Opetushallitus
PL 380
00531 HelsinkiLausuntomme esiopetuskokeilussa 2000-2001
käytettävistä opetussuunnitelman perusteista.
LAUSUNTO ESIOPETUSKOKEILUSSA 2000-2001
KÄYTETTÄVISTÄ OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEISTA
Opetushallituksen päätös esiopetuksessa käytettävistä
opetussuunnitelman perusteista on monin osin niin
kunnianhimoinen, että Vapaa-ajattelijain liitto pelkää siinä
esitettyjen tavoitteiden jäävän käytännössä toteutumatta. On
ilmeistä, että esiopetuksessa työskentelevien opettajien määrää
on lisättävä huomattavasti nykyisestä.
Perusopetuslain 11 §:ssä sanotaan mm.
Opetuksen sisältö
Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n
nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina
äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä,
vieraita kieliä, ympäristöoppia, kansalaistaitoa, uskontoa tai
elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia,
matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa,
liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta.
Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään
tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen
järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen
koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin
säännöksistä.
Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin 1 momentissa
mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa sen mukaan
kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden opiskelu
voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista tai
valinnaista.
Oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta.
Esiopetuksesta, lisäopetuksesta ja perusopetukseen
valmistavasta opetuksesta on sen estämättä, mitä edellä tässä
pykälässä säädetään, voimassa, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai
määrätään.
Perustusopetuslain 14 §:ssä täsmennetään 11 §:ää mm.
seuraavasti
Tuntijako ja opetussuunnitelman perusteet
Valtioneuvosto päättää tässä laissa tarkoitetun opetuksen
yleisistä valtakunnallisista tavoitteista sekä perusopetukseen
käytettävän ajan jakamisesta eri oppiaineiden ja aineryhmien
opetukseen sekä oppilaanohjaukseen (tuntijako).
Opetushallitus päättää perusopetuksen eri oppiaineiden ja
aihekokonaisuuksien sekä oppilaanohjauksen ja muun tässä laissa
tarkoitetun opetuksen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä
(opetussuunnitelman perusteet).
Kokeilusta perusopetuslain 20 §:ssä sanotaan mm:
Kokeilu
Asianomainen ministeriö voi myöntää luvan sellaisen tässä
laissa tarkoitetun opetuksen kehittämiseksi tarpeellisen
kokeilun järjestämiseen, jossa poiketaan tämän lain ja sen
nojalla annetun asetuksen opetusta koskevista säännöksistä sekä
niiden nojalla annetuista opetusta koskevista säännöksistä ja
määräyksistä. Opetushallitus voi myöntää luvan sellaisen
kokeilun järjestämiseen, jossa poiketaan opetushallituksen
antamista määräyksistä.
Kokeilussa tulee noudattaa opetushallituksen hyväksymää
kokeiluohjelmaa.
Perusopetuslain 20 §:n mukaan asianomainen ministeriö voi
myöntää luvan sellaisen opetuksen kehittämiseksi tarpeellisen
kokeilun järjestämiseen, jossa poiketaan lain ja asetuksen
mukaisista säädöksistä. Mielestämme tässä kokeilussa poiketaan
varsin merkittävästi laista ja asetuksesta. Opetushallituksen
päätöksestä 2/400/2000 ilmenee, että tähän kokeiluun on luvan
myöntänyt opetushallitus.
Päätöksen 1 §:ssä todetaan mm:
1 §. Tehtävä
Esiopetuksen keskeisenä tehtävänä on vahvistaa lapsen
oppimisedellytyksiä ja tervettä itsetuntoa tarjoamalla hänelle
myönteisiä oppimiskokemuksia ja mahdollisuuksia monipuoliseen
vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Esiopetuksessa
edistetään, tuetaan ja seurataan lapsen fyysisten,
kognitiivisten ja sosioemotionaalisten sekä muiden oppimisen
valmiuksien kehittymistä ja ennalta ehkäistään näillä alueilla
mahdollisesti ilmeneviä vaikeuksia. Esiopetuksen tehtävänä on
myös edistää lapsen kasvua ihmisyyteen ja demokraattisen
yhteiskunnan jäsenyyteen ohjaamalla häntä vastuulliseen
toimintaan ja yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen noudattamiseen
sekä toisten ihmisten arvostamiseen.
Esiopetus osana varhaiskasvatusta ja perusopetus muodostavat
lapsen kehityksen kannalta sisällöllisesti johdonmukaisesti
etenevän kokonaisuuden. Esiopetuksen järjestämisessä tulee siten
ottaa huomioon toisaalta muun varhaiskasvatuksen ja toisaalta
perusopetuksen tavoitteet ja sisällöt.
Esiopetuksen ja kodin välisessä yhteistyössä esiopetuksen vastuu
yhteisesti hyväksyttyjen arvojen välittämisessä säilyy, kun taas
uskonnollisen ja elämänkatsomuksellisen kasvatuksen lähtökohtana
on kodin vakaumuksen kunnioittaminen.
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen
18 artikla kuuluu
1. Jokaisella on oikeus ajatuksen, omantunnon ja uskonnon
vapauteen. Tämä oikeus sisältää vapauden tunnustaa
omavalintaista uskontoa tai uskoa taikka omaksua se sekä
vapauden joko yksinään tai yhdessä muiden kanssa julkisesti tai
yksityisesti harjoittaa uskontoaan tai uskoaan
jumalanpalveluksissa, uskonnollisissa menoissa,
hartaudenharjoituksissa ja opetuksessa.
2. Ketään ei saa saattaa sellaiselle pakotukselle alttiiksi,
joka rajoittaa hänen vapauttaan tunnustaa tai valita oman
valintansa mukainen uskonto tai usko.
3. Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai uskoaan
voidaan asettaa vain sellaisia rajoituksia, jotka on säädetty
lailla ja jotka ovat välttämättömiä suojelemaan yleistä
turvallisuutta, järjestystä, terveydenhoitoa tai moraalia tahi
muiden perusoikeuksia ja -vapauksia.
4. Yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan
vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta taata
lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa
mukaan.
Kuten artiklan 4. momentista ilmenee, vanhemmilla tai
laillisilla holhoojilla on oikeus taata lastensa uskonnollinen
ja moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan. Tätä oikeutta
ei saa rikkoa esiopetuksessa. Kokonaan eri asia on, mitä
tapahtuu käytännössä, jos esiopetuksen opetussuunnitelma
sisältää kohtia, jotka ovat ristiriidassa sopimuksen kanssa.
Esikoulun on ilmeisen mahdotonta selvittää, mitä kaikkien
vanhempien yhteisesti hyväksymiä arvoja on olemassa. Tästä
syystä kohta
Esiopetuksen ja kodin välisessä yhteistyössä esiopetuksen
vastuu yhteisesti hyväksyttyjen arvojen välittämisessä
säilyy, on syytä poistaa.
Mielestämme ei riitä, että uskonnollisessa ja
elämänkatsomuksellisessa kasvatuksessa kunnioitetaan kodin
vakaumusta, sillä on kiistanalaista, mitä kunnioittamisella
tarkoitetaan:
kun taas uskonnollisen ja elämänkatsomuksellisen kasvatuksen
lähtökohtana on kodin vakaumuksen kunnioittaminen.
Mielestämme kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan
sopimuksen 18. artiklan perusteella kodin vakaumusta on
noudatettava. Ehdotamme tekstiin seuraavaa muotoilua:
Uskonnollisessa ja elämänkatsomuksellisessa kasvatuksessa kodin
vakaumusta on noudatettava.
Siihen vastaväitteeseen, ettei kodin vakaumusta voida
käytännössä selvittää, vastaamme, että esikoulun vaatimattomaan
tuntimäärään toki löytyy aineistoa, jonka ei tarvitse pelätä
loukkaavan kodin vakaumusta.
Opetussuunnitelman 2 §:ssä sanotaan mm.:
2 §. Yleiset kasvatus- ja oppimistavoitteet
Esiopetuksen tavoitteet määräytyvät toisaalta kunkin lapsen
yksilöllisistä kehittymistarpeista ja toisaalta yhteiskunnan
tarpeista. Esiopetuksen tavoitteena on: Lapsen kieli- ja
kulttuuri-identiteetti sekä myönteinen minäkuva vahvistuvat.
Lapsi kehittyy tasapainoiseksi sekä itsehallintataitojaan
kehittäväksi yksilöksi.
Lapsi kasvaa vastuuntuntoiseksi yhteisön jäseneksi, joka ottaa
toiset huomioon ja on halukas auttamaan muita. Hän oppii
ymmärtämään tasavertaisuutta ja hyväksymään ihmisten
erilaisuuden rikkautena. Hän oppii ymmärtämään yhteiselämän
pelisääntöjä ja oppii sitoutumaan niihin. Lapsi saa tutustua
paikallisen ja kansallisen kulttuurin lisäksi myös muihin
kulttuureihin.
Lapsi oppii pohdintaa oikeasta ja väärästä.
Lapsi oppii nauttimaan luonnosta, kunnioittamaan elämää,
huolehtimaan lähiympäristöstään ja ymmärtämään oman toimintansa
vaikutukset.
Lapsen oppimaan oppimisen taidot kehittyvät. Hän omaksuu
perustietoja, -taitoja ja -valmiuksia oppimisen eri alueilta
ikänsä ja edellytystensä mukaisesti. Hän säilyttää oppimisen
ilon ja innostuksen sekä uskaltaa rohkeasti ja luovasti kohdata
uudet oppimishaasteet.
Lapsi sisäistää hyvät tavat ja ymmärtää niiden merkityksen osana
jokapäiväistä elämäämme.
Kohdassa kulttuureihin tutustuminen saattaa tapahtua, että
uskontoja pyritään opettamaan myös uskonnottomille. Ehdotamme,
että kohta
Lapsi saa tutustua paikallisen ja kansallisen kulttuurin lisäksi
myös muihin kulttuureihin.
muutetaan muotoon
Lapsi saa tutustua paikallisyhteisönsä, kotimaan ja muiden
maiden elämään.
Kohta
Lapsi oppii pohdintaa oikeasta ja väärästä.
olettaa virheellisesti, että olisi olemassa yleisesti hyväksytty
käsitys oikeasta ja väärästä. Muutenkin esikoulu on liian
varhainen vaihe paneutua syvällisesti siihen, mikä on oikein ja
mikä väärin.
Ehdotamme, että tämä kohta poistetaan, koska tarpeelliset
valmiudet opitaan muiden opetussuunnitelman kohtien perusteella.
Myös tapakasvatusta käsittelevä kappale
Lapsi sisäistää hyvät tavat ja ymmärtää niiden merkityksen osana
jokapäiväistä elämäämme.
on liian ehdoton. Ei ole yleismaailmallista tai edes kansallista
yksimielisyyttä siitä, mitä hyviin tapoihin kuuluu. Mielestämme
kohta voidaan poistaa, koska muualla opetussuunnitelmassa tulee
esille toisen ihmisen huomioon ottaminen.
3 § ja 4 § tarvitsevat mielestämme käsitteellistä ja
kielellistä hiomista, mutta niiden perusajatukset voidaan
pääpiirteissään hyväksyä.
Opetussuunnitelman 5 §:ään
5 §. Keskeisiä sisältöalueita
Esiopetuksessa opetus rakentuu kokonaisuuksista, jotka liittyvät
lapsen elämänpiiriin ja kiinnostuksen kohteisiin. Keskeistä
toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa on opetuksen
eheyttäminen. Eheyttämisessä eri tiedonalojen näkökulmat ovat
läsnä samanaikaisesti, kun ilmiötä tarkastellaan osana jotakin
kokonaisuutta.
Opetuksen eheyttämisessä oppimisprosessi muotoutuu sisältöjä
tärkeämmäksi. Esiopetuksessa tiedonalojen sisältöjen avulla
lapsi laajentaa maailmankuvaansa ja oppii itsestään oppijana.
Tämä sisältöjen välinearvo korostuu esiopetuksessa. Sisältöjen
itseisarvo nousee vasta myöhemmässä opiskelussa. Esiopetuksen
sisältöaluejako on lähinnä opettajan työväline.
Esiopetuksessa lähtökohtana on lapsen monimuotoinen
elinympäristö, jonka tunteminen luo pohjaa laajemmalle
ymmärrykselle ympäröivästä maailmasta. Esiopetuksessa lapselle
kehittyy myönteinen asennoituminen ympäristöönsä. Hänen
elämyksellinen, kokemuksellinen ja emotionaalinen suhteensa
luontoon ja muuhun ympäristöön vahvistuu. Lapsi harjoittelee
tekemään havaintoja kaikkia aisteja hyväksi käyttäen luonnosta
ja rakennetusta ympäristöstä. Havaintoherkkyys auttaa lasta
erittelemään ympäristön ilmiöitä ja tapahtumia. Luontoa ja muuta
ympäristöä koskeva tietämys jäsentyy, kun lapsi omaksuu näitä
koskevia peruskäsitteitä. Hän oppii ymmärtämään käsitteiden
välisiä yhteyksiä ja eri ilmiöihin liittyviä lainalaisuuksia.
Lasta ohjataan kiinnittämään huomiota luonnollisista, arkipäivän
tilanteista nouseviin matemaattisiin peruskäsitteisiin.
Opetuksen sisällöt valitaan siten, että lapsella on mahdollisuus
hankkia käytännön arkielämässä tarvittavia tietoja, taitoja ja
valmiuksia. Keskeisiä kohteita ovat luokittelu, vertailu ja
järjestäminen, lukukäsite, geometriset kappaleet ja kuviot,
suuntien ilmaiseminen ja ymmärtäminen sekä aikaan liittyvät
käsitteet.
Esiopetuksessa tuetaan lapsen kulttuurisen ja kielellisen
identiteetin vahvistamista ja hänen ymmärrystään omasta
kulttuuriperinnöstään ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta.
Esiopetuksen tiedolliseen ja taidolliseen oppimiseen liittyvät
toiminnot ovat musiikki- ja muiden taidekokemusten lisäksi
merkittävä osa lapsen kehitystä. Lasta ohjataan arvostamaan ja
vaalimaan luontoa ja rakennetun ympäristön esteettisiä ja
kulttuurisia arvoja. Lasta ohjataan ymmärtämään liikunnan
merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Eettinen kasvatus tukee kotien uskonnollista ja katsomuksellista
kasvatusta. Katsomuskasvatus on kaikille yhteistä, mutta osa
siitä on uskontokasvatusta ja vaihtoehtoisesti
elämänkatsomuskasvatusta. Katsomuksellisen ajattelun
kehittymiseksi lapsella on oikeus tulla kuulluksi. Hänellä on
mahdollisuus uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen
kartuttamiseen sekä mahdollisuus kehittää valmiuksia kohdata
uskontoon ja elämänkatsomukseen liittyviä aiheita.
meillä on vakavia huomautuksia.
Ensimmäisessä kappaleessa mainittu "eheyttäminen" lienee sama
kuin "läpäisyperiaate", jonka tarkoitus on ollut usein liittää
uskonnonopetusta kaikkeen muuhun opetukseen. Ehdotamme, että
ensimmäinen kappale kirjoitetaan muotoon:
5 §. Keskeisiä sisältöalueita
Esiopetuksessa opetus rakentuu kokonaisuuksista, jotka
liittyvät lapsen elämänpiiriin ja kiinnostuksen kohteisiin.
Toisen kappaleen ehdotamme poistettavaksi kokonaan. Se on
sekava, ja sikäli kuin siinä on jotain järkeä,
kasvatustieteellisen koulutuksen saaneen opettajan on osattava
tehdä työnsä muutenkin.
Kolmas kappale voi olla kielellisesti ja käsitteellisesti
hiottuna ennallaan.
Myös neljäs kappale voi olla parannettuna ennallaan.
Viides kappale sisältää taas vaaran, että "kulttuuri" onkin
uskonnonopetusta. Mielestämme tämä kappale voidaan lyhentää
kuulumaan seuraavasti:
Esiopetuksessa tuetaan lapsen kielellisen identiteetin
vahvistamista ja hänen ymmärrystään paikallisyhteisöstään,
kotimaastaan ja muusta maailmasta. Esiopetuksen
tiedolliseen ja taidolliseen oppimiseen liittyvät toiminnot ovat
musiikki- ja muiden taidekokemusten lisäksi merkittävä osa
lapsen kehitystä. Lasta ohjataan arvostamaan ja vaalimaan
luontoa ja rakennetun ympäristön esteettisiä ja perinnearvoja.
Lasta ohjataan ymmärtämään liikunnan merkitys ihmisen
hyvinvoinnille ja terveydelle.
Kuudes kappale loukkaa mielestämme erittäin vakavasti
uskonnottomien oikeuksia. Se on kirjoitettava kokonaan
uudestaan, ja myös taustamuistio, joka on ollut FETO:n
keskustelulistalla, on kirjoitettava kokonaan uudestaan.
Kuudennen kappaleen ensimmäinen virke
Eettinen kasvatus tukee kotien uskonnollista ja
katsomuksellista kasvatusta.
toteuttaa käsittääksemme Suomen evankelis-luterilaisen kirkon
vanhaa vaatimusta, että kouluissa pitäisi olla kaikille yhteistä
etiikan opetusta, jota hoitaisivat ainakin yläasteella ja
lukiossa uskonnon opettajat ja joka olisi lähinnä kristillisen
etiikan opetusta. Tämä kohta on kokonaan poistettava
opetussuunnitelmasta.
Tämä virke on myös perusopetuslain vastainen. Perusopetuslain
mukaan koulussa opetetaan uskontoa tai elämänkatsomustietoa.
Etiikka-nimistä oppiainetta siellä ei ole. Kokeilussa myös
muunlaiset järjestelyt ovat laillisia, mutta tätä järjestelyä
vastustamme jyrkästi. Vapaa-ajattelijain liiton
liittohallituksen jäsen Eino Huotari kertoo:
"Kesäkuussa on annettu yhteislausunto siitä, mitä pykäliä
koululaista ja päivähoitolaista on esiopetuksessa noudatettava.
Näissä todetaan erikseen, ettei tätä uskonto- et -pykälää
noudateta esiopetuksessa.
Ongelmahan esiopetuksessa on se, että se on kahden
ministeriön rajapinnalla. Jos se tapahtuu päiväkodissa,
peruslakina on päivähoitolaki ja koulussa perusopetuslaki.
Siksi näistä on vedetty yhteen normina annettu määräyspaketti…
Koululakeja ei olla uudistamassa tällä hetkellä vaan kovaa
kyytiä tekemässä uusia opetussuunnitelman perusteita, ne ovat
opetushallituksen antamia määräyksiä, joilla on normiluonne.
Samoin opetusministeriö aikoo tänä talvena antaa uuden tuntijaon
perusopetukseen. Nämä eivät ole lakeja vaan lakien mukaan
ministeriön /hallituksen toimialaan kuuluvia määräyksiä."
Emme hyväksy, että perusopetuslain kohta elämänkatsomustiedon
opetuksesta pyritään vesittämään viranomaisnormeilla.
Viranomaisnormin taustalla saattaa olla päivähoitolain
2a §:n toinen momentti
Lapsen iän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päivähoidon
tulee yleinen kulttuuriperinne huomioon ottaen edistää
lapsen fyysistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä sekä
tukea lapsen esteettistä, älyllistä, eettistä ja uskonnollista
kasvatusta. Uskonnollisen kasvatuksen tukemisessa on
kunnioitettava lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.
Mielestämme tämä lain kohta on pikaisesti korjattava
yhdenmukaiseksi perusopetussäädösten kanssa.
Päivähoitolain 1a§:ssä sanotaan:
Kun perusopetuslain (628/1998) mukaista esiopetusta
järjestetään tämän lain 1 ja 2 §:n 3 momentissa tarkoitetussa
päivähoitopaikassa, sovelletaan esiopetukseen, mitä tässä laissa
tai sen nojalla asetuksella säädetään, jollei perusopetuslaissa
tai sen nojalla asetuksella toisin säädetä.
Tämän mukaan myös perusopetuslain kohta uskonnon- ja
elämänkatsomustiedon opetuksesta on ensisijainen verrattuna
päivähoitolain 2a§:ään.
Opetushallituksen opetussuunnitelman toinen virke
Katsomuskasvatus on kaikille yhteistä, mutta osa siitä on
uskontokasvatusta ja vaihtoehtoisesti elämänkatsomuskasvatusta.
on kehittänyt toisen uuden oppiaineen "katsomuskasvatus".
Tämä on edellistäkin jyrkemmin eduskunnan tahdon ja
perusopetuslain vastaista. Mielestämme tämä virke on
poistettava.
Virkkeessä
Katsomuksellisen ajattelun kehittymiseksi lapsella on oikeus
tulla kuulluksi.
on vaarana, että lapsen vanhempien kansalais- ja poliittisia
oikeuksia koskevassa sopimuksessa olevan oikeuden taata omien
vakaumustensa mukainen uskonnollinen ja moraalinen kasvatus
kumoutuisi. Toki myös lasta on kuultava häntä itseään koskevissa
asioissa, mutta tasapainoisesti muotoiltuna virke on
muutettava muotoon:
Opetuksessa kunnioitetaan vanhempien ja tarvittaessa
laillisten holhoojien vapautta taata lastensa uskonnollinen ja
moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan, mutta myös
lapsella on oikeus tulla kuulluksi.
Viimeinen virke
Hänellä on mahdollisuus uskonnollisen ja katsomuksellisen
yleissivistyksen kartuttamiseen sekä mahdollisuus kehittää
valmiuksia kohdata uskontoon ja elämänkatsomukseen liittyviä
aiheita.
sotkee edellisten virkkeiden tapaan uskonnollista,
katsomuksellista ja elämänkatsomuskasvatusta, ja tästä syystä
virke poistettava.
Mielestämme uskonnollisesta kasvatuksesta ja
elämänkatsomustiedosta on oltava kohdan
Opetuksessa kunnioitetaan vanhempien ja tarvittaessa
laillisten holhoojien vapautta taata lastensa uskonnollinen ja
moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan, mutta myös
lapsella on oikeus tulla kuulluksi.
lisäksi omat erilliset kappaleet. Ennen niitä voisivat olla
kappaleet, joissa todetaan perusopetuslain käsitys
oppiainejaosta:
Uskonnonopetusta annetaan sen uskontokunnan tunnustuksen
mukaan, johon oppilaiden enemmistö kuuluu.
Uskonnonopetuksesta vapautetulle vähintään kolmelle
evankelis-luterilaiseen kirkkoon tai vähintään kolmelle
ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvalle oppilaalle järjestetään
heidän oman tunnustuksensa mukaista opetusta.
Muuhun kuin edellisessä kohdassa mainittuihin uskontokuntiin
kuuluvalle vähintään kolmelle uskonnonopetuksesta vapautetulle
oppilaalle järjestetään heidän oman tunnustuksensa mukaista
uskonnonopetusta, jos heidän huoltajansa sitä vaativat.
Uskonnonopetuksesta vapautetulle vähintään kolmelle
uskontokuntiin kuulumattomalle oppilaalle opetetaan
elämänkatsomustietoa.
Emme puutu siihen, mitä opetussuunnitelma sisältää uskontojen
osalta. Elämänkatsomustiedon osalta opetussuunnitelmassa voisi
olla seuraava kappale.
Elämänkatsomustiedon sisältöalueita ovat itsetunto,
tunteet, suhteet muihin ihmisiin, elämää kotimaassa ja muualla
ennen ja nyt, uskontokuntiin kuulumattomien juhlaperinteitä,
lapsen oikeudet ja ympäristön suojelu.
Perustelemme ehdotustamme tältä osin sillä, että katsomme
esikoulun valmentavan varsinaiseen peruskouluun, ja yllä olevia
asioita käsitellään monissa kouluissa peruskoulun ensimmäisen ja
toisen luokan elämänkatsomustiedon opetuksessa.
Loput toisen luvun kohdat vaativat hiomista, mutta ne voidaan
mielestämme paranneltuina hyväksyä.
Kolmas ja neljäs luku käsittelevät erityistä tukea vaativien
kulttuuri- ja kielivähemmistöjen opetusta. Mielestämme on hyvä,
että opetussuunnitelmassa on paneuduttu näiden vähemmistöjen
ongelmiin perinpohjaisesti. Tätä taustaa vastaan ihmettelemme
sitä, ettei suurimman vähemmistön, uskontokuntiin
kuulumattomien, ongelmiin ole ollenkaan paneuduttu
opetussuunnitelmassa. Päinvastoin on pyritty uusia oppiaineita
kuten etiikka ja katsomuskasvatus keksimällä hävittämään
mahdollisimman suuri osa elämänkatsomustiedosta. Miksi ei pyritä
kasvattamaan uskontokuntiin kuulumattomista taustastaan ylpeitä
kuten tehdään maahanmuuttajien kasvatuksessa?
Kunnioittaen
Vapaa-ajattelijain liitto ry
Erkki Hartikainen, Puheenjohtaja
Juha Kukkonen, Pääsihteeri |