Ajatuksenvapauden viholliset
Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluoto on
usein arvostellut suosittua pyrkimystä selittää nykyisiä
yhteiskunnallisia ongelmia rationalismin liiallisella ylivallalla.
"Irrationalismi uskomusten ja arvojen perustana johtaa helposti
dogmatismiin, suvaitsemattomuuteen, haluun istuttaa vaikka
väkivaltaa käyttäen oma ideologia ja arvomaailma muihin ihmisiin.
Jos katsomuksella ei ole rationaalista perustaa, sen levittäminen ei
voi perustua argumentteihin, vaan muunlaisten keinojen käyttöön."
Irrationalismi mielletään nykyisin yhteiskuntakriittisyydeksi,
jopa kapinallisuudeksi jotakin vallitsevaa valtaa vastaan. Siitä
tosiasiasta, että julkista järjenkäyttöä hallitsevat vahvat
valtakoneistot, on haluttu päätellä, että järjenkäytön periaatteet
ovat jotenkin ’salaliitossa’ vallanpitäjien kanssa. Tilalle on
haluttu esimerkiksi arvokeskustelussa tuoda pelkkiä epämääräisiä
"tunteita" siitä, että jokin asia on väärin - ja vaadittu tällaisille
vaistonvaraisten reaktioiden ilmauksille samanarvoista asemaa kuin
abstraktisti yleistettävissä oleville eettisille arvostelmille ja
päätelmille. Soveltavan filosofian professori Heta Gyllingin
mukaan tällainen filosofisen etiikan vastainen retoriikka on ollut
silmiinpistävää esimerkiksi seksin ostokieltoa kaavailevaa
lakiesitystä koskevassa keskustelussa (ks. Suvi Laukkasen
artikkeli
aiheesta, VA 2-3/2003).
Niiniluodon mukaan "pehmeitä arvoja" korostava irrationalismi on
usein pehmeää vain näennäisesti; tavoitteena voi olla kovaluontoisten
poliittisten "ratkaisujen" ajaminen mitätöimällä niistä käytävän
rationaalisen keskustelun arvo. "Irrationalismin vaarana on tällöin
luisuminen pehmeistä arvoista ensin koviin menetelmiin ja sitten
koviin arvoihin. Esimerkkejä tarjoavat noitavainot, uskonsodat,
terrorismi, kiihkouskonnolliset poliittiset liikkeet (Khomeini) ja
häikäilemättömät diktaattorit (Hitler)."
Vaikka uskonnot ovatkin uudelleen tulossa muotiin,
uskonnollisuus ei välttämättä yksinään ole pahin uhka
ajatuksenvapaudelle. Yhdysvalloissa, jossa uskonnollisten ääriryhmien
painostus on jatkuvaa, on silti äärimmäisen vaikeaa ryhtyä
kaventamaan ilmaisuvapautta tai rikkomaan valtion perustuslaillista
katsomusneutraliteettia. USA:n perustuslain kirjoittivat
valistusfilosofian perilliset, joiden mielestä yksilön perusoikeudet
takaavalla perustuslailla tuli olla niin vahva asema, ettei sen
ylitse voida kävellä päivänpoliittisin enemmistöpäätöksin.
Kansalaisten oikeudet ovat demokratian elinehto, ja demokraattisesti
valvottu hallinto on vain toissijainen seuraus siitä, että
yksittäisille ihmisille tunnustetaan sellaisia perusoikeuksia, joiden
ylitse yksikään hallitusvalta (edes demokraattisesti asetettu) ei
koskaan voi oikeutetusti kävellä.
Sellainen avoin yhteiskunta, jossa kokoavina normeina ovat
luottamus tieteellisen ajattelun ja järkiperäisen arvokeskustelun
mahdollisuuksiin, voi kestää monenlaisiakin kiihkouskonnollisia
liikkeitä - niin kauan kuin tällaisen yhteiskunnan maallinen "henki"
perustuu rationalismiin ennemmin kuin irrationalismiin. Ratkaisevaa
on se, millaiseen suuntaan länsimaisten yhteiskuntien uskonnoton
asenneilmapiiri kehittyy - sillä jos jo maallinen keskusteluilmapiiri
on järjen vastainen, silloin miltei mikä hyvänsä uskonto (jopa
suvaitsevainen new age) voi olla todellinen uhka
vapaudelle.
Sivistyneistömme enemmistö kannattaa nykyisin sellaista
järjenvastaista perusfilosofiaa, jossa tosin ei uskota mihinkään (ei
varsinkaan mihinkään yliluonnolliseen), mutta jonka mukaan väitteiden
totuusarvo sekä eettisten päätelmien periaatteellinen oikeutus on
riippuvaista siitä, kuka puhuu. Jos esitettyjen väitteiden
hyväksyttävyys vaihtelee puhujasta riippuen, silloin on mahdotonta
käydä mitään rationaalista arvokeskustelua. Tästä hyötyvät ennen
kaikkea ne, jotka haluavat hallita muita ihmisiä joutumatta
perustelemaan valtansa oikeutusta alamaisille millään tavoin.
Oikeassa on lopulta se, joka huutaa kovempaa ja jolla on modernimmat
aseet - ja totuuskin voidaan päättää aina kulloistenkin suhdanteiden
mukaan, kuten George Orwellin utopiassa vuonna 1984.
Viime numerosta on tullut yllättävää palautetta. Meidät on
yhdistetty jopa rasisteihin ja äärioikeistolaisiin vihakulttuureihin
sillä perusteella, että olemme arvostelleet pyrkimyksiä saada Suomen
lainsäädäntöön virallinen asema ympärileikkauskäytännöille, jotka
loukkaavat lasten ihmisoikeuksia maamme ratifioimien
ihmisoikeussopimusten ja perustuslain vastaisesti. Muutenkin meihin
kohdistuneet syytökset ovat lahjakkaalla tavalla orwellilaisia.
Meidän väitetään vastustavan uskonnonvapautta, jos vastustamme
tiettyjen uskontojen etuoikeutettua kohtelua. Meitä syytetään
muukalaisvihasta, koska olemme sanoneet että vieraista kulttuureista
kotoisin olevilla lapsilla on samat ihmisoikeudet kuin
eurooppalaisilla. Sota siis on rauhaa, vapaus orjuutta - vai miten se
nyt olikaan...?
Mistä alkaen on ollut "rasismia" sanoa, että uskonnonvapauden
yleisesti hyväksyttynä rajana on ihmisoikeuksien kunnioittaminen
uskonnosta riippumatta? Kenties siitä alkaen, kun maamme
uskontotieteilijät havahtuivat monikulttuurisesti ymmärtämään, että
islaminuskossa tosiaankin käsitetään ihmisoikeusasiat toisin kuin
yleismaailmallisessa ihmisoikeuksien julistuksessa. Ovatko yleiset
ihmisoikeusnormit jo sinällään "rasismia", kuten militantit
muslimifundamentalistit tiedetysti ovat väittäneet - vai mistä
oikeastaan on kysymys?
Ranskassa kirjailija Michel Houellebecq sai syytteen
rasismin levittämisestä, koska hän lausui mielipiteenään, että islam
on kaikista tyhmin uskonto (ks.
VA 2-3/2003).
Tällaisella perusteella myös Bangladeshista paennut kirjailija
Taslima Nasrin ansaitsisi rasistin leiman otsaansa, koska hän
on lausunut, ettei islaminuskoa voi eikä pidäkään uudistaa, vaan että
siitä yksinkertaisesti on päästävä eroon, jotta edistystä voisi
koskaan tapahtua. Länsimaisten poliittisten intellektuellien
keskusteluilmapiirissä asialla ja sen puolesta esitetyillä
argumenteilla ei kuitenkaan enää nykyisin ole mitään väliä - vaan
vain sillä, kuka sen kulloinkin sanoo.
Jos joku perustaisi länsimaissa sellaisen uskonnottoman
aatteellisen liikkeen, joka vaatisi islaminuskon tavoin, että isien
pyhät arvot pitää siirtää pojille aiheuttamalla heille pysyviä ja
tarkoituksellisia ruumiinvammoja ja julistaisi, että naisten ja
tyttöjen seksuaalinen itsemääräämisoikeus on kaiken pahan alku ja
juuri, niin veikkaisin, että yksikään niistä "monikulttuurisen
suvaitsevuuden" puolestapuhujista, jotka nimittelevät meitä
rasisteiksi, ei osoittaisi pienintäkään "ymmärrystä" kyseistä
liikettä kohtaan. Todennäköisesti useimmat heistä vaatisivat, että
tällainen aatteellinen liike kriminalisoidaan "vihakulttuurina" ja
"naisvihan" malignina ilmentymänä.
Ranskassa on hiljattain säädetty huivikielto julkisissa
oppilaitoksissa. Naisten ja tyttöjen hunnuttamisen lisäksi kielto
koskee kaikkia huomiotaherättäviä uskonnollisia symboleja. Aiheesta
on väännetty kättä myös vapaa-ajattelijain sisäisellä
Vaparit-keskustelulistalla; osa jäsenistämme vastustaa kieltoa
uskonnonvapauden loukkauksena, kun taas monet muut pitävät
julkisvallan (ml. julkinen koululaitos) tiukkaa
uskontoneutraliteettia ensisijaisena periaatteena, joka oikeuttaa
kieltämään uskonnollisen propagandan koulualueella. Myös toimituksen
sisällä olemme olleet erimielisiä siitä, kumpi periaate on
tärkeämpi.
Ranskassa tietääkseni sama kielto on koskenut esimerkiksi
hakaristejä ja muita kansallissosialismin tunnusmerkkejä. Jopa
Ranskassa valmistetuista koottavista lentokonepienoismalleista saa
turhaan etsiä hakaristitunnuksia, jotka niihin kuuluvat. Kun
ilmaisuvapautta on jo pitkään sumeilematta rajoitettu näinkin
rankasti, huivikielto pääsee suhteellisuudentajuisesti ajatellen
oikeisiin mittasuhteisiinsa.
On vaikea löytää montakaan eettistä perustetta kohdella
islaminuskoa jotenkin "suvaitsevammin" kuin natsismia. Molemmat ovat
aatteina ristiriidassa yleismaailmallisten ihmisoikeuksien kanssa
(toki on olemassa "liberaaleja muslimeja" jotka kannattavat
ihmisoikeuksia - mutta aivan yhtäläisesti on olemassa myös
"demokraattisia natseja", joiden mielestä Hitlerin diktatuuri oli
virhe). Jos yleistä ilmaisuvapautta rajoitetaan (jota minä
periaatteessa vastustaisin joka tapauksessa), niin rajoitettakoon
sitä edes joidenkin yhdenvertaisten periaatteiden mukaisesti, jotka
eivät syrji yhdenlaisia vakaumuksia toisten kustannuksella.
Kaikkien vapaa-ajattelijoiden ei tarvitse olla tässäkään asiassa
samaa mieltä; oleellista on nähdäkseni johdonmukaisuus siinä
näkökannassa, joka asiaan on otettu (olipa se huivikiellon puolesta
tai sitä vastaan). Vapaa-ajattelijoina emme voi hyväksyä millekään
aatteelle etuoikeuksia sillä perusteella, että se nimittää itseään
uskonnoksi. Jollei uskonnoille vaadita etuoikeutettua
ilmaisunvapautta muiden aatteiden kustannuksella, silloin
huivikieltoja voidaan vastustaa vain, jos samalla vastustetaan
myös kaikkia pyrkimyksiä rajoittaa uskonnotonta propagandailmaisua.
Ne "monikulttuurisen suvaitsevuuden" puolestapuhujat,
jotka hyväksyvät natsimerkkien kriminalisoinnin mutta samaan
hengenvetoon vastustavat Ranskan huivikieltoa, eivät näin ollen
puolusta mitään johdonmukaista ajatuksenvapautta. He vastustavat
valtiovallan uskonnotonta katsomusneutraalisuutta jo
periaatteellisesti. Lisäksi he vaativat, että jopa sananvapauden
tulisi olla lain edessä riippuvaista siitä, kuka jonkin asian sanoo
(ranskalainen mieskirjailija ei saisi arvostella islamia, mutta
bangladeshilaisen naiskirjailijan esittäminä samoja sanoja
tervehditään suurella ihailulla).
Ajatuksenvapauden vihollisina nämä intellektuellit ovat samalla
puolella islamistien ja natsien kanssa: yhteisöjen tavat ja
uskomukset menevät heille yksittäisen ihmisen oikeuksien ja
ilmaisuvapauden ylitse. Heidän uhkansa länsimaisen sivistyksen
valistusarvoille on kuitenkin suurempi kuin islamin leviämisen uhka -
ja vaarallisuudessaan vetää miltei vertoja katoliselle kirkolle. Tämä
uhka nimittäin kohdistuu länsimaiseen rationalismiin
sisältäpäin - pyrkien ottamaan haltuun ne sivistysinstituutiot,
joiden ansiosta rationalismi länsimaissa on voinut kukoistaa. Lisäksi
tätä ajatuksenvapauden kukistamiseen tähtäävää valtatavoitetta
puolustellaan niillä "humanistisilla" vakioiskulauseilla, jotka ovat
nimenomaan länsimaisen rationalismin tuotetta.
Humanististen käsitteiden poliittisuus liittyy siis
katsomusvapauskysymyksiin hyvinkin läheisesti (ks. laajempi
artikkeli).
Usein katsomusvapauden vastustajat ottavat keppihevosekseen juuri
tämän käsityksen humanismin poliittisuudesta (ja suhteellisuudesta),
joka on postmodernistinen muotihokema. Vika ei kuitenkaan välttämättä
ole yksin postmodernismin (sen enempää kuin humanismin), sillä
retoriikkaan liimataan useinkin päälle joukko eettisistä
sisällöistään tyhjennettyjä humanistisia vakiofraaseja (sellaisia
kuten "monikulttuurisuus" ja "suvaitsevuus").
Humanistisen etiikan tai kriittisen postmodernismin sijasta kyse
on humanistisista mainoslauseista, joiden levittäminen oikeutetaan
postmoderneilla hokemilla. Jos haluamme, voimme tietenkin puhua
"kulttihumanismista" vastakohtana sellaiselle sekulaarihumanistien
levittämälle aatteelliselle humanismille, joka on sitoutunut
humanistisen etiikan periaatteisiin. Näin teemme parhaiten oikeutta
sekä todellisille eettisille humanisteille että kriittisille
postmodernisteille, joiden katsomuksellinen projekti suuntautuu kohti
posthumanismia.
Janne Vainio
|