VAPAA-AJATTELIJAIN
LIITTO RY Lausunto
Neljäs linja 1
00530 Helsinki
Puh. 0440 715 601, faksi
(09) 739 055
29.9.2000
___________________________________________________________________________
Opetushallitus
PL 380
00531 Helsinki
Lausuntomme
esiopetuskokeilussa 2000-2001 käytettävistä opetussuunnitelman
perusteista.
LAUSUNTO
esiopetuskokeilussa
2000-2001 käytettävistä
opetussuunnitelman perusteista
Perusopetuslain 11 § kuuluu
11 §
Opetuksen sisältö
Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n
nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina
äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä,
vieraita kieliä, ympäristöoppia, kansalaistaitoa, uskontoa tai
elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia,
matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa,
liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta.
Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään
tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen
järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen
koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin säännöksistä.
Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin
1 momentissa mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa
sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden
opiskelu voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista
tai valinnaista.
Oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta.
Esiopetuksesta, lisäopetuksesta ja perusopetukseen
valmistavasta opetuksesta on sen estämättä, mitä edellä tässä
pykälässä säädetään, voimassa, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai
määrätään.
Perustusopetuslain 14§:ssä täsmennetään 11 §:ää seuraavasti
14 §
Tuntijako
ja opetussuunnitelman perusteet
Valtioneuvosto päättää
tässä laissa tarkoitetun opetuksen yleisistä valtakunnallisista
tavoitteista sekä perusopetukseen käytettävän ajan jakamisesta
eri oppiaineiden ja aineryhmien opetukseen sekä
oppilaanohjaukseen (tuntijako).
Opetushallitus päättää
perusopetuksen eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien sekä
oppilaanohjauksen ja muun tässä laissa tarkoitetun opetuksen
tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä (opetussuunnitelman
perusteet).
Kokeilusta perusopetuslaissa sanotaan:
20 §
Kokeilu
Asianomainen ministeriö voi myöntää luvan sellaisen tässä
laissa tarkoitetun opetuksen kehittämiseksi tarpeellisen
kokeilun järjestämiseen, jossa poiketaan tämän lain ja sen
nojalla annetun asetuksen opetusta koskevista säännöksistä sekä
niiden nojalla annetuista opetusta koskevista säännöksistä ja
määräyksistä. Opetushallitus voi myöntää luvan sellaisen
kokeilun järjestämiseen, jossa poiketaan opetushallituksen
antamista määräyksistä.
Kokeilussa tulee noudattaa opetushallituksen hyväksymää
kokeiluohjelmaa.
Perusopetuslain 20 §:n mukaan opetushallitus voi myöntää luvan
sellaisen opetuksen kehittämiseksi tarpeellisen kokeilun
järjestämiseen, jossa poiketaan lain ja asetuksen mukaisista
säädöksistä. Mielestämme tässä kokeilussa poiketaan varsin
merkittävästi laista ja asetuksesta. Opetushallituksen
päätöksestä 2/400/2000 ilmenee, että opetushallitus on myöntänyt
tähän kokeiluun juuri tällaisen luvan.
Päätöksen 1 §:ssä todetaan mm:
1 §. Tehtävä
Esiopetuksen keskeisenä tehtävänä on vahvistaa
lapsen oppimisedellytyksiä ja tervettä itsetuntoa
tarjoamalla hänelle myönteisiä oppimiskokemuksia ja
mahdollisuuksia monipuoliseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten
kanssa. Esiopetuksessa edistetään, tuetaan ja seurataan lapsen
fyysisten, kognitiivisten ja sosioemotionaalisten sekä muiden
oppimisen valmiuksien kehittymistä ja ennalta ehkäistään näillä
alueilla mahdollisesti ilmeneviä vaikeuksia. Esiopetuksen
tehtävänä on myös edistää lapsen kasvua ihmisyyteen ja
demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyteen ohjaamalla häntä
vastuulliseen toimintaan ja yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen
noudattamiseen sekä toisten ihmisten arvostamiseen.
Esiopetus osana varhaiskasvatusta ja perusopetus
muodostavat lapsen kehityksen kannalta sisällöllisesti
johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden. Esiopetuksen
järjestämisessä tulee siten ottaa huomioon toisaalta muun
varhaiskasvatuksen ja toisaalta perusopetuksen tavoitteet ja
sisällöt.
Esiopetuksen ja kodin välisessä yhteistyössä
esiopetuksen vastuu yhteisesti hyväksyttyjen arvojen
välittämisessä säilyy, kun taas uskonnollisen ja
elämänkatsomuksellisen kasvatuksen lähtökohtana on kodin
vakaumuksen kunnioittaminen.
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen 18 artikla
kuuluu
18 artikla.
1.
Jokaisella on oikeus ajatuksen, omantunnon ja uskonnon
vapauteen. Tämä oikeus sisältää vapauden tunnustaa
omavalintaista uskontoa tai uskoa taikka omaksua se sekä
vapauden joko yksinään tai yhdessä muiden kanssa julkisesti tai
yksityisesti harjoittaa uskontoaan tai uskoaan
jumalanpalveluksissa, uskonnollisissa menoissa,
hartaudenharjoituksissa ja opetuksessa.
2. Ketään ei saa saattaa sellaiselle pakotukselle alttiiksi,
joka rajoittaa hänen vapauttaan tunnustaa tai valita oman
valintansa mukainen uskonto tai usko.
3. Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai uskoaan voidaan
asettaa vain sellaisia rajoituksia, jotka on säädetty lailla ja
jotka ovat välttämättömiä suojelemaan yleistä turvallisuutta,
järjestystä, terveydenhoitoa tai moraalia tahi muiden
perusoikeuksia ja -vapauksia.
4. Yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan
vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta taata
lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa
mukaan.
Kuten artiklan 4. momentista ilmenee, vanhemmilla tai laillisilla
holhoojilla on oikeus taata lastensa uskonnollinen ja moraalinen
opetus omien vakaumustensa mukaan.
On itsestään selvää, että tätä oikeutta ei saa rikkoa esiopetuksessa.
Kokonaan eri asia on, mitä tapahtuu käytännössä, jos
esiopetuksen opetussuunnitelma sisältää kohtia, jotka ovat
ristiriidassa sopimuksen kanssa.
Esikoulun on ilmeisen mahdotonta selvittää, mitä kaikkien vanhempien
yhteisesti hyväksymiä arvoja on olemassa. Tästä syystä
kohta
Esiopetuksen ja kodin välisessä yhteistyössä
esiopetuksen vastuu yhteisesti hyväksyttyjen arvojen
välittämisessä säilyy,
on syytä poistaa.
Mielestämme ei riitä, että uskonnollisessa ja elämänkatsomuksellisessa
kasvatuksessa kunnioitetaan kodin vakaumusta:
kun taas
uskonnollisen ja elämänkatsomuksellisen kasvatuksen lähtökohtana
on kodin vakaumuksen kunnioittaminen.
Mielestämme kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen 18.
artiklan perusteella kodin vakaumusta on noudatettava. Ehdotamme
tekstiä muotoon:
Uskonnollisessa ja elämänkatsomuksellisessa
kasvatuksessa kodin vakaumusta on noudatettava.
Siihen
vastaväitteeseen, ettei kodin vakaumusta voida käytännössä
selvittää, vastaamme, että esikoulun vaatimattomaan tuntimäärään
toki löytyy aineistoa, jonka ei tarvitse pelätä loukkaavan kodin
vakaumusta.
Opetussuunnitelman
2§:ssä sanotaan mm:
2
§. Yleiset kasvatus- ja
oppimistavoitteet
Esiopetuksen tavoitteet määräytyvät toisaalta
kunkin lapsen yksilöllisistä kehittymistarpeista ja toisaalta
yhteiskunnan tarpeista. Esiopetuksen tavoitteena on: Lapsen
kieli- ja kulttuuri-identiteetti sekä myönteinen minäkuva
vahvistuvat. Lapsi kehittyy tasapainoiseksi sekä
itsehallintataitojaan kehittäväksi yksilöksi.
Lapsi kasvaa vastuuntuntoiseksi yhteisön
jäseneksi, joka ottaa toiset huomioon ja on halukas auttamaan
muita. Hän oppii ymmärtämään tasavertaisuutta ja hyväksymään
ihmisten erilaisuuden rikkautena. Hän oppii ymmärtämään
yhteiselämän pelisääntöjä ja oppii sitoutumaan niihin. Lapsi saa
tutustua paikallisen ja kansallisen kulttuurin lisäksi myös
muihin kulttuureihin.
Lapsi oppii pohdintaa oikeasta ja väärästä.
Lapsi oppii nauttimaan luonnosta, kunnioittamaan
elämää, huolehtimaan lähiympäristöstään ja ymmärtämään oman
toimintansa vaikutukset.
Lapsen oppimaan oppimisen taidot kehittyvät. Hän
omaksuu perustietoja, -taitoja ja -valmiuksia oppimisen eri
alueilta ikänsä ja edellytystensä mukaisesti. Hän säilyttää
oppimisen ilon ja innostuksen sekä uskaltaa rohkeasti ja
luovasti kohdata uudet oppimishaasteet.
Lapsi sisäistää hyvät tavat ja ymmärtää niiden
merkityksen osana jokapäiväistä elämäämme.
Kohdassa kulttuureihin
tutustuminen saattaa tapahtua, että uskontoja pyritään
opettamaan myös uskonnottomille. Ehdotamme, että kohta
Lapsi
saa tutustua paikallisen ja kansallisen kulttuurin lisäksi myös
muihin kulttuureihin.
muutetaan muotoon
Lapsi saa tutustua
kotimaan ja muiden maiden elämään.
Kohta
Lapsi oppii pohdintaa
oikeasta ja väärästä.
olettaa virheellisesti
ja kaikkien moraalifilosofian oppikirjojen vastaisesti, että
olisi olemassa yleisesti hyväksytty käsitys oikeasta ja
väärästä. Muutenkin esikoulu on liian varhainen vaihe paneutua
syvällisesti siihen, mikä on oikein ja mikä väärin.
Ehdotamme, että tämä
kohta poistetaan, koska tarpeelliset valmiudet opitaan muiden
opetussuunnitelman kohtien perusteella.
Myös tapakasvatusta
käsittelevä kohta
Lapsi
sisäistää hyvät tavat ja ymmärtää niiden merkityksen osana
jokapäiväistä elämäämme.
on liian ehdoton. Ei
ole yleismaailmallista tai edes kansallista yksimielisyyttä
siitä, mitä hyviin tapoihin kuuluu. Mielestämme kohta voidaan
poistaa, koska muualla opetussuunnitelmassa tulee esille toisen
ihmisen huomioiminen.
3§ ja 4§ tarvitsevat
mielestämme käsitteellistä ja kielellistä hiomista, mutta niiden
perusajatukset voidaan pääpiirteissään hyväksyä.
Opetussuunnitelman 5
§:ään
5
§. Keskeisiä sisältöalueita
Esiopetuksessa opetus rakentuu kokonaisuuksista,
jotka liittyvät lapsen elämänpiiriin ja kiinnostuksen
kohteisiin. Keskeistä toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa
on opetuksen eheyttäminen. Eheyttämisessä eri tiedonalojen
näkökulmat ovat läsnä samanaikaisesti, kun ilmiötä tarkastellaan
osana jotakin kokonaisuutta.
Opetuksen eheyttämisessä oppimisprosessi
muotoutuu sisältöjä tärkeämmäksi. Esiopetuksessa tiedonalojen
sisältöjen avulla lapsi laajentaa maailmankuvaansa ja oppii
itsestään oppijana. Tämä sisältöjen välinearvo korostuu
esiopetuksessa. Sisältöjen itseisarvo nousee vasta
myöhemmässä opiskelussa. Esiopetuksen sisältöaluejako on lähinnä
opettajan työväline.
Esiopetuksessa lähtökohtana on lapsen
monimuotoinen elinympäristö, jonka tunteminen luo pohjaa
laajemmalle ymmärrykselle ympäröivästä maailmasta.
Esiopetuksessa lapselle kehittyy myönteinen asennoituminen
ympäristöönsä. Hänen elämyksellinen, kokemuksellinen ja
emotionaalinen suhteensa luontoon ja muuhun ympäristöön
vahvistuu. Lapsi harjoittelee tekemään havaintoja kaikkia
aisteja hyväksi käyttäen luonnosta ja rakennetusta ympäristöstä.
Havaintoherkkyys auttaa lasta erittelemään ympäristön ilmiöitä
ja tapahtumia. Luontoa ja muuta ympäristöä koskeva tietämys
jäsentyy, kun lapsi omaksuu näitä koskevia peruskäsitteitä. Hän
oppii ymmärtämään käsitteiden välisiä yhteyksiä ja eri ilmiöihin
liittyviä lainalaisuuksia.
Lasta ohjataan kiinnittämään huomiota
luonnollisista, arkipäivän tilanteista nouseviin matemaattisiin
peruskäsitteisiin. Opetuksen sisällöt valitaan siten, että
lapsella on mahdollisuus hankkia käytännön arkielämässä
tarvittavia tietoja, taitoja ja valmiuksia. Keskeisiä kohteita
ovat luokittelu, vertailu ja järjestäminen, lukukäsite,
geometriset kappaleet ja kuviot, suuntien ilmaiseminen ja
ymmärtäminen sekä aikaan liittyvät käsitteet.
Esiopetuksessa tuetaan lapsen kulttuurisen ja
kielellisen identiteetin vahvistamista ja hänen
ymmärrystään omasta kulttuuriperinnöstään ja kulttuurisesta
monimuotoisuudesta. Esiopetuksen tiedolliseen ja taidolliseen
oppimiseen liittyvät toiminnot ovat musiikki- ja muiden
taidekokemusten lisäksi merkittävä osa lapsen kehitystä. Lasta
ohjataan arvostamaan ja vaalimaan luontoa ja rakennetun
ympäristön esteettisiä ja kulttuurisia arvoja. Lasta ohjataan
ymmärtämään liikunnan merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja
terveydelle.
Eettinen kasvatus tukee kotien uskonnollista ja
katsomuksellista kasvatusta. Katsomuskasvatus on kaikille
yhteistä, mutta osa siitä on uskontokasvatusta ja
vaihtoehtoisesti elämänkatsomuskasvatusta. Katsomuksellisen
ajattelun kehittymiseksi lapsella on oikeus tulla kuulluksi.
Hänellä on mahdollisuus uskonnollisen ja katsomuksellisen
yleissivistyksen kartuttamiseen sekä mahdollisuus kehittää
valmiuksia kohdata uskontoon ja elämänkatsomukseen liittyviä
aiheita.
meillä on vakavia
huomautuksia.
Ensimmäisessä kohdassa
mainitun "eheyttämisen" tarkoitus on opetuksessa ollut usein
sekoittaa uskonnonopetusta kaikkeen opetukseen. Ehdotamme, että
ensimmäinen kohta kirjoitetaan muotoon:
5
§. Keskeisiä sisältöalueita
Esiopetuksessa opetus
rakentuu kokonaisuuksista, jotka liittyvät lapsen elämänpiiriin
ja kiinnostuksen kohteisiin.
Toisen
kohdan
Opetuksen eheyttämisessä oppimisprosessi
muotoutuu sisältöjä tärkeämmäksi. Esiopetuksessa tiedonalojen
sisältöjen avulla lapsi laajentaa maailmankuvaansa ja oppii
itsestään oppijana. Tämä sisältöjen välinearvo korostuu
esiopetuksessa. Sisältöjen itseisarvo nousee vasta myöhemmässä
opiskelussa. Esiopetuksen sisältöaluejako on lähinnä opettajan
työväline.
ehdotamme
poistettavaksi. Se on sekava, ja sikäli kuin siinä on
jotain järkeä, kasvatustieteellisen koulutuksen saaneen
opettajan on osattava tehdä työnsä muutenkin.
Kolmas kohta voi olla
kielellisesti ja käsitteellisesti hiottuna ennallaan.
Myös neljäs kohta voi
olla parannettuna ennallaan.
Viides kohta
Esiopetuksessa
tuetaan lapsen kulttuurisen ja kielellisen identiteetin
vahvistamista ja hänen ymmärrystään omasta
kulttuuriperinnöstään ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta.
Esiopetuksen tiedolliseen ja taidolliseen oppimiseen liittyvät
toiminnot ovat musiikki- ja muiden taidekokemusten lisäksi
merkittävä osa lapsen kehitystä. Lasta ohjataan arvostamaan ja
vaalimaan luontoa ja rakennetun ympäristön esteettisiä ja
kulttuurisia arvoja. Lasta ohjataan ymmärtämään liikunnan
merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja terveydelle.
sisältää taas
vaaran, että "kulttuuri" onkin uskonnonopetusta. Mielestämme
tämä kohta voidaan lyhentää seuraavaksi:
Esiopetuksessa
tuetaan lapsen kielellisen identiteetin vahvistamista ja
hänen ymmärrystään kotimaasta ja muusta maailmasta. Esiopetuksen
tiedolliseen ja taidolliseen oppimiseen liittyvät toiminnot ovat
musiikki- ja muiden taidekokemusten lisäksi merkittävä osa
lapsen kehitystä. Lasta ohjataan arvostamaan ja vaalimaan
luontoa ja rakennetun ympäristön esteettisiä ja perinnearvoja.
Lasta ohjataan ymmärtämään liikunnan merkitys ihmisen
hyvinvoinnille ja terveydelle.
Kuudes kohta
Eettinen
kasvatus tukee kotien uskonnollista ja katsomuksellista
kasvatusta. Katsomuskasvatus on kaikille yhteistä, mutta osa
siitä on uskontokasvatusta ja vaihtoehtoisesti
elämänkatsomuskasvatusta. Katsomuksellisen ajattelun
kehittymiseksi lapsella on oikeus tulla kuulluksi. Hänellä on
mahdollisuus uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen
kartuttamiseen sekä mahdollisuus kehittää valmiuksia kohdata
uskontoon ja elämänkatsomukseen liittyviä aiheita.
loukkaa mielestämme
erittäin vakavasti uskonnottomien oikeuksia.
Se on kirjoitettava
kokonaan uudestaan, ja myös taustamuistio, joka on ollut FETO:n
keskustelulistalla, on kirjoitettava kokonaan uudestaan.
Ensimmäinen lause
Eettinen
kasvatus tukee kotien uskonnollista ja katsomuksellista
kasvatusta.
toteuttaa
käsittääksemme Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vanhaa
vaatimusta, että kouluissa pitäisi olla kaikille yhteistä
etiikan opetusta, jota hoitaisivat ainakin yläasteella ja
lukiossa uskonnon opettajat ja joka olisi lähinnä kristillisen
etiikan opetusta. Tämä kohta on kokonaan poistettava
opetussuunnitelmasta.
Tämä lause on myös
perusopetuslain vastainen. Perusopetuslain mukaan koulussa
opetetaan uskontoa tai elämänkatsomustietoa. Etiikka- nimistä
oppiainetta siellä ei ole. Kokeilussa myös muunlaiset
järjestelyt ovat laillisia, mutta tätä järjestelyä vastustamme
jyrkästi.
Toinen lause
Katsomuskasvatus
on kaikille yhteistä, mutta osa siitä on uskontokasvatusta ja
vaihtoehtoisesti elämänkatsomuskasvatusta.
on
kehittänyt toisen uuden oppiaineen "katsomuskasvatus".
Tämä on vielä edellistä jyrkemmin eduskunnan tahdon ja
perusopetuslain vastaista. Mielestämme tämä lause on
poistettava.
Lause
Katsomuksellisen
ajattelun kehittymiseksi lapsella on oikeus tulla kuulluksi.
pyrkii luultavasti
kumoamaan vanhempien kansalais- ja poliittisia oikeuksia
koskevassa sopimuksessa olevan oikeuden taata omien
vakaumustensa mukainen uskonnollinen ja moraalinen kasvatus.
Toki myös lasta on kuultava häntä itseään koskevissa asioissa,
mutta tasapainoisesti muotoiltuna lause kuuluu on
muutettava muotoon:
Opetuksessa
kunnioitetaan vanhempien ja tarvittaessa laillisten holhoojien
vapautta taata lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien
vakaumustensa mukaan, mutta myös lapsella on oikeus tulla
kuulluksi.
Viimeinen lause
Hänellä on mahdollisuus
uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen
kartuttamiseen sekä mahdollisuus kehittää valmiuksia kohdata
uskontoon ja elämänkatsomukseen liittyviä aiheita.
sotkee tahallisesti
edellisten lauseiden tapaan uskonnollista, katsomuksellista ja
elämänkatsomuskasvatusta, ja tästä syystä lause on poistettava.
Mielestämme
uskonnollisesta kasvatuksesta ja elämänkatsomustiedosta on
oltava kohdan
Opetuksessa
kunnioitetaan vanhempien ja tarvittaessa laillisten holhoojien
vapautta taata lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien
vakaumustensa mukaan, mutta myös lapsella on oikeus tulla
kuulluksi.
lisäksi omat erilliset
kappaleet. Ennen niitä voisi olla kappale, jossa todetaan
perusopetuslain käsitys oppiainejaosta:
Uskonnonopetusta
annetaan sen uskontokunnan tunnustuksen mukaan, johon oppilaiden
enemmistö kuuluu.
Uskonnonopetuksesta vapautetulle vähintään
kolmelle evankelis-luterilaiseen kirkkoon tai vähintään kolmelle
ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvalle oppilaalle järjestetään
heidän oman tunnustuksensa mukaista opetusta.
Muuhun kuin edellisessä kohdassa mainittuihin
uskontokuntiin kuuluvalle vähintään kolmelle uskonnonopetuksesta
vapautetulle oppilaalle järjestetään heidän oman tunnustuksensa
mukaista uskonnonopetusta, jos heidän huoltajansa sitä vaativat.
Uskonnonopetuksesta vapautetulle vähintään
kolmelle uskontokuntiin kuulumattomalle oppilaalle opetetaan
elämänkatsomustietoa.
Emme puutu siihen,
mitä opetussuunnitelma sisältää uskontojen osalta.
Elämänkatsomustiedon osalta opetussuunnitelmassa voisi olla
seuraava kappale.
Elämänkatsomustiedon
sisältöalueita ovat itsetunto, tunteet, suhteet muihin ihmisiin,
elämää kotimaassa ja muualla ennen ja nyt, uskontokuntiin
kuulumattomien juhlaperinteitä, lapsen oikeudet ja ympäristön
suojelu.
Perustelemme
ehdotustamme tältä osin sillä, että katsomme esikoulun
valmentavan varsinaiseen peruskouluun, ja yllä olevia asioita
käsitellään monissa kouluissa peruskoulun ensimmäisen ja toisen
luokan elämänkatsomustiedon opetuksessa.
Loput toisen luvun
kohdat vaativat hiomista, mutta ne voidaan mielestämme
paranneltuina hyväksyä.
Kolmas ja neljäs luku
käsittelevät erityistä tukea vaativien sekä kulttuuri- ja
kielivähemmistöjen opetusta. Mielestämme on hyvä, että
opetussuunnitelmassa on paneuduttu näiden vähemmistöjen
ongelmiin suurella perinpohjaisuudella. Tätä taustaa vastaan
ihmettelemme sitä, ettei suurimman vähemmistön, uskontokuntiin
kuulumattomien, ongelmiin ole ollenkaan paneuduttu
opetussuunnitelmassa. Päinvastoin on pyritty uusia oppiaineita
kuten etiikka ja katsomuskasvatus keksimällä hävittämään
mahdollisimman suuri osa elämänkatsomustiedosta. Miksi ei pyritä
kasvattamaan uskontokuntiin kuulumattomista taustastaan ylpeitä
kuten tehdään maahanmuuttajien kasvatuksessa?
Kunnioittaen
Vapaa-ajattelijain
liitto ry |