Vastalause
Koska ehdotettu yhteiskunnan lakisääteinen tuki
uskontokunnille ja erityisesti evankelis-luterilaiselle ja
ortodoksiselle kirkolle suunnattu valtavan suuri tuki loukkaavat
syvästi uskonnottomia ja jopa heidän perustavaa laatua olevia
ihmisoikeuksiaan, olisi ollut suotavaa, että
valtiovarainministeriön työryhmä olisi jo työnsä aikana kuullut
uskonnottomien etujärjestöjä. Valitettavasti näin ei ole
menetelty.
Kanta seurakuntien yhteisövero-osuuden poistamiseen
Uskonnottomat kannattavat seurakuntien yhteisöveron
jako-osuuden poistamista evankelis-luterilaiselta kirkolta.
Työryhmä ehdottaa evankelisluterilaisen kirkon
yhteisövero-osuuden korvaamista lakisääteisellä valtionavulla
mutta ortodoksisen kirkon yhteisövero-osuuden säilyttämistä.
Uskonnottomat kannattavat seurakuntien yhteisövero-osuuden
poistamista myös ortodoksiselta kirkolta.
Kanta uskontokuntien valtionapuun
Uskonnottomien mielestä evankelisluterilaisen kirkon ja
ortodoksisen kirkon yhteisöveron jako-osuus on lopetettava
luomatta tilalle minkäänlaista uskontokuntien valtionapua.
Yhteisö-veroa maksavat myös uskontojen vastustajat, mikä on
kohtuutonta ja ihmisoikeuksia loukkaavaa. Työryhmän viittaus
Euroopan ihmisoikeus -toimikunnan väärämieliseen päätökseen,
jonka mukaan Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n on maksettava
kirkollisveroa, on kaikkia uskonnottomia loukkaava.
Yhteiskunnallisesti tärkeät tehtävät kärsivät
evankelis-luterilaisen kirkon tukemisesta yhteiskunnan varoin
Kun ihmisiä kuolee ja kärsii siitä syystä, että
yhteiskunnalla ei ole riittävästi varoja kansalaistensa
terveydenhoitoon, on kohtuutonta, että yhteiskunta tukee jopa
798 miljoonalla markalla eli 134 miljoonalla eurolla upporikasta
evankelisluterilaista kirkkoa, jolla on muutenkin vaikeuksia
keksiä, miten käyttää suuria tulojaan ja suunnatonta
omaisuuttaan. Uusia tyhjyyttään kumisevia kirkkorakennuksia
rakennetaan lisää, ja yhteiskunnalta ollaan koko ajan pyytämässä
rahaa autiokirkkojenkin kunnostukseen. Muualla maailmassa
tarpeettomat kirkot myydään ulkopuolisille, ja esimerkiksi
Vapaa-ajattelijain maailmanliiton kokous on pidetty entisessä
kirkossa Roomassa.
Evankelisluterilaisen kirkon hautausmaamonopoli loukkaa
muiden ryhmien ihmisoikeuksia
Evankelisluterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien
yhteisöveron jako-osuutta on perusteltu mm. hautaustoimella,
väestökirjanpidolla, kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden
rakennusten ja irtaimiston ylläpidolla sekä joiltakin osin myös
diakonia- ja muulla palvelutyöllä sekä lapsi- ja nuorisotyöllä.
Tietääksemme ensimmäistä kertaa ministeriön nimittämä työryhmä
myöntää, että yhteisöveron kirkon jako-osuudelle ei ole
minkäänlaista säädösperustaa. Vero-osuutta vain "alettiin
perustella" näillä tehtävillä. Vapaa-ajattelijain liitto haluaa
kiinnittää huomiota siihen, että kirkko ja valtio -komitean
mietinnöstä käy ilmi, että yhteisöt velvoitettiin aikanaan
maksamaan veroa kirkolle siksi, että niidenkin piti osallistua
papiston palkkaukseen. Nykyisin tällainen perustelu ei ole
mitenkään hyväksyttävissä.
Evankelisluterilaisen kirkon nykyinen ja ehdotettu monopoli
hautaustoimen alalla loukkaa sekä vähemmistöuskontoja että
uskonnottomia. Uskonnottomien mielestä Suomeen olisi asteittain
luotava yhteiskunnan kuten esimerkiksi kuntayhtymien
ylläpitämät, kaikille avoimet, tunnustuksettomat hautausmaat.
Uskonnottomat aikovat tehostaa pohjoismaisen syrjivän
valtiokirkkojärjestelmän tunnetuksi tekemistä suurissa
sivistysmaissa, joissa kirkko on erotettu valtiosta ja koulu
kirkosta.
Yhteiskunnan ylläpitämä hautausmaaverkosto ei maksaisi nykyistä
enempää, sillä se voidaan luoda niillä rahoilla, jotka
vapautuvat yhteiskunnan käyttöön, kun yhteisöjen kirkollisvero
poistetaan. Vapaa-ajattelijat eivät vastusta sitä, että
evankelisluterilaisen kirkon hautausmaita tuettaisiin jatkossa
suhteessa siihen väestöosuuteen, joka niihin tulevaisuudessa
haudataan. Paitsi evankelisluterilaisille ja
vähemmistöuskontojen hautausmaille valtion tukea on annettava
myös vapaa-ajattelijayhdistysten ja muiden uskonnottomien
yhteisöjen hautausmaille, kunnallisille hautausmaille sekä
hautausmaayrityksille.
Monet uskonnottomat eivät halua tulla haudatuiksi
evankelisluterilaisen kirkon ylläpitämille "tunnustuksettomille"
hautausmaiden osille tai erillisille evankelisluterilaisen
kirkon "tunnustuksettomille" hautausmaille. Tällainen käytäntö
olisi paluuta niihin aikoihin, jolloin uskonnottomia haudattiin
evankelisluterilaisen kirkon "vuohipukkihautausmaille" eli
huonosti hoidettuihin osiin kirkon hautausmaita, jotka oli
eräillä paikkakunnilla erotettu muusta hautaus-maasta
piikkilangalla. Uskontoon sitoutunut yhteisö ei voi aidosti
ylläpitää myös uskonnottomille tarkoitettua tunnustuksetonta
hautausmaata.
Ilmainen hautaus ei maksaisi yhteiskunnalle mitään
Useimmat uskonnottomat haluavat tulla haudatuksi yhteiskunnan
omistamaan ja ylläpitämään puolueettomaan hautausmaahan. Lisäksi
useimmat uskonnottomat katsovat, että kun synnytys on ilmainen,
myös hautauksen on oltava ilmainen. Evankelisluterilaisen ja
ortodoksisen kirkon yhteisöveron lopettamisella voidaan Suomessa
kustantaa kaikille ilmainen hautaus riippumatta siitä, kenen
hautausmaahan kukin haluaa tulla haudatuksi. Lisäksi
uskonnottomat toivovat, että vainajan tuhkan sirottelua ei
rajoitettaisi ministerityöryhmän ehdottamalla tavalla, vaan
edellytykset polttohautauksen yleistymiselle säilyisivät ja
paranisivat, jolloin hautausmaita tarvittaisiin nykyistä
vähemmän ja niihin tarvittava maa säilyisi hyötykäytössä tai
luonnontilassa. Opetusministeriön selvityksessä (vuonna 1996 tai
1997) tuhkan vapaasta sijoittamisesta ei havaittu mitään täyden
tuhkan sijoittamisen vapauden aiheuttamia ongelmia. Ministeriön
selvitys pitäisi pikaisesti julkistaa.
Kansalle on valehdeltu
Evankelisluterilaisen kirkon hautaustoimen nettokulut ovat
olleet suurimmillaan 366 miljoonaa markkaa eli 61,5 miljoonaa
euroa. Tämä on alle puolet siitä, mitä evankelisluterilaiselle
kirkolle on suurimmillaan maksettu yhteisövero-osuutta. Tästä
huolimatta ihmisiltä on peritty hautapaikoista maksuja, ja
uskontokuntiin kuulumattomien maksut ovat olleet usein
moninkertaiset seurakuntien jäsenten maksamiin
hautapaikkamaksuihin verrattuna. Kansalle on valehdeltu, että
hautausmaat muka pidetään yllä seurakuntalaisten maksamilla
kirkollisveroilla, kun ne on todellisuudessa pidetty
kokonaisuudessaan yllä valtion kustannuksella. Ja silti kirkkoon
kuulumattomilta on monissa seurakunnissa peritty
omakustannushinta tai voitollinen hinta hautapaikasta.
Vapaa-ajattelijain liiton selvityspyynnön käsittely on kesken
kilpailuneuvostossa.
Yhteiskunnalliset tehtävät yhteiskunnan hoitoon!
Seurakuntien väestörekisteritehtävät ovat asiallisesti ottaen
loppuneet, kun väestörekisteri on siirretty kokonaisuudessaan
yhteiskunnan hoitoon. Seurakunnan hoitavat eräitä
väestörekisteritehtäviä jäsenten osalta, mutta nämä tehtävät
voidaan ihmisten elämää mitenkään haittaamatta siirtää kokonaan
yhteiskunnan tehtäviksi kuten on menetelty niissä maissa, joissa
kirkko on täydellisesti erotettu valtiosta.
Evankelisluterilainen kirkko yrittää haalia itselleen
yhteiskunnallisia tehtäviä saadakseen yhteiskunnalta rahaa ja
mainostaakseen itseään yhteiskunnallisella hyödyllisyydellä.
Tällainen kehitys on taakse päin menemistä.
Vapaa-ajattelijain liitto haluaa huomauttaa, että mietinnössäkin
myönnetään, että valtaosa kirkon väestökirjanpitotehtävistä ovat
kirkolle vapaaehtoisia. Seurakunnat voivat vastaanottaa lapsen
rekisteröinti-ilmoituksen, seurakunnat voivat suorittaa
avioliiton estetutkinnan, seura-kunnat voivat antaa
virkatodistuksia, mutta mitään näistä seurakuntien ei ole
velvollisuus tehdä. Ainoa velvollisuus seurakunnilla on se, että
niiden on annettava tietoja niin sanotuista vanhoista
kirkonkirjoista. Tämäkin velvollisuus voidaan poistaa, kun
tiedot siirretään muiden tietojen tapaan
väestörekisterikeskuksen nykyaikaiseen tietojärjestelmään. Tämän
yhden velvollisuuden hallinnointi ei maksa kirkolle 100
miljoonaa markkaa vuodessa. Kirkon kuluiksi on mietinnössä
laskettu myös ne tehtävät, jotka ovat kirkolle vapaaehtoisia.
Mitä tehdä liioille ja tyhjille kirkoille?
Evankelisluterilaisella kirkolla on liikaa kirkkoja. Siitä
huolimatta se koko ajan rakentaa uusia, entistä kalliimpia
kirkkoja kaupunkien keskeisille paikoille. Useimmat kirkot
kumisevat tyhjyyttään. Tontit kirkko saa uusille kirkoilleen
usein halvalla, kun esimerkiksi pääkaupunki-seudun
uskonnottomille kunnat eivät ole suostuneet myymään hautausmaan
paikaksi yhtään maapalaa mistään hinnasta.
Kuten työryhmän muistiossakin todetaan,
kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kirkollisten rakennusten
ylläpidossa on kyse ensisijaisesti seurakuntien kannalta
tarpeellisten tilojen yllä-pidosta. Poikkeuksen muodostavat
autiokirkot. Muualla maailmassa käytöstä pois jääneet kirkot
myydään pois tai puretaan. Vapaa-ajattelijain liitto haluaa
huomauttaa, että nämä rakennukset ovat yksinomaan kirkon
seurakuntien käytössä, ja ne yksin päättävät, kuka niitä käyttää
ja mihin tarkoitukseen. Ei ole hyväksyttävää, että seurakunnille
esitetään verovaroja näiden tilojen käyttöön, kun seurakunnat
estävät esimerkiksi hautausmaakappeleiden käytön ja
hautauspuheiden pidon haudalla kirkkoon kuulumattomilta. Vantaan
seurakuntien tällaisesta menettelystä on tehty kantelu
eduskunnan oikeusasiamiehelle. Asian käsittely on kesken.
Evankelisluterilaisen kirkon tehtävä on huolehtia käytössä
olevien kirkkojen taloudenhoidosta. Yhteiskunnan tuki koko ajan
käytössä olevien kirkkojen kunnostamiseen on uskonnon tukemista
ja loukkaa uskonnottomien oikeuksia.
Evankelisluterilaisten seurakuntien palvelutyö sekä lapsi-
ja nuorisotyö
Kuten työryhmän muistiossa todetaan, evankelisluterilaisten
"seurakuntien palvelu-, sekä lapsi- ja nuorisotyö on
kristillisen sanoman levittämistä" eli oikeammin sanottuna
kristillistä käännytystyötä. Sen kustantaminen yhteiskunnan
varoilla loukkaa uskonnottomien oikeuksia.
Muiden uskonnollisten yhdyskuntien asema
Kuten muistiossa todetaan, muut uskontokunnat rahoittavat
toimintansa jäsenmaksuilla, lahjoituksilla ja oman toiminnan
tuotoilla. Uskonnottomien mielestä tilanne pitäisi saada samaksi
myös evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon osalta.
Valtion taloudellinen tuki uskonnollisille yhdyskunnille
eräissä muissa maissa
Muistiossa on tarkasteltu pelkästään pohjoismaita, joissa on
kaikissa uskonnottomien oikeuksia karkeasti loukkaava
valtiokirkkojärjestelmä. Ensimmäisenä ja laajimmin on
tarkasteltu Ruotsia, jossa asiat ovat tässä suhteessa kaikkein
huonoimmin.
Mielestämme muistiossa olisi päinvastoin pitänyt tarkastella
niitä maita, joissa asiat ovat omantunnonvapauden osalta hyvässä
kunnossa eli maita, joissa yhteiskunta ei tue uskontoja.
Mielestämme erityisesti luterilaiset kirkot ovat niissä maissa,
joissa ne ovat enemmistökirkkoina, onnistuneet saavuttaman
uskonnottomien ihmisoikeuksia loukkaavan erityisaseman.
Luterilaisten kirkkojen yhteistoiminta muita uskontoja ja
uskonnottomia vastaan on mielestämme laajaa ja hyvin
koordinoitua.
Nykytilan arviointia
Muistiossa on puolustettu yhteisöveroa evankelisluterilaisen
kirkon yhteiskunnallisilla tehtävillä. Mielestämme
yhteiskunnallisten tehtävien antaminen uskontokunnalle loukkaa
jo sinänsä uskonnottomien ihmisoikeuksia.
Evankelisluterilaisella kirkolla on yhteiskunnallisia tehtäviä
lähinnä siitä syystä, että kirkon yhteiskunnallisten tehtävien
luovuttaminen yhteiskunnan hoitoon heikentäisi kirkon jäseniinsä
ja myös ulkopuolisiin kohdistamaa pakkovaltaa, joka ilmenee
räikeimmin kirkon hautausmaamonopolissa.
Työryhmä vetoaa Euroopan ihmisoikeustoimikunnan väärämieliseen
päätökseen, jonka mukaan uskonnottomien kustannusyhtiön on
maksettava kirkollisveroa.
Työryhmän ehdotukset
Uskonnottomien mielestä evankelisluterilaiselle kirkolle ja
ortodoksiselle kirkolle ei tule antaa sellaisia lakisääteisiä
tehtäviä, jotka edellyttäisivät valtionapua.
Työryhmän väite, että uskonnollisilla yhdyskunnilla on lisäksi
monia sellaisia toimintamuotoja, joita voidaan pitää
yhteiskunnan kannalta tärkeinä ja hyödyllisinä, on
uskonnottomien mielestä täysin vailla perää. Päinvastoin
uskonnottomat pitävät monien uskonnollisten yhdyskuntien ja
erityisesti kristittyjen toimintaa totuuden vastaisiin
käsityksiin perustuvana ja haitallisena. Uskonnollisten
yhdyskuntien jäsenillä on oikeus olla tästä asiasta
uskonnottomien kanssa eri mieltä, mutta valtiovarainministeriön
työryhmällä ei ole oikeutta asettua tässä kiistassa
uskontokuntien puolelle.
Työryhmän väite, että uskonnollisten yhdyskuntien varsinaisella
hengellisellä toiminnalla voitaisiin yleisesti ottaen katsoa
olevan yhteiskunnan kannalta myönteinen vaikutus, on myös
uskonnottomien mielestä täysin perää vailla. Yleisesti ottaen
uskonnollisten yhdyskuntien varsinaisella hengellisellä
toiminnalla on mielestämme yhteiskunnan kannalta paljon
haitta-vaikutuksia.
Työryhmä väittää, että uskonnollisten yhdyskuntien toiminnalla
on keskeinen merkitys ihmisen arvopohjan muodostumisessa.
Uskonnottomien mielestä useimmat uskonnolliset yhdys-kunnat ja
erityisesti kristityt vastustavat monia tärkeitä
yleisinhimillisiä arvoja ja vinouttavat koko yhteiskunnan
arvopohjan muodostumista.
Uskonnottomia kaikkein pahimmin loukkaava on työryhmän väite,
jonka mukaan perus- ja ihmisoikeuksien turvaaminen on tarpeen
vain uskontokunnille.
Työryhmä asettuu vastustamaan erillisen tukijärjestelmän
kehittämistä hautaustoimeen ja väestökirjanpitotehtäviin.
Työryhmä perustelee kantaansa sillä, että tukijärjestelmä muka
olisi hallinnollisesti raskas, mutta työryhmän tosiasiallisena
vaikuttimena on antaa evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle
kirkolle paljon enemmän yhteiskunnan rahaa kuin esimerkiksi
hautaustoimen ja eräiden väestökirjanpitotehtävien kustantaminen
maksaisi. Lisäksi työryhmän tarkoituksena on tehdä muille
uskontokunnille annettava apu evankelisluterilaisten
viran-omaisten mielivallasta riippuvaa ja sulkea uskonnottomat
lakisääteisen tukijärjestelmän ulko-puolelle.
Työryhmä väittää, että erilaisista hautausmuodoista ja
hautausmaista johtuen tukijärjestelmää olisi vaikeaa saada
toimivaksi. Uskonnottomat ovat toisaalla ehdottaneet, että
yhteiskunta maksaisi kaikkien vainajien perikunnille
tasasuuruisen hautausavustuksen. Tällainen järjestelmä toimisi
aivan yksinkertaisesti ja halvalla. Jos perikunta tuhkaisi
vainajan ja ripottelisi tuhkan esimerkiksi metsään tai
vesistöön, hautaus olisi halpa, ja perikunnalle voisi jäädä
avustuksesta hieman rahaa. Jos perikunta hautaisi vainajan
kalliiseen evankelisluterilaisen hautausmaahan, se voisi joutua
maksamaan osan kustannuksista itse.
Työryhmä ehdottaa, että evankelisluterilaisten seurakuntien
yhteisövero-osuus korvattaisiin yhdellä valtionavulla.
Valtionapu muille uskonnollisille yhdyskunnille sekä muille
hautaus-maiden pitäjille toteutettaisiin harkinnanvaraisena
valtionapuna. Työryhmän mielestä yhteis-kunnalliset tehtävät
otettaisiin huomioon määriteltäessä evankelisluterilaisen kirkon
valtion-avun mitoitusta suhteessa rekisteröityjen uskonnollisten
yhdyskuntien valtionapuun.
Uskonnottomien mielestä yhteisöveron muuttaminen valtionavuksi
on parannus nykyiseen tilanteeseen. Sen sijaan uskonnottomat
ovat eri mieltä evankelisluterilaisen kirkon valtion-avun
perusteista, määrästä ja maksujärjestelmästä.
Ortodoksit ovat esimerkiksi uskonnottomiin verrattuna mitätön
vähemmistö. Jos vähemmistöuskonnoille myönnetään valtionapua,
ortodoksien valtionavun perusteiden pitää olla samat kuin muilla
vähemmistöuskonnoilla.
Evankelis-luterilaisen kirkon valtionapu
Työryhmä on halunnut erityisen vahvat takeet siitä, että
yhteiskunnan varojen holtiton syytäminen upporikkaalle
evankelisluterilaiselle kirkolle jatkuisi. Tästä syystä työryhmä
ehdottaa, että evankelisluterilaisen kirkon valtionavusta
säädettäisiin erityinen laki ja että valtionapu sidottaisiin
indeksiin. Kun esimerkiksi lapsiperheiden tuki ei ole sidottu
indeksiin vaan vaihtelee eduskunnan kulloisestakin tahdosta
riippuen, työryhmän huoli evankelisluterilaisen kirkon
valtionavusta on mielestämme kohtuuton.
Valtionapu rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille ja
hautausmaiden ylläpitäjille
Työryhmä ehdottaa rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
toiminnan tukemiseksi harkinnanvaraista valtionavustusta.
Työryhmä katsoo, että valtionavustuksen jakamisessa
lähtö-kohtana tulisi olla yhdyskuntien väestötietojärjestelmästä
ilmenevä jäsenmäärä. Lisäksi työ-ryhmä katsoo, että
jäsenmääräperusteesta tulisi voida poiketa silloin, kun
yhdyskunnalla on sen jäsenmäärään nähden vain hyvin vähän tai ei
lainkaan uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen liittyvää
toimintaa. Kaikkein pienimmille uskonnollisille yhdyskunnille
työryhmä ei antaisi ollenkaan valtionapua.
Tällainen järjestelmä johtaisi mielivaltaan. Työryhmä on hyvin
kierolla tavalla onnistunut muotoilemaan evankelisluterilaisen
kirkon eniten vastustamien uskontokuntien valtionavun
pienentämisen tai kieltämisen. Uskonnottomien mielestä
mielivallasta voidaan välttyä vain lopettamalla yhteiskunnan
tuki valtiokirkoille ja pidättymällä yhteiskunnan tuesta muille
uskontokunnille.
Työryhmä korostaa, että vain evankelisluterilaisella kirkolla on
lakisääteinen velvollisuus pitää yllä hautausmaita.
Uskonnottomat toivovat, että tämä velvollisuus siirretään
mahdollisimman pikaisesti yhteiskunnalle. Työryhmän näkemys,
jonka mukaan kuntien ylläpitämiä hautausmaita ei ole tarpeen
erikseen tukea, kun otetaan huomioon kuntien yleinen
valtionapu-järjestelmä, on tahallisesti väärämielinen ja
näkemyksen tarkoituksena on estää kunnallisten hautausmaiden
perustaminen. Kuntien valtionapujärjestelmässä ei ole ollenkaan
huomioitu, että kunnat saattavat pitää yllä hautausmaita. Kunnat
eivät siis saa ollenkaan rahaa hautaus-maiden ylläpitämiseen.
Työryhmän mielestä tämä ei ole tarpeenkaan.
Valtionavun lähtötason mitoitus
Työryhmä ehdottaa evankelisluterilaisen kirkon valtioavun
lähtötasoksi nykyistä keskimääräistä yhteisöveron tuottoa tai
hieman sitä suurempaa valtionapua eli 75-90 miljoonaa euroa.
Tässä kohden työryhmä puhuu euroista, muualla markoissa.
Markoissa aloitustaso olisi 450-535 miljoonaa markkaa.
Uskonnottomien mielestä yhteisöveron jakaminen
evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle pitää
lopettaa luomatta minkäänlaista korvaavaa
valtionapujärjestelmää. Evankelis-luterilaiselle kirkolle
ehdotetulla valtionavulla yhteiskunta voisi kustantaa kaikille
kansalaisille ilmaisen hautauksen ja hoitaa
evankelisluterilaisen kirkon nykyisen suorittamat
väestörekisteritehtävät itse. Rahaa jäisi vielä kuntayhtymien
omistamien hautausmaiden perustamiseen ja ylläpitämiseen.
Muiden uskonnollisten yhteisöjen harkinnanvarainen
valtionapu
Muiden uskonnollisten yhdyskuntien valtionavuksi työryhmä
ehdottaa eduskunnan vuosittain myöntämän rahamäärän
harkinnanvaraista eli uskonnottomien mielestä mielivaltaista
jakamista. Uskonnottomien mielestä uskontokuntien valtionapua ei
pitäisi perustaa, eihän työ-ryhmä ole ehdottanut uskonnottomien
valtionapuakaan. Työryhmä ei ole ehdottanut lakisää-teistä
valtionapua edes uskonnottomien oikeusturvajärjestöille kuten
Vapaa-ajattelijain liitolle.
Uskonnottomien jättäminen ehdotetun lakisääteisen
valtionapujärjestelmän ulkopuolelle
Uskonnottomien mielestä jo ehdotus siitä, että
uskontokunnille annettaisiin lakisääteistä valtionapua ja
uskonnottomien vastaaville järjestöille ei, on
ihmisoikeusloukkaus. Norjassa uskonnottomien järjestöille
maksetaan kirkollisveron suuruista avustusta, koska kirkkoa ei
ole erotettu valtiosta. Tiettävästi Norjassa ollaan
suunnittelemassa sellaista kirkon ja valtion erottamista, että
kirkollisveroa perittäisiin vain evankelis-luterilaisen kirkon
jäseniltä ja uskonnottomien järjestöt jätettäisiin järjestelmän
ulkopuolelle. Käytännössä tämä kutistaisi asukasta kohti
maailman suurimman humanistijärjestön saman kokoiseksi, kuin
pieni ja vaikutusvallaton Ruotsin vastaava järjestö.
Luterilaiset kirkot ovat yhtenäistämässä "luterilaisten" maiden
lainsäädäntöä evankelis-luterilaisille kirkoille mahdollisimman
edullisiksi.
Ehdotuksen vaikutukset
Työryhmä on ilahtuneena todennut, että sen ehdotukset
vakauttaisivat evankelisluterilaisen kirkon taloudenhoitoa, kun
vuodesta toiseen suuresti vaihteleva yhteisövero-osuus
korvattaisiin reaaliarvoltaan samansuuruisena säilyvällä
valtionavulla. Työryhmän mukaan ehdotetun valtionavun keskitetty
jako merkitsisi tulonsiirtoa erityisesti pääkaupunkiseudun
seurakunnilta muille seurakunnille. Uskonnottomien mielestä
työryhmän olisi pitänyt jättää tällaiset asiat uskontokuntien
itsensä ratkaistavaksi.
Lainsäädännön muutostarpeet
Työryhmä on pohtinut myös muutostarpeita
evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon taloutta koskevaan
muuhun lainsäädäntöön. Uskonnottomien mielestä eduskunnan
tehtävä ei ole säätää lakeja kahden valtiokirkon asioista.
Tällaiset lait pitää mielestämme kumota ja jättää uskontokuntien
talouden ja muidenkin asioiden hoito uskontokuntien itsensä
ratkaistaviksi.
Kunnioittavasti
Vapaa-ajattelijain liitto ry
Erkki Hartikainen
Puheenjohtaja
Juha Kukkonen
Pääsihteeri