Lausunto 10.9.2001
DNRO 112/690/2001
LAUSUNTO KILPAILUVIRASTON VASTINEESTA (DNRO 3353/61/97)
EVANKELIS-LUTERILAISEN KIRKON MÄÄRÄÄVÄ
MARKKINA-ASEMA HAUTAUSTOIMESSA
Kilpailuvirasto antoi 17.5.2001 päätöksensä
Vapaa-ajattelijain liiton selvityspyyntöön (28.5.1997).
Kilpailuviraston päätös oli hyvin suurpiirteinen ja vain kahden
sivun mittainen. Vapaa-ajattelijain liitto valitti viraston
päätöksestä Kilpailuneuvostolle 18.6.2001. Kilpailuviraston
vastine liiton valitukseen sen sijaan on yli viiden sivun
mittainen. Tämä päätösten ja vastineiden käsittelyn mitta
ihmetyttää liittoa. Miksi varsinaisessa päätöksessä ei ollut
niitä perusteluita, joita on esitetty vastineessa?
Kilpailuvirasto otti kantaa evankelis-luterilaisen kirkon ja sen
seurakuntien hautaustoimeen lausunnossaan valtion ja kirkon
taloudellisia suhteita käsittelevän toimikunnan mietinnöstä
(21.11.1997). Tässä lausunnossaan Kilpailuviraston kanta on
selkeä. Virasto lausuu muun muassa seuraavaa:
”Kilpailuvirasto katsoo, että kirkon ja sen seurakuntien
hautapaikkojen ja hautaamispalvelujen myynti on siinä määrin
laajaa ja suunnitelmallista, että näiden suoritteiden myymisessä
kirkolla on viraston mielestä ollut selkeä ansiotarkoitus.”
Tämän vuoksi virasto lausuu, että evankelis-luterilaiset
seurakunnat ovat elinkeinonharjoittajia, joiden toimintaan
voidaan soveltaa kilpailunrajoituksista annettua lakia.
Samassa lausunnossaan Kilpailuvirasto toteaa seuraavaa:
”Kilpailuvirasto katsoo edellä mainittuihin seikkoihin
perustuen, että evankelis-luterilaisen kirkon ja sen
seurakuntien asema hautapaikkojen myynnissä on Suomessa niin
määräävä, että kansalaisen mahdollisuudet muihin vaihtoehtoisiin
hautapaikkoihin ovat rajatut. Näin ollen Kilpailuvirasto katsoo,
että evankelis-luterilaisella kirkolla ja sen seurakunnilla on
määräävä markkina-asema hautapaikkojen myynnissä Suomessa.”
Kilpailuvirasto toteaa lausunnossaan lisäksi, että seurakuntien
hinnoittelukäytäntö hautapaikkojen myynnissä on kovin
vaihteleva, ja erot saattavat olla suurimmillaan moninkertaisia.
Erityisen suuria hinnat ovat kirkkoon kuulumattomien kohdalla.
Kirkon perusteluita arvostellen Kilpailuvirasto toteaa, että
viraston ”mielestä nykyisen yhteisöverokäytännön perustelut ovat
riittämättömät, koska kirkko perii hautaamisesta maksun ja sen
lisäksi kerää jäseniltään henkilökohtaista veroa.” Tämän
perusteella virasto kannattaa, että ”kirkkojen osuus
yhteisöverotuksessa tulisi poistaa kokonaisuudessaan.”
Sen sijaan vastineessaan 3.8.2001 Kilpailuviraston kanta on
muuttunut epäselväksi. Vastineessaan virasto ei enää sano
selvästi, onko kirkolla määräävä markkina-asema vai ei. Lisäksi
virasto on nyt täysin perusteluitta muuttanut käsityksensä
kirkolle ohjatusta yhteisöverosta. Vuonna 1997 virasto kannatti
veron poistamista kirkolta, mutta nyt virasto sallisi veron
tuoton ohjaamisen kirkolle.
Kilpailuviraston vastineessa on valitettavan paljon
perusteluita, jotka eivät perustu lainsäädäntöön tai muihinkaan
viranomaispäätöksiin. Missään säädöksissä ei sanota viraston
tavoin, että hautaustoimen hoito olisi Suomessa viime kädessä
evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien vastuulla. Tilanne on
johtanut nykyiseen tilanteeseen ensin vaihtoehtojen oltua
kiellettyjä vuoteen 1923 asti ja siitä lähtien kilpailun oltua
lähes mahdotonta seurakuntien määräävän markkina-aseman vuoksi.
Kilpailuvirasto ottaa tosiasiana kirkon ja seurakuntien
väitteen, että kirkolle osoitettua yhteisövero-osuutta on
perusteltu korvauksena kirkon yhteiskunnalle suorittamista
palveluista, muun muassa hautausmaiden hoidosta. Tällainen
perustelu ei pitäisi missään oikeusasteessa, sillä yhdessäkään
laissa tai viranomaispäätöksessä ei tällaista kytkentää ole. Se
on vain kirkon keksimä perustelu verolle, joka on saanut
osakseen paljon arvostelua yritysten, järjestöjen ja
veronmaksajien (mm. Valittujen Palojen teettämä mielipidekysely,
jossa enemmistö kannattaa yhteisöveron lakkauttamista kirkolta)
taholta. Kirkon perustelu osoittautuukin pohjaa vailla olevaksi
Vapaa-ajattelijain liiton saamista lausunnoista päätellen.
Valtiovarainministeriön vero-osaston johtaja Lasse Arvela
kirjoitti 90-luvun lopulla liitolle, että kirkon
yhteisövero-osuutta ei ole sidottu mihinkään tehtävään, vaan
kirkko ja seurakunnat käyttävät veron tahtomaansa tarkoitukseen
muiden verotuottojen tavoin. Opetusministeri Olli-Pekka Heinonen
kirjoitti liitolle (13.3.1997) aivan samalla tavalla ja totesi,
että ”Seurakuntien osuus yhteisöveron tuotosta on
laskennallinen, eivätkä seurakuntien verotulot ole
’korvamerkittyjä’.” Kirkko siis käyttää veron tahtomallaan
tavalla. Kilpailuviraston pitäisi pystyä osoittamaan paremmin,
mihin sen väite yhteisöveron tarkoitetusta käyttökohteesta
perustuu.
Ainakaan kirkkoon kuulumattomien kohdalla kirkon yhteisöveroa ei
käytetäkään hautaustoimen kustannuksiin, sillä esimerkiksi
liiton selvityspyynnössä kuvattujen esimerkkien mukaan (Sysmä,
Lapinlahti) kirkkoon kuulumattomilta peritään hautapaikoista
hinta, joka on seurakunnan kustannuksia suurempi, eli
hautapaikkojen myynti tuottaa voittoa seurakunnille. Siten on
käsittämätöntä, että Kilpailuvirasto lausuu vastineessaan, että
”saadut maksutulot kattavat vain murto-osan hautaustoimen
kustannuksista”. Vapaa-ajattelijain liiton selvityspyynnön
esimerkit kertovat voitollisesta toiminnasta kirkkoon
kuulumattomien hautapaikkojen myynnissä. Kilpailuvirasto ei
otakaan millään tavalla kantaa Vapaa-ajattelijain liiton
selvityspyynnössä esittämiin todisteisiin kirkon määräävän
markkina-aseman väärinkäytöstä. Se on liiton mielestä väärin,
sillä lain mukaan viraston tehtävä on nimenomaan tutkia
määräävästä markkina-asemasta aiheutuvia kilpailun vääristymiä.
Evankelis-luterilaisen kirkon ja sen seurakuntien mukaan
seurakunnan jäsenet saavat hautapaikan alemmalla hinnalla kuin
kirkkoon kuulumattomat tai kyseiseen seurakuntaan kuulumattomat
sen vuoksi, että viimeksi mainitut eivät maksa veroa
seurakunnalle. Kirkko ei ole koskaan peitellyt mainittua
perustelua, mutta Kilpailuvirasto ei millään tavalla puutu tähän
perusteluun, vaikka se on ristiriidassa viraston oman kannan
kanssa. Suuri osa hautaustoimen kustannusten kattamiseksi
käytettävistä varoista tulee seurakuntien jäsenten maksamista
jäsenmaksua vastaavista veroista. Ei siten ole perusteltua
väittää Kilpailuviraston tavoin, että suuri osa
hautausmaatoiminnan rahoituksesta tulisi yleisistä verovaroista.
Yhteisöveroja ei aivan ilmeisesti käytetä hautapaikkojen
kustannuksiin, sillä hautapaikoista peritään eri ryhmiltä eri
hinta. Jos yhteisöveroa käytettäisiin hautapaikkojen
kustannusten kattamiseen, hautapaikkojen olisi aina pitänyt olla
samanhintaisia kaikille kirkkoon kuulumisesta tai siihen
kuulumattomuudesta riippumatta.
Toinen kysymys on se, että osittain seurakuntien jäsenten
verovaroilla ja osin hautapaikkamaksuilla kustannettu toiminta
hämärtää hautapaikkojen hinnoittelua. Hinnanmuodostus ei ole
läpinäkyvää, ja siitä aiheutuu kilpailun vääristymiä.
Kilpailuvirasto perustelee menettelyään sillä, että
uskonnonvapauskomitea esittää järjestelmää, että ev. lut. kirkon
seurakunnat ylläpitäisivät yleisiä hautausmaita ja että niille
perustettaisiin niin sanottuja tunnustuksettomia hauta-alueita.
Tämä ei ole mikään ratkaisu, niin kuin jo valituksemme
liitteessä olevassa komitealausunnossamme toteamme. Olennaista
on se, että niin sanottujen tunnustuksettomien hauta-alueiden
ylläpitäjä ja hallinnoija olisivat entiseen tapaan samat
luterilaiset seurakunnat. Mikään ei siis muuttuisi, hautausmaat
olisivat entiseen tapaan seurakuntien, ja sitä nimenomaan
vapaa-ajattelijat ovat arvostelleet. Tämän pitäisi olla
Kilpailuviraston tiedossa.
Niin sanottujen tunnustuksettomien hauta-alueiden
ongelmallisuuden tunnustaa myös kirkko itse. Kirkon tiedossa on,
että vapaa-ajattelijat vastustavat tällaista näennäisuudistusta.
Kirkko ei kuitenkaan ole liiton käytettävissä olevien tietojen
mukaan tunnustanut vapaa-ajattelijoiden kritiikkiä oikeutetuksi.
Sen sijaan annettujen lehdistölausuntojen mukaan kirkko
tunnustaa esimerkiksi islamilaisten kritiikin niin sanottuja
tunnustuksettomia hauta-alueita kohtaan. Kirkkohallituksessa
hautausmaaasioista vastaava Markku Kiikka on Kotimaa-lehden
mukaan todennut, että islamilaiset ryhmät eivät hyväksy näitä
hauta-alueita eivätkä aio niitä käyttää. Islamilaiset ryhmät
siis aikovat jatkossakin perustaa tai pyytää esimerkiksi kuntia
perustamaan hautausmaita, joille voitaisiin haudata islamilaisia
vainajia. Tämä on siis osoitus siitä, että uskontokunnan
ylläpitämät niin sanotut tunnustuksettomat hauta-alueet on
kuolleena syntynyt ajatus. Kirkkoon kuulumattomien uskonnon- ja
omantunnonvapaus ei laajenisi ratkaisun myötä ollenkaan,
päinvastoin kuin Kilpailuvirasto esittää.
Vapaa-ajattelijain liitto ihmettelee Kilpailuviraston
vastineessaan käyttämää käsitettä ”aloitteellinen
toimintalinja”. Mikä se on? Liiton vuonna 1994 tekemään
selvityspyyntöön virasto vastasi, että kirkon ja seurakuntien
hautaustointa ei tutkita, sillä se oli viraston mielestä
uskonnon harjoittamista. Kilpailuvirasto ei siten tehnyt mitään
oma-aloitteista, että tätä taloudelliselta merkitykseltään
laajaa toimintakenttää olisi tutkittu, vaikka se itsekin
vastineensa aivan viime riveillä myöntää, että hautaustoimessa
on korjaamista kaipaavia epäkohtia. Liitto on päätynyt siihen
käsitykseen, että virasto tarkoittaa aloitteellisella
toimintalinjallaan sitä, että se perehtyy hautaustoimeen
neuvotellen asiasta kirkkohallituksen ja opetusministeriön
kanssa. Tämä on tarkoittanut sitä, että virasto neuvottelee
asioista niiden kanssa, joiden toiminnassa on havaittu
kilpailutilannetta vääristäviä ongelmia, mutta samalla jättänyt
sivuun neuvottelut niiden kanssa, jotka ovat kärsineet näistä
ongelmista ja jotka ovat pyytäneet asioihin korjausta. Tästä on
siten seurauksena se, että Kilpailuvirasto ei ole ymmärtänyt
hautaustoimen ongelman ydintä kannattaessaan kilpailutilannetta
entisestään vääristävää uskonnonvapauskomitean esitystä
hautaustoimilaiksi. Kilpailuvirasto ei mitenkään edes kommentoi
vapaa-ajattelijoiden jo ennen mahdollisen lakiesityksen
käsittelyä esittämiä kriittisiä huomioita, mutta pitää
perustelematta esitettyjä ehdotuksia parannuksina. Virasto
pitääkin vastineensa perusteella tarkoituksenmukaisena
pyrkimystä poistaa hautaustoimeen liittyviä epäkohtia
lainsäädännöllisin keinoin. Vapaa-ajattelijat ovat samaa mieltä,
mutta viraston tiedossa on, että ehdotettu laki ei ole liiton
mielestä parannus.
Edellä sanotun lisäksi Vapaa-ajattelijain liitto kiinnittää
Kilpailuneuvoston huomiota seuraaviin Kilpailuviraston vastineen
epätarkkuuksiin ja virheisiin.
Kilpailuvirasto sanoo (s.1/5), että hautaustoimen hoito on
Suomessa viime kädessä evankelis-luterilaisten seurakuntien
vastuulla. Kilpailuvirasto viittaa mm. kirkkolakiin. Kirkkolaki
käsittelee vain evankelis-luterilaisten seurakuntien
hautausmaita, ja viittaukset kirkkolakiin ovat tässä yhteydessä
asiaan kuulumattomia. Kilpailuviraston lausunnossa unohdetaan
mainita, että uskonnonvapauslain 10 §:n mukaan jos
evankelis-luterilaisen seurakunnan alueella asuu huomattava
määrä seurakuntaan kuulumattomia, voi valtioneuvosto seurakunnan
pyynnöstä velvoittaa heidät perustamaan eri hautausmaan.
Seurakuntien ei siis ole lain mukaan pakko haudata esimerkiksi
pääkaupunkiseudun seurakuntiin kuulumattomia. Käytännössä
pääkaupunkiseudun seurakunnat ovat Kauniaisia lukuun ottamatta
yhdessä kuntien kanssa estäneet kilpailevien hautausmaiden
synnyn.
Monia pääkaupunkiseudun vapaa-ajattelijoita loukkaa syvästi se,
että heidät käytännön pakottamina haudataan
evankelisluterilaisten seurakuntien hautausmaille.
Kilpailuvirasto kannattaa lausunnossaan tällaista vainajien
tahdon loukkaamista puolustaessaan ehdotettua hautaustoimilakia.
Kilpailuviraston lausunnon sivulla 2/5 väitetään, että kirkko
osallistuu mm. väestörekisterin ylläpitoon. Tämä on vanhentunut
tieto. Kirkko on viime vuonna saanut yhteisöveron jako-osuutta
noin 750 miljoonaa markkaa, kun kaikki kirkon hautausmaiden
kustannukset ovat olleet alle puolet tästä. Tämän lisäksi kirkko
on perinyt hautapaikoista maksuja, ja ainakin uskontokuntiin
kuulumattomien hautapaikkamaksut ovat monikertaisesti ylittäneet
ne kustannukset, jotka hautaamisen on todettu aiheuttavan
vapaa-ajattelijain omilla hautausmailla. Vapaa-ajattelijain
omien hautausmaiden yleistymistä ovat rajoittaneet yhteistyössä
vapaa-ajattelijoita vastaan toimineet kunnat ja seurakunnat, ei
kilpailu.
Kilpailuviraston lausunnon sivulla 3/5 sanotaan, että terveys-
ja sosiaalihuollon tai koulutoimen kaltainen julkisyhteisöjen
lakisääteinen toiminta ei ole elinkeinon harjoittamista. Lisäksi
kilpailuvirasto tulkitsee uskonnonvapauslain 10 §:ää unohtaen
seurakuntiin kuulumattomien lakisääteisen velvollisuuden
perustaa omia hautausmaita. Jos kunnat ylläpitäisivät jonkin
lain perusteella, kuten vapaa-ajattelijat ovat ehdottaneet ja
kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa on asianlaita, kunnallisia
hautausmaita, ne voitaisiin katsoa terveyshuollon piiriin
kuuluviksi, ja vapaa-ajattelijoilla ei olisi mitään sitä
vastaan, että uskonnollisesti neutraali kunta tarjoaisi
tällaisia palveluja alihintaan. Kilpailuneuvoston päätöksessä
Rauman kaupungin liikuntatilojen vuokraamisesta oli kyseessä
kunnan toiminta, ei yhden uskontokunnan. Perustuslaissa taatun
uskonnon- ja omantunnonvapauden näkökulmasta liikuntapaikkojen
saamisella ei ole merkitystä, sen sijaan sillä, pääseekö vainaja
hautaan oman vakaumuksensa mukaiseen paikkaan ja oman
vakaumuksensa mukaisin menoin, on tällaista merkitystä.
Kilpailuviraston lausunnon sivuilla 4-5/5 todetaan, että kun
maksutulot kattavat vain murto-osan hautaustoimen
kustannuksista, on tulkinnanvaraista, voidaanko hautaustoimea
ylipäänsä pitää elinkeinon harjoittamisena. Todellisuudessahan
hautaustoimi on kirkolle Suomen kaikkein tuottoisimpia
liiketoimia, sillä kirkko saa yhteisöveron tuottoina yli kaksi
kertaa niin paljon rahaa kuin hautausmaiden ylläpitoon menee.
Uskonnon- ja omantunnonvapauteen kuuluu, että kirkko ylläpitää
itse kirkkorakennuksensa. Niissä maissa, joissa vallitsee vapaa
markkinatalous, paljon kultturihistoriallisesti merkittäviä
kirkkorakennuksia on jouduttu myymään, kun kyseisen uskonnon
kannatus on laskenut, ja seurakunnan varat eivät ole riittäneet
kirkon ylläpitoon. Myös Suomessa suuret kaupungit voinevat ostaa
(kuten on tehty esim. Roomassa) tyhjillään seisovia kirkkoja
kaupungin omistukseen ja muuhun kulttuurikäyttöön kuten kokous
ja konserttitiloiksi.
Kilpailuvirasto vetoaa tulevaan uskonnonvapauslakiin ja tulevaan
hautaustoimilakiin, joita ei ole vielä olemassa ja jotka eivät
ole vielä edes eduskunnan käsiteltävinä. Kilpailuviraston
käsitys demokratiasta on vähintään omituinen, kun se olettaa,
että lait säädetään komiteanmietintöjen mukaan.
Kulttuuriministeri Suvi Lindènin kannanoton perusteella näyttää
jo tässä vaiheessa siltä, että seurakuntien yhteisöveron
jako-osuus poistetaan ja tilalle tulee suora talousarviotuki.
Myös evankelis-luterilaisen kirkon keskushallinto on
julkisuudessa esittämiensä kannanottojen mukaan hyväksynyt tämän
menettelyn. Kun hautausmaiden tuleva rahoituskin on näin
epäselvä, kilpailuviraston ajatus luterilaisten hautausmaiden
yhtäsuurista maksuista ja "tunnustuksettomista" alueista
evankelis-luterilaisilla hautausmailla saattaa jäädä
toteutumatta, varsinkin, kun "tunnustuksettomat" alueet
evankelis-luterilaisilla hautausmailla loukkaavat uskonnottomia
kuten aikoinaan piikkilangoilla evankelis-luterilaisilta
hautausmailta erotetut "vuohipukkien" hautausmaat.
Kilpailuvirasto jättää kokonaan ottamatta huomioon, että
vapaa-ajattelijat eivät halua tulla haudatuksi sen enempää
evankelis-luterilaisen seurakunnan hautausmaalle kuin
sellaisesta hautausmaasta erotetulle "vuohipukkien"
hautausmaalle, vaikka sitä ei piikkilangalla ympäröitäisikään.
Vapaa-ajattelijain liitto ehdottaa, että Kilpailuneuvosto
paheksuisi Kilpailuviraston evankelis-luterilaisen kirkon
puolesta ja uskontokuntiin kuulumattomien ihmisoikeuksia vastaan
tekemää päätöstä ja kumoaisi Kilpailuviraston päätöksen. Koska
Kilpailuneuvoston päätöksellä on vaikutusta myös tulevan
lainsäädännön sisältöön, vapaa-ajattelijat ehdottavat, että
Kilpailuneuvosto toistaisi Kilpailuviraston aikaisemman
lausunnon vuodelta 1997 edelleen pitävän paikkansa.
Kilpailuneuvoston tulisi myös todeta, että
Uskonnonvapauskomitean ehdottama uusi hautaustoimilaki vain
vahvistaisi evankelis-luterilaisen kirkon määräävää asemaa
hautaustoimen alalla. Kilpailuneuvosto voisi myös todeta, että
ainoastaan valtion ja kuntien omistamat hautausmaat voidaan
katsoa sellaisiksi terveyshuollon välineiksi, jotka voivat
käyttää julkisia varoja maksujen alentamiseen.
Näillä lisäperusteluilla Vapaa-ajattelijain liitto vaatii, että
Kilpailuviraston on otettava kantaa siihen, käyttävätkö
evankelis-luterilainen kirkko ja sen seurakunnat väärin
määräävää markkina-asemaansa hautaustoimessa. Virastohan on jo
aiemmin todennut (21.11.1997) kirkon hautaustoimen
elinkeinonharjoittamiseksi ja kirkolla olevan määräävä
markkina-asema.
Kunnioittaen
Erkki Hartikainen Juha Kukkonen
puheenjohtaja
pääsihteeri
LIITTEET Selvityspyyntö 28.5.1997
Kirje Kilpailuvirastolle 8.4.1997 |