Helsingin kaupunki
Opetuslautakunta
Opetustoimenjohtaja Lauri Turja
Arvokasvatus moniarvoisessa maailmassa
Helsingin kaupungin opetusvirasto järjestää Helsingin
kaupungin koulujen opettajille koulutusohjelman "Arvokasvatus
moniarvoisessa maailmassa" 18.3.1998-25.3.1999. Helsingin
Vapaa-ajattelijat pitää myönteisenä, että opettajille annetaan
koulutusta myös moniarvoisuudesta. Huolta aiheuttaa kuitenkin
se, onko itse annettava koulutus moniarvoista ja sopiiko
annettava koulutus samanarvoisesti kaikkien oppiaineiden
opettajille.
Arvokasvatus on erityisen tärkeää peruskoulun ja lukion
katsomusaineiden opettajille. Näitä aineita ovat uskonto ja
elämänkatsomustieto.
Helsingin Vapaa-ajattelijat on uskontokuntiin kuulumattomien
ja uskonnottomien etu-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö.
Vapaa-ajattelijat ovat aina kannattaneet moniarvoisuuden
hyväksyvää yhteiskuntaa. Suomessa on monesti sanottu, että Suomi
on moniarvoistunut vasta viime vuosina maahanmuuton seurauksena.
Vapaa-ajattelijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että Suomi on
moniarvoistunut jo paljon ennen tätä. Ensimmäisiä merkkejä
moniarvoisuudesta oli jo viime vuosisadan lopulla, kun
yksittäiset vapaa-ajattelijat ja uskonnoista riippumattomat
ajattelijat vaativat Suomeen uskonnonvapautta. Suomessa oli
vuoteen 1923 saakka pakko kuulua kirkkoon (pääasiassa ev.lut.
kirkkoon), eikä suomalainen saanut vapaasti valita, mihin
uskontokuntaan kuulua tai kuuluako mihinkään.
Uskonnonvapauslaki vasta antoi vapauden päättää, kuuluuko
suomalainen uskontokuntaan vai eikö kuulu. Katsomuksellinen
moniarvoisuus sallittiin siten Suomessa varsin myöhään. Tähän
myöhästymiseen vaikutti eniten valtion ja valtiokirkon
suhtautuminen.
Nyt kun Suomessa voidaan katsoa olevan myös katsomuksellinen
moniarvoisuus, on erittäin tärkeää, että opettajille, jotka
antavat koulutusta kasvavalle polvelle, annetaan mahdollisimman
moniarvoista ja ennen kaikkea moniarvoisuuden monipuolisesti
ymmärtävää arvokasvatusta. Mainitussa koulutusohjelmassa
vetäjänä toimii evankelisluterilaisen kirkon entisen
seurakuntaopiston, nykyisen Diakonia-ammattikorkeakoulun
Uskonnonpedagogisen instituutin johtaja Tapio Ahokallio. Kirkon
koulutuslaitoksen edustajan vetämä koulutus sopinee hyvin
uskonnonopettajille, mutta onko sopivaa, että kaikkien
arvokasvatuksen vetäjä on sama uskonnollisen koulutuslaitoksen
edustaja. On muistettava, että uskonnon opetus on Suomen
kouluissa tunnustuksellista. Onko sopivaa tai tasapuolista, että
myös elämänkatsomustiedon opettajien arvokasvatusta vetää
uskonnollisen instituutin johtaja? Elämänkatsomustieto on lain
mukaan tarkoitettu uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille.
Uskontokuntiin kuulumattomille nuorille (lähinnä ET:tä
koulussa lukeneille) aikuistumisleirejä järjestävä
Prometheus-leirin tuki ry:n tekemän selvityksen mukaan
elämänkatsomustietoa opiskelevien oppilaiden vanhemmat toivovat,
että oppiainetta ei opeta uskonnon opettaja. Tämä lienee usein
mahdollista Helsingissä. Vanhempien toive on ymmärrettävissä
niin, että he haluavat varmistua siitä, että ET on selkeä
vaihtoehto uskonnolle, ja että myös opettaja on sisäistänyt sen.
Mikä merkitys on sillä, kun myös elämänkatsomustiedon opettajien
täydennyskoulutusta arvokasvatuksesta antaa uskonnollisen
instituutin johtaja?
Helsingin Vapaa-ajattelijat haluaa varmistua, että Helsingin
kaupungin järjestämä opettajien arvokasvatuskoulutus on
moniarvoista ja nimenomaan moniarvoisuuden monipuolisesti
ymmärtävää. Vapaa-ajattelijoihin ei ole oltu yhteydessä
koulutusta suunniteltaessa, mutta toivomme keskustelua asiasta.
Terveisin
Juha Kukkonen
puheenjohtaja, Helsingin vapaa-ajattelijat |