VAPAA-AJATTELIJAIN LIITTO RY
Neljäs linja 1
00530 Helsinki
Puh. 0440 715 601, fax (09) 739 055 2.1.2001
Vapaa-ajattelijain liitto antaa uskonnonvapauskomitealle
lausunnon komitean hautaustoimijaoston ehdotuksesta
hautaustoimilaiksi. Liitto tukee jaoston tavoitteita, joiden
mukaan lailla on tarkoitus selkiyttää ja yhtenäistää
hautaustointa koskevaa lainsäädäntöä sekä edistää uskonnon ja
omantunnon vapauden toteutumista hautaustoimessa. Näitä
Vapaa-ajattelijain liitto on vaatinut pitkään. Sen sijaan liiton
mielestä jaoston ehdotukset eivät pääosin ole sopusoinnussa
tavoitteiden kanssa. Siksi liitto on tyytymätön useaan jaoston
ehdotukseen. Liitto panee kuitenkin tyytyväisenä merkille, että
jaosto viittaa tekstissään perustuslain 6 §:ään, jonka
yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan julkisen vallan tulee kohdella
tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia ja
maailmankatsomuksellisia suuntauksia. Jaosto ei vain ole
ehdotuksissaan huomioinut tätä periaatetta riittävästi. Lisäksi
jaoston ehdotus on ylisääntelyä. Liitto luovuttaa komitealle
lausuntonsa liitteenä oman ehdotuksensa hautaustoimilaiksi.
1. Yleistä
Vapaa-ajattelijain liitto paheksuu sitä, että jaoston
ehdotuksessa väitetään perusteetta, että yhteisöveroa
käytettäisiin evankelisluterilaisen kirkon hautaustoimen
kuluihin. Tämä on kirkon ja joidenkin valtionhallinnon
virkamiesten väite, joka ei kuitenkaan perustu mihinkään
säädökseen. Päinvastoin, liitto on saanut
valtiovarainministeriön vero-osastolta lausunnon, jonka mukaan
kirkon saamaa yhteisövero-osuutta ei ole korvamerkitty.
Ministeriön mukaan vero on siten vapaasti kirkon käytettävissä
muiden kirkollisverojen tapaan. Sitä paitsi verovarojen käyttö
hautojen ylläpitoon on kielletty. Hautojen ylläpito ja hoito
pitäisi kustantaa hautainhoitorahastojen varoilla. Rahastojen
varat kertyvät hautapaikkojen haltijoilta kerättävistä
maksuista.
1.1 Jaoston perustaminen ja sen
työskentely
Ensi kerran kuultuaan komitean hautaustoimijaoston
perustamisesta Vapaa-ajattelijain liitto esitti komitealle
toivomuksen, että liiton edustaja otettaisiin jaoston työhön
mukaan. Liitto perusteli vaatimusta sillä, että se on
perustellusti arvostellut Suomen hautaustoimilainsäädäntöä.
Liitto on tyytymätön siihen, että se jätettiin jaoston
työskentelystä sivuun, mutta sen sijaan evankelisluterilainen
kirkko oli laajasti edustettuna jaostossa. Jaoston toisena
jäsenenä oli teologi Juha Seppo ja ulkopuolisena asiantuntijana
Matti Halttunen kirkkohallituksesta. Sen lisäksi jaosto kuuli
asiantuntijana kirkkohallituksen Markku Kiikkaa. Liittoa, joka
on arvostellut hautaustoimen eriarvoisuutta, sen sijaan ei edes
kuultu. Vuonna 1997 valmistuneessa valtion ja kirkon
taloudellisia suhteita käsitelleen toimikunnan mietinnössä
kirkko ilmaisi selvästi, että se on tyytyväinen hautaustoimen
nykytilaan, joten on yllättävää, että uudistusta pohdittaessa
kuullaan vallitsevaa tilannetta kannattavaa mutta ei kuulla
nykytilassa korjattavaa näkevää edustajaa. Tästä on aiheutunut
se, että jaostolta on jäänyt huomaamatta monta hautaustoimeen
liittyvää seikkaa, joilla on merkitystä hautaustoimen
järjestelyissä. Tämän vuoksi jaoston esityksistä saa käsityksen,
että niillä pyritään ennen kaikkea turvaamaan se, että
luterilaisen kirkon valta-asema hautaustoimessa säilyisi ja itse
asiassa vahvistuisi entisestään.
1.2 Muiden maiden käytäntö
hautaustoimessa
Muiden maiden käytäntöä selvittäessään jaosto on
riittämättömästi pitäytynyt vain Ruotsin, Norjan ja Tanskan
hautaustoimen kuvauksessa. Vapaa-ajattelijain liitossa tehtiin
1990-luvun alussa selvitys Euroopan hautaustoimesta.
Hautaustoimi on pääsääntöisesti kuntien vastuulla. Kuntien
rinnalla myös uskontokunnat ylläpitävät hautausmaita omille
jäsenilleen. Vertailtaessa Suomen käytäntöä muihin maihin liiton
mielestä jaoston vertailun olisi pitänyt olla laajemmin
eurooppalaista käytäntöä selvittävä. Pohjoismaat ovat
valtiokirkkoperinteellään muusta Euroopasta poikkeava, joten
Pohjoismaiden keskinäinen vertailu ei anna mitään uusia aineksia
hautaustoimen uudelleenjärjestelyyn. Liitämme liiton
selvityksestä kirjoitetun lehtiartikkelin lausuntoomme.
Haluamme lisäksi jälleen kerran korjata virheen, joka on
pujahtanut jaoston esitykseen. Olemme useasti moittineet valtion
työryhmiä, toimikuntia ja komiteoita siitä, että ne
hautaustointa koskevissa esityksissään väittävät, että jotkut,
muun muassa vapaa-ajattelijat, vaatisivat evankelisluterilaisten
seurakuntien hautausmaiden siirtämistä kunnille. Sitä liitto ei
esitä, ja se käy selvästi ilmi esimerkiksi
uskonnonvapauskomitean työn alkuvaiheessa annetusta liiton
tavoitteiden esittelystä, joka on toimitettu komitealle. Liiton
kanta käy ilmi myös niistä lukuisista kirjelmistä ja
muistioista, joita liitto on 1990-luvulla toimittanut
opetusministeriöön ja valtioneuvostoon. Sen sijaan liitto
esittää, että tulevaisuudessa perustettavia hautausmaita
perustaisivat kunnat, ja seurakunnat ylläpitäisivät omia
hautausmaitaan haluamallaan tavalla ja tarjoaisivat niiden
palveluja ennen kaikkea omille jäsenilleen. Mitään suuria
taloudellisia seuraamuksia ei siten olisi, sillä ei olisi
omaisuuksien suurta siirtoakaan, päinvastoin kuin jaosto
kirjoittaa.
1.3 Nykytilan arviointi
Suomen lainsäädännössä ei ole säädöstä, joka määrittelisi
ev.lut. kirkon yleisten hautausmaiden pitäjäksi. Sen sijaan
uskonnonvapauslaista voidaan tällainen johtopäätös vetää, sillä
seurakuntien on tarjottava hautapaikka myös muille kuin
seurakunnan jäsenille, jos muuta hautasijaa ei ole saatavissa.
Lainsäädännön mukaan vastuu hautaustoimesta ei kuulu kirkolle.
Suurin puute nykylainsäädännössä onkin, ettei vastuuta ole
osoitettu kenellekään.
Nykytilan arvioinnissa jaosto jättää mainitsematta sen, että
valtio on 90-luvun puolessa välissä avustanut vain
maahanmuuttajamuslimeille tarkoitettua hautausmaata noin
miljoonalla markalla, mutta muiden maahanmuuttajaryhmien
hautausmaiden perustamiseen ei ole osoitettu ollenkaan varoja,
vaikka sellaisen käyttöä on esitetty valtiolle. Jaosto jättää
myös mainitsematta, että suomalaiset uskonnottomien järjestöt
ovat pyytäneet valtiolta avustusta hautausmaiden perustamiseen
ja ylläpitämiseen, mutta avustusta ei ole annettu.
Komitean yhteisseminaarissa 14.11.2000 eräs komitean jäsen
ihmetteli, että jaoston esitys ei kelpaa vapaa-ajattelijoille.
Vapaa-ajattelijain liiton edustaja yritti perustella, miksi
vapaa-ajattelijat eivät voi luottaa kirkkoon tunnustuksettoman
hautausmaan ylläpitäjänä. Yksi esimerkki on mainittu valtion
rahoittama muslimien hautausmaa. Kirkon työryhmä esitti vuonna
1993 valtion verovarojen käyttöä islamilaisten maahanmuuttajien
hautausmaahan. Näin tapahtui. Sen sijaan, kun asiasta syntyi
keskustelua ja vapaa-ajattelijat esittivät vastaavasti valtion
verovarojen käyttöä uskontokuntiin kuulumattomien
maahanmuuttajien hautausmaata varten, kirkon edustajat
vastustivat jyrkästi verovarojen käyttöä tähän tarkoitukseen.
Kirkon toiminta ei siten anna aihetta luottaa siihen
tunnustuksettomien hautausmaiden ylläpitäjänä.
Tuhkan käsittelystä kirjoittaessaan jaosto jättää mainitsematta,
että opetusministeriö on selvittänyt tuhkan käsittelyä vuoden
1995 alusta muuttuneen terveydensuojelulainsäädännön sallittua
tuhkan vapaan sijoittamisen. Ministeriön selvityksen mukaan
tuhkan sijoittamisen vapaus ei ole aiheuttanut ongelmia, jotka
olisivat aiheutuneet siitä, ettei sijoittamista rajoiteta
mitenkään. Siksi liiton mielestä on asiatonta mainita, että
nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa tuhkan käsittelyn
epäkunnioittavalla tavalla. Se on näet mahdollista, vaikka
tuhkan sijoittamista olisi rajoitettu. Liitto on useasti
pyytänyt saada käyttöönsä ministeriön selvityksen, mutta
ministeriö ei ole suostunut luovuttamaan sitä.
2. Yksityiskohtainen kritiikki
Jaoston päälinjauksissa on neljä varauksellisesti myönteistä
esitystä, 1) valtionavustus hautausmaiden ylläpitäjille, 2)
luterilaisen kirkon hautausmaiden palveluiden samanhintaisuus
kirkon jäsenyydestä riippumatta, 3) tuhkan sijoittamista ei
rajoiteta esitettyä enempää sekä se, että 4) hautaamisessa ja
tuhkaamisessa noudatettaisiin ensi sijassa vainajan toivomuksia.
Näistä esityksistä osa on hyväksyttävissä vähimmäisuudistuksina
vain siinä tapauksessa, että jaoston ehdotus toteutettaisiin
pääosiltaan esitetyssä muodossa. Näissäkin esityksissä on siten
suuria puutteita.
Evankelisluterilaisen kirkon
hautausmaat yleisinä hautausmaina (lakiesitys 2 luku 3 §)
Vapaa-ajattelijain liitto ei voi pitää perusteltuna jaoston
esitystä, että yhden uskonnollisen yhdyskunnan,
evankelisluterilaisen kirkon, hautausmaat olisivat yleisiä
hautausmaita. Jaosto myöntää esityksessään, että hautaaminen
tapahtuu ensisijassa terveydensuojelun kannalta välttämättömistä
syistä. Toiseksi lainsäädäntöä ohjaavana periaatteena pidetään
vainajan läheisten tunteiden huomioon ottamista. Vasta
kolmantena seikkana hautaamisessa otetaan huomioon hautaamiseen
joskus liittyvät uskonnolliset merkitykset. Kun jaostonkin
mielestä hautaustoimen säädöstöä ohjaavana tekijänä hautaamiseen
joskus liittyvät uskonnolliset merkitykset ovat kolmannella
sijalla hautaamiseen liityvässä lainsäädännössä, ei ole
perusteltua esittää, että tämä yhteiskunnallinen tehtävä
jätetään pääasiassa yhden uskonnollisen yhdyskunnan tarjoamaksi
palveluksi. Kun terveydensuojelu on yhteiskunnallisena tehtävänä
kuntien vastuulla, on luonnollista, että myös hautaamisen
perusvastuu on kunnilla. Jaostolta on kyseenalaista esittää,
että uskonnon- ja omantunnon vapauden toteutumista halutaan
parantaa, jos myös kirkkoon kuulumattomien on käytännössä
haettava hautauspalvelut uskontokunnan omistamalta ja
ylläpitämältä hautausmaalta. Olennaista on nimenomaan se, kuka
tai mikä on hautausmaan omistaja ja ylläpitäjä. Jaosto ei edes
esimerkinomaisesti pohdi sitä, mitä tehdään siinä tapauksessa,
että vainajan elinaikainen ehdoton tahto on, että häntä ei saa
haudata uskontokunnan omistamaan tai ylläpitämään hautausmaahan.
Tällainen tapaus on osoitus, että aidosti tunnustukseton
hautausmaa on välttämätön uskonnon ja omantunnon vapauden sekä
ihmisten tahdon toteutumiseksi.
Jaoston kanta, että kunnallisten hautausmaiden perustaminen
voisi aiheuttaa toimintojen päällekkäisyyttä on käsittämätön,
sillä jaosto itse esittää, että hautausmaita voi entiseen tapaan
perustaa joko luvalla (rekisteröidyt yhteisöt) tai aseman
perusteella (esim. kunnat). Jaoston kannan mukaan jokainen
evankelisluterilaisen seurakunnan hautausmaan rinnalle
perustettava hautausmaa aiheuttaisi toiminnallista
päällekkäisyyttä. Jaoston ajatus on ristiriitainen. Miksi se
sallisi ja jopa suosisi hautausmaiden perustamista, jos se
arvostelee kunnallisia hautausmaita päällekkäisyyden
aiheuttamisesta?
Lausunnon liitteenä olevassa liiton hautaustoimilakiehdotuksessa
esitetään, että kunnallinen hautausmaa perustetaan ensiksi 19
maakuntapääkaupunkiin ja sen jälkeen sellaisille alueille,
joiden kuntien yhteinen asukasluku ylittää 30 000 asukkaan
määrän.
Tunnustuksettoman osan eriyttäminen
seurakuntien hautausmailta (2 luku 5 §)
Uskontokunta, evankelisluterilainen seurakunta,
tunnustuksettoman hautausmaan ylläpitäjänä on mahdottomuus.
Uskontoa tunnustava seurakunta ei voi pitää yllä
tunnustuksetonta palvelua.
Toisaalta, jos seurakunnan olisi mahdollista irrottaa erillinen
alue tunnustuksettomaksi hautausmaaksi, tämän tehtävän voi aivan
hyvin tehdä myös kunta, eikä tällä vaihtoehdolla olisi mitään
eriävää vaikutusta syntyviin kustannuksiin. Kunnat pystyvät
tarjoamaan hautauspalvelua ja hoitamaan hautausmaita siinä missä
seurakunnatkin. Kunnilla on pitkäaikainen kokemus
vastaavanlaisissa tehtävissä muun muassa puistojen hoidossa.
Vapaa-ajattelijoilla on 70 vuoden kokemus hautausmaiden
perustamisessa ja ylläpitämisessä, ja he tietävät, että se on
teknisesti yksinkertainen tehtävä, josta kunta selviäisi hyvin.
Käytännön syistä on siten mahdollista, että tunnustukseton
hautausmaa perustetaan seurakuntien hautausmaiden viereen tai
jopa eristettynä seurakunnan hautausmaasta, mutta
tunnustuksettomassa vaihtoehdossa myös omistajan ja ylläpitäjän
on oltava tunnustukseton.
Jaoston ehdotus, että tunnustuksetonta hauta-aluetta ei
tarvitsisi perustaa joka paikkakunnalle on liiton mielestä
suuren uskontokuntiin kuulumattomien väestöryhmän aseman
väheksymistä. Tästäkin syystä olisi parempi, että
tunnustuksettoman hauta-alueen ylläpitäjä olisi kunta, jolloin
kirkkoon kuulumattomien kuntalaisten ei tarvitsisi hakea tätä
peruspalvelua vieraalta paikkakunnalta, kuten ei tarvitse kirkon
jäsentenkään.
Myönteistä jaoston ehdotuksessa on, että kunta mainitaan
erikseen tahona, joka voisi perustaa hautausmaan.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhteiskunnan tulee huolehtia
kuolleesta niin kuin se huolehtii vastasyntyneestäkin. Tämä
takaisi parhaiten sen, että Suomessa asuvien yhdenvertainen
asema hautausasioissa toteutuisi riippumatta heidän
kuulumisestaan tai kuulumattomuudestaan uskontokuntiin.
Valtion osallistuminen
evankelisluterilaisen kirkon hautausmaiden kustannusten
kattamiseen (8 luku 21 §)
Jaosto esittää, että valtio osallistuisi luterilaisen kirkon
hautausmaiden ylläpidosta aiheutuvien kustannusten kattamiseen.
Jaosto ehdottaa, että kustannuksiin käytettäisiin kirkon saamaa
osuutta yhteisöveron tuotosta. Vapaa-ajattelijain liitto ei voi
hyväksyä esitystä useasta syystä. Ensiksikin esitys merkitsisi
sitä, että luterilaisen kirkon seurakunnat saisivat vuosittain
hautausmaidensa käyttöön enemmän varoja kuin hautausmaiden
ylläpidosta aiheutuu kuluja. Kun seurakuntien hautausmaiden
kustannukset tulisivat näin täysimääräisesti katettua,
seurakuntien hautausmaat saisivat kohtuuttoman kilpailuedun
hautaustoimimarkkinoilla. Seurakunnat voisivat kustannusten
täyden korvauksen toteuduttua hautapaikan tai muun palvelun
hinnoittelulla saada muut hautausmaat lähes kokonaan pois
markkinoilta. Kukaan tai mikään taho ei enää taloudellisesti
mahdottomassa tilanteessa voisi perustaa uusia hautausmaita, kun
kirkolla olisi mahdollisuus luovuttaa hautapaikkoja jopa
maksutta. Jaoston ehdotus merkitsisi siis sitä, että kilpailu
hautaustoimessa olisi mahdotonta. Tilannetta ei muuta
käytännössä miksikään se, että jaosto esittää harkinnanvaraista
valtionavustusta muille hautausmaille.
Markkinataloudessa jokaisella täytyy olla mahdollisuus tulla
markkinoille. Nimenomaan kilpailu vaikuttaa markkinataloudessa
siten, että yleensä kilpailun lisääntyminen laskee tuotteen tai
palvelun hintaa. Vapaa-ajattelijoiden hautausmaiden ylläpito on
tähän asti ollut suhteellisesti paljon edullisempaa kuin
seurakuntien hautausmaiden ylläpito. Jaoston olisi pitänyt
pohtia kysymystä juuri tästä näkökulmasta: Miten hautaustoimen
kustannuksia voitaisiin alentaa vaihtoehtoja lisäämällä eikä
lopettamalla kilpailua osoittamalla epämääräinen summa
yhteisöveron tuottoja seurakuntien hautaustoimeen?
Jaoston ehdotuksen heikoin puoli on se, että ilmeisesti jaosto
ei tunne Kilpailuviraston kantaa seurakuntien hautaustoimeen ja
yhteisöveron tuoton käyttöön hautausmaiden
ylläpitokustannuksiin. Tämä olisi tullut esille, jos
vapaa-ajattelijoita olisi edes kuultu jaoston työssä.
Kilpailuvirasto totesi lausunnossaan Valtion ja kirkon
taloudelliset suhteet -toimikunnan mietintöön (21.11.1997), että
kirkolla on määräävä markkina-asema hautaustoimessa. Lisäksi
virasto totesi, että kirkon osuus yhteisöveron tuottoon on
lakkautettava kilpailua vääristävänä, jos veron tuottoa
käytetään hautaustoimen kustannusten kattamiseen, niin kuin
kirkko väittää käyttävänsä. On siten yllättävää, että jaosto
Suomen kilpailuviranomaisen lausunnosta piittaamatta esittää
päinvastaista kuin viraston kanta on. Jaoston ehdotuksen
toteutuessa hautaustoimen kilpailutilanne vääristyisi siten
nykyistäkin huonommaksi ja samalla huononisi uskonnon ja
omantunnon vapauden toteutuminen hautausmailla.
Kilpailun päättyminen hautaustoimessa aiheutuisi myös siitä
syystä, että jaoston ehdotuksen mukaan hautausmaiden tai
krematorioiden toiminta ei saisi tuottaa taloudellista voittoa.
Jos toiminta ei saisi tuottaa voittoa, on varmaa, että julkisten
viranomaisten lisäksi hautausalan vaihtoehdot vähenisivät ja
kilpailu loppuisi. Yksityisillä yhteisöillä ei olisi
minkäänlaisia mahdollisuuksia tulla hautaustoimen markkinoille.
Jos alalla ei ole kilpailua, mikään ei enää myöskään
kontrolloisi alan kustannustasoa.
Jaosto ei myöskään ota mitenkään kantaa siihen, että
ortodoksinen kirkkokunta saa entiseen tapaan osan yhteisöveron
tuotosta, vaikkei sen seurakunnilla ole eikä tule olemaan ns.
yleisiä hautausmaita. Yhteisöveron käyttö luterilaisenkaan
kirkon hautaustoimeen esitetyllä tavalla ei siten ole
perusteltua.
Jaosto ei halua esittää hautaustoimen tehtäviä kunnille siksi,
että sen mukaan ”kuntasektorilla on suhtauduttu kielteisesti
ajatukseen uusista tehtävistä”. On selvää, että kunnat
hoitaisivat hautaustoimen tehtävät, jos lainsäädäntö
muutettaisiin sellaiseksi ja jos kuntien hautaustoimen
kustannukset katettaisiin yhtä täysimääräisesti kuin jaosto
esittää kustannusten korvausta kirkolle.
Jaosto esittää, että valtio velvoitettaisiin osallistumaan
hautaustoimen kustannuksiin. Luettuamme jaoston esityksen
huolella emme löydä yhtään jaoston esittämää perustetta, miksi
valtion varoja pitäisi käyttää hautaustoimen kustannuksiin.
Mutta jos yhteiskunta haluaa osallistua hautaustoimen
kustannuksiin, oikeudenmukaisin tapa on antaa tuki suoraan
vainajan omaisille. Tällä tavalla valtion tuki hautaustoimeen
vakiintuisi ja sen suuruus tunnettaisiin markalleen. (Tämäkin
tukimuoto olisi ongelmallinen sen vuoksi, että jaosto ehdottaa
kirkon hautausmaille yleisten hautausmaiden monopoliasemaa.
Monopolin kustannusten nousulle ei olisi mitään pidäkkeitä.) Sen
sijaan yhteisöverotuottoa käytettäessä ei ole mitään tietoa,
kuinka suuri valtion tuki olisi. Tuen suuruus jäisi vuosittain
muuttuvien taloudellisten suhdanteiden heiteltäväksi. Jaoston
esityksen mukaan 1990-luvulla kirkon yhteisövero oli
pienimmillään 195 miljoonaa markkaa. Sen sijaan vuonna 1998
yhteisövero oli noin 800 miljoonaa markkaa, joka on yli
kaksinkertainen määrä hautaustoimesta aiheutuviin kuluihin
nähden. Tämä merkitsee sitä, että jos yhteisöveroa olisi
käytetty kirkon hautaustoimen kustannusten kattamiseen, valtio
olisi tukenut seurakuntien hautaustointa noin 16 000 markalla
yhtä vuonna 1998 kuollutta kohti. Tämä on osoitus siitä, että
yhteisöveron käyttö hautaustoimeen olisi tehotonta verovarojen
käyttöä.
Liiton mielestä jaosto olettaa, että evankelisluterilaiset
seurakunnat saisivat jatkossa yhteisöveron tuottoa
hautausmaidensa toimintaan. Sen sijaan muille hautausmaille
myönnettäisiin avustusta vain harkinnanvaraisesti. Tämä on
jyrkästi perustuslaissa ilmaistun yhdenvertaisuuden vastaista.
Kuten lausunnossamme olemme jo ilmaisseet, hautausmaiden
taloudelliseen tukemiseen on esitetty eriarvoista ratkaisua.
Tilannetta ei muuta käytännössä miksikään se, että jaosto
esittää harkinnanvaraista valtionavustusta muiden kuin
luterilaisen kirkon ylläpitämille hautausmaille. Luterilainen
kirkko on perusteetta saanut osan yhteisöjen maksamista
veroista, ja tämä on merkinnyt kirkolle valtion tukena satoja
miljoonia markkoja vuodessa. Sen sijaan esimerkiksi
vapaa-ajattelijoiden hautausmaat eivät ole saaneet valtiolta
tukea toiminnalleen edes pyydettäessä. Vapaa-ajattelijat ovat
kuitenkin pitäneet vaihtoehtoisen hautausmaaverkoston ylläpitoa
tärkeänä. Kun valtio ei ole tukenut muita kuin
maahanmuuttajamuslimeille perustettua hautausmaata, liitto on
myöntänyt avustusta myös liittoon kuulumattomille
hautausmaayhdistyksille. Mielestämme ei ole oikein, että valtio
tukee yhteisöveron muodossa luterilaista kirkkoa sadoilla
miljoonilla vuodessa, ja samaan aikaa vapaa-ajattelijat
myöntävät vähistä varoistaan tukea eri puolilla Suomea
toimiville hautausmaayhdistyksille.
Ev.lut. kirkon hautausmaiden
palveluiden samanhintaisuus kaikille (2 luku 6 §)
Jaoston esitys ev.lut. kirkon seurakuntien hautausmaiden
palveluiden samanhintaisuudesta kaikille hautapaikkaan
oikeutetuille kirkkoon kuulumisesta riippumatta on periaatteessa
myönteinen esitys. Sitä vapaa-ajattelijat ovat vaatineet siitä
lähtien, kun kirkko alkoi väittää käyttävänsä yhteisöverotuloja
hautausmaidensa ylläpitoon. Liitto haluaa muistuttaa komitealle,
että tätä esitti jo vuonna 1982 mietintönsä luovuttanut
opetusministeriön työryhmä, jossa olivat edustettuina valtion,
ev.lut. kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan edustajat. Vaikka
valtion ja kirkkojen edustajat sopivat jo tuolloin yhtenäisestä
hinnoittelusta sen vuoksi, että kirkko työryhmän jäsenten
perustelujen mukaan käyttää yhteisöveroa hautausmaihin, valtion
ja kirkkojen sopimus ei pitänyt. Luterilaisen kirkon
hautausmaiden hinnoittelupolitiikka on työryhmän keskinäisen
sopimuksen jälkeen tullut entistäkin räikeämmin eriarvoiseksi
kirkkoon kuulumattomia syrjien. Siksi liitossa ei tiedetä, miten
jaoston esitystä käytännössä sovellettaisiin.
Tuhkan sijoittaminen (7 luku 18-20 §:t)
Suomen terveydensuojelulainsäädännön mukaan ruumiin
polttamisesta syntyvä tuhka on terveydelle vaaratonta. Tuhkan
vapaa sijoittaminen ei ole opetusministeriön selvityksen mukaan
aiheuttanut vapaudesta johtuvia ongelmia. Siksi ei ole
perusteltua vaatia, että terveydelle vaaraton tuhka pitäisi
sijoittaa pysyvästi. Vapaudesta on kuuden vuoden kokemus, joten
pitäisi olla konkreettista näyttöä, miksi vapautta pitäisi
rajoittaa.
Erityisesti vastustamme sitä, että krematorion ylläpitäjästä
tulisi valvontaviranomainen. Krematorion tehtävä olisi muutenkin
mahdoton. Annettaisiinko sille mahdollisuus tehdä tarkastuksia
sen jälkeen, kun sille on ilmoitettu tuhkan tuleva sijainti?
Miten taataan, että tuhka sijoitetaan niin kuin krematorion
ylläpitäjälle on ilmoitettu? Krematoriolle annettaisiin tehtävä,
josta se ei voi suoriutua. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä ei
pidä säätää lakia, jonka noudattamista ei voida valvoa.
Se, että krematoriota ei saisi ylläpitää taloudellisen voiton
tavoittelemiseksi asettaa esimerkiksi Helsingissä sijaitsevan
Krematoriosäätiön toiminnan erikoiseen tilanteeseen. Säätiö ja
sen krematorio on toiminut asiallisesti vuosikymmenet ilman
sääntelyä, mutta nyt niiden toimintaa rajoitettaisiin täysin
perusteetta. Miten toimialan toimintaedellytyksiä voidaan
yhtäkkiä ehdottaakaan muutettavaksi näin radikaalisti, etenkin
kun voiton tavoittelemattomuudelle ei esitetä perusteita?
Haudatun ruumiin tai erityisesti tuhkan siirtoa jaosto ehdottaa
liian vaikeaksi. Liiton käsityksen mukaan haudatun ruumiin
siirtoa voidaan rajoittaa ensisijaisesti vain
terveydensuojelullisilla syillä. Pieteettinäkökohtiin vetoamalla
kaikki harkinta siirrossa jäisi aina hautausmaan ylläpitäjälle.
Jos vainaja on jo eläessään esittänyt toiveen, että hän on
haudattuna sillä alueella, missä hänen läheisensä asuvat,
hautausmaan ylläpitäjä voisi käyttää valtaansa ja estää
tällaisenkin siirron pieteettinäkökohtaan vedoten. Erityisesti
tuhkan siirrossa ei pitäisi olla mitään esteitä, sillä se ei
aiheuta mitään terveydellistä haittaa eikä vaaraa.
Vapaa-ajattelijain liitto ei näe mitään asiallista perustetta
jaoston ehdotukselle, että hautausmaakiinteistön täytyisi aina
olla oma kiinteistönsä. Käsittääksemme Suomessa on nytkin
lukuisia kiinteistöjä (esim. kirkko ja sen ympärille syntynyt
hautausmaa), jotka eivät ole pelkästään hautausmaita. Nämä
kiinteistöt täytyisi jakaa siten eri kiinteistöiksi. Tämäkin
rajoitus estäisi vaihtoehtojen syntymistä hautaustoimeen.
Erkki Hartikainen, puheenjohtaja
Juha Kukkonen, pääsihteeri |