Opetusministeriö
Elämänkatsomustiedon opetus ja
maahanmuuttajat
Viime vuosina Suomeen on tullut runsaasti pakolaisia ja muita
maahanmuuttajia. Suomessa asuu nykyisin jo yli 80 000
ulkomaalaista. Suuri osa heistä on kouluikäisiä lapsia ja
nuoria.
Suurin osa ulkomailta Suomeen saapuneista ei kuulu
uskontokuntiin. Kuitenkin viranomaiset ovat arvioineet, että
maahanmuuttajista huomattava osa olisi islaminuskoisia. On
arvioitu, että Suomessa olisi noin 20 000 islaminuskoista.
Tilastokeskuksen julkaiseman Suomen tilastollisen vuosikirja
1997:n mukaan Suomessa asuvista islamilaisiin yhdyskuntiin
kuuluu kuitenkin vain 962 ihmistä.
Suomessa ihmisen uskonto määritellään sen mukaan, mihin
uskontokuntaan ihminen kuuluu. Kun islamilaisista suurin osa ei
kuulu uskontokuntiin, he eivät Suomen omaksuman käytännön mukaan
ole islamilaisia. Heille ei myöskään peruskoululain tai
lukiolain perusteella voida antaa islamilaisen uskonnon opetusta
yleisessä koulussa.
Suomen omaksuma käytäntö on osoittautunut ongelmaksi. Jos
uskontokuntaan kuulumaton mutta itseään islamilaisena pitävä saa
vapautuksen koulun yleisestä uskonnon opetuksesta, hänelle on
lain mukaan annettava elämänkatsomustiedon opetusta. Hänelle ei
voida antaa islamilaisen uskonnon opetusta. Luultavasti
tällaisen oppilaan vanhemmat eivät ole tähän tyytyväisiä, ja
siksi he haluaisivat, että oppilas saisi uskonnon opetusta.
Kaikille uskonnon opetuksesta vapautetuille, uskontokuntiin
kuulumattomille oppilaille on annettava elämänkatsomustiedon
opetusta (jos oppilaita on riittävästi eli kolme). Jos koulun
yleisestä uskonnon opetuksesta on vapautettu paljon
uskontokuntiin kuulumattomia mutta uskonnollisen perheen lapsia,
tämä on elämänkatsomustiedon opetuksen kannalta ongelmallista.
Uskonnottomien perheiden lasten oikeus saada uskontoihin
sitoutumatonta katsomusopetusta on vaarassa. Kun
elämänkatsomustiedon opetukseen osallistuu paljon uskonnollisten
perheiden lapsia, Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on olemassa
vaara, että ET:n katsomuksiin sitoutumaton luonne muuttuu. On
olemassa paineita muuttaa ET:tä näitä uskonnollisia ryhmiä
huomioivaan suuntaan. On kuitenkin huomattava, että oppiaine
nimenomaan perustettiin ennen kaikkea uskonnottomia lapsia
varten.
Suuren maahanmuuton myötä on konkretisoitunut
vapaa-ajattelijoiden ennakoima tilanne.
Elämänkatsomustieto-oppiainetta Suomeen suunniteltaessa olisi
pitänyt turvata oma oppiaine uskonnottomille lapsille. Koska
uskontokuntiin kuulumattomissa on nyt myös uskonnollisia ryhmiä,
oppiaineella ei enää ole selkeää kohderyhmää.
Vapaa-ajattelijain liitto on saanut kuulla, että joillakin
paikkakunnilla uskontokuntiin kuulumattomille, itseään
islamilaisina pitäville lapsille olisi annettu islamilaisen
uskonnon opetusta peruskoulu- ja lukiolain vastaisesti. On
tullut esille myös tapauksia, että koska viranomaiset nykyisin
pitävät ns. islamilaisista maista tulevia automaattisesti
islamilaisina kysymättä heiltä itseltään asiasta, esimerkiksi
uskonnottomille iranilaisille ja irakilaisille lapsille olisi
tyrkytetty islamin opetusta suomalaisissa kouluissa. Mitä
opetusministeriö aikoo tehdä asialle?
Vapaa-ajattelijain liitto otti koululakien
kokonaisuudistuksesta antamassaan lausunnossa esille myös
seuraavan asian, johon opetusministeriö ei kuitenkaan ole
mitenkään reagoinut: Joissakin kouluissa yleisestä uskonnon
opetuksesta vapautetut oppilaat, jotka kuitenkin kuuluvat
johonkin uskontokuntaan (esim. Jehovan todistajat), olisi
sijoitettu ET:n opetusryhmiin. Tämäkin on nykyisen lain
vastaista. Mitä ministeriö aikoo tehdä asialle?
Mitä opetusministeriö aikoo tehdä esitettyjen ongelman
ratkaisemiseksi? Millä tavalla ministeriö aikoo turvata
uskonnottomien perheiden lasten oikeudet saada tunnustuksetonta
katsomusopetusta?
Vapaa-ajattelijain liitto on aina ollut sitä mieltä, että
ihmisten maailmankatsomusta määriteltäessä ei saisi liikaa
painottaa sitä, mihin uskontokuntaan ihminen kuuluu tai kuuluuko
mihinkään. Uskontokunnan jäsenyys tai siihen kuulumattomuus ei
kaikkien kohdalla kuvaa sitä, onko uskonnon kannattaja vai eikö
ole. Tässä kirjeessä esille tuotu ongelma on osoitus siitä.
Vapaa-ajattelijain liitto toivoo ministeriöltä mahdollisimman
pikaista yhteydenottoa asiassa.
Terveisin
Juha Kukkonen, Robert Brotherus
puheenjohtaja, pääsihteeri |