[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.Humanistinen
etiikka]4 Humanistinen
etiikka
4.1 Kriittiselle älylle perustuva
etiikka
Vapaa-ajattelijat katsovat, että moraaliarvot juontuvat
inhimillisestä kokemuksesta. Moraali on autonomista, se kasvaa
inhimillisistä tarpeista ja eduista.
Kaikki inhimillisten arvojen yliluonnolliset tai kosmiset
takeet ovat perusteettomia. Moraali ei tarvitse
jumaluusopillista tai ideologista sanktiota. Eettiset
arvostelmat voidaan muotoilla riippumatta ilmoitetusta
uskonnosta. Etiikka on kehittynyt inhimillisen tiedon haarana
kauan ennen kuin uskovaiset julistivat moraalisten järjestelmien
perustuvan jumalalliselle auktoriteetille.
Vapaa-ajattelijat hyväksyvät Protagoraan Homo mensura
-periaatteen "ihminen on kaiken mitta" siinä muodossa, että
tieteelliset teoriat, kansalaisten oikeudet, elämän päämäärät,
yhteiskuntajärjestelmät, uskonnot, aatteet ja niin edelleen ovat
ihmisten luomuksia. Ne eivät ole olemassa "luonnostaan" tai
jonkin korkeamman olennon tekeminä.
Vapaa-ajattelijat eivät usko absoluuttisen, kaikkina aikoina
ja kaikissa tilanteissa, pätevän moraalin olemassaoloon.
Yleispäteviä mittapuita on kylläkin olemassa. Arvoilla ja
normeilla on niiden sosiaalisesta alkuperästä johtuvaa
yleispätevyyttä. Esimerkiksi suurille universaaleille
moraaliohjeille ("älä tapa", "älä varasta", "älä valehtele")
antaa yleispätevyyttä se, että ne muodostavat elinehtoja koko
inhimilliselle yhteiskunnalle. Koko yhteisön elämä ennen pitkää
lakkaisi ja yhteisö sortuisi olemassaolon taistelussa, ellei
näitä ohjeita sovellettaisi yhteisön omiin jäseniin.
Kaikki mikä on inhimillistä on myös suhteellista. Myös suuret
moraaliohjeet ovat vain yleisiä periaatteita ja niistä on aina
olemassa poikkeuksia.
Arvoja eli käsityksiä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja
väärästä, tavoiteltavasta ja vältettävästä ei ole olemassa
ihmisistä riippumatta. Arvot ovat sosiaalisesti luotuja
rakennelmia, jotka säätelevät ihmisten toimintaa suhteessa
muihin ja omaan itseen. Tästä seuraa, että käsitteet hyvä ja
paha ovat eettisessä mielessä käytettyinä suhdekäsitteitä. On
aina kysyttävä kenelle tai mitä varten toiminta on hyvää tai
pahaa. Ei ole olemassa toimintoja, jotka itsessään, riippumatta
vaikutuksistaan, olisivat hyviä tai pahoja.
Vapaa-ajattelijat kannattavat seurausetiikkaa, jonka mukaan
teon arvon määräävät teon seuraukset. On vaikea kuvitella miten
muuten rationaalinen ja autonominen moraali voitaisiin
perustella kuin vetoamalla hyötyyn (hyöty on nähtävä laajana
käsitteenä), joka sen noudattamisesta koituu yksilölle tai
yhteisölle. Kantilainen velvollisuusetiikka johtaa sokeaan
moraalilain kunnioitukseen seurauksista välittämättä, eivätkä
vapaa-ajattelijat voi hyväksyä sellaista. Moraali on ihmistä
varten eikä ihminen moraalia varten. Moraalisesti oikeaan tekoon
kuuluu tietysti myös moraalinen mielenlaatu, hyvä aikomus,
muttei se yksin riitä. Hyvä aikomus on saanut paljon pahaa
aikaan maailmassa: haaveilijat ja fanaatikot ovat yleensä
toimineet hyvin aikein.
Vapaa-ajattelijat korostavat, että moraalista käyttäytymistä
pitää arvostella kriittisen järjen valossa. Mikään kirkko,
uskonto tai ideologia ei voi pakottaa muita hyväksymään omia
eettisiä käsityksiään hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.
Keskeinen osa etiikkaa on kysymys elämän tarkoituksesta. On
tärkeää nähdä toisistaan erillisinä kysymykset: onko elämällä
tarkoitus ja onko elämässä tarkoitusta. Ensimmäinen viittaa
elämään luonnonilmiönä, joka on syysuhteen avulla eikä
tarkoitushakuisesti selitettävä asia. Jälkimmäinen koskee
yksilön elämää ja yksilön elämällä voi olla lukuisia
tarkoituksia. Ihmisten on mahdollista elää merkityksellistä ja
täyttä elämää itseään varten ja yhdessä toisten kanssa osana
ihmisten yhteiskuntaa.
On olemassa sellaisia perustavia moraalisia velvollisuuksia,
joiden merkitys tunnustetaan kaikissa maailman sivistyneissä
yhteisöissä. Näitä eettisiä periaatteita ei mikään uskonto tai
vakaumus voi omia, vaan ne ovat ihmiskunnan yhteistä pääomaa. Ne
on havaittu hyviksi sen perusteella, millaisia seurauksia niistä
on ihmisen hyvälle.
Tällaisia velvollisuuksia ovat totuudellisuuden velvoite,
lupausten pitäminen, rehellisyys ja suoruus, uskollisuus ja
luotettavuus, hyväntahtoisuus, pidättyminen vahingoittamasta
toisia ihmisiä tai heidän omaisuuttaan, myötämielisyys,
myötäeläminen ja reiluus, kiitollisuuden osoittaminen,
oikeudenmukaisuus, kärsivällisyys ja yhteistyöhalukkuus sekä
rauhanomaisten keinojen käyttäminen erimielisyyksiä
ratkottaessa.
4.2 Ihmisoikeudet
Vapaa-ajattelijat kunnioittavat ja arvostavat Yhdistyneiden
Kansakuntien ja Euroopan yhteisön keskuudessa syntyneitä
ihmisoikeusasiakirjoja. Erityisen tärkeitä ovat Suomen lailla
hyväksymät YK:n Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
sopimus ja Euroopan ihmisoikeusyleissopimus lisäpöytäkirjoineen.
Ne ovat osa maamme oikeusjärjestystä ja niiden asema olisi
tunnustettava kaikessa lainkäytössä ja hallinnossa.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä niiden asemaa olisi vahvistettava
perustuslaintasoisella määräyksellä.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät Kansainvälisen humanistisen ja
eettisen unionin (IHEU) Keskinäisen riippuvuuden julistuksessa
(1988) esittämään muistutukseen ihmisoikeuksista, koska siinä
ihmisoikeudet on konkretisoitu:
1) Kaikki ihmiset ovat syntyneet tasa-arvoisiksi
(oikeudellinen yhdenvertaisuus).
2) Heillä on oikeutensa ja vapautensa sukupuoleen, rotuun,
kieleen, uskontoon, poliittisiin näkemyksiin, vakaumukseen,
kansalliseen tai sosiaaliseen alkuperään, omaisuuteen tai
syntytaustaansa katsomatta.
3) Oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja
itsepuolustukseen.
4) Perustava oikeus henkilökohtaiseen vapauteen. Tämä
sisältää (a) vapauden tahdonvastaisesta palvelusta tai
orjuudesta, (b) vapauden vainosta, (c) ajatuksen ja omantunnon
vapauden, (d) puhe- ja ilmaisuvapauden ja (e) moraalisen
vapauden arvojensa ilmaisemiseen ja elämäntapansa
noudattamiseen, niin pitkälle kuin se ei häiritse toisia tai
estä heitä harjoittamasta oikeuksiaan.
5) Oikeus yksityisyyteen, joka merkitsee sitä, että toisten
oikeuksia tulee kunnioittaa seuraavat seikat huomioon ottaen:
(a) luottamuksellisuus, (b) oman ruumiinsa hallinta, (c)
sukupuolinen mieltymys ja suuntautuminen, (d) elämäntapa, (e)
lisääntymisen vapaus, (f) syntyvyyden säännöstely, (g) omaan
harkintaan perustuva terveydenhoito ja (h) oikeus kuolla
arvokkaasti.
6) Oikeus älylliseen ja sivistykselliseen vapauteen, johon
sisältyy: (a) vapaus saada tietoja ja harjoittaa tutkimusta, (b)
oikeus asianmukaiseen kasvatukseen, (c) oikeus sivistykselliseen
itsensä kehittämiseen ja (d) oikeus julkaista ja ilmaista
näkemyksensä.
7) Oikeus asianmukaiseen terveydenhoitoon.
8) Vapaus puutteesta, joka tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan
pitäisi taata (a) oikeus työhön, (b) perustarpeiden
tyydyttäminen silloin, kun yksilö ei kykene huolehtimaan
itsestään, (c) vanhustenhoito, (d) vammaisten hoito, (e) oikeus
kohtuulliseen vapaa-aikaan ja rentoutumiseen.
9) Taloudellinen vapaus, johon sisältyy (a) omistusoikeus,
(b) oikeus järjestäytyä ja (c) suoja väärinkäytöksiltä.
10) Moraalinen tasa-arvo, joka tarkoittaa tasavertaisia
mahdollisuuksia ja tasavertaista osallistumista.
11) Yhtäläinen lain suoja, joka on olennainen vapaassa
yhteiskunnassa: (a) oikeus rehelliseen oikeudenkäyntiin, (b)
oikeus suojaan mielivaltaiselta vangitsemiselta tai
epätavalliselta rangaistukselta, (c) oikeus inhimilliseen
kohteluun.
12) Oikeus osallistua demokraattisesti hallintoon, joka
sisältää täydet kansalaisoikeudet: (a) äänioikeuden, (b)
laillisen oikeuden oppositioon, (c) kokoontumis- ja
yhdistymisvapauden ja (d) oikeuden uskonnolliseen uskoon tai
uskomatta olemiseen.
13) Oikeus avioliittoon ja perheeseen: (a) oikeuden avioitua
tai asua avoliitossa, (b) eroamisoikeuden, (c) oikeuden
perhesuunnitteluun, (d) oikeuden synnyttää ja kasvattaa lapsia
ja (e) oikeuden asianmukaiseen lastenhoitoon.
14) Lasten oikeus suojaan väärinkäytöltä ja ruumiilliselta
pahoinpitelyltä tai kulttuuriselta riistolta.
Vapaa-ajattelijat korostavat, että ihmisoikeudet kuten
muutkin oikeudet ovat sosiaalisesti luotoja rakennelmia,
ihmisten luomuksia, eivätkä ne ole olemassa jotenkin
"luonnostaan". Länsimainen sekulaari sivistys on tehnyt
mahdolliseksi luoda nykyisenkaltaisen laajan ihmisoikeuksien
kirjon.
4.3 Yksilön vapaus ja vastuu
Vapaa-ajattelijoille yksityisen ihmisen kallisarvoisuus ja
arvokkuus on keskeinen humanistinen arvo. Vapaa-ajattelijat
hylkäävät kaikki uskonnolliset, ideologiset ja moraaliset
säännöt, jotka mustaavat yksilöä, tukahduttavat vapauden,
tylsistyttävät älyä ja epähumanisoivat persoonallisuutta.
Kannatamme maksimaalista yksilöllistä itsemääräämisoikeutta,
joka on sopusoinnussa yhteiskunnallisen vastuun kanssa.
Yksilön vapauden rajoitukset voivat perustua vain toisten
ihmisten oikeuksien turvaamiseen ja niiden suojaamiseen
loukkauksilta tai yksilöiden vapaudet ylittävään yhteiskunnan
kokonaisetuun.
Yksilön vapauteen, jota edellä esitetyt ihmisoikeudet
kuvaavat, liittyy aina kiinteästi vastuu. Yksilö on vastuussa
itsestään, toiminnastaan ja toimimattomuudestaan, tekemisistään
ja tekemättä jättämisistään. Yksilö on vastuussa myös
sivistyksestään, kykyjensä ja lahjojensa toteuttamisesta
haluamallaan tavalla, mikäli ympäristö ei aseta niiden
toteuttamiselle ylivoimaisia esteitä.
Yksilöillä on vastuu toisistaan, erityisesti läheisistä
ihmisistä (esim. lapset, vanhemmat, elämänkumppani jne.).
Yksilöillä on myös kansalaisvelvollisuuksia kuntia ja
valtiota kohtaan.
Voidaan puhua myös maailmanlaajuisesta vastuusta ihmislajin
jäsenenä ja Maan asukkaana. Ihminen voi omalla toiminnallaan
vaikuttaa maapallon biosfäärin tulevaisuuteen ja sitä kautta
tulevien ihmispolvien elämään.
Vapaa-ajattelijat korostavat universaalisen kultaisen säännön
merkitystä elämänohjeena vapauden ja vastuun punninnassa: Älä
tee toisille sitä mitä et tahtoisi tehtävän itsellesi.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä yksilöiden ei pitäisi
ensisijaisesti vain pyrkiä sopeutumaan muiden asettamiin
normeihin ja rajoituksiin, olivatpa nämä heistä hyviä ja
tarkoituksenmukaisia tai eivät. Yksilöiden pitäisi ajattelussaan
ja toiminnassaan noudattaa niitä normeja, jotka he oman
itsenäisen vakaumuksensa ja harkintansa perusteella ovat
omaksuneet. Autonomisen yksilön käyttäytyminen ei ole toisten
ulkoapäin sanelemaa vaan sisältä käsin, hänestä itsestään,
ohjautunutta.
Yksilön vapauteen kuuluu naisen vapaa oikeus aborttiin, koska
sikiö ei ole persoona, jolla olisi ominaisuuksiensa perusteella
oikeus elämään.
Yksilöllä on myös aina oikeus itsemurhaan. Harkittu itsemurha
on moraalisesti helposti hyväksyttävissä etenkin silloin, kun
ihmisellä ei ole sellaisia läheisiä ihmisiä, joita kohtaan
hänellä olisi velvollisuuksia. Oikeus elämään kun on valinnainen
oikeus. Oikeus itsemurhaan edellyttää sitä, että ihmisille
pitäisi olla tarjolla tietoa kivuttomista ja varmoista
itsemurhatekniikoista sekä mahdollisuus näiden tekniikoiden
käyttöön. Todettakoon vielä, että vapaa-ajattelijat eivät suosi
sen paremmin aborttia kuin itsemurhaakaan, korostamme vain
ihmisten oikeuksia tehdä nämäkin valinnat.
Vapaa-ajattelijat kannattavat myös yksilön oikeutta päättää
hoitotestamentilla hoidostaan, jos hän vakavan sairauden tai
onnettomuuden seurauksena menettää oikeustoimikelpoisuutensa.
Vapaa-ajattelijat kannattavat myös aktiivista eutanasiaa
Hollannissa noudatettavien arvosteluperusteiden mukaisena ja
viranomaisten valvomana toimintana. Yksilöllä on oikeus kuolla
arvokkaasti.
Vapaa-ajattelijain mielestä hyvän yhteiskunnan perusperiaate
on yksilön laaja autonomia, jonka rajoittaminen ja johon
puuttuminen on oikeutettua vain poikkeustapauksessa. Tämä on
lähtökohta, kun vapaa-ajattelijat ottavat kantaa erilaisiin
eettisiin ongelmiin.
4.4 Maailmanyhteisön etiikka
Kristillisen valtakulttuurin moraalisäännöt pohjautuvat
menneisyyden maanviljelys- ja paimentolaisyhteiskuntien
arvoille. Ne tarjoavat vain vähän hyödyllistä opastusta
jälkimodernille maailmallemme.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät edellä mainitussa Keskinäisen
riippuvuuden julistuksessa esitettyyn käsitykseen, että
ihmiskunnan perustehtävä on nyt kehittää maailmanlaajuinen
eettinen tietoisuus keskinäisestä riippuvuudestamme ja tahto
muuttaa niitä luutuneita asenteita, jotka estävät sellaisen
yhteisymmärryksen. Tämä uusi näkemyksellinen etiikka käyttää
hyväkseen tulevaisuuden maailmalle sopivia järkiperäisiä
tiedonhankintamenetelmiä, kunnioittaa jokaisen henkilön arvoa ja
vapautta sekä kantaa entistä suurempaa huolta ihmisyydestä
kokonaisuudessaan.
Luonnontieteet ja teknologia jatkavat nopeaa edistymistään
tarjoten uusia keinoja vähentää nälänhätää, köyhyyttä ja
sairautta sekä parantaa ihmisperheen elintasoa. Tärkeintä olisi
ulottaa tieteellisen vallankumouksen tuottama hyöty maapallon
jokaiseen kolkkaan sen jälkeen kun on varmistuttu, ettei
aiheuteta entistä suurempia ongelmia esimerkiksi väärillä
viljelymenetelmillä. Uuden teknologian ja uusien tieteen
sovellutusten käyttökelpoisuus ja haitattomuus on varmistettava
monitieteellisessä tutkimuksessa.
Erityisesti biogenetiikka sovellutuksineen sisältää
suunnattomia lupauksia esimerkiksi lääketieteelle ja
maataloudelle. Eettisessä keskustelussa on luotava rajat
tällaiselle tutkimukselle. Turhat rajoitukset vain estävät
kehitystä, mutta esimerkiksi ihmisen sukusolujen
geenimanipulaatio tulisi kieltää kaikkialla maailmassa.
Somaattisiin soluihin kohdistuvat geeninsiirrot taas ovat täysin
hyväksyttävissä.
Tietämättömyys, taikausko ja niin sanottu uustyhmyys (muun
muassa näennäistieteet) ovat vahvoilla maailmassa.
Maailmanlaajuinen tieteellinen kasvatus olisi välttämätöntä, jos
aiotaan ratkaista inhimillisiä ongelmia ja kasvattaa ihmisen
hyvinvointia.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät Keskinäisen riippuvuuden
julistukseen siinäkin, että on välttämätöntä luoda
maailmanlaajuisessa mitassa sellaisia uusia demokraattisia ja
moniarvoisia laitoksia, jotka suojaavat kaikkien ihmisten
oikeuksia ja vapauksia. Tällainen kehitys olisi luontevaa
Yhdistyneiden Kansakuntien puitteissa.
Selvääkin selvempää on, että vapaa-ajattelijat vastustavat
sotaa ja asevarustelua.
Myös taloudelliseen yhteistyöhön ja kansainväliseen
solidaarisuuteen perustuva maailmanlaajuinen taloussysteemi
olisi välttämätön taloudellisen hyvinvoinnin epäsuhdan
lievittämiseksi. Vapaa-ajattelijat ovat huolestuneita
hyvinvointivaltioiden uuspiittaamattomuudesta ja kansallisen
itsekkyyden lisääntymisestä.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä on puolustettava ihmisoikeuksia
ja poliittisen demokratian ihanteita koko maailmassa.
Demokraattiset yhteiskunnat ovat osoittaneet elinvoimaisuutensa
totalitaarisiin järjestelmiin verrattuna. Demokraattiset
instituutiot tekevät mahdolliseksi korkeamman elintason ja
tarjoavat enemmän tilaisuuksia luovuuteen ja vapauteen kuin
niiden vaihtoehdot. Vaikka ihmisoikeudet ovatkin sosiaalisesti
luotuja rakennelmia, eivätkä mitään luonnonoikeuksia,
ihmiskunnan historiallinen kokemus osoittaa niiden oikeuden ja
hyödyllisyyden koko yhteisön toiminnan ja menestyksen kannalta.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät edellä mainittuun Keskinäisen
riippuvuuden julistukseen myös siinä, että on oikein vaatia
kansainvälisen ympäristöseurantaelimen perustamista. Sille olisi
annettava hyvät toimintaedellytykset ja riittävästi voimavaroja.
Ehdoton velvollisuus tulevia sukupolvia kohtaan on rajoittaa
liiallista väestönkasvua, ylläpitää tervettä ympäristöä ja
säilyttää Maan korvaamattomat raaka-ainevarat.
Ne ongelmat, jotka ihmiskunta kohtaa tulevaisuudessa ovat
epäilemättä monimutkaisia ja vaikeita. Vapaa-ajattelijat
luottavat ihmisen älykkyyteen ja vastuunkantoon. Ihmiskunta
pysyy hengissä ja menestyy maailmassa, jossa humanistiset arvot
pääsevät vaikuttamaan.
[Alkuun] [1.Johdanto]
[2.Tavoitteena sekulaari yhteiskunta]
[3.Ihminen ja luonto] [4.Humanistinen
etiikka] |