Koulutuksen lainsäädännön kokonaisuudistus pitää sisällään
ehdotuksen perusopetusasetukseksi. Ehdotuksen mukaan "päivän työ
aloitetaan päivänavauksella". Ilmaisu merkitsee sitä, että
kaikkien oppilaiden on osallistuttava päivänavaukseen, vaikka se
olisi uskonnollinen. Lukioasetusluonnoksessa päivänavauksesta ei
ole mainintaa.
Nykyisen peruskouluasetuksen 22 §:n 2 momentin ja
lukioasetuksen 21 §:n 2 momentin mukaan uskonnonopetuksesta
vapautetut oppilaat on vapautettu myös päivänavauksista.
Vapautus perustuu hallitusmuodon 9 §:ään kirjattuun
uskonnonvapauteen.
Monissa kouluissa päivänavaukset ovat usein uskonnollisia.
Siksi uskonnottomilla ja muilla yleisestä uskonnonopetuksesta
vapautetuilla (mm. toiseen uskontoon kuuluvat) olisi nykyiseen
tapaan oltava oikeus myös tulevaisuudessa saada vapautus
uskonnollisista päivänavauksista. Päivänavauksen
uskonnollisuutta korostaa nykyisen asetuksen erillinen maininta,
että päivänavaukseen voi kuulua virsilaulua. Lisäksi asetuksessa
mainitaan, että "päivänavausten tulee myönteisellä tavalla
liittyä koulussa annettavaan uskonnolliseen ja eettiseen
kasvatukseen". Päivänavaus on siten uskonnollinen tilaisuus.
Ehdotettu perusopetusasetus merkitsisi toteutuessaan selvää
heikennystä uskonnottomien kotien ja oppilaiden oikeuksiin.
Vapaa-ajattelijain liitto antoi 18.5.1996 opetusministeriölle
lausunnon muun muassa ehdotetusta päivänavauksen
pakollisuudesta. Liitto vastusti pakollisuutta ja vaati, että
uuteen asetukseen on saatava maininta siitä, että
uskonnonopetuksesta vapautetut on vapautettava myös
päivänavauksesta. Asetusehdotushan ei pidä sisällään mitään
uudistusta päivänavauksen sisältöön.
Opetusministeriö kokosi lainsäädäntöehdotuksesta annetuista
lausunnoista yhteenvedon. On erikoista, että ministeriö on
jättänyt yhteenvedosta kokonaan pois vapaa-ajattelijoiden
kriittisen kannan päivänavauksen pakollisuuteen. Kyseessä on
niin olennainen vapauden rajoitus, että yhteenvedossa olisi
pitänyt mainita, että ainakin Vapaa-ajattelijain liitto korostaa
uskonnonvapauden periaatetta tässä yhteydessä.
Parhaillaan lehdistössä käytävässä päivänavauskeskustelussa
onkin lähes kokonaan jäänyt huomioimatta, että Suomessa on
uskonnon- ja vakaumuksenvapaus. Tämä on taattu perustuslaissa
eli hallitusmuodon 9 §:n 1 momentissa: "Jokaisella on uskonnon
ja omantunnon vapaus." 2 momentissa mainitaan vielä erikseen,
että "kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa
vastaisesti uskonnon harjoittamiseen". Asetuksella ei siten
voida velvoittaa päivänavaukseen osallistumiseen perustuslain
vastaisesti.
Uskonnonopettajaliitto kannattaa päivänavauksen
pakollisuutta. Se perustelee pakollisuutta muun muassa sillä,
että päivänavaus korostaisi koulun yhteisöllisyyttä. Uskonnon
opettajat eivät ymmärrä, että nimenomaan uskonto on tekijä, joka
rikkoo koulun yhteisöllisyyttä. Nykyisin yhä useampi ei tunnusta
Suomen valtauskontoa tai on kokonaan uskonnoton. Helsingissä
koululaisista noin viidennes ei kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Uskonnon opettajat vetoavat myös kulttuuriin. Sekin on ajastaan
jälkeen jäänyt perustelu, sillä Suomi ei ole yhtenäiskulttuuri,
jossa tunnustettaisiin vain yhtä katsomusta, eikä uskonto ole
kaikkien kulttuuria.
Uskonnon opettajat ovat huolissaan siitä, että nykyisin
asetus mahdollistaa sen, että päivänavauksen ajaksi osa koulun
oppilaista voi poistua luokkahuoneesta. Ei ole koululaisten
vika, että he kokevat olevansa erilaisia tai heitä pidetään
erilaisina. Vika on siinä, että kouluun on tuotu sellaista
opetusainesta, joka erottaa koululaisia ja rikkoo
yhteisöllisyyttä. Uskonnon opettajat siis haukkuvat väärää
puuta. Jos uskonnon opetus ja uskonnolliset päivänavaukset
poistettaisiin Suomen koululaitoksesta, koululaisia ei jaettaisi
eri ryhmiin eikä kenenkään tarvitsisi pitää itseään erilaisena.
Toisaalta kaikkihan me olemme erilaisia. Mutta erilaisuuden ei
tarvitsisi korostua erillisinä opetusryhminä.
Nykyisessä asetuksessa mainituista päivänavauksen teemoista
oppilaan elämään, kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät
ajankohtaiset asiat koskettavat jokaista koululaista ja ovat
merkittäviä hänen persoonallisen kehittymisensä kannalta. Sitä
on tietysti myös uskonto, mutta uskonto hajottaa kouluyhteisöä
sen vuoksi, että uskontoja on niin monia, ja periaatteessa
jokaisella voi olla oma opetusryhmänsä.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä päivänavauksissa pitäisi
korostaa koulun eettistä kasvatusta. Sekään ei tosin
nykyisellään korosta koulun yhteisöllisyyttä, sillä koulussa ei
ole saavutettu yhteisymmärrystä kaikille annettavasta yhteisestä
eettisestä opetuksesta. Se olisi toivottavaa, mutta niin kauan
kuin koulussa on tunnustuksellista uskonnon opetusta, yhteinen
eettinen oppiaine ja kasvatus ei ole realistista.
Sen sijaan, että suomalaisten koululaisten ja kouluyhteisön
työntekijöiden uskonnonvapautta rajoitettaisiin pakollisella
päivänavauksella, lainlaatijoiden pitäisi kantaa huolta siitä,
että uskonnonvapausperiaatteen mukainen osallistumattomuusoikeus
toteutuisi käytännössä. Toteutettaessa uskonnollinen päivänavaus
keskusradion kautta uskontokuntiin kuulumattomien negatiivinen
uskonnonvapaus on vaikea toteuttaa.
Opettajalla ja muilla koulun työntekijöillä on muiden
suomalaisten tavoin uskonnonvapaus ja siten oikeus olla
osallistumatta uskonnonharjoitukseen, mitä päivänavauksissa
luettavat rukoukset ja lauletut virret ovat. Uskontokuntiin
kuulumattoman kouluhenkilöstön oikeudet olla osallistumatta
päivänavauksiin on hallitusmuodon uskonnonvapaussäädöksen
lisäksi turvattava joko asetuksessa tai laissa.
Ymmärtääksemme lukiot voisivat itse päättää, järjestävätkö ne
päivänavauksia vai eivät. Jos päivänavauksia järjestetään,
lukioasetuksessa olisi oltava nykyisen lukioasetuksen kaltainen
säädös osallistumattomuusoikeudesta. Lukioiden omilla
päätöksillä ei voida pakottaa uskonnonharjoitukseen
hallitusmuodossa taatun uskonnonvapauden vastaisesti.
Juha Kukkonen, Robert Brotherus
puheenjohtaja, pääsihteeri