. Mahabharata-eepoksessa kerrotaan Vishnun inkarnaationa syntyneestä Krishna-jumalasta, jonka elämän vaiheissa on niin monia yhtymäkohtia Jeesuksen vastaaviin, että Kristus-myytin on arvioitu kehittyneen tästä vanhemmasta lähteestä. Krishnan ei tosin väitetty olleen ainoa jumalan inkarnaatio. Oppi jumalan syntymisestä ihmishahmossa liittyy jo hindulaiseen sielunvaellukseen, joka mahdollistaa henkilöllisyyden jatkumisen jossakin muodossa myös taivaan, maan ja eläin- ja henkimaailmojen välillä.

Laajemmassa mielessä myös tiibetiläiset "elävät buddhat" (valaistumisen saavuttaneiden pyhien lamojen myöhemmät tülku-emanaatiot, mm. Dalai lama) ilmentävät oletusta, että jokin tuonpuoleinen sanoma voi tulla maailmaan ihmisen kehossa. Tarkasti ottaen ei ole kyse jumalan inkarnoitumisesta, vaan kirjaimellisesti opin (dharma) tulemisesta kehoksi (kaya) - jota kuitenkin voi verrata kristinuskon ajatukseen sanan tulemisesta lihaksi Kristuksen hahmossa.

Krishna-kultti on "jumalan perustama uskonto" vähintäänkin siinä määrin kuin Kristuksen palvonta voi olla sitä. Krishna itse antaa pyhissä kirjoituksissa ohjeita palvojilleen ja hänen uskotaan olevan suoraan läsnä temppeleissään. Palvojiensa mukaan Krishna voi myös lyhentää hänelle omistautuvien uskovien karmaa kiitoksena huomion osoituksesta ja pelastaa heitä huonoilta jälleensyntymiltä, joihin heidän omat huonot tekonsa johtaisivat.

Palvonnan tie (bhakti yoga) on hindulaisuudessa yksi kolmesta pelastustiestä, joilla vältetään huonot jälleensyntymät. Tekojen puhdistaminen ja taivaallisten autuuden tilojen saavuttaminen ei välttämättä edellytä uskoa, vaan rituaalista harjoittamista (yoga) jonka yksi muoto on palvonnallinen uskon harjoittaminen (bhakti).

Lamalaisuudessa ja eräissä hindujoogaopeissa käsite guru yoga tarkoittaa oppilaiden maagista samastumista guruun (lama) jonkin hindujumalan tai buddhan opetusten ruumiillistumana. Olipa kyseessä hindujumalan tai jumalattoman buddhalaisen opin ruumiillistuma, kyseessä on kuitenkin sanan tuleminen lihaksi tavalla, joka muodostaa maagisen suhteen gurun ja hänen oppilaidensa välille. Suhteen maagisuus tarkoittaa, että vaikka guru olisi elossa, kyseessä ei ole ensi sijassa henkilökohtainen käskysuhde, vaan jo läsnäolollaan guru on oppilailleen elävänä porttina tuonpuoleiseen. Toisaalta se tarkoittaa, että suhde ei lakkaa gurun poistuessa tästä maailmasta.

Jeesuksen suhde uskoviinsa voidaan nähdä tyypillisenä guru yoga -suhteena, jossa ihmishahmoisen Mestarin keho, puhe ja mieli ja jopa hänestä kuolleena nähdyt unet ja näyt mielletään viimeistä piirtoa myöten tuonpuoleisena ilmoituksena oppilaille. Lamalaisuudessa suhde laman ja oppilaiden välillä vahvistetaan ganapuja-rituaalissa, joka monilla tavoin muistuttaa ehtoollisen periaatteita. Jeesuksen veren ja ruumiin pyhyyttä vastaavat polttohaudattujen lamojen tuhkasta tehdyt pillerit, joita Suomessakin uutta hautaustoimilakia uhmaten syödään rituaalisesti gurusuhteen vahvistamiseksi laman kuoleman jälkeen.

On mahdollista sanoa, ettei lamalaisuudessa ole jumalaa guru yogan takana. Tämä ei kuitenkaan ole se kysymys, mikä tulisi esittää arvioitaessa, missä määrin pelastumista luvataan uskon kautta. Kyseessä on maaginen suhde, joka on myyttiseltä rakenteeltaan verrattavissa kristilliseen lihaksi tulemisen ja armopelastuksen oppiin.

Hindulaisen tai buddhalaisen guru yogan ei silti yksinään luvata vievän pois syntymien kierrosta, vaan se on keino luoda maaginen yhteys valaistumiseen, joka lopulta vie pois syntymien kierrosta. Sitä voitaisiin verrata katoliseen mystiikkaan, jonka mukaan yhteys korkeamman johdatukseen muodostuu armon kautta, mutta henkinen kilvoittelu ja anekauppa ovat keinoja lyhentää sitä velkaosuutta, jonka itsekukin joutuu viettämään kiirastulessa.

Buddha kosmisena pelastajana

Kiinassa ja Japanissa kehittynyttä Amida-buddhalaisuutta (Japanin shin-koulukunta) voidaan verrata protestanttiseen käsitykseen, että usko Kristuksen armotyöhön voi yksinään johtaa pelastukseen. Amidalaisuus muistuttaa kaikista buddhalaisuuden muodoista eniten teististä pelastususkontoa. Buddha ei tosin ole maailmankaikkeuden luoja eikä kaikkivaltias, vaan pelkkä myötätuntoinen kosminen pelastaja, jonka loputon pelastustyö laajenee vääjäämättä huolimatta pelastettavien äärettömästä määrästä.

Ajatus uskovaisen tulemisesta kaikkien olentojen vapahtajaksi (bodhisattva) on yhteinen kaikille mahayana-buddhalaisuuden muodoille. Tämän katsotaan olevan mahdollista joko omin voimin (kuten zenbuddhalaisuudessa, joka ei edellytä mitään edeltäviä uskomuksia) tai luottamalla siihen, että jo aikaisemmin valaistuneiden olentojen myötätuntoinen valaistumishalu vetää uskovan osaksi puhdasta buddhakenttää (vrt. guru yoga maagisena pelastussuhteena).

Buddhatilaa ei sinällään käsitetä tietyn henkilön ominaisuutena, vaan sellaisen universaalin valaistumishalun (bodhicitta) täydellistymisenä, joka ilmenee paitsi kaikissa lukemattomissa buddhissa, myös kaikissa buddhalaisuuden harjoittajissa. Amidalaisuudessa bodhicitta kuitenkin henkilöidään Amida-(sanskr. Amitabha-)nimisen buddhan valaan, joka tehtiin laskemattomia aikoja ennen Gautama buddhan aikaa.

Amitabhan kerrotaan tehneen bodhisattvana (buddhaksi aikovana henkilönä) valan, jonka mukaan hänen nimensä mainitseminen kymmenen kertaa peräkkäin riittää pelastamaan kenet tahansa, joka hänen nimeään lausuessaan "selkein ajatuksin" uskoo valaistumisen halun universaaliin pelastuksellisuuteen ja valan pitävyyteen. Pelastuksella tarkoitetaan, että ne jotka eivät välittömästi vapaudu syntymien kierrosta tulevat vedetyiksi Amitabhan valaistumishalun tuottamaan "puhtaaseen kenttään", jossa buddhaksi tuleminen on mahdollista kaikille jo yhden elämän aikana.

Amitabhan "puhtaan kentän" sijainnista on erilaisia tulkintoja. Zenbuddhalaisuudessa "puhtaan kentän" katsotaan muodostuvan sinne, missä on Amitabhan valaan luottavia buddhalaisuuden harjoittajia. Amidalaisuudessa "puhdas kenttä" käsitetään Amida buddhan hallitsemana taivasmaailmana, "lännen paratiisina" johon synnytään suvuttomasti lootuskukasta ja jossa eletään niin kauan, kunnes kaikki karma on puhdistunut ja pelastettu olento on itse valmis tulemaan buddhaksi. Kuten mormoniteologian Jeesus, myös Amida buddha oli aikaisemmin ihminen, mutta ryhtyi kauan sitten luomakunnan vapahtajaksi ja kutsuu nyt kaikkia muita tulemaan kaltaisikseen.

Kristillistä teodikean ongelmaa ei esiinny, koska buddhat eivät ole luoneet sitä maailmaa ja syntymien kiertoa, josta heidän valaistumishalunsa pyrkii vetämään eläviä olentoja pois. Vertailukohteeksi sopisi sen sijaan gnostilais-kataarilainen teologia, jonka mukaan maailma on paholaisen luoma ja hallitsema ja Kristus on maailman ulkopuolelta tuleva pelastuksen enkeli.

Pelastuskäsitykset eivät silti ole samoja. Gnostilaisuudessa sielu pelastuu ikuiseen elämään aineettomassa jumalayhteydessä; lännen paratiisi taas on amidalaisille vain väliasema matkalla kohti elämänjanon sammumista (nirvana). Buddhan opin mukaan elämän jatkumisen toive on kaikkein perustavanlaatuisin hengellinen houkutus, johon Devaputra-(sanskr. "jumalan poika")-niminen kiusanhenki pyrkii viettelemään uskovaisia tekeytymällä koko maailmankaikkeuden hallitsijaksi joka voi luvata sieluille autuuden, mikäli ne lakkaavat tavoittelemasta vapautumista syntymien kierrosta.

> (takaisin artikkeliin Onko buddhalaisilla jumalaa?)

Eettistä arviointia

Kristittyjen esittämä arvostelu kilpailevia pelastusoppeja vastaan (että niissä pelastuminen ei ole ilmaista ja sulkee heikkoja sieluja ulkopuolelleen) kääntyy lopulta kristinuskon pelastusoppia vastaan. Kristillinen pelastus on uskovaista itseään varten, hänen oman iankaikkisuutensa varjelemiseksi kadotukselta. Tämä pelastuminen ostetaan kuuliaisuudella jumalalle, joka esiintyy kaikkivoipana, mutta tuomitsee omiksi luomuksikseen väittämiään olentoja ikuiseen kadotukseen. Kauppaan sisältyy vaatimus ylistää tällaista jumalaa hyvänä ja rakastavana kristillisen lähimmäisenrakkauden ja omatunnon esikuvana. Mahayana-buddhalaista pelastuskäsitystä voitaisiin pitää johdonmukaisemmin altruistisena ainakin siltä osin, että sen mukaan kukaan ei voi millään keinolla lunastaa omaa pelastumistaan, jollei samalla lunasta pelastumista myös kaikille kadotukseen joutuneille.

Jos eri pelastususkontoihin liittyviä "pelastuksellisen kaupanteon" piirteitä (anekauppaa, karmavelan tasapainottamista, katteeltaan epävarman taivasosakkeen mainostamista tai tällaisen markkinointityön suoranaista kustantamista rahassa, gurun cadillacien bensakulujen kattamista opetuslasten kolehdilla jne.) halutaan arvioida eettisesti, on aihetta muistaa teodikeaongelman oleellinen eettinen merkitys. Ehtojen (so. kauppahinnan) vaatiminen pelastumiselle on eettisesti ymmärrettävissä, mikäli jumalan väitetään olevan muuta kuin kaikkivoipa. Jos Kristus olisi pelkkä gnostilainen pelastajahenki, joka ei hallitse maailmaa mutta kutsuu sieluja pelastumaan sen vallasta, silloin olisi ymmärrettävää, ettei hän voi pelastaa kadotettuja sieluja. Jollei jumala kykene pelastamaan muita kuin aneen ostajia, silloin anekauppaa ei voida moittia.

Lääkäri, joka hoitaa potilaitaan maksua vastaan, tekee vain voitavansa eikä sen enempää. Häntä ei voi moittia siitä, ettei hänen hoitonsa ole ilmaista ja ettei hän mitenkään pysty hoitamaan kaikkia hoidon tarpeessa olevia potilaita maksutta. Sen sijaan lääkäriä voidaan moittia siitä, että hän on mahdollisesti huijari joka tarjoaa lumehoitoja tai suorastaan tehtailee omasta päästään olemattomia "sairauksia" saadakseen luulosairaita ja maksukykyisiä potilaita.

Vastaavasti gurukultteja voidaan eettisesti moittia lähinnä siitä, että todennäköisesti gurut tarjoavat ainakin merkittävässä määrin tietoisesti lumetta. Jolleivät gurut esiinny kaikkivoivina, heitä ei kuitenkaan eettisesti voida moittia siitä, mistä kristityt mieluimmin heitä moittivat, että heidän tarjoamansa pelastuspaketti ei ole ilmainen eikä vailla ehtoja. Kristinusko sen sijaan on altis juuri tällaiselle eettiselle kritiikille siksi, että sen mukaan jumala on kaikkivoipa, mutta kuitenkin vaatii tarjoamastaan pelastuksesta äärimmäisen kovaa hintaa - luopumista omasta arvostelukyvystä jonkin vahvistamattoman taivasosakkeen hyväksi - ja uhkaa heittää ikuisesti kidutettaviksi kaikki ne, jotka eivät suostu tämän sokean kasinopelin ehtoihin.




> Onko buddhalaisilla jumalaa? - Janne Vainio



Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto