Janne Vainio
Seksi ja Humen giljotiini
Westermarck-efektin eettisistä seurauksista
Westermarck-efekti saattaa hyvinkin selittää, miksi
sisarusten välisiä seksisuhteita paheksutaan vaistonvaraisesti -
mutta sen sijaan tällaisen (tietoista moraalista harkintaa
edeltävän) sisarustenvälisen hylkimisreaktion olemassaolosta on
vaikea vetää mitään eettisiä johtopäätöksiä. Seksuaalinen
vastenmielisyys saattaa olla sosiaalisesti ymmärrettävä syy tietyn
teon herättämään rankaisemishaluun, vaikkei se olisi syynä lainkaan
moraalisesti hyväksyttävä.
Mistä tarkalleen ottaen puhutaan, jos puhutaan
siitä, että jokin asia herättää paheksuntaa kanssaihmisissä?
Välitön vastenmielisyyden tunne ei ainakaan ole sama asia kuin
moraalinen arvostelma. Moraaliselle arvostelmalle on ominaista jonkin
asian järkiperäinen arvioiminen hyväksi tai pahaksi sellaisten
yleisten päättelysääntöjen mukaan, jotka koskevat täsmälleen samalla
tavoin sekä miellyttäviä asioita että vastenmielisiä asioita.
Entä mitä rankaisuhalu tarkkaan ottaen on? Peruskoulujen
välitunneilla näemme pienoiskossa ne mekanismit, joiden kautta
yhteisöllinen rankaisuhalu muodostuu. Kyse on sallitusta
kiusaamishalusta, jota jossakin yhteisössä pidetään
hyväksyttävänä siten, että yksittäisen kiusantekijän ei tarvitse
kokea olevansa teoistaan eettisesti vastuussa. Omista tottumuksista
poikkeavat seksuaalitavat ovat yksi tyypillinen kiusaamishalua
herättävä piirre, koska ne herättävät vaistonvaraista seksuaalisen
inhon tunnetta.
Esimerkiksi homoseksuaalisuuden syrjimisen takana ei välttämättä
aina ole mitään kristillisiä dogmeja; tietyt seksitavat vain
aiheuttavat valtaväestön piirissä vaistonvaraisia inhotuksen
tunteita. Monet ihmiset paheksuvat myös pornoa, prostituutiota,
sadomasokismia, ryhmäseksiä tai mitä tahansa muuta sellaista
joidenkin muiden keskenään harjoittamaa seksikäyttäytymisen muotoa,
joka herättää paheksujien keskuudessa ahdistuksen tunnetta enemmän
kuin mielihyvää.
Vaistonvaraisilla inhoreaktioilla ei tietenkään ole moraalista
arvoa. Silloin, kun arvokeskustelua käydään sen mukaan, mitkä asiat
herättävät joissakuissa seksuaalista inhoa, kyse ei todellisuudessa
ole mistään moraalikeskustelusta. Kyse on täsmälleen samanlaisesta
esteettisestä arvokeskustelusta kuin silloin, kun arvostellaan
jonkin tietyn rock- tai filmitähden vetovoimaa tai jonkun
kansikuvatytön rintoja tai kalenteripojan muita ulokkeita.
Koska moraalissa on kyse asioiden järkiperäisestä
arvioimisesta, moraalista päättelyä sitovat tietenkin myös abstraktit
logiikan lait, jotka eivät sido yhteisöllisiä paheksumisen tunteita.
Logiikan lakien mukaan puolestaan on mahdotonta päätellä tiettyjen
tekojen hyvyyttä tai pahuutta siitä seikasta, että ne ovat
tosiasiallisesti vallitseviksi havaittuja tai poikkeavia
taipumuksia.
Humen giljotiinin mukaan luonnon tosiasioita koskevista
faktaväittämistä ei voida millään tavoin päätellä, millä tavoin
asioiden tulisi olla. Se, miten asiat nykymaailmassa ovat, ei anna
mitään loogisia perusteita arvioida sitä, miten asioiden
tulisi olla. Totuus on loogisesti täysin eri asia kuin hyvyys
tai oikeudenmukaisuus. Se tosiasia, että joitakin tiettyjä tekoja
tekeviä yksilöitä halutaan melkein kaikissa yhteisöissä kiusata, ei
kelpaa eettiseksi perusteeksi.
Arkiajattelu ei aina ole loogista, vaan pyrkii usein
selittämään asiat parhain päin siten kuin tuntuu hyvältä ajatella.
Ihmisellä on pitkään ollut taipumusta etsiä todellisuudesta joitakin
viitteitä jonkinlaisen siveellisen maailmanjärjestyksen
olemassaolosta. Oikean ja väärän selittäminen biologialla on vain
eräs nykyaikainen esimerkki pyrkimyksestä nähdä totuudessa jotakin
moraalia.
Aikaisemmin, kun seksuaalinormien perusteluissa haluttiin vedota
totuuteen, puhuttiin Jumalasta ja hänen tarkoituksistaan. Nykyisin
totuuden virkaa toimittavat ne "luonnon tosiasiat", joiden
vastaisiksi paheksuttu seksikäyttäytyminen selitetään - ikään kuin
luonnonlakeja edes teoriassa olisi mahdollista rikkoa. Ajatus
luonnonlakien siveellisestä luonteesta periytyy tietenkin katolisen
kirkon opeista, mutta nykyisellään se on jo laajalti erkaantunut
jumalauskosta.
Sukusiitoksen vieroksuminen saattaa olla biologinen
tosiasia, mutta sellaisen tosiasian nostaminen esille on nykyoloissa
usein hyvinkin tarkoitushakuista. Suomessa sisarusten välisten
seksisuhteiden dekriminalisointia yritettiin viimeksi 1990-luvulla,
jolloin esitys herätti laajaa vastustusta. Eettistä keskustelua
asiasta ei käyty, vaan sen sijaan vedottiin siihen, että kyse on
asiasta, jonka jo tiedekin osoittaa luonnon järjestyksen
vastaiseksi.
Sisarusten välisen insestin kriminalisointia on harvoin edes
yritetty perustella eettisesti. "Perusteluksi" on tosin tarjottu
oletusta geenien rappeutumisesta - mutta mikäli tämä olisi
todellinen syy, silloin kielto tietenkin kohdistuisi täsmällisesti
ainoastaan suvunjatkamisen kannalta merkitykselliseen
suojaamattomaan vaginayhdyntään eri sukupuolta olevien sisarusten
välillä. Sukusiitoksen haitallisuus ei anna mitään ymmärrettävää
eettistä perustetta rajoittaa esim. veljien välistä tai sisarten
välistä kanssakäymistä tai eri sukupuolta olevien sisaruksien
välisiä ei-vaginaalisia seksikontakteja.
Seksuaalinen kanssakäyminen on eri asia kuin lisääntyminen - eikä
siihen näin ollen voida järkiperäisesti soveltaa mitään
lisääntymiseen liittyviä normeja (muutoin kuin korkeintaan
sellaisissa erikoistapauksissa, jolloin ihminen sattumalta saa
päähänsä harrastaa seksiä jollakin sellaisella tavalla, joka saattaa
teoriassa johtaa lisääntymiseen).
Erityisen ongelmallista olisi vetää moraalisia
johtopäätöksiä siitä Westermarck-efektin havainnosta, että henkilöt,
jotka ovat leimautuneet toisiinsa sisaruksina, eivät helpolla
rakastu toisiinsa.
Rakastumisen arvostaminen parisuhteen perustana ei ole mitenkään
universaalia. Kiinalainen tapa, jonka mukaan tuleva puoliso
kasvatettiin perheessä sisaren tavoin, saattoi päinvastoin olla
keino ehkäistä rakastuminen. Suhde, jossa osapuolet ovat
leimautuneet toisiinsa sisarusten tavoin, vastaa hyvinkin monen
kulttuurin avioliittoihannetta - ja voidaan kysyä, miksi
kiihkeää intohimosuhdetta tulisi pitää jotenkin arvokkaampana
pohjana sellaiselle pitkäaikaiselle kumppanuudelle, jonka
tavoitteena on kestää vakaasti vuosikausia senkin jälkeen, kun
rakastuminen on jo kuihtunut.
Länsimaissakaan kaikki ihmiset eivät arvosta kiihkeää intohimoa
seksisuhteiden solmimisen perustana, vaan harrastavat seksiä
mieluimmin lähinnä ystävien ja tuttujen kesken, jotka tunnetasolla
ovat sisaruksien tavoin vertaissuhteita. On totta, että
rakastumiskulttuurin puolestapuhujat useinkin paheksuvat myös ns.
"vakipanosuhteita" aivan yhtä jyrkästi kuin he paheksuisivat
sisaruksien välisiä seksisuhteita - mutta tällaisestakaan
tosiasiasta ei kuitenkaan voida loogisesti päätellä mitään eettisiä
arvoja.
Nykyaikainen rakastumiskulttuuri saattaa sekin osaltaan olla keino
välttää eettisten näkökohtien tuominen ihmissuhdekysymyksiin.
Taikavoimat, joiden väitetään olevan kohtalon (= herran) hallussa,
eivät ole ihmisten itsensä valittavissa eivätkä näin ollen yksilöiden
moraalisen harkinnan alaisia. Niissä määräävät vain henkilöihin ja
asioihin kohdistuvat pinnalliset ennakkoluulot, joiden pohjalta
rakentuu nopeasti sellaisia tunnetta herättäviä mielikuvia, joita ei
tarvitse eikä ole aikaa jäädä erittelemään.
"Liian" pitkään kestänyt parisuhde alkaa usein osallisten mielestä
tuntua homehtuneelta. Luultavasti jokainen sellainen parisuhde, joka
on kestänyt yli viisi vuotta, on joskus läpikäynyt vaiheen, jossa
jompikumpi alkaa valittaa sitä, että asiat luistavat liian
hyvin ja että kumppani vaikuttaa liian mutkattomasti "vain" ystävältä
tai "vain" sisarelta tai veljeltä. Seksihalutkin viilenevät usein
tässä vaiheessa; vaikka seksi sujuisi hyvin, sitä ruvetaan usein
ennen pitkää vauhdittamaan elokuvilla, puvuilla ja välineillä ja
muunlaisella ei-niin-kiihkeällä eikä niin spontaanilla
kikkailulla.
Jos Westermarck-efektillä todella olisi jotakin eettistä
painoarvoa, tulisiko meidän silloin paheksua moraalisesti myös
seksin harrastamista kiihkeimmän intohimovaiheen ohittaneessa
aikuisessa parisuhteessa? Eikö kyse olisi tässäkin tapauksessa
selvästi insestisestä pyrkimyksestä tuoda pitkään jatkuneen veljeyden
ja sisaruuden tunteen hallitsemaan toverisuhteeseen avoimesti
eroottisia virityksiä?
Westermarck
ratsastaa jälleen, Osmo Tammisalo
|