Työministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Opetusministeriö
Vähemmistövaltuutetun virka
Vapaa-ajattelijain liitto esitti keväällä 1996 usealle
valtion viranomaiselle, että Suomeen olisi perustettava
vähemmistövaltuutetun virka. Ehdotimme, että "sen voisi saada
aikaan yhdistämällä ulkomaalaisvaltuutetun ja pakolaistoimiston
tehtävät ja lisäämällä siihen yleensä vähemmistöjen ongelmia
tuntevia virkamiehiä". Ehdotus on julkaistu Vapaa Ajattelijassa
nro 1/1996. Aivan kuin vapaa-ajattelijoiden ehdotus olisi otettu
varteen, kun työministeriössä on virkamiestyönä valmistunut
esitys vähemmistövaltuutetun viran perustamiseksi Suomeen.
Vähemmistövaltuutetun virka on ilmeisesti suunniteltu
perustettavaksi ennen kaikkea etnisten vähemmistöjen
näkökulmasta. Siten on epävarmaa, käsittelisikö
vähemmistövaltuutettu maailmankatsomuksellisten vähemmistöjen
asioita. Liiton mielestä olisi tärkeää, että valtuutettu
käsittelisi myös katsomusvähemmistöjen asioita, sillä muuten
esimerkiksi uskonnottomat jäävät taas ilman oikeuksiensa
puolustajaa valtionhallinnossa. Sen sijaan luulisimme, että ns.
etnisten vähemmistöjen asioiden käsittelyssä tulisivat mitä
todennäköisimmin esille myös näiden vähemmistöjen uskontoihin
liittyvät asiat, kuten esimerkiksi muslimien hautaamisasiat ovat
jo tulleet. Valtion viranomaiset ovat käsitelleet pakolaisten
asioita katsomusten näkökulmasta. Tällöin tosin näkökulma oli
rajattu vain yhteen uskontoon, islamiin. Vähemmistövaltuutetun
viran perustamiseen liittyvässä keskustelussa viitataan Suomen
juutalais- ja tataarivähemmistöihin. Jos näihin vähemmistöihin
viitataan, silloin on otettava huomioon myös uskonnottomien
vähemmistö, vaikka heistä suurin osa onkin suomalaista
alkuperää.
Vapaa-ajattelijain liitto esittää, että vähemmistövaltuutetun
virka olisi laaja-alainen ja käsittelisi asioita alkuperäisessä
aloitteessamme esitetyllä tavalla. Teemme työministeriölle,
sosiaali- ja terveysministeriölle ja opetusministeriölle lisäksi
yhteystyötarjouksen.
Vapaa-ajattelijain liitto on toiminut yli 60 vuotta
uskonnottomien ja uskontokuntiin kuulumattomien etu-,
oikeusturva- ja kulttuurijärjestönä. Toimimme vapaaehtoistyön
pohjalta. Liitolla on vain yksi palkattu työntekijä, joka
ylläpitää liiton toimistoa ja hoitaa järjestön talousasiat.
Liitolla ei ole palkattua toiminnanjohtajaa tai vastaavaa. Tämä
on ongelmallista uskonnottomien ja uskontokuntiin kuulumattomien
oikeuksien puolustamisen näkökulmasta. Olemme kuitenkin
vuosikymmenien työn tuloksena keränneet paljon tietoa
uskonnottomien ja uskontokuntiin kuulumattomien asemasta
Suomessa. Tiedon keruu ei ole riittävän perinpohjaista
riittämättömien resurssien vuoksi. Liitossa olisi paljon päteviä
ihmisiä tekemään järjestelmällistä työtä, mutta ihmisillä ei ole
riittävästi aikaa varsinaisen leipätyön viedessä suurimman osan
ajasta.
Liitto on työssään tullut siihen tulokseen, että edustamamme
kansanosan asemassa on niin suuria ongelmia, että asiaa pitäisi
tutkia. Ehdotamme alkuperäisen aloitteemme hengessä, että
perustettavan vähemmistövaltuutetun toimistoon perustetaan
ainakin yksi virka selvittämään uskonnottomien vähemmistön
asemaa Suomessa. Parhaiten tätä ongelmakenttää tuntevat
vapaa-ajattelijat, joten toivomme, että virkaa täytettäessä
asiasta konsultoitaisiin liiton kanssa. Vapaa-ajattelijoissa on
tarvittaessa tämän selvitystyön tekijöitäkin.
Uskonnottomien asemassa on paljon
ratkaisemattomia ongelmia
Esitämme lyhyesti vain joitakin uskonnottomien vähemmistön
kokemia ongelmia suomalaisessa yhteiskunnassa. Ehkä suurin
ongelma on se, että uskonnottomat kokevat, ettei heillä ole
samoja oikeuksia yhteiskunnassa kuin on uskontokuntiin
kuuluvilla. Toinen yleinen ongelma on se, että uskonnottomat
kokevat, ettei heitä ole kuultu heidän ongelmissaan.
1. Uskontokasvatus päiväkodeissa: Päivähoitolaissa on
erikseen mainittu, että lasten päivähoidossa on
uskontokasvatusta. Uskonnonvapauden mukaan uskonnottomien lapset
voidaan vapauttaa uskontokasvatuksesta. Tässä on kuitenkin
ongelma. Jos uskonnoton perhe pitää kiinni oikeuksistaan,
päiväkodin lapsiryhmä hajoaa, ja yhteisyyden tunne katoaa. Jos
päiväkodissa ei olisi uskontokasvatusta, lapset voisivat olla
koko päivän yhdessä. Jos kuitenkin lapsi vapautetaan päivähoidon
uskontokasvatuksesta, se on käytännössä hyvin vaikeata. Jos
esimerkiksi päiväkotiryhmä lähtee käymään kirkossa (joka on
muuten hyvin yleinen ohjelmanumero kunnallisissa päiväkodeissa),
mihin pieni uskonnoton lapsi laitetaan tämän uskonnollisen
tapahtuman ajaksi. 3-6 -vuotiasta ei voi jättää yksin, niin kuin
koulussa tehdään. Useimmiten lapsi otetaan mukaan vanhemmilta
lupaa kysymättä. Ongelma on myös se, että lapsiryhmän
hajoamisesta uskontokasvatuksen ajaksi syyllistetään usein
oikeuksistaan kiinni pitävän uskonnottoman kodin lapsi, vaikka
ryhmän hajoamisen syy on kaikille sopimaton uskontokasvatus.
2. Uskonnonopetus kouluissa: Uskonnottomat eivät voi saada
peruskoulusa tai lukiossa uskonnotonta katsomusopetusta, niin
kuin uskontokuntien jäsenillä on lain mukaan oikeus saada
uskonnollista opetusta. Elämänkatsomustieto ei ole uskonnoton
katsomusoppiaine. Se on tosin parempi kuin oli aiempi vaihtoehto
uskonnonopetukselle.
Katsomusopetukseen liittyy se ongelma, että jos koululainen
ei ole uskontokunnan jäsen, hän joutuu erikseen hakemaan
vapautusta uskonnonopetuksesta. Vapautuksen pitäisi tapahtua
automaattisesti, siten, että uskontokuntiin kuulumaton ohjataan
automaattisesti elämänkatsomustiedon eikä uskonnon opetukseen.
3. Avioliittoon vihkiminen: Uskonnottomien rekisteröidyillä
yhdistyksillä ei ole mahdollisuutta saada avioliittoon
vihkimisoikeutta niin kuin on rekisteröidyillä uskonnollisilla
yhdyskunnilla. Siksi uskonnottomien on käytettävä
siviilivihkimispalveluja, jotka kuitenkin on järjestetty hyvin
vaihtelevasti riippuen kihlakunnasta. Useat siviilivihkijät
eivät suostu vihkimään virkapaikan ulkopuolella esimerkiksi
jossakin kauniissa juhlapaikassa. Useat vihkijät eivät suostu
vihkimään virka-ajan ulkopuolella. Siviilivihkijät eivät anna
vastaavia palveluja myöskään uskontokuntien jäsenille, mutta
esimerkiksi valtiokirkoilla on ylivertaiset mahdollisuudet
järjestää näitä palveluja. Näin ollen uskonnottomat eivät saa
tasavertaista palvelua vihkimisessä.
4. Hautaustoimi: Valtio on suonut evankelisluterilaiselle
kirkolle käytännössä yksinoikeuden ylläpitää ns. yleisiä
hautausmaita. On tosin kyseenalaista kutsua hautausmaita
yleisiksi, sillä hinnoittelussa kaikkia ei kohdella
tasavertaisesti. Koska kirkolla on yhteisöverotusoikeus, valtion
ja kirkon kesken on vuonna 1982 sovittu, että veron vastineeksi
hautausmaita ylläpitävien seurakuntien pitäisi periä yhtenäiset
hautapaikka- ja muut hautaustoimen maksut kaikilta, myös
kirkkoon kuulumattomilta. Liiton selvityksen mukaan näin ei
tapahdu. Valtio ei ole suhtautunut vakavasti esittämäämme
ongelmaan. Päin vastoin, ajan kuluessa usean seurakunnan
hautaustoimi on liiketaloudellisestikin katsoen muuttunut
voitolliseksi kirkkoon kuulumattomien hautaamisessa.
5. Kirkollisvero, yhteisövero: Kirkon lisäksi valtio on
useassa yhteydessä väittänyt kirkon yhteisöveroa käytettävän
yhteiskunnallisiin tehtäviin. Nämä tehtävät eivät kuitenkaan
koske kirkkoon kuulumattomia. Kirkkoon kuulumattomat eivät ole
kirkon jäsenrekisterissä (väestörekisteri), hautapaikat ovat
kirkkoon kuulumattomille kalliimpia kuin kirkon jäsenille ja
kirkon ns. sosiaalityö kohdistuu kirkon jäseniin, ei kirkkoon
kuulumattomiin.
Myös 1990-luvun alun taloudellista lamaa on käytetty kirkon
yhteisöveron puolustajana. Kun kunnat ovat joutuneet laman
vuoksi karsimaan menojaan, karsinta on supistanut kuntien
sosiaalipalveluja. Valtio onkin väittänyt, että kuntien
supistunutta palvelutarjontaa on voitu korvata kirkon
yhteiskunnallisilla palveluilla. Väite ei pidä paikkaansa, sillä
yhdenkään valtion tai kuntien menojen säästöpäätösten yhteydessä
ei ole vedottu siihen, että kunnallisten palvelujen supistuessa
kirkko hoitaa kuntien hoitamattomia tehtäviä. Kuntien
palvelutarjonnan heikentyessä ei voidakaan olettaa, että kuntien
puolueettoman ja tunnustuksettoman palvelun korvaisi kirkon
sosiaalityö, joka ei tietenkään voi olla puolueetonta tai
sitoutumatonta, eikä se edes kohdistu kaikkiin. Kirkkoon
kuulumatonta ei saa velvoittaa hakemaan apua kirkolta, jos apua
ei saa kunnalta. Jos kirkon verovarat riittävät sosiaalityöhön
eivätkä kuntien varat riitä, verovarat ohjautuvat luonnollisesti
silloin väärälle veronsaajalle.
On käynyt jopa niin, että kunnat ovat kehottaneet
vähävaraisia kirkon leipäjonoon. Tämä on ongelma kirkkoon
kuulumattoman kohdalla, sillä seurakunnat ovat kieltäytyneet
jakamasta esimerkiksi EU-elintarvikkeita kaikille
vähävaraisille. Kirkkoon kuulumattomille ei ole annettu
EU-ruokaa maa- ja metsätalousministeriön yleiskirjeen ohjeen
vastaisesti.
6. Vanhusten hoito: Tuomme esille tapauksen, joka on osoitus
siitä, että kirkon ns. sosiaalityö on tarkoitettu vain kirkon
jäsenille. Tammikuussa 1998 liittoon otti yhteyttä erään
vanhuksen omaiset. Vanhus halusi päästä vanhusten hoitokotiin,
mutta koska laitoksen omisti osittain evankelisluterilainen
seurakunta, vanhukselle sanottiin, että hän pääsee hoitokotiin
vain, jos hän liittyy seurakuntaan. Jos kirkko voi periä
yhteisöveroa ns. yhteiskunnallisten palvelujen verukkeella,
palveluja on silloin annettava kaikille, sillä veroakin peritään
kaikilta. Jos kirkon ns. sosiaalityö korvaa kuntien ja valtion
palvelun puutteita, kirkko ei saa rajoittaa palveluitaan vain
omiin jäseniinsä tai hinnoitella niitä eri perustein. Kyseisessä
tapauksessa on myös uskonnonvapausongelma. Suomessa on
uskonnonvapaus, mutta sitä rikotaan, jos hoitokoti vaatii sinne
pääsyn ehtona kirkkoon liittymistä. Valtio ei saa hyväksyä
tällaista menettelyä.
7. Yliopisto-opetus: Kirkon papisto saa kirkon tarpeisiin
räätälöityä korkeakouluopetusta muun muassa perhejuhlien
seremonioita varten (syntymä, aikuistuminen, häät, kuolema).
Uskonnottomat eivät saa yliopistossa vastaavaa uskonnottomien
tarpeisiin räätälöityä opetusta, vaan uskonnottomien järjestön
täytyy rahoittaa tällainen koulutus omista varoista.
Yliopiston voimavaroja käytetään muutenkin runsaasti kirkkoa
palvelevaan tutkimukseen, kun taas mikään yliopiston laitos ei
tutki asioita uskonnottomien järjestöjä palvelevalla tavalla.
8. Maahanmuuttajat ja pakolaiset. Valtion viranomaiset ovat
kohdelleet eriarvoisesti pakolaisia riippuen siitä, ovatko
pakolaiset uskonnollisia tai uskonnottomia. Valtio kustansi
erillisen hautausmaan eräälle uskonnolliselle pakolaisryhmälle,
mutta uskonnottomien vastaaviin tarpeisiin valtio ei ole edes
vastannut kirjeisiin. Valtio olisi toiminut tasapuolisesti ja
järkevästi, jos se olisi rahoittanut kaikille tarkoitetun
hautausmaan, johon voitaisiin haudata niin suomalaisia kuin
maahanmuuttajiakin.
Vapaa-ajattelijain liitto on halunnut osallistua
maahanmuuttajia ja pakolaisia koskevaan keskusteluun.
Vapaa-ajattelijat halusivat tuoda kantansa valtion erilaisten
toimikuntien tietoon. Pyrimme myös jäseneksi näihin elimiin.
Liiton edustajaa ei valittu elimiin, mutta ulkoministeriön
pakolaisasioita hoitava virkamies lupasi tammikuussa 1996, että
Vapaa-ajattelijain liittoa kuullaan asiassa lähiaikoina.
Lupauksesta on kulunut yli kaksi vuotta, eikä
vapaa-ajattelijoita ole vieläkään kuultu. Asiasta on kirjoitettu
kahdesti ulkoministeri Tarja Haloselle. Sen sijaan valtio on
tehnyt useita päätöksiä, jotka eivät kohtele maahanmuuttajia ja
pakolaisia tasavertaisesti. Liitto on hämmästynyt, että
esimerkiksi maahanmuutto- ja pakolaispoliittinen toimikunta ei
kuullut vapaa-ajattelijoita, vaikka vapaa-ajattelijoita
luvattiin kuulla. Toimikunnan työn pohjalta valtioneuvosto on
16.10.1997 hyväksynyt maahanmuuttaja- ja pakolaispoliittisen
ohjelman. Liitolla on näyttöä pakolaisten eriarvoisesta
kohtelusta, mutta toimikunta ei kuullut uskonnottomia. Tämäkin
on osoitus, että uskonnottomien asema on puutteellinen, eikä
valtionhallinnossa ole elintä tai virkamiestä, joka valvoisi
tasavertaisuuden toteutumista. On huomattava, että toimikunta
kuuli laajasti muita kansalaisjärjestöjä.
Niin kuin on jo tullut todettua, Vapaa-ajattelijain liitto on
vuosikymmenet yrittänyt puolustaa uskonnottomien ja
uskontokuntiin kuulumattomien oikeuksia. Liitto on kuitenkin
joutunut useimmiten toteamaan, ettei se yksin kykene saamaan
uskonnottomien asemaa tasavertaiseksi muiden suomalaisten
kanssa. Siksi valtionhallintoon olisi saatava sellainen virka,
joka ottaisi huomioon myös katsomusvähemmistöt. Vaikka liitto on
kirjelmöinyt viranomaisia useasti, useimmiten liitto ei ole
saanut edes vastauksia kirjeisiinsä, joissa on kuvattu
uskonnottomien kohtaamia ongelmia elämässään.
Uskonnottomilla on paljon ongelmia, vaikka Suomessa on
hallitusmuodon mukaan uskonnonvapaus. Monessa ongelmatilanteessa
voidaan selkeästi nähdä, että uskontokuntien jäsenet ja niihin
kuulumattomat saavat erilaisen kohtelun ja nimenomaan
uskontokuntaan kuulumisesta tai kuulumattomuudesta riippuen. On
perusteita sanoa, että uskonnottomien kokemassa kohtelussa tai
yhteiskunnan palvelussa on havaittavissa piirteitä
järjestelmällisestä epätasavertaisuudesta. Siksi pyydämme, että
vähemmistövaltuutetun toimistoon perustetaan virka eri
katsomusryhmien yhteiskunnallisen aseman selvittämiseksi.
Esitämme, että uskonnottomien edustajan, Vapaa-ajattelijain
liiton pitkäaikaista kokemusta alalta käytetään hyödyksi sekä
virkaa perustettaessa että sitä hoidettaessa.
Vapaa-ajattelijain liitto esittää, että uskonnottomien
vähemmistön aseman selvittäminen ja ehdotukset aseman
tasavertaistamiseksi voitaisiin mahdollisesti tehdä myös
projektityönä. Liiton jäseninä on henkilöitä, joiden koulutus ja
kokemus soveltuu tällaiseen selvitystyöhön. Toivomme
ministeriöiltä mahdollisimman pikaista yhteydenottoa.
Juha Kukkonen, Robert Brotherus
puheenjohtaja, pääsihteeri
Vapaa-ajattelijain liitto |