Uskonnollista biologismia
Sacred Media -konferenssia vaivasi uskonnon ja
tieteen räikeä sekoittuminen. Kuvaava, joskin samalla
epätyypillinen, esimerkki tästä oli Anne Foerstin esitelmä
"Bodies in the Internet" 12.7. "Sacred Technology" -plenaarissa.
Foerst lähti liikkeelle tyypillisistä "näkyvään kirkkoon" (kirkon
institutionaalinen olomuoto) ja "näkymättömään kirkkoon"
(ei-materialisoitunut idea ihanteellisesta uskonnollisesta
yhteisöstä) liittyvistä mielikuvista (hierarkkisuus vs.
hierarkiattomuus, jäykkyys vs. joustavuus, dogmaattisuus vs.
epädogmaattisuus, poissulkevuus vs. sisällyttäminen, tekopyhyys vs.
aitous jne.) argumentoiden niiden samanaikaisen ja dialektisesti
täydentävän olemassaolon puolesta, abstrakteina malleina, jotka
eivät sellaisenaan voi olla olemassa.
Esitelmän keskeinen pointti liittyi tavoitteeseen ottaa tämän
täydentävän olemassaolon ideassa ja sen teknologisissa muodoissa
huomioon ihmisen biologinen epätäydellisyys. Biologinen
epätäydellisyys sinänsä on itsestään selvä asia, mutta juuri tätä
itsestään selvyyttä Foerst käytti hyväkseen esittämällä
täydellisyyden tavoittelun loukkauksena ja syntinä jumalan
täydellisyyttä ja kaikkivoipaisuutta kohtaan, eikä kyse ollut
tietyn diskurssin ominaisuuksien esittelystä, vaan Foerstin
lähtökohtaisesta tavoitteellisuudesta. Todisteena Foerst viittasi
myös Raamatun luomiskertomukseen, jossa eläimet luotuaan jumala
näkee, että "niin oli hyvä", mutta ihmisen luotuaan ei!
"Uskonnollisella biologismillaan" Foerst esitti, että hyvin
monet inhimilliset käytännöt voidaan selittää ihmisten kykyjen
biologisella rajallisuudella, kuten esimerkiksi se, kuinka monta
lähimmäistämme pystymme tunnistamaan tai kuinka meillä on
biologinen tarve luoda yhteisöjä "samanmielisten" kanssa, luoda
järjestystä sattumanvaraisuuteen. Foerstin ontologian peruskuviossa
on siis olemassa vain jumala ja biologisesti rajalliset ihmiset,
joiden jumalayhteyden saavuttaneessa yhteisössä vallitsee
tasapaino, kun erilaisia mielipiteitä kunnioitetaan. Tämän kuvion
mukaan esimerkiksi mitkään vihan tunteet siis eivät johdu
rakenteellisista ym. sosiaalisista selityksistä.
Kuten arvata saattoi, johtopäätöksessään Foerst esitti, että
vaikka World Wide Webillä on monia käteviä käyttöjä, sen maailmaan
"näkymättömänä kirkkona" ja sekulaarisena valtakuntana on
suhtauduttava hyvin epäilevästi, koska institutionaalinen kirkko on
välttämätön. "Näkymättömästä kirkosta" voidaan korkeintaan ottaa
ideoita institutionaalisen kirkon ominaisuuksiksi: meidän ei ole
hylättävä omistautumista ja ruumiillisuutta. Foerstin mukaan sillä
ei ole oikeastaan väliä, vaikka jotkut kirkon opetukset kuulostavat
vanhanaikaisilta tai "hupsuilta", sillä tärkeämpää on se, että
osallistuminen yhteiseen rituaaliin, kuten rukoiluun ja virsien
laulamiseen, tuo uskon ja kokemuksen. Rituaalin tuottaa
instituutio, ei vapaasti kelluvan yksilön tahto osallistua siihen,
vaikka rituaalin kautta yksilö saakin kokemuksen omasta uskostaan
ratkaisevana tekijänä.
Foerstin esitys jumalan valtakunnasta, jossa ihmiset "ovat
sellaisia kuin ovat", muodostuu näin myös kritiikiksi elämäntapojen
rakentamisen ja uskonnollisuuden sekoittamista kohtaan: "itse
rakennettu" elämäntapa, kuten itseä miellyttävien elementtien
yhdistäminen eri uskonnoista tai harrastuksista omaksi
kokonaisuudekseen, ei ole todellista uskontoa, koska uskontoon
kuuluu ajatus jonkinasteisesta tahdon luovuttamisesta tai uskon
riippumattomuudesta yksilön tahdosta.
Vaikka Foerstin tavoitteena olikin institutionaalisen kirkon
puolustus, hän esitti näin (vahingossa?) myös osuvan käsitteellisen
huomautuksen. Jos yksilö voi "itse" rakentaa oman "uskontonsa",
mihin jumalaa silloin tarvitaan?
Markus Termonen
Sacred Media -konferenssi:
Median pyhitystä tieteen nimissä |
Uskonto ja terrorismi |
Uskonto myyttisenä sorrettujen äänenä |
Uskonnollista biologismia
|