Vapaa Ajattelija 4/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 4/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Median pyhitystä tieteen nimissä


10.-13.7.2003 pidettiin Jyväskylässä median ja uskonnon suhteita tarkasteleva kansainvälinen Sacred Media -konferenssi, jonka järjestäjinä olivat Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitos, Helsingin yliopiston uskontotieteen laitos ja Jyväskylän kaupunki. Keskeisinä teemoina konferenssissa olivat globalisaatio ja maallistuminen sekä mediatodellisuuden rituaalisuus, jossa eräät puhujat näkivät jopa globaalin jälkikristillisen yliluonnollisuuskon esiinmarssin.

Torstaina 10.7. pidetty erillinen toimittajien koulutustilaisuus oli paikalla olleen YLE:n toimittajan kertoman mukaan lähes pelkkää luterilaisen kirkon propagandaa. Johtoteemana oli, että toimittajia varten tarvitaan "asiantuntemusta", jotta he voisivat kertoa uskonnoista niiden omilla ehdoilla. Pahimmaksi ongelmaksi tuossa koulutustilaisuudessa tehtiin, että Suomi on "ateistinen maa", jossa tiedotusvälineet suhtautuvat uskontoon jo lähtökohtaisen torjuvasti. Kuitenkin arviolta 90% paikalla olleista opetuslapsista oli jo valmiiksi uskontoon erikoistuneita toimittajia. Missähän niiden uskontovihamielisten ja ateistijohtoisten valtamedioiden edustajat mahtoivat luurata?

Monisatapäiseen konferenssiin osallistui kokonaista kolme ateistisen valtalehdistön toimittajaa: Janne Vainio ja Suvi Laukkanen Vapaa Ajattelijasta sekä Markus Termonen Megafoni-nimisestä verkkolehdestä. Perjantaina 11.7. pidetyn "Uskonto ja terrorismi" -avauspaneelin puheenjohtaja, New Yorkin yliopiston metropolitutkimuksen apulaisprofessori Robert Dannin totesikin jo alkumetreillä, että tilaisuus oli esimerkki siitä, miten ateistit suljetaan pois virallisesta uskontojen tutkimuksesta. Suvi Laukkasen ja Janne Vainion toimittamassa haastattelussa (joka tullaan julkaisemaan seuraavassa Vapaa Ajattelijan numerossa) Dannin rinnasti tämän siihen, miten anarkistit on ollut tapana sulkea virallisen ja salonkikelpoisen politiikantutkimuksen ulkopuolelle.

Sacred Media -konferenssi: Median pyhitystä tieteen nimissä | Uskonto ja terrorismi | Uskonto myyttisenä sorrettujen äänenä | Uskonnollista biologismia

Uskonto ja terrorismi


Sacred Media -konferenssin avauspaneelin tarkoituksena oli keskustella uskonnon ja terrorismin välisestä suhteesta, mutta keskustelun kulku oli enimmäkseen tämän puheenaiheen poisselittelyä. Ulkoministeri Erkki Tuomiojan kerrottiin jo seuraavan päivän sanomalehdissä muistuttaneen paneelin otsikkoon viitaten, että "pitää muistaa, että uskonnottomatkin kykenevät tappamaan isoja joukkoja ihmisiä." Jälleen kerran ongelman todettiin olevan toisaalla kuin uskonnoissa.

Tuomioja esitti ympäripyöreän lausunnon, jonka mukaan mikään uskonto sinällään ei ole terroristinen. "Kyse on fanatismista, joka voi ilmetä missä tahansa uskonnossa." Eikö siis totalitaarisia ideologioita olekaan olemassa?

"Fanatismi ei liity mihinkään tiettyyn uskontoon tai ideologiaan, vaan mihin tahansa ideologiaan - myös demokratian ideologiaan."

Toimittaja Leena Reikko ei myöskään halunnut selittää lähi-idän konfliktiherkkyyttä uskonnolla. "Eläminen pyhässä maassa on pannut miettimään, miksi se on niin pyhä. Ihmisten kärsimyksiä ei koskaan voi verrata; ei voi sanoa, että juutalaiset tai arabit olisivat kärsineet enemmän tai vähemmän. Kysymys ei ole uskonnosta, vaan maasta ja miehityksestä."

Reikolta jäi kuitenkin huomiotta se, mitä Robert Dannin myöhemmin antamassaan haastattelussa kutsui "uhriksi tulemisen markkinoiksi" ja joka länsimaissa pohjautuu kristilliseen uhriaseman sädekehään. Sekä juutalaisilla että arabeilla on uskonnollispohjaisesti muodostunut poliittinen intressi saavuttaa valtamediassa tällainen uskottava etuoikeutetun uhrin asema voidakseen oikeuttaa sellaisia poliittisia tekoja, joiden oikeuttaminen sekulaarieettisillä ehdoilla olisi mahdotonta. Kristillisen uskon dominoivaa vaikutusta poliittisen terrorin hyväksymisen maailmanlaajuisiin ehtoihin ei voida sivuuttaa.

Uskontotieteen professori Juha Pentikäinen muistutti, että "terrorismi on uusi sana massamediassa ja yhteiskuntatutkimuksessa." Terrorismi keksittiin 1960-70-luvulla ja sanan käyttöön vaikuttivat uudet poliittiset liikkeet ja mm. Münchenin pommit vuonna 1972. "Islamissa terrorismi assosioituu jihadiin, jolla on käsitteenä muitakin merkityksiä."

"Encyclopaedia Britannicassa ei vielä ole hakusanaa terrorismi, vaan vain terrori. Uusi ismi on keksitty, kuten voimme puhua buddhismista, pakanismista tai shamanismista." Pentikäinen huomautti, että syystä tai toisesta kristinuskoa ja islamia ei mainita ismeinä. Ne eivät ilmeisesti ole toiseuksia omissa valtakulttuureissaan, joiden ehdoilla niiden välinen maailmanlaajuinen mediasota rakennetaan.

Viestintäetiikan professori Robert White puhui väkivallan kulttuurista, jossa media pelkistää molempien puolien pelon vihaksi. Hän oli huolissaan Irakin miehityksen vaikutuksesta länsimaiseen kansalaisyhteiskuntaan, jossa luodaan poliisin ja sotakoneiston kulttuuria.

Ylen toimittaja Mikko Valtasaaren mukaan syyskuun 11. päivän tapahtuma oli "kosminen" myytin syntyvaihe, jonka kautta uudenlainen kertomus maailman tilasta tuli merkittäväksi. Rauhantutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Tarja Väyrynen asettikin kysymyksen, miksi sanat uskonto ja terrorismi tuntuvat niin hyvin sopivan toisiinsa. Hän totesi, että modernisuudella on ongelmia tulla toimeen näiden molempien kanssa.

"Modernisuutta valtaa turvallisuuden pakkomielle. Terrorismi edustaa turvattomuutta, kuolemaa, jotakin jota emme voi kontrolloida. Uskonto edustaa vahvoja ja irrationaalisia tunnetiloja, jotakin mitä ei voi kontrolloida. Visuaalinen media toimii sellaisten kuvien kautta, jotka ovat omalla tavallaan tyhjiä - avoimia loputtomille tulkinnoille. Tämä saa edellä mainitun yhtymäkohdan vahvistumaan."

Iranilaisen näköinen tumma mieshenkilö yleisön joukosta kyseenalaisti lähtöoletuksen, että on olemassa terrorismia ja että sitä vastaan pitää taistella. "Mikä on terrorismia? Se pitäisi määritellä ennen kuin terrorismista voidaan puhua."

Erkki Tuomioja vastasi, että kysymys on siitä, kenellä on oikeus väkivaltaan. Se, jonka oikeutta väkivaltaan pidetään jotenkin hyväksyttävänä, voi muiden puolesta määritellä myös sen, mitä me kulloinkin pidämme terrorismina. Vanhahko harmaaparta yleisön joukosta huusikin väliin, että meillä on ylipääsemätön ongelma. "Kuka määrittelee, mikä on terrorismia?"

Jumaluusopin ja tietokoneohjelmoinnin professori Anna Foerst huomautti, että ihminen ei ole muuttunut pitkään aikaan ja että mutuaalisella interaktiolla voidaan ohjelmoida ihmiskuntaan ymmärrystä. Vastausta kysymykseen jonkun etuoikeudesta määritellä terrorismi ei vain tuntunut jumaluusopillisesti ohjelmoidusta ymmärryksestä löytyvän.

Tarja Väyrynen epäili, voimmeko me ylipäätään määritellä terrorismia. Nuorehko mieshenkilö yleisön joukosta jatkoi, että jo lähtökohtaisesti sellaisen etuoikeutetun määritelmän voi sanella muille tosiasiassa vain ase kädessä. Valtiot ovat terroristijoukkoja, jotka ovat menestyneet muita paremmin, ja näin ollen valtioiden väkivalta on joka tapauksessa paljon todellisempi ongelma ylivoimaisesti useammalle ihmiselle kuin mitkään terroristeiksi leimattujen tahojen iskut. Hän ennusti modernille länsimaiselle yhteiskunnalle nopeaa konkurssia juuri tämän logiikan sisäisen umpikujan vuoksi. "Länsimainen yhteiskunta elää terrorismin määritelmästä, mutta meillä ei voi olla varaa panostaa yhä enemmän ja enemmän poliiseihin ja armeijoihin."

Robert Dannin ei paneelin puheenjohtajana ollut lainkaan yhtä optimistinen. Kun ei ole varaa aseistuksen lisäämiseen, järjestelmä ratkaisee asian teknologisesti panostaen ennaltaehkäisevään täsmävalvontaan, joka keventää kustannuksia. Turvallisuusjärjestelmien siirtyminen internetiin on osa tätä valvontakustannusten keventämisen prosessia.

Yleisön joukosta siteerattiin Vaclav Havelia, joka joskus oli sanonut, ettei ole huolissaan vahvasta ystävästään (Saksa), jolla on hyvä elämä, vaan itäisestä köyhästä naapurista, joka ehkä pian nälkiintyy ja joka ehkä ennen sitä ampuu ympäriinsä. Dannin totesi yhteenvetonaan, että meidän täytyy vähintään ajatella uudelleen, millä ehdoilla me puhumme näistä asioista. Juha Pentikäisen mukaan terrorismin syiden ymmärtäminen edellyttää, että opitaan kuuntelemaan myös terroristeja itseään.

Erkki Tuomioja puhui loppupuheenvuorossaan länsimaisen yhteiskunnan demokraattisista arvoista ja laillisuusperiaatteesta, joka estää väkivallan mielivaltaisen käytön ja tarjosi tätä suuntaviivaksi sille, miten terrorismi voitaisiin määritellä. Mutta mitä teemme silloin, jos Tuomiojan määritelmän mukaisen terrorismin keskeisimmäksi toteuttajaksi muodostuu sellainen voimakas valtiomahti, jolla on käytännössä valta määritellä vastustajansa terroristeiksi?

Tässä perimmäisessä kysymyksessä ilmeisesti uskonto astuu yhä muodossa tai toisessa kuvaan, koska uskontoa on historiallisesti tarvittu selittämään asioita, joita ei voida järjellä selittää. Ja kenties juuri tässä pisteessä terrorismi ja uskonto tulevat aina vääjäämättä kietoutumaan toisiinsa silloin, kun ne tulevat määritellyiksi suhteessa valtaan ja sen haastamiseen.


Janne Vainio

Sacred Media -konferenssi: Median pyhitystä tieteen nimissä | Uskonto ja terrorismi | Uskonto myyttisenä sorrettujen äänenä | Uskonnollista biologismia

Vapaa Ajattelijan 4/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon